WRC 9: FIA World Rally Championship
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1-2, 2-8 |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Kylotonn Entertainment |
Julkaisija: | Nacon |
Julkaisupäivä: | 03.09.2020 |
Pelin kotisivut |
Ja taas mennään.
Lähes vuosittain ilmestyneet WRC-pelit perustuvat aitoon MM-sarjan rallimaailmaan, eikä yhdeksäs osa ole siinä poikkeus. Mukana ovat myös Junior WRC - sekä WRC2 - ja WRC3-sarjat sekä klassikoautot, joiden myötä pelattavien rallitiimien määrä venyy viiteenkymmeneen. Kuten rallifanit varmasti tietävätkin, osaa kisoista ei järjestetty tänä vuonna lainkaan pandemian vuoksi, mutta WRC 9:ssä niitä pääsee kuitenkin ajamaan ja fiilistelemään tosimaailman rajoitteista huolimatta.
Peli ei ole muuttunut kovinkaan paljoa edelliseen osaan, WRC 8:n verrattuna. Managerointipuoli elää uratilassa vahvana. Säätämiseen, korjauksiin, tiimin hallintaan ja kalenterin täyttelyyn käytetään paljon aikaa valikoissa kisojen välillä, mikä käy kieltämättä tylsäksi. Käytännössä kalenteriin valitaan valmiista vaihtoehdoista ohjelmaa, kuten harjoittelua, lepoa tai erilaisia ajotapahtumia kuten kisoja tai haasteita, joiden läpi puksutellaan ja joiden välissä taas manageroidaan lisää. Muita pelitiloja ovat Quick Play-kisat, testiajot ja rataharjoittelut, kausimoodi, moninpelikisat, erilaiset haasteet ja eSports-tila, josta sijoittumalla irtoavat paremmat palkinnot. Valinnanvaraa pelaamiseen siis on, jos uratila ei kiinnosta tai välillä huvittaisi tehdä muutakin, kuin manageroida.
Toinen synti, joka on saanut jatkaa tähänkin peliin saakka, ovat karmeat ja epäintuitiiviset valikot ja niissä navigointi. Erityisesti manageroinnin vuoksi tähän olisi kaivannut järkevää suoraviivastamista ja selkeyttä sen sijaan, että ruudulta saa hakea, mitä nappia pitäisi painaa mihinkin suuntaan selatessa ja mitä saa klikata vaikkapa hiirellä ja missä edetään enteriä painamalla.
Ajaminen on suurimman osan aikaa vauhdikasta ja viihdyttävää. Ajofysiikkaa on paranneltu rengastuntuman suhteen, mikä tarkoittaa sitä, että jousituksen säädöt ja rengasvalinnat sekä mm. ajopintojen kuluminen vaikuttavat ajamiseen. Eri autot ja kokoonpanot toimivat eri tavoin vaihtelevilla alustoilla, tuoden mukaan oivallista realismia. Ainoa valittamisen aihe ovat vähäisetkin ulosajot ja törmäykset, joissa ajokin painon käsite tuntuu häviävän ja nelipyöräinen vetää ilmassa tiukkaa piruettia pikkukivistä kimmottuaan. Immersio pysyy siis kasassa käytännössä niin kauan, kun renkaat ovat radalla eivätkä vähääkään sen ulkopuolella. Kontrollit ovat parhaimmillaan ohjaimella, jos Force Feedback -rattia ei ole saatavilla.
Pelaaminen nojaa paljon harjoitteluun ja osaamiseen, sillä uusintayrityksiä ei anneta kovin paljoa. Haasteellisuus on tavallaan hyvä juttu, mutta rennommalla otteella pelaavalle ei välttämättä toivottu ominaisuus. Varman päälle pelaaminen laskee tietysti sijoitusta. Vaurioiden toteutus on hyvä: turpaan tulee jos ajaa varomattomasti (tai kerrassaan hölmösti) ja suhteutus sille, mitä kolhu sinne tai tänne voi tehdä, toimii. Jos raakaa realismia kaipaa kannustimeksi olla törmäilemättä, saa sitäkin irti kätevästi valikoista.
Autoissa on säätämisen varaa niille, jotka sellaisesta pitävät, mutta jos pikkutarkka ruuvaaminen ei huvita, pärjää oletusasetuksillakin mainiosti. Pelaajan ajonäkymän HUD on selkeä ja helppolukuinen, samoin kartturin ääneen lukemat nuotit. Virittäytyminen ajotunnelmaan ei ole siis vaikeaa, oli sitten pitkän linjan rallipelifani tai vasta-alkaja. Ratoja on mukana eri maailmankolkista, tällä kertaa myös muutamia uusia. Jokaiselta niiltä on turha odottaa täyttä autenttisuutta, mutta jotain tyypillisempiä osuuksia on säilytetty.
WRC 9 on ulkonäöltään melko siisti, tosin sen vuoksi, että WRC 8:kin on. Kaikki grafiikka on kopioitu lähes täysin suoraan edellisestä osasta ja ilmeisesti vain muutamia tienpintojen tekstuureita on hiukan päivitetty. Lähietäisyydeltä yksityiskohdat eivät näytä erityisen hyviltä, mutta vauhdissa kokonaisuus toimii. Mielestäni erityisesti monipuoliset sääefektit lisäävät tunnelmaa, omista pikku puutteistaan huolimatta. Merkitys ajotuntuman kannalta on kuitenkin toimiva. Äänimaailmassa olisi parantamisen varaa, erityisesti moottoriäänien osalta, sillä miksaus ei kuulosta imartelevalta erottelun suhteen. Pikaisesti vertaillen WRC 9 ei pärjää ulkonäössä esimerkiksi Dirt Rally 2.0:lle, mutta välittää silti tarinaa ralliradoilta omalla tavallaan.
Kenelle WRC 9 on suunnattu? Sitä on vaikea sanoa, sillä edellistä osaa pelanneille 2020-versio ei pysty välttämättä tarjoamaan tarpeeksi uutta sisältöä. Uusillekaan pelaajille tätä on vaikea suoranaisesti suositella, koska vaikka fysiikassa on parannettu ja sisältöä on paljon, kompastuu kokonaisuus samoihin ongelmiin, kuin edellinenkin osa. Lopputulos arviolle on lähellä sitä, mitä Mikkokin totesi omassaan edellisen osan kohdalla (arvio): WRC 9 on peruspeli, aika tavallinen lajissaan ja kikkailee siellä missä ei tarvitsisi, mutta tosielämän lisenssi autoineen ja kuskeineen on kiva juttu. Valitettavaa on se, että tämä osa sarjaa ei ole saatavilla digitaalisesti Steamin kautta, vaan ainoastaan Epic Games Storesta. Jos Epic ei kiinnosta, jäävät vaihtoehdoksi Xbox One- tai PlayStation 4 -versiot tai kaupan pelihyllyllä vierailu.
PS. Arvosteluversio ei sallinut jostain syystä ruutukuvien ottamista, joten arvion kuvat ovat PR-materiaalista.
Peli ei ole muuttunut kovinkaan paljoa edelliseen osaan, WRC 8:n verrattuna. Managerointipuoli elää uratilassa vahvana. Säätämiseen, korjauksiin, tiimin hallintaan ja kalenterin täyttelyyn käytetään paljon aikaa valikoissa kisojen välillä, mikä käy kieltämättä tylsäksi. Käytännössä kalenteriin valitaan valmiista vaihtoehdoista ohjelmaa, kuten harjoittelua, lepoa tai erilaisia ajotapahtumia kuten kisoja tai haasteita, joiden läpi puksutellaan ja joiden välissä taas manageroidaan lisää. Muita pelitiloja ovat Quick Play-kisat, testiajot ja rataharjoittelut, kausimoodi, moninpelikisat, erilaiset haasteet ja eSports-tila, josta sijoittumalla irtoavat paremmat palkinnot. Valinnanvaraa pelaamiseen siis on, jos uratila ei kiinnosta tai välillä huvittaisi tehdä muutakin, kuin manageroida.
Toinen synti, joka on saanut jatkaa tähänkin peliin saakka, ovat karmeat ja epäintuitiiviset valikot ja niissä navigointi. Erityisesti manageroinnin vuoksi tähän olisi kaivannut järkevää suoraviivastamista ja selkeyttä sen sijaan, että ruudulta saa hakea, mitä nappia pitäisi painaa mihinkin suuntaan selatessa ja mitä saa klikata vaikkapa hiirellä ja missä edetään enteriä painamalla.
Painoa tullut sitten viime näkemän?
Ajaminen on suurimman osan aikaa vauhdikasta ja viihdyttävää. Ajofysiikkaa on paranneltu rengastuntuman suhteen, mikä tarkoittaa sitä, että jousituksen säädöt ja rengasvalinnat sekä mm. ajopintojen kuluminen vaikuttavat ajamiseen. Eri autot ja kokoonpanot toimivat eri tavoin vaihtelevilla alustoilla, tuoden mukaan oivallista realismia. Ainoa valittamisen aihe ovat vähäisetkin ulosajot ja törmäykset, joissa ajokin painon käsite tuntuu häviävän ja nelipyöräinen vetää ilmassa tiukkaa piruettia pikkukivistä kimmottuaan. Immersio pysyy siis kasassa käytännössä niin kauan, kun renkaat ovat radalla eivätkä vähääkään sen ulkopuolella. Kontrollit ovat parhaimmillaan ohjaimella, jos Force Feedback -rattia ei ole saatavilla.
Pelaaminen nojaa paljon harjoitteluun ja osaamiseen, sillä uusintayrityksiä ei anneta kovin paljoa. Haasteellisuus on tavallaan hyvä juttu, mutta rennommalla otteella pelaavalle ei välttämättä toivottu ominaisuus. Varman päälle pelaaminen laskee tietysti sijoitusta. Vaurioiden toteutus on hyvä: turpaan tulee jos ajaa varomattomasti (tai kerrassaan hölmösti) ja suhteutus sille, mitä kolhu sinne tai tänne voi tehdä, toimii. Jos raakaa realismia kaipaa kannustimeksi olla törmäilemättä, saa sitäkin irti kätevästi valikoista.
Autoissa on säätämisen varaa niille, jotka sellaisesta pitävät, mutta jos pikkutarkka ruuvaaminen ei huvita, pärjää oletusasetuksillakin mainiosti. Pelaajan ajonäkymän HUD on selkeä ja helppolukuinen, samoin kartturin ääneen lukemat nuotit. Virittäytyminen ajotunnelmaan ei ole siis vaikeaa, oli sitten pitkän linjan rallipelifani tai vasta-alkaja. Ratoja on mukana eri maailmankolkista, tällä kertaa myös muutamia uusia. Jokaiselta niiltä on turha odottaa täyttä autenttisuutta, mutta jotain tyypillisempiä osuuksia on säilytetty.
Sataa sataa ropisee, ole nyt varovainen
WRC 9 on ulkonäöltään melko siisti, tosin sen vuoksi, että WRC 8:kin on. Kaikki grafiikka on kopioitu lähes täysin suoraan edellisestä osasta ja ilmeisesti vain muutamia tienpintojen tekstuureita on hiukan päivitetty. Lähietäisyydeltä yksityiskohdat eivät näytä erityisen hyviltä, mutta vauhdissa kokonaisuus toimii. Mielestäni erityisesti monipuoliset sääefektit lisäävät tunnelmaa, omista pikku puutteistaan huolimatta. Merkitys ajotuntuman kannalta on kuitenkin toimiva. Äänimaailmassa olisi parantamisen varaa, erityisesti moottoriäänien osalta, sillä miksaus ei kuulosta imartelevalta erottelun suhteen. Pikaisesti vertaillen WRC 9 ei pärjää ulkonäössä esimerkiksi Dirt Rally 2.0:lle, mutta välittää silti tarinaa ralliradoilta omalla tavallaan.
Kenelle WRC 9 on suunnattu? Sitä on vaikea sanoa, sillä edellistä osaa pelanneille 2020-versio ei pysty välttämättä tarjoamaan tarpeeksi uutta sisältöä. Uusillekaan pelaajille tätä on vaikea suoranaisesti suositella, koska vaikka fysiikassa on parannettu ja sisältöä on paljon, kompastuu kokonaisuus samoihin ongelmiin, kuin edellinenkin osa. Lopputulos arviolle on lähellä sitä, mitä Mikkokin totesi omassaan edellisen osan kohdalla (arvio): WRC 9 on peruspeli, aika tavallinen lajissaan ja kikkailee siellä missä ei tarvitsisi, mutta tosielämän lisenssi autoineen ja kuskeineen on kiva juttu. Valitettavaa on se, että tämä osa sarjaa ei ole saatavilla digitaalisesti Steamin kautta, vaan ainoastaan Epic Games Storesta. Jos Epic ei kiinnosta, jäävät vaihtoehdoksi Xbox One- tai PlayStation 4 -versiot tai kaupan pelihyllyllä vierailu.
PS. Arvosteluversio ei sallinut jostain syystä ruutukuvien ottamista, joten arvion kuvat ovat PR-materiaalista.
WRC 9: FIA World Rally Championship (Tietokonepelit)
Lähestyy rallifania pienillä lisäyksillä ja parannuksilla, mutta ei välttämättä suunnattuna juuri sinne, missä niitä kipeimmin tarvittaisiin
- Runsaasti aitoja autoja ja kuskeja
- Paranneltu ajotuntuma
- Säädöissä löytyy
- Manageroinnin tunkkaisuus
- Yhä lähes sama peli kuin ennenkin
- Kikkailu jatkuu
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti