Forza Motorsport 2
Arvioitu: | Xbox 360 |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | Yksinpeli, moninpeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Turn 10 Studios |
Julkaisija: | Microsoft Games |
Julkaisupäivä: | 08.06.2007 |
Pelin kotisivut |
Herrasmiehet, käynnistäkää Xboxinne
Tässäpä peli, joka aiheuttanee epämukavaa hiljaisuutta kilpailijoiden leirissä. Siinä, missä ykkös- Xboxin Forza Motorsport oli pari vuotta sitten aivan mukava, jos kohta ei uraauurtava peli, joka jäljitteli Gran Turismoa tyydyttävästi, Forza Motorsport 2 on kenties paras autopeli millään konsolilla ikinä - GT-sarja huomioiden. Se ei yritäkään tehdä kaikkea mahdollista, mutta tekee kaiken tarpeellisen hämmästyttävällä tarkkuudella ja tarjoaa pelattavaa kuukausiksi, jopa vuosiksi eteenpäin.
Xbox 360 on kaipaillutkin kunnon autopeliä julkaisussa ihastuttaneen Project Gotham Racing 3:n lisäksi. Ridge Racer 6 oli marginaaliin vetoavaa sivuluisuttelua, EA:n Need for Speedit sun muut Burnoutit taas kolahtavat muihin arcadefaneihin. Monet kuitenkin hakevat peliltään hieman realistisempaa otetta, ja siihen väliin Forza iskee. PGR:n bulevardikruisailun sijaan painotetaan nyt pääosin oikeita kilparatoja, ja oman ajopelin virittäminen on tärkeässä asemassa.
Aiheeseen sopivasti FM 2 tarjoaakin tähän asti monipuolisimmat viritysmahdollisuudet. Auton voimansiirronkin voi vaihtaa vaikka takavedosta nelivedoksi ja maalipinnan voi muokata täysin haluamakseen. Tavallisista perheautoista saakin aikaiseksi todellisia hirviöitä, kuten 650-hevosvoimaista VW Golfiani vastaan asettuneet saivat katkerasti havaita. Eikä tässä kaikki, tuotoksiaan voi vieläpä huutokaupata muille pelaajille Liven kautta. Näprättävää löytyy siis tunneiksi, vaikkei ajaisi edes yhtään kisaa.
Erilaisia autojakin löytyy niin paljon, että tarkka määrä menettää merkityksensä. Kaikki maanosat ovat edustettuina, samoin käytännössä kaikki tunnetuimmat valmistajat. Vain rankin outoautofani ei löydä omaa suosikkiaan listalta. Alussa ostettavissa on vain pieni määrä autoja, mutta kisoja ajamalla saa paitsi menopelejä palkinnoksi myös oikeuden ostaa erikoisempia malleja.
Näpertelyn ja autovalikoiman pinnallisen kolmiyhteyden täydentää näyttävä ulkoasu. Katseltuna ison HDTV:n ruudulta 720p-tarkkuudella Forza Motorsport 2 näyttää äärimmäisen maukkaalta. Automallit ovat erinomaisen hyviä ja jousituksen toiminta, jarrutukset jne. vaikuttavat todenmukaisilta. Kun radan kohtaan tulee toisella kierroksella, on siinä edelleen omia jarrutusjälkiä, tai jopa puskurin kappaleita, edellisen kierroksen kahinoista.
Autot vaurioituvat myös ulkoisesti. Aivan rusinaksi niitä ei saa, mutta kokolailla surullisiksi kuitenkin. Kolhujen myötä tulee negaa myös moottorin ja ohjauksen toimintaan, joten romurallia ei suositella. Törmäilijää sakotetaan kierrosajoissakin. Hassua on se, että sakkoa tulee myös, kun kanssakilpailija törmää auton perään, mikä ei oikein omaan oikeustajuuni istu, etenkin kun taustapeili pitää erikseen kaivaa valikoista päälle. Pettymys on myös, että kun PGR3:n myötä lopulta totuimme ajamaan autopelejä ohjaamonäkymästä, se on pudotettu nyt pois.
Visuaalisen nautinnon täydentää soundtrack, jossa vilahtelee tunnettuja nimiä. Kappaleiden nimiä ei EA-tyyliin näytetä joka kerran sen vaihtuessa, mutta ainakin Prodigy uhosi Spitfirellään valikoiden taustalla. Kisan aikana musiikkia ei oletuksena kuulu, mikä onkin mielestäni oikea valinta.
Pelit, pensselit ja korea ulkokuori eivät kuitenkaan riitä, jos peli on silkkoa sisältä. Onneksemme näin ei kuitenkaan ole. Sen lisäksi, että Forza 2 tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet vaikeustason säätöön, sen ajaminen kaikki avut pois päältä ei ole mikään masokistin unelma. Mukavimmaksi asetukseksi havaitsin ajolinjamerkkien pitämisen päällä ja muiden apujen pois, jolloin ajamisessa oli meininkiä, mutta ratoja ei tarvinnut opetella ulkoa ennen jokaista kisaa.
Ajelin FM 2:ta ensin lyhyesti vakio-ohjaimella, sitten Microsoftin Force Feedback -ratilla, jota huhujen mukaan tullaan jatkossa tarjoamaan Forzankin kylkiäisenä. Jos tämän paketin hinta on kohtuullinen, voin lämpimästi suositella hankintaa. Ratin tuntuma on mainio, se kiinnittyy pöytään kunnollisesti eikä tarvitse johtoa konsoliin (force feedback vaatii tosin sähköä seinästä). Jos kääntökulma olisi vielä hiukan suurempi eikä keskellä olisi pientä tyhjäliikettä, MS-rattia voisi verrata jopa Logitechin mainioihin PS2-ohjaimiin.
Sen sijaan pientä huomautusta tulee alkupään kisojen vaikeusasteesta. Aloittelijaystävällisesti kisoissa on erittäin väljät kalustorajoitukset, mutta vähänkin kokeneemmalle pelaajalle saattaa olla mahdotonta vastustaa kiusausta kiertää niitä. Mainittu 650-hevosvoimainen Golf syntyi juuri näin: ostin ensin halvimman auton, käytin sen virittämiseen kaikki loppurahat ja muokkailin sitten autoa aina vaatimusten mukaan niin, että se soveltui kuhunkin tarvittavaan kisaan. Eipä kestänyt kauankaan, ennen kuin jätin kisoissa seuraavaa autoa 20 sekuntia per kierros. Alkuviehätyksen haihduttua touhu oli vain yksiselitteisen tylsää. Myöhemmin siirryinkin pelaamaan siten, että pyrin valitsemaan mahdollisimman lähellä kilpailijoita olevaa kalustoa, jolloin ajamiseen joutui tosissaan panostamaan. Mitä pitemmälle pelissä etenee, sitä enemmän tämä ongelma poistuu, kun kisojen säännöt tiukentuvat.
Yksinpelissäkin puuhaa riittää viikoiksi, mutta jokaisen kunnon Xbox-pelin tavoin Forza 2 tukee Liveä monin eri keinoin. Mainitsin jo autohuutokaupasta, jossa pelimerkkejään voi tärvätä muiden luomiin ajoneuvoihin. Osa niistä onkin uskomattomalla vaivalla väsättyjä. Tämän lisäksi autostaan voi ottaa kuvia, jotka voi kätevästi lähettää pelin kotisivuille ja hakea sieltä Gamertagin avulla koneelleen. Lisäksi tarjolla on monenlaista ajokisaa. Turnaustilassa ajetaan eriä vastustajia vastaan, exhibition-kisat ovat perinteistä (ja hauskaa) kertakisailua. Kisan perustaja voi valita erittäin laajasti kilpailun säännöt ja juuri oikeanlaista peliseuraakin löytyy nopeasti (jokaisen kunnon Xbox-pelin tavoin). Pari kertaa testipeli keskeytyi, kun jostain kumman syystä kanssakilpailijoiden autot alkoivat poukkia järjettömästi ympäri rataa.
Kaiken kaikkiaan Forza Motorsport 2 palautti laajalti uskoni siihen, että tässä autohedonismigenressä on edelleen mieltä vielä Gran Turismo 4:nkin jälkeen. Jäljittelyn sijaan se todella parantaa kaikkia tärkeitä osa-alueita: ajotuntumaa, viritystä ja kisavalikoimaa sekä tietenkin ulkonäköä. En näe mitään syytä sille, että autoista pitävä Xbox 360:n omistaja jättäisi tämän pelin kauppaan. FM 2 ja tulossa oleva Project Gotham 4 nostavat kovaa vauhtia uutta boksia kohti kotiautoilijoiden ykköskoneen asemaa.
The killer app is here
Aiheeseen sopivasti FM 2 tarjoaakin tähän asti monipuolisimmat viritysmahdollisuudet. Auton voimansiirronkin voi vaihtaa vaikka takavedosta nelivedoksi ja maalipinnan voi muokata täysin haluamakseen. Tavallisista perheautoista saakin aikaiseksi todellisia hirviöitä, kuten 650-hevosvoimaista VW Golfiani vastaan asettuneet saivat katkerasti havaita. Eikä tässä kaikki, tuotoksiaan voi vieläpä huutokaupata muille pelaajille Liven kautta. Näprättävää löytyy siis tunneiksi, vaikkei ajaisi edes yhtään kisaa.
Erilaisia autojakin löytyy niin paljon, että tarkka määrä menettää merkityksensä. Kaikki maanosat ovat edustettuina, samoin käytännössä kaikki tunnetuimmat valmistajat. Vain rankin outoautofani ei löydä omaa suosikkiaan listalta. Alussa ostettavissa on vain pieni määrä autoja, mutta kisoja ajamalla saa paitsi menopelejä palkinnoksi myös oikeuden ostaa erikoisempia malleja.
On se nättikin
Autot vaurioituvat myös ulkoisesti. Aivan rusinaksi niitä ei saa, mutta kokolailla surullisiksi kuitenkin. Kolhujen myötä tulee negaa myös moottorin ja ohjauksen toimintaan, joten romurallia ei suositella. Törmäilijää sakotetaan kierrosajoissakin. Hassua on se, että sakkoa tulee myös, kun kanssakilpailija törmää auton perään, mikä ei oikein omaan oikeustajuuni istu, etenkin kun taustapeili pitää erikseen kaivaa valikoista päälle. Pettymys on myös, että kun PGR3:n myötä lopulta totuimme ajamaan autopelejä ohjaamonäkymästä, se on pudotettu nyt pois.
Visuaalisen nautinnon täydentää soundtrack, jossa vilahtelee tunnettuja nimiä. Kappaleiden nimiä ei EA-tyyliin näytetä joka kerran sen vaihtuessa, mutta ainakin Prodigy uhosi Spitfirellään valikoiden taustalla. Kisan aikana musiikkia ei oletuksena kuulu, mikä onkin mielestäni oikea valinta.
Ajamisen siedettävä vaikeus
Ajelin FM 2:ta ensin lyhyesti vakio-ohjaimella, sitten Microsoftin Force Feedback -ratilla, jota huhujen mukaan tullaan jatkossa tarjoamaan Forzankin kylkiäisenä. Jos tämän paketin hinta on kohtuullinen, voin lämpimästi suositella hankintaa. Ratin tuntuma on mainio, se kiinnittyy pöytään kunnollisesti eikä tarvitse johtoa konsoliin (force feedback vaatii tosin sähköä seinästä). Jos kääntökulma olisi vielä hiukan suurempi eikä keskellä olisi pientä tyhjäliikettä, MS-rattia voisi verrata jopa Logitechin mainioihin PS2-ohjaimiin.
Sen sijaan pientä huomautusta tulee alkupään kisojen vaikeusasteesta. Aloittelijaystävällisesti kisoissa on erittäin väljät kalustorajoitukset, mutta vähänkin kokeneemmalle pelaajalle saattaa olla mahdotonta vastustaa kiusausta kiertää niitä. Mainittu 650-hevosvoimainen Golf syntyi juuri näin: ostin ensin halvimman auton, käytin sen virittämiseen kaikki loppurahat ja muokkailin sitten autoa aina vaatimusten mukaan niin, että se soveltui kuhunkin tarvittavaan kisaan. Eipä kestänyt kauankaan, ennen kuin jätin kisoissa seuraavaa autoa 20 sekuntia per kierros. Alkuviehätyksen haihduttua touhu oli vain yksiselitteisen tylsää. Myöhemmin siirryinkin pelaamaan siten, että pyrin valitsemaan mahdollisimman lähellä kilpailijoita olevaa kalustoa, jolloin ajamiseen joutui tosissaan panostamaan. Mitä pitemmälle pelissä etenee, sitä enemmän tämä ongelma poistuu, kun kisojen säännöt tiukentuvat.
Elämää Livessä
Ostoon menee
Kaiken kaikkiaan Forza Motorsport 2 palautti laajalti uskoni siihen, että tässä autohedonismigenressä on edelleen mieltä vielä Gran Turismo 4:nkin jälkeen. Jäljittelyn sijaan se todella parantaa kaikkia tärkeitä osa-alueita: ajotuntumaa, viritystä ja kisavalikoimaa sekä tietenkin ulkonäköä. En näe mitään syytä sille, että autoista pitävä Xbox 360:n omistaja jättäisi tämän pelin kauppaan. FM 2 ja tulossa oleva Project Gotham 4 nostavat kovaa vauhtia uutta boksia kohti kotiautoilijoiden ykköskoneen asemaa.
Forza Motorsport 2 (Xbox 360)
Forza Motorsport 2 on enemmän, parempaa, nopeammin. Sykähdyttävä mestariteos, joka kasaa paineita tulevan Gran Turismon harteille. Parhaimmillaan Microsoftin ratin kanssa nautittuna.
- Ulkokuori karkkia
- Sisus silkkaa suklaata
- Live-tilat täydentävät makunautinnon
- Alussa turhankin helppo
- Sakkoa muiden törmäilystä
- Ei ohjaamonäkymää, taustapeili oletuksena pois
Keskustelut (4 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
05.07.2007 klo 23.01
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
13.07.2007 klo 20.56
Millaiset mahtavat olla pelin äänet? Gran Turismossa esim. jenkkiautojen äänet on mokattu todella pahasti, eli löytyykö Forzasta kunnon kasikon murinaa noista vanhoista muskeliraudoista?
Mielestäni moottorinäänet ovat itse asiassa varsin mukavasti onnistuneet. Jenkkiraudatkin murisevat varsin mukavasti. Grantussa tosiaan tuntuu välillä, että auto kuin auto kuulostaa lähinnä pölynimurilta.
Rekisteröitynyt 09.08.2007
09.08.2007 klo 01.05
Paras autopeli tähän mennessä boxilla!
23.10.2009 klo 14.18
Kirjoita kommentti