Rocket Arena
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-6 |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Final Strike Games |
Julkaisija: | EA Games |
Julkaisupäivä: | 14.07.2020 |
Pelin kotisivut |
RÄISKINTÄPELIEN KULTAKIMPALE VAI UNHOLAAN JÄÄVÄ RAKETTIREPPUILU?
Elämme tällä hetkellä moninpelien kultakautta, tai siltä se tuntuu, kun arvostelupöydälleni on viime aikoina tupsahdellut runsain määrin erilaisia tiimipohjaisia räiskintöjä, taktisempia ammuntapelejä ja battle royaleja. Tällä kertaa V2.fi:lle kilahti EA:n julkaisema ja Final Strike Gamesin kehittämä 3 vs. 3 -rakettireppuilua tarjoava moninpeli Rocket Arena.
Ei voi kuin ihmetellä, että mitä EA:n päässä on oikein liikkunut, kun se on päästänyt Rocket Arenan julkaistavaksi. On tässä värikkäässä nopeatempoista rakettireppuräiskintää tarjoavassa pelissä toki paljon hyvää, mutta myös paljon huonoa. Siinä missä kilpailevat studiot ja julkaisijat tuovat tällä hetkellä markkinoille pelejä ilmaispelattavana, Rocket Arenan hintalapussa komeilee Steamissa noin 30 euroa. En uskonut, että tulisi päivä, kun toivon, että mukana olisi ainoastaan mikromaksuja kosmeettisten tavaroiden muodossa. Tai no, Rocket Arenassa on mahdollista ostella niitäkin, joten pelaajilta nyhdetään rahat useampaan kertaan. Toki kukaan ei pakota ostamaan taistelupassia tai hienompia kuteita. Ihmettelen päätöstä, sillä EA:lla on kokemusta ilmaispeli Apex Legendsistä ja sen menestyksestä mikromaksujen turvin.
Miksi päätös ärsyttää? Siksi, että tälläkin hetkellä, kun pelin julkaisusta on kulunut muutama viikko, serverit ammottavat tyhjyyttään. Nekin, jotka jonosta löytyvät, ovat aloittelevia pelaajia huomattavasti korkeammalla tasolla, mikä tekee sotimisesta turhauttavaa ylivoimaisten turpakäräjien johdosta. Onneksi peli tukee alustojen välistä ristiinpelaamista, sillä muuten taistelemaan ei pääsisi koskaan. Minua ei harmita konsolipelaajien kanssa räiskintä, mutta varmasti on heitäkin, jotka haluaisivat otella vain saman alustan tyyppien kanssa. Pientä valoa on kuitenkin tunnelin päässä, sillä Rocket Arena on osa maksullista Origin Access Premier -tilausta, joten runsaalla markkinoinnilla jäsenyyden omistajat saattavat eksyä pelikentille.
Nyt kun on kerrottu kaikki mikä on huonosti, kerrotaan mikä on hyvin. Pelillisesti Rocket Arena on hauska. Se tuo mieleen Splatoonin, Super Smash Brosin ja Overwatchin yhdistelmän. Vaikka tiimipelejä on nykyään tusinassa viisitoista, niin Rocket Arena onnistuu olemaan massasta poikkeava. Suurin eroavaisuus muihin tällä hetkellä markkinoille tulleisiin moninpeleihin on, ettei Rocket Arenassa kuolla koskaan, vaan lennetään Super Smash Bros. -tyylisesti ulos areenalta palaten hetken päästä takaisin. Overwatchmaisesti taas käytetään sotilaiden erikoiskykyjä yhdistettynä tiimikavereiden hahmojen taitoihin. Splatoonista on taas lainattu jonkinlaista huolettomuutta otteluissa, sillä harvoin tarvitsee olla naama irvessä.
Plussaa teos saa runsaasta viiden erilaisen pelitilan valikoimasta. Mukana on muun muassa perinteistä vastajoukkueen päihittämistä Knockout-tilassa, jossa alueelta ensimmäisenä eniten vastajoukkueen sotilaita ulos heittänyt tiimi voittaa. Teasure Huntissa taas yritetään pitää itsellä kolikkoja tiputtelevaa arkkua ja kerätä mahdollisimman paljon kolikoita. Erikoisin pelimuoto on ehdottomasti Rocketball, jossa on tarkoituksena saada pallo vastajoukkueen maaliin. Lisäksi valikosta löytyy custom-ottelut, joissa mittaa voi ottaa ystävien kesken. Kilpailullisempaa taistelua varten mukana on ranked-tila, jossa ensimmäinen kausi käynnistyy heinäkuun lopussa. Tällä hetkellä käynnissä on ennakkokausi, mutta valitettavasti ranked-otteluissa serverit olivat vielä tyhjempiä kuin muissa pelitiloissa, joten kilpailullisemmat taistelut jäivät testailematta.
Myöskään kartoissa ei ole pihistelty (*köh* Apex Legends ja Valorant *köh*), sillä mukana on jo nyt kymmenen karttaa! Areenat ovat kooltaan hyviä, ja niissä mahtuu näppärästi taistelemaan kuusi pelaajaa. Kartoista löytyy runsaasti korkeuseroja sekä pienempiä koloja, joihin voi esimerkiksi Treasure Hunt -tilassa pinkoa arkun kanssa pakoon. Eniten innostuin Icefall Keepistä, joka tarjoaa ison linnan taistelukehäksi. Rakennuksessa mittelöinti on erilaista, sillä linnan piha-alueet ja käytävät tarjoavat kompaktimpaa taistelua muihin areenoihin verrattuna.
Hahmoja on tällä hetkellä yhteensä kymmenen, joista jokaisella on kolme erilaista kykyä. Niiden lisäksi sankaria voi päivitellä erilaisilla artefakteilla, jotka ovat kaikille samoja, mutta lunastettava pelaamalla jokaiselle erikseen. Opettelemista ja päivittämistä riittää pidemmäksikin ajaksi, sillä hahmojen tasokatto on 100 leveliä. Pelatessa huomaa, että kehittäjä Final Strike Gamesilla on kokemusta muiden tiimipelien tekemisestä, kuten Plants vs. Zombies: Garden Warfaresta ja Call of Dutysta, sillä pelillisesti Rocket Arena hipoo täydellisyyttä yhdistellen mukavasti aiemmin markkinoille saapuneita teoksia.
Tällä hetkellä kurjuutta aiheuttaa hahmojen välinen tasapaino, sillä osa sankareista on liian ylivoimaisia muihin verrattuna. Liityn niiden somehuutelijoiden joukkoon, jotka toivovat joidenkin hahmojen, kuten Revin, heikentämistä. Ylivoimaiset taistelijat ja paljon Rocket Arenaa tahkonneet pelaajat eivät ole miellyttävä näky kentillä, varsinkaan silloin kun on juuri itse aloittanut pelaamisen. Tasavertaisten otteluiden rakentaminen on hankalaa, mikäli servereillä ei ole tarpeeksi pelaajia. Ikävä kyllä oravanpyörä on valmis ja pahimmillaan karkottaa aloittelevat rakettireppuilijat.
Tietokoneella Rocket Arenaa pääsee tahkoamaan joko Originin tai Steamin kautta. Ohjausvälineenä voi käyttää joko hiirtä ja näppistä tai ohjainkapulaa. Peli pyörii nätisti tarjoten tasaista ruudunpäivitystä samalla, kun koneen lämmöt pysyvät poikkeuksellisen alhaisena. Näyttäisi siltä, ettei räiskinnän tahkoaminen tarvitse mitään tehomyllyä alleen, mikä varmasti miellyttää pienemmällä budjetilla tietokoneella kasanneita pelaajia. Originin sivuston mukaan järjestelmäkokoonpanoksi suositellaan i5/Phenom II X3 tai vastaavia. Näytönohjaimen puolella taas suosituksena on Radeon RX 480/RTX 1060 tai vastaavat. Muistia koneesta pitäisi löytyä mieluiten 6Gt.
Kaikesta ihmettelystä huolimatta viihdyin Rocket Arenan parissa. Olen viime aikoina tahkonnut naama irvessä Valorantia ja kuunnellut tiimikavereiden huutoa, joten välillä on mukava “höntsätä”. Harmi vain, että ottelujonossa menee enemmän aikaa kuin itse matseissa ja harva tuntuu kuulleen koko pelistä. Alun perin Rocket Arenan julkaisijana oli Nexon, mutta talvella 2019 kaikki muuttui ja julkaisijaksi vaihtui EA. Ilmeisesti suunnitelma muutti myös hintapolitiikkaa, sillä aiemmin Rocket Arenasta puhuttiin ilmaispelinä. Luulen, että ennen pitkään käy niin, että tämäkin tiimiräiskintä saapuu ilmaispelattavaksi. Ei ole ennenkuulumatonta, että aiemmin maksullinen peli muutettaisiin myöhemmin ilmaiseksi antaen hyvitystä aiemmin pelin ostaneille. Työstä kuuluu aina maksaa palkkaa, mutta luulen, että ansaintalogiikka kannattaisi muuttaa enemmän tähän päivään sopivaksi. Jos ei, niin jotain pitäisi tehdä, jotta servut täyttyisivät.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 3200MHz RAM
PS. Ainakin tällä hetkellä, arvostelun julkaisupäivänä, EA myy omalla sivustollaan (täällä) pelin Standard-versiota 4,99 euron ja Mythic-versiota 9,99 euron järkevämpään hintaan.
Voi kuinka melkein kaikki voikaan mennä pieleen
Ei voi kuin ihmetellä, että mitä EA:n päässä on oikein liikkunut, kun se on päästänyt Rocket Arenan julkaistavaksi. On tässä värikkäässä nopeatempoista rakettireppuräiskintää tarjoavassa pelissä toki paljon hyvää, mutta myös paljon huonoa. Siinä missä kilpailevat studiot ja julkaisijat tuovat tällä hetkellä markkinoille pelejä ilmaispelattavana, Rocket Arenan hintalapussa komeilee Steamissa noin 30 euroa. En uskonut, että tulisi päivä, kun toivon, että mukana olisi ainoastaan mikromaksuja kosmeettisten tavaroiden muodossa. Tai no, Rocket Arenassa on mahdollista ostella niitäkin, joten pelaajilta nyhdetään rahat useampaan kertaan. Toki kukaan ei pakota ostamaan taistelupassia tai hienompia kuteita. Ihmettelen päätöstä, sillä EA:lla on kokemusta ilmaispeli Apex Legendsistä ja sen menestyksestä mikromaksujen turvin.
Miksi päätös ärsyttää? Siksi, että tälläkin hetkellä, kun pelin julkaisusta on kulunut muutama viikko, serverit ammottavat tyhjyyttään. Nekin, jotka jonosta löytyvät, ovat aloittelevia pelaajia huomattavasti korkeammalla tasolla, mikä tekee sotimisesta turhauttavaa ylivoimaisten turpakäräjien johdosta. Onneksi peli tukee alustojen välistä ristiinpelaamista, sillä muuten taistelemaan ei pääsisi koskaan. Minua ei harmita konsolipelaajien kanssa räiskintä, mutta varmasti on heitäkin, jotka haluaisivat otella vain saman alustan tyyppien kanssa. Pientä valoa on kuitenkin tunnelin päässä, sillä Rocket Arena on osa maksullista Origin Access Premier -tilausta, joten runsaalla markkinoinnilla jäsenyyden omistajat saattavat eksyä pelikentille.
Pelitiloista ja kartoista ei ole pulaa
Nyt kun on kerrottu kaikki mikä on huonosti, kerrotaan mikä on hyvin. Pelillisesti Rocket Arena on hauska. Se tuo mieleen Splatoonin, Super Smash Brosin ja Overwatchin yhdistelmän. Vaikka tiimipelejä on nykyään tusinassa viisitoista, niin Rocket Arena onnistuu olemaan massasta poikkeava. Suurin eroavaisuus muihin tällä hetkellä markkinoille tulleisiin moninpeleihin on, ettei Rocket Arenassa kuolla koskaan, vaan lennetään Super Smash Bros. -tyylisesti ulos areenalta palaten hetken päästä takaisin. Overwatchmaisesti taas käytetään sotilaiden erikoiskykyjä yhdistettynä tiimikavereiden hahmojen taitoihin. Splatoonista on taas lainattu jonkinlaista huolettomuutta otteluissa, sillä harvoin tarvitsee olla naama irvessä.
Plussaa teos saa runsaasta viiden erilaisen pelitilan valikoimasta. Mukana on muun muassa perinteistä vastajoukkueen päihittämistä Knockout-tilassa, jossa alueelta ensimmäisenä eniten vastajoukkueen sotilaita ulos heittänyt tiimi voittaa. Teasure Huntissa taas yritetään pitää itsellä kolikkoja tiputtelevaa arkkua ja kerätä mahdollisimman paljon kolikoita. Erikoisin pelimuoto on ehdottomasti Rocketball, jossa on tarkoituksena saada pallo vastajoukkueen maaliin. Lisäksi valikosta löytyy custom-ottelut, joissa mittaa voi ottaa ystävien kesken. Kilpailullisempaa taistelua varten mukana on ranked-tila, jossa ensimmäinen kausi käynnistyy heinäkuun lopussa. Tällä hetkellä käynnissä on ennakkokausi, mutta valitettavasti ranked-otteluissa serverit olivat vielä tyhjempiä kuin muissa pelitiloissa, joten kilpailullisemmat taistelut jäivät testailematta.
Myöskään kartoissa ei ole pihistelty (*köh* Apex Legends ja Valorant *köh*), sillä mukana on jo nyt kymmenen karttaa! Areenat ovat kooltaan hyviä, ja niissä mahtuu näppärästi taistelemaan kuusi pelaajaa. Kartoista löytyy runsaasti korkeuseroja sekä pienempiä koloja, joihin voi esimerkiksi Treasure Hunt -tilassa pinkoa arkun kanssa pakoon. Eniten innostuin Icefall Keepistä, joka tarjoaa ison linnan taistelukehäksi. Rakennuksessa mittelöinti on erilaista, sillä linnan piha-alueet ja käytävät tarjoavat kompaktimpaa taistelua muihin areenoihin verrattuna.
Ylivoimaiset taistelijat nerffaukseen
Hahmoja on tällä hetkellä yhteensä kymmenen, joista jokaisella on kolme erilaista kykyä. Niiden lisäksi sankaria voi päivitellä erilaisilla artefakteilla, jotka ovat kaikille samoja, mutta lunastettava pelaamalla jokaiselle erikseen. Opettelemista ja päivittämistä riittää pidemmäksikin ajaksi, sillä hahmojen tasokatto on 100 leveliä. Pelatessa huomaa, että kehittäjä Final Strike Gamesilla on kokemusta muiden tiimipelien tekemisestä, kuten Plants vs. Zombies: Garden Warfaresta ja Call of Dutysta, sillä pelillisesti Rocket Arena hipoo täydellisyyttä yhdistellen mukavasti aiemmin markkinoille saapuneita teoksia.
Tällä hetkellä kurjuutta aiheuttaa hahmojen välinen tasapaino, sillä osa sankareista on liian ylivoimaisia muihin verrattuna. Liityn niiden somehuutelijoiden joukkoon, jotka toivovat joidenkin hahmojen, kuten Revin, heikentämistä. Ylivoimaiset taistelijat ja paljon Rocket Arenaa tahkonneet pelaajat eivät ole miellyttävä näky kentillä, varsinkaan silloin kun on juuri itse aloittanut pelaamisen. Tasavertaisten otteluiden rakentaminen on hankalaa, mikäli servereillä ei ole tarpeeksi pelaajia. Ikävä kyllä oravanpyörä on valmis ja pahimmillaan karkottaa aloittelevat rakettireppuilijat.
Päättyykö tie maksuttomuuteen?
Tietokoneella Rocket Arenaa pääsee tahkoamaan joko Originin tai Steamin kautta. Ohjausvälineenä voi käyttää joko hiirtä ja näppistä tai ohjainkapulaa. Peli pyörii nätisti tarjoten tasaista ruudunpäivitystä samalla, kun koneen lämmöt pysyvät poikkeuksellisen alhaisena. Näyttäisi siltä, ettei räiskinnän tahkoaminen tarvitse mitään tehomyllyä alleen, mikä varmasti miellyttää pienemmällä budjetilla tietokoneella kasanneita pelaajia. Originin sivuston mukaan järjestelmäkokoonpanoksi suositellaan i5/Phenom II X3 tai vastaavia. Näytönohjaimen puolella taas suosituksena on Radeon RX 480/RTX 1060 tai vastaavat. Muistia koneesta pitäisi löytyä mieluiten 6Gt.
Kaikesta ihmettelystä huolimatta viihdyin Rocket Arenan parissa. Olen viime aikoina tahkonnut naama irvessä Valorantia ja kuunnellut tiimikavereiden huutoa, joten välillä on mukava “höntsätä”. Harmi vain, että ottelujonossa menee enemmän aikaa kuin itse matseissa ja harva tuntuu kuulleen koko pelistä. Alun perin Rocket Arenan julkaisijana oli Nexon, mutta talvella 2019 kaikki muuttui ja julkaisijaksi vaihtui EA. Ilmeisesti suunnitelma muutti myös hintapolitiikkaa, sillä aiemmin Rocket Arenasta puhuttiin ilmaispelinä. Luulen, että ennen pitkään käy niin, että tämäkin tiimiräiskintä saapuu ilmaispelattavaksi. Ei ole ennenkuulumatonta, että aiemmin maksullinen peli muutettaisiin myöhemmin ilmaiseksi antaen hyvitystä aiemmin pelin ostaneille. Työstä kuuluu aina maksaa palkkaa, mutta luulen, että ansaintalogiikka kannattaisi muuttaa enemmän tähän päivään sopivaksi. Jos ei, niin jotain pitäisi tehdä, jotta servut täyttyisivät.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1080 Ti, 11 GB, Intel Core i7-7700K CPU, 16 GB DDR4 3200MHz RAM
PS. Ainakin tällä hetkellä, arvostelun julkaisupäivänä, EA myy omalla sivustollaan (täällä) pelin Standard-versiota 4,99 euron ja Mythic-versiota 9,99 euron järkevämpään hintaan.
Rocket Arena (Tietokonepelit)
Hyvin kehitetty moninpeli, joka yhdistelee esimerkiksi Overwatchia ja Super Smash Brosia. Sen kompastuskiveksi saattavat kuitenkin koitua kustannukset.
- Hyvä yhdistelmä markkinoilla olevista peleistä
- Nopeat ottelut
- Hahmojen kehitysmahdollisuudet
- Maksullinen
- Jotkut hahmot ylivoimaisia
- Markkinoinnin puute
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti