Rebel Galaxy Outlaw
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Roolipelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Double Damage Games |
Julkaisija: | Double Damage Games |
Julkaisupäivä: | 20.08.2019 |
Pelin kotisivut |
Kuumaa kostoa kylmässä avaruudessa
Muutaman vuoden takainen Rebel Galaxy ilahdutti ainakin minua suuresti, sillä se oli kuin ränsistyneeseen tulevaisuuteen siirretty versio Sid Meier’s Piratesista. Pelaaja komensi suuria kauppa- tai sotalaivoja, ja navigoi niiden kanssa avoimessa galaksissa kuskaamassa rahtia ja ammuskelemassa piraatteja.
Nyt pieni kehitystiimi on palannut avaruuteen, mutta erilaisen pelin tiimoilta. Rebel Galaxy Outlaw kun jättää suuret laivat ja täyslaidalliset menneisyyteen, ja tarjoilee niiden tilalla tiukkaa hävittäjätoimintaa ja meininkiä, josta tulee kovasti mieleen Privateer.
Rebel Galaxy Outlaw on tarina kostosta. Pahamainen palkkasoturi on murhannut päähenkilömme miehen, ja pakottanut tämän palaamaan eläkepäiviltä takaisin hävittäjänsä puikkoihin. Komeasti animoidussa alkuintrossa kaikki menee kuitenkin pieleen, kun koston kohde osoittautuu turhan kovaksi. Yhtä liekehtivää pakkolaskua myöhemmin kostajattaremme on jumissa jossain perähikiässä ilman alusta, rahaa tai toivoa.
Tästä alkaa pitkä matka takaisin huipulle. Vanhojen suhteiden avulla saa käyttöönsä muinaisen rupualuksen, todellisen avaruusversion roska-autosta, sekä johtolangan koston kohteen sijainnista. Mutta tässä galaksissa mitään ei saa ilmaiseksi, joten edessä on runsaasti tehtäviä, sivutehtäviä ja tietenkin mahdollisuuksia.
Esikuvana toimineen Privateerin tavoin myös Rebel Galaxy Outlaw antaa pelaajan tehdä oman hupinsa. Galaksi on täynnä tähtijärjestelmiä, joissa sijaitsevilta planeetoilta voi ostella rahtia ja kuskata sitä sitten tuottoisammille myyntimarkkinoille. Kaikki rahti ei ole tietenkään aivan lainmukaista, joten myös salakuljettajan hommat onnistuvat. Jos ei halua ostella rahtejaan, ne voi myös ryöstää kauppareiteillä liikkuvilta kauppiailta. Mitä ikinä tekeekin, tienaa mainetta (ja usein menettää sitä) joidenkin tahojen kanssa. Kauppiaita ryöstelevä pelaaja muuttuu tunnetuksi piraatiksi, jota poliisit räiskivät aina tämän nähdessään, mutta joka pääsee käsiksi hieman hämärämpiin kauppapaikkoihin ja kontakteihin. Jos taas haluaa olla lainkuuliainen, voi jahdata samaisia piraatteja ja tehdä keikkoja palkkasoturina.
Puuhailtava ei lopu tähän, sillä galaksista voi löytää myös kasinoita, joissa voi harrastaa erilaisia uhkapelejä, sekä kiltoja, joiden jäsenet pääsevät käsiksi uusiin aktiviteetteihin ja tienaustapoihin. Rebel Galaxy Outlaw on peli, jonka parissa voi helposti viettää satoja tunteja aikaa. Samalla toki on muistettava, että suuri osa näistä sadoista tunneista menee samanlaisten aktiviteettien parissa. Kaupankäynti on kaupankäyntiä, oli alla se avaruusversio roska-autosta tai äärimmäisen suuri kauppa-alus.
Rebel Galaxy Outlaw on pelattavuudeltaan kuin Wing Commanderin ja X-Wingin lapsi. Pelata voi vaikka näppiksellä ja hiirellä tai lentotikulla, mutta peli on selvästi suunniteltu pad-ohjaimet mielessä. Padilla pelattuna ensimmäiset tunnit ovat pientä hapuilua, sillä kontrollit ovat monipuoliset ja aluksen hallinnassa on yllättävästi syvyyttä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka mahdollisuus säädellä aluksen virrankäyttöä suojien, moottorien ja aseiden välillä. Näin voi tilanteen vaatiessa painottaa yhtä osa-aluetta muiden edelle ja ehkä kääntää kuolettavan tilanteen edukseen.
Yleisesti ottaen tuntuma on Wing Commanderistakin tuttua ”toisen maailmansodan ilmataistelu avaruudessa” -meininkiä. Alukset pyörivät ja kaartelevat toistensa ympärillä, yrittäen hakea lukitusta ohjuksilleen ja ammuskella toisiaan. Vauhti on melkoinen, joten on ihan tervetullutta, että monet aseet osaavat ottaa automaattisesti oikean ennakon kohteeseen, joten niillä riittää kunhan osoittaa nokkansa suunnilleen vihollista kohti ja vetää liipaisimen pohjaan.
Erilaisia alustyyppejä on ihan mukavasti pienistä hävittäjistä suuriin rahtialuksiin saakka. Periaatteessa millä tahansa alustyypillä voi harrastaa kaikkia aktiviteetteja, mutta jos lähtee kuskaamaan lahtia raskaasti aseistetulla mutta onnettoman pienen ruuman omaavalla hävittäjällä, tienestit voivat jäädä pieniksi.
Aluksia voi myös kustomoida asentelemalla niihin parempia komponentteja, sekä erilaisia aseita laidasta laitaan. Omat suosikki ovat kovin anime-henkiset parviohjukset, jotka lukittuaan lennähtävät tusinana komeasti kaareilevana liekkipilarina kohti vihollisia.
Kustomointi ei kuitenkaan rajoitu tähän, sillä pelissä on myös kunnon kuvankäsittelyohjelma, jolla voi itse muokata alustensa tekstuureita, lätkiä niihin tarroja tai kirjoitella hävyttömyyksiä. Editori on hämmentävän monipuolinen ja sisältää esimerkiksi valmiit maskit, jotka blokkaavat vain aluksen tukirakenteet editoitaviksi, jotta voi maalailla kehikoita sotkematta itse alustaan. Jos tämäkään ei riitä, tekstuurit voi myös dumpata nappia painamalla ulos pelistä tarkempaa käsittelyä ja muokkausta varten. Peliin voi myös tuoda omia tekstuureitaan ja tarrojaan, ja kaiken voi tietenkin myös jakaa kavereiden kanssa, sillä Rebel Galaxy Outlaw on suunniteltu modaus mielessä.
Vaikka Rebel Galaxy Outlawssa on paperilla kamalasti sisältöä, se ei ole hirveän syvällinen peli. Monet mekanismit todellakin ovat vain saman asian toistoa hieman suuremmilla numeroilla, joten periaatteessa peli on näyttänyt jo muutaman tunnin jälkeen kaiken, mitä sillä näytettävänä on. Oma mielenkiintoni alkoi laskea jo ennen kymmenettä pelituntia, mutta toisaalta en koskaan ole ollut Privateerin kaltaisten pelien suunnaton fani.
Se, mistä peli ansaitsee todellisen hatunnoston, on sen audiovisuaalinen toteutus. Peli näyttää erinomaisen kauniilta, ja sen tyyli on aivan uskomattoman kiehtova. Rebel Galaxy Outlaw sijoittuu tulevaisuuteen, joka on kuin 1980-luvun estetiikalla varustettu versio villistä lännestä. Avaruudessa. Ainakin minusta oli todella hauska katsella hirmuisen matalaresoluutioisia näyttöjä, muutaman värin paletilla varustettuja videopuheluita ja hengailla avaruusasemilla, jotka tuntuvat romahtavan käsiin jos vähän yskäisee.
Alkuperäisen pelin tavoin myös soundtrack on huikea. Oletusarvoisesti taustalla soi kitaranäppäilyä täynnä oleva soundtrack, joka olisi ihan kotonaan länkkärissä tai vaikka Borderlandsissa. Jos tämä ei miellytä, tarjolla on useita muitakin radiokanavia, joiden kautta voi kuunnella vaikka avaruus-dubstepiä, sekä jokaiselle kanavalle yksilöllisiä mainoksia ja tiskijukkia.
Näin muodostuu elävältä ja kiehtovalta tuntuva galaksi, jossa kaupankäynnistä pitävät voivat hukata tunteja elämästään. Jos taas kaipaa peliltään ohjatumpaa suorittamista tai tarinaa, Rebel Galaxy Outlaw tuskin jaksaa viehättää hirmuisen pitkään. Tarina on hyivn perustasoa, ja lisäksi kerrottu tylsimmällä mahdollisella tavalla. Komean animaatiointron jälkeen loputtomien baarissa käytyjen keskustelujen seuraaminen alkaa puuduttaa nopeasti.
Onko Rebel Galaxy Outlaw kostotarina avaruudessa, vai avoin “tee-itse-hupisi”-simulaatio? Tavallaan molempia, mutta ei kummastakaan perspektiivistä tarkasteltuna erinomainen. Jompaan kumpaan osa-alueeseen täysillä keskittymällä Rebel Galaxy Outlaw olisi voinut olla erinomainen peli. Nyt se on ihan hyvä peli, johon on selvästi panostettu aivan älyttömästi vaivaa ja rakkautta.
Nyt pieni kehitystiimi on palannut avaruuteen, mutta erilaisen pelin tiimoilta. Rebel Galaxy Outlaw kun jättää suuret laivat ja täyslaidalliset menneisyyteen, ja tarjoilee niiden tilalla tiukkaa hävittäjätoimintaa ja meininkiä, josta tulee kovasti mieleen Privateer.
Kosto se naisen tiellä pitää
Rebel Galaxy Outlaw on tarina kostosta. Pahamainen palkkasoturi on murhannut päähenkilömme miehen, ja pakottanut tämän palaamaan eläkepäiviltä takaisin hävittäjänsä puikkoihin. Komeasti animoidussa alkuintrossa kaikki menee kuitenkin pieleen, kun koston kohde osoittautuu turhan kovaksi. Yhtä liekehtivää pakkolaskua myöhemmin kostajattaremme on jumissa jossain perähikiässä ilman alusta, rahaa tai toivoa.
Tästä alkaa pitkä matka takaisin huipulle. Vanhojen suhteiden avulla saa käyttöönsä muinaisen rupualuksen, todellisen avaruusversion roska-autosta, sekä johtolangan koston kohteen sijainnista. Mutta tässä galaksissa mitään ei saa ilmaiseksi, joten edessä on runsaasti tehtäviä, sivutehtäviä ja tietenkin mahdollisuuksia.
Esikuvana toimineen Privateerin tavoin myös Rebel Galaxy Outlaw antaa pelaajan tehdä oman hupinsa. Galaksi on täynnä tähtijärjestelmiä, joissa sijaitsevilta planeetoilta voi ostella rahtia ja kuskata sitä sitten tuottoisammille myyntimarkkinoille. Kaikki rahti ei ole tietenkään aivan lainmukaista, joten myös salakuljettajan hommat onnistuvat. Jos ei halua ostella rahtejaan, ne voi myös ryöstää kauppareiteillä liikkuvilta kauppiailta. Mitä ikinä tekeekin, tienaa mainetta (ja usein menettää sitä) joidenkin tahojen kanssa. Kauppiaita ryöstelevä pelaaja muuttuu tunnetuksi piraatiksi, jota poliisit räiskivät aina tämän nähdessään, mutta joka pääsee käsiksi hieman hämärämpiin kauppapaikkoihin ja kontakteihin. Jos taas haluaa olla lainkuuliainen, voi jahdata samaisia piraatteja ja tehdä keikkoja palkkasoturina.
Puuhailtava ei lopu tähän, sillä galaksista voi löytää myös kasinoita, joissa voi harrastaa erilaisia uhkapelejä, sekä kiltoja, joiden jäsenet pääsevät käsiksi uusiin aktiviteetteihin ja tienaustapoihin. Rebel Galaxy Outlaw on peli, jonka parissa voi helposti viettää satoja tunteja aikaa. Samalla toki on muistettava, että suuri osa näistä sadoista tunneista menee samanlaisten aktiviteettien parissa. Kaupankäynti on kaupankäyntiä, oli alla se avaruusversio roska-autosta tai äärimmäisen suuri kauppa-alus.
Wing Commander on pelattu
Rebel Galaxy Outlaw on pelattavuudeltaan kuin Wing Commanderin ja X-Wingin lapsi. Pelata voi vaikka näppiksellä ja hiirellä tai lentotikulla, mutta peli on selvästi suunniteltu pad-ohjaimet mielessä. Padilla pelattuna ensimmäiset tunnit ovat pientä hapuilua, sillä kontrollit ovat monipuoliset ja aluksen hallinnassa on yllättävästi syvyyttä. Esimerkkinä mainittakoon vaikka mahdollisuus säädellä aluksen virrankäyttöä suojien, moottorien ja aseiden välillä. Näin voi tilanteen vaatiessa painottaa yhtä osa-aluetta muiden edelle ja ehkä kääntää kuolettavan tilanteen edukseen.
Yleisesti ottaen tuntuma on Wing Commanderistakin tuttua ”toisen maailmansodan ilmataistelu avaruudessa” -meininkiä. Alukset pyörivät ja kaartelevat toistensa ympärillä, yrittäen hakea lukitusta ohjuksilleen ja ammuskella toisiaan. Vauhti on melkoinen, joten on ihan tervetullutta, että monet aseet osaavat ottaa automaattisesti oikean ennakon kohteeseen, joten niillä riittää kunhan osoittaa nokkansa suunnilleen vihollista kohti ja vetää liipaisimen pohjaan.
Erilaisia alustyyppejä on ihan mukavasti pienistä hävittäjistä suuriin rahtialuksiin saakka. Periaatteessa millä tahansa alustyypillä voi harrastaa kaikkia aktiviteetteja, mutta jos lähtee kuskaamaan lahtia raskaasti aseistetulla mutta onnettoman pienen ruuman omaavalla hävittäjällä, tienestit voivat jäädä pieniksi.
Aluksia voi myös kustomoida asentelemalla niihin parempia komponentteja, sekä erilaisia aseita laidasta laitaan. Omat suosikki ovat kovin anime-henkiset parviohjukset, jotka lukittuaan lennähtävät tusinana komeasti kaareilevana liekkipilarina kohti vihollisia.
Kustomointi ei kuitenkaan rajoitu tähän, sillä pelissä on myös kunnon kuvankäsittelyohjelma, jolla voi itse muokata alustensa tekstuureita, lätkiä niihin tarroja tai kirjoitella hävyttömyyksiä. Editori on hämmentävän monipuolinen ja sisältää esimerkiksi valmiit maskit, jotka blokkaavat vain aluksen tukirakenteet editoitaviksi, jotta voi maalailla kehikoita sotkematta itse alustaan. Jos tämäkään ei riitä, tekstuurit voi myös dumpata nappia painamalla ulos pelistä tarkempaa käsittelyä ja muokkausta varten. Peliin voi myös tuoda omia tekstuureitaan ja tarrojaan, ja kaiken voi tietenkin myös jakaa kavereiden kanssa, sillä Rebel Galaxy Outlaw on suunniteltu modaus mielessä.
Retrotulevaisuus
Vaikka Rebel Galaxy Outlawssa on paperilla kamalasti sisältöä, se ei ole hirveän syvällinen peli. Monet mekanismit todellakin ovat vain saman asian toistoa hieman suuremmilla numeroilla, joten periaatteessa peli on näyttänyt jo muutaman tunnin jälkeen kaiken, mitä sillä näytettävänä on. Oma mielenkiintoni alkoi laskea jo ennen kymmenettä pelituntia, mutta toisaalta en koskaan ole ollut Privateerin kaltaisten pelien suunnaton fani.
Se, mistä peli ansaitsee todellisen hatunnoston, on sen audiovisuaalinen toteutus. Peli näyttää erinomaisen kauniilta, ja sen tyyli on aivan uskomattoman kiehtova. Rebel Galaxy Outlaw sijoittuu tulevaisuuteen, joka on kuin 1980-luvun estetiikalla varustettu versio villistä lännestä. Avaruudessa. Ainakin minusta oli todella hauska katsella hirmuisen matalaresoluutioisia näyttöjä, muutaman värin paletilla varustettuja videopuheluita ja hengailla avaruusasemilla, jotka tuntuvat romahtavan käsiin jos vähän yskäisee.
Alkuperäisen pelin tavoin myös soundtrack on huikea. Oletusarvoisesti taustalla soi kitaranäppäilyä täynnä oleva soundtrack, joka olisi ihan kotonaan länkkärissä tai vaikka Borderlandsissa. Jos tämä ei miellytä, tarjolla on useita muitakin radiokanavia, joiden kautta voi kuunnella vaikka avaruus-dubstepiä, sekä jokaiselle kanavalle yksilöllisiä mainoksia ja tiskijukkia.
Näin muodostuu elävältä ja kiehtovalta tuntuva galaksi, jossa kaupankäynnistä pitävät voivat hukata tunteja elämästään. Jos taas kaipaa peliltään ohjatumpaa suorittamista tai tarinaa, Rebel Galaxy Outlaw tuskin jaksaa viehättää hirmuisen pitkään. Tarina on hyivn perustasoa, ja lisäksi kerrottu tylsimmällä mahdollisella tavalla. Komean animaatiointron jälkeen loputtomien baarissa käytyjen keskustelujen seuraaminen alkaa puuduttaa nopeasti.
Onko Rebel Galaxy Outlaw kostotarina avaruudessa, vai avoin “tee-itse-hupisi”-simulaatio? Tavallaan molempia, mutta ei kummastakaan perspektiivistä tarkasteltuna erinomainen. Jompaan kumpaan osa-alueeseen täysillä keskittymällä Rebel Galaxy Outlaw olisi voinut olla erinomainen peli. Nyt se on ihan hyvä peli, johon on selvästi panostettu aivan älyttömästi vaivaa ja rakkautta.
Rebel Galaxy Outlaw (Tietokonepelit)
Retrofuturistinen avaruusräiskintä olisi kaivannut lisää syvyyttä.
- Visuaalinen ilme
- Avaruustaistelu on hauskaa
- Mainio soundtrack
- Tunnelma kohdallaan
- Paljon tekemistä
- Laaja kuin meri, matala kuin teekuppi
- Tarina ei ole kiinnostava
- Tehtävät ovat yksinkertaisia ja toistavat samaa kaavaa
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti