Tuorein sisältö

Transit King

Arvioitu: Muut
Genre: Strategiapelit
Pelaajia: 1
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Bon Games
Julkaisija: Fingersoft
Pelin kotisivut
Jukka O. Kauppinen

02.06.2018 klo 17.00 | Luettu: 8090 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Kallellaan Transport Tycooniin päin - mutta ei tarpeeksi

Näpertelijätkin tarvitsevat pelattavaa - ja mieluusti hyvää sellaista. Colossal Orderin Cities: Skylines on oiva esimerkki kaupunginrakentelunäpertelyn lumovoimasta, mutta miten puree toisen tamperelaisfirman, Bon Gamesin, tulkinta rahtifirman pyörittämisestä Transport Tycoonien malliin?

MicroProsen 1994 julkaisema Transport Tycoon muistetaan edelleen yhtenä kaikkien aikojen parhaista strategiapeleistä. Suunnittelija Chris Sawyer löysi kultaisen keskitien logistiikkafirman pyörittämiseen, ja se onkin innoittanut vuosikymmenten mittaan niin jatko-osia kuin idean myöhempiä jalostajia. Perintö elää vahvasti etenkin ilmaisessa OpenTTD:ssä, jota pelataan edelleen ahkerasti laneilla.

Ihmisten, hyödykkeiden ja raaka-aineiden kuljettaminen maassa, merellä ja ilmassa sekä logistiikkaketjujen rakentaminen mahdollisimman tehokkaaksi oli - ja on - lumoavaa näpertelyä. Tehokkuudesta palkitaan ja jos oikein hyvin käy, niin kilpailijatkin voidaan ahdistaa ja hinnoitella nurkkaan. Lisäksi peli väritti tilanteita, yllytti kilpailemaan ja haastoi tekemään muutakin kuin pyörittämään bisnestä muutamilla tuottoisimmilla reiteillä.



Lumoavaa puuhaa, jos omaa oikean mielenlaadun. Ja myös pitkäjänteistä, Mutta miten sen voisi siirtää mobiilipelien maailmaan, kuten Bon Games haluaa? Firma tahtoo olla Tycoon-peligenren valtias mobiilisektorilla, mikä on hieno visio. Mutta pitkäjänteinen näpertäminen ja kuljetusketjujen rakentaminen syvällisen logistiikkapelin muotoon on melkoinen loikka tietokoneiden näytöiltä mobiiliruuduille.

Siinä on kuitenkin onnistuttu varsin kivasti. Transit King Tycoonista havaitsee logistiikka- ja strategiapelien henkeä, vaikka peli onkin puserrettu mobiilimaailman rajoitteisiin. Siinä missä Tycoon-pelejä pelataan tietokoneella tuntikaupalla putkeen ja yksi matsi voi kestää kymmenistä satoihin tunteihin, Transitissa pelisessiot rajoittuvat väkisinkin viidestä minuutista varttiin. Niitä kuitenkin voi mahduttaa päivään useammankin.

Jokainen peli alkaa Sir Henryn pelaajan johdettavaksi antaman saaren yhdeltä kulmalta. Muutama kaupunki, muutama tuotantolaitos ja jokunen kulkuneuvo johdattavat pelaajat pehmeästi logistiikkaimperiumin johtamiseen. Pelimaailma laajenee hiljalleen, käytettävien autojen mallisto kasvaa, kuljettajia voi värvätä lisää ja tuotantoketjut monimutkaistuvat. Alkuun kaupunkiin rahdataan sata kollia omenoita, mutta sitten janoiset kansalaiset kaipaavatkin omenamehua. Viedään siis omenat mehustamoon, josta mehupurkit kuljetetaan kaupunkeihin. Viljasta voi tehdä leipää, mutta leipomossapa leivästä ja mustikoista syntyykin makoisia piiraita.

Laajentuminen tapahtuu varsin sutjakasti. Uusia leveleitä kertyy muutaman päivän välein, ja logistiikkaketjujen monimutkaistuminen tuottaa jossain kohtaa jo mainiota pähkäilyä. Korkeamman tekniikan laitosten tuotoksiin voidaan tarvita montaa ainesosaa, joista valmistusketjut voivat rakentua useiden vaiheiden mittaisiksi, ennen kuin tuote on valmis tilaajalle toimitettavaksi. Kuljetusautot porhaltavat siten reippaasti edestakaisin kartalla kuljettaen raaka-aineita ja jalostettavia tuotteita. Siinä sivussa kaupungit kasvavat, katuja laajennetaan ja tehdään kaikenlaista muuta sivupuuhaa.

Mutta kun kyse on mobiilipelistä, niin tuotantoketjut ovat aika lyhytaikaisia. Pikkutilaukset hoituvat viidessä minuutissa, ja panostuksesta riippuen valtavatkin hoituvat päivässä tai parissa. Vaikeampienkin logististen ketjujen rakentaminen kestää viidestä kymmeneen minuuttia, minkä jälkeen vain annetaan bisneksen rullata.

Sitten tuleekin pelin ovelin kikka: jokaisessa kaupungissa on tarjolla enintään kolme tilausta, jotka eivät uusiudu itsestään heti toimituksen jälkeen. Näin tekemisen määrä vähenee sitä mukaa mitä pidemmälle pelaa, kunnes pelaaja käyttää valitsemaansa kaupunkiin tilauskorttiaan. Tällöin kaupunkilaiset havahtuvat ja toteavat, että nyt tarvitaan lisää kulutettavaa

Tilausten uusiminen onkin pelin ytimessä ja tärkeä monetisaatioyksityiskohta. Ilmaisten tilausten odottelu kestää, mutta niitä voi nopeuttaa katsomalla mainoksia. Mainosten täppääminen ja jonkin kirjan lukeminen siinä lomassa muodostuukin luontevaksi osaksi pelikokemusta, mutta myös tilauskorttien ostaminen oikealla rahalla tuntuu aikansa pelattuaan kovin houkuttelevalta. Systeemi on kuitenkin lopulta varsin pelaajaystävällinen, ja ilman maksujakin pärjää pitkään.

No. Kyllähän Transit King (Tycoon) on kiistämättä nätti, toimiva ja joksikin aikaa jopa koukuttava logistiikkapeli. Siinä ei kuitenkaan ole esikuvansa pitkäjänteisyyttä. Se koukuttaa vahvasti viikon, kahden, ehkä jopa kolmen ajaksi, mutta sitten iskee epäilys. Uudet kaupungit, autot ja logistiikkaketjut pitävät jonkin aikaa tehokkaasti koukussa, mutta lyhyet ja nopeasti valmistuvat logistiikkaketjut eivät oikein pidä koukussa pidemmän päälle. Peli ja pelaaminen hyytyvät siinä kohtaa, kun pitäisi lyödä isompaa ja ennen kaikkea syvemmältä koukuttavaa vaihdetta päälle. Mobiilipelistä kun on kyse, niin mittakaava on rajattu alustalle sopivaan muotoon, mutta se ei oikein täysin riitä.

Siihen saakka matka on ollut makoisa, mutta logistiikkaimperiumien rakentaminen ja pyörittäminen lyhyinä pikku palasina tuntuu jotenkin oudolta. Toisaalta pelin pariin on kiva palata muutaman kerran päivässä katsomaan miten hommat sujuvat ja mistä kohden jonkin ison tuotantoketjun toimintaa pitäisi tuunata. Mutta samalla strategiapeliä olisi mukava pelailla myös ihan kunnon pitkissä sessioissa, kuten kunnon Tycoonia kuuluukin.



Transit King on lajissaan erinomainen peli. Se näyttää ja tuntuu hyvälle, ja logistiikkaketjujen rakentaminen on viehättävää, etenkin kun peli on edennyt sen verran pitkälle, että niissä alkaa olla haastetta. Mutta sitten peli ei enää kasva, vaan jähmettyy ja jää pyörimään paikalleen. Bisnesten pyörimistä ei jaksa enää tarkkailla ja lopulta pelikin jää käynnistymättä. Sen suurin ongelma lienee kuitenkin juuri käyttöympäristö, sillä mobiilialustalle on vaikeaa tehdä syvää ja pitkäjänteistä strategiapeliä. Transitissa siinä on onnistuttu varsin hyvin, mutta silti siitäkin puuttuu se pisimmän tähtäimen haaste, joka niin koukutti meidät genren klassisissa merkkipaaluteoksissa. Väsymyspisteeseen saakka pelinautinto on kuitenkin kohdallaan.

Siihen saakka matka on kuitenkin ollut hyvä. Jotain kertonee sekin, että vuorokausirytmini koostui pitkään siitä, että rakentelin illalla sängyssä yön ajaksi sopivat rakenteluketjut, päivitin niitä aamulla ja sitten illalla töiden jälkeen pusertelin kotona pienempiä muutaman tunnin urakoita. Toisin sanoen, viihdyin pelin parissa erittäin hyvin.

Kannattaa siis kokeilla. Transit King Tycoon on laadukas ja hienosti toteutettu suomipeli, ja genressään ehdotonta mobiilipelien parhaimmistoa.


Tsekkaa myös nämä: Transport Tycoon, Cities in Motion, Open TTD, Sid Meier's Railroads!, Chris Sawyer's Locomotion, Traffic Giant ja Mini Metro.

V2.fi | Jukka O. Kauppinen

Transit King (Muut)

Bisneksenpyörittämistä ja logistiikkaketjuilua vähän syvempää mobiilipeliä kaipaaville.
  • Helppo oppia ja hallita
  • Kivaa logistiikkaketjujen rakentamista ja optimointia
  • Nätti ja informatiivinen
  • Lyhyet ja nopeat pelisessiot
  • Järkevä pelattava loppuu kesken
  • Toistaa itseään turhan paljon tietyn pisteen jälkeen
  • Lyhyet ja nopeat pelisessiot
< Agony... Check Your 6!... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova