World of Warships (mobiili)
Arvioitu: | Muut |
Genre: | Strategiapelit |
Pelaajia: | 2-14, moninpeli |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Wargaming.net |
Julkaisija: | Wargaming.net |
Julkaisupäivä: | 18.01.2018 |
Pelin kotisivut |
Mikki Hiiri merisotahädässä
Nyt tulee raju lause, uskokaa jos haluatte: World of Tanksin tehnyt Wargaming.Net on tehnyt huikean hyvän mobiilipelin. Niin hyvän, että vähän aikuisempaa ja syvempää pelaamista etsiville se on yksi parhaista peleistä, mitä tabletilleen voi ilmaiseksi ladata.
Kerrataanpa taustoja. Wargaming.net on tehnyt vuosien mittaan pelejä jos jonkinlaisia, mutta online-sotapelitrilogia on niistä tunnetuin. World of Tanks, World of Warplanes ja World of Warships ovat kaikki hienoja ja hauskoja pelejä, joista etenkin Warships jyrää aikuiseen makuun tehtyjen sotapelien rintamalla. Kaikki pelit ovat ilmaisia, eikä niitä ole pilattu pay to win -mekaniikoilla. Ja ainakin minun mielestäni Warships on Wargamingin paras peli.
Firma on kokeillut mahdollisuuksiaan myös mobiilipelirintamalla, ja etenkin World of Tanks Blitz on kuplinut jo useamman vuoden ajan ihan mukavasti. Moni tuttu tykkää siitä kovasti, vaikka minulle se olikin liian yksinkertaistettu. Blitz julkaistiin muuten myös PC:lle, mikä oli hassu veto. Tehdään PC-peli, tehdään siitä kevennetty mobiiliversio ja tuodaan kevytversio takaisin PC:lle. Ehkä siinä on jokin logiikka, mutta mikäs siinä, toimiihan se.
Vastaava konsepti toimii myös Warshipsissä, World of Warships Blitz on hillittömän hyvä mobiilipeli.
Kerrataanpa lisää. World of Warships on verkkopelattava merisotapeli, jossa ihmispelaajista koostuvat joukkueet ottavat mittaa joko toisistaan tai co-oppina tietokonejoukkuetta vastaan. Pelaajat voivat muodostaa osastoja ja sotia kavereiden kanssa kimpassa. Kilpailuhenkisille löytyy ranked battleseja ja tulevaisuudessa varmaan kaikkea muutakin kivaa.
Virtuaalimerillä seilaa kaikennäköisiä sotalaivoja. On hävittäjiä, risteilijöitä, taistelulaivoja ja lentotukialuksia jos jonkinlaista, useilta eri kansakunnilta. Alukset ovat sitä kovempia ja kalliimpia mitä korkeammalla tasolla, tierillä, ne ovat. Korkeampitierinen laiva on periaatteessa aina parempi, mutta käytännössä ei välttämättä hauskempi. Isommat tykit, tehokkaammat torpedot, enemmän järjestelmiä, paksumpia panssareita, tehokkaammat vaurionhallintajärjestelmät ja tukialusten monipuolistuvat konevalikoimat kuitenkin pitävät touhun kiinnostavana, eikä tavoiteltavakaan ihan heti lopu.
Niin, tavoittelu... Ilmainen peli kun on kyseessä, niin muiden World of -pelien tapaan pelaaja tienaa taisteluissa tutkimukseen käytettäviä kokemuspisteitä ja pelirahaa. Kokemuspisteillä ja välillä saatavilla tutkimuskorteilla varustellaan laivoja, ja pisteillä/rahalla tutkitaan ja ostetaan uusia laivoja sitä mukaa kun niitä tulee saataville. Tosin satamassa on vain rajattu määrä laivapaikkoja, joten säästeliäämpi pelaaja miettii mitä laivoja hän hankkii, mitä käyttää, mitä pistetään romuksi ja mihin suuntaan hän ylipäätään laivastojaan kehittää. Oletko sekametelisoturi ja hankit vähän kaikkea kaikilta, vai kehitätkö jotain laivapuuta aktiivisesti niin, että saat käyttöösi vaikkapa kehittyneempiä saksalaisia risteilijöitä tai japanilaisia taistelulaivoja? Pelaa miten lystäät, kaikki on ok.
Lisää World of Warships Blitz -pelikuvaa täällä.
PC:llä Warshipsiä soditaan enintään 20 minuuttia kestävissä 24 pelaajan merisodissa. Blitzissä skaalaa on supistettu: merellä on 7 vs 7 pelaajaa, ja matsit kestävät enimmillään kuusi minuuttia. Samalla taistelumekaniikkoja on tuunattu mobiililaitteille sopivammiksi. Kaikesta on viilattu jotain pois, jostain enemmän, jostain vähemmän, mutta mistään ei liikaa. Warships on Warships myös Blitz-muodossa, ja merisota toimii kuin brittiläisen hävittäjän vessa.
Merisota on supistettunakin hoksottimia ja harkintaa vaativaa, mikä tekee pelistä nautinnollisen. ADHD-jonnet kuolevat ensimmäisinä, samoin kuin turhat sooloilijat. Tosin tämä on kivaa vain silloin, kun jonnet ovat vastapuolella - lyhyissä matseissa jokainen pelaaja on arvokas, jopa maalitauluna. Ehkä vihollinen katsoo kiikareillaan muualle silloin, kun olet itse hakeutumassa täydelliseen hyökkäysasemaan.
Ainakin itse koen taistelujen lyhyyden ja osallistuvien pelaajien määrän myös positiiviseksi haasteeksi. Millä tavoin voit edesauttaa joukkuettasi voittoon? Mikä taktiikka sopii tähän tilanteeseen ja tiimiin? Mitä muut näyttävät tekevän? Mikä taktiikka sopii laivatyyppisi ja tämän nimenomaisen aluksen kykyihin ja ylipäätään strategiseen tilanteeseen? Voitetaanko tämä taistelu upottamalla vihollisia, valtaamalla näiden kotialue selustasta vai kartan keskellä olevat pistealueet? Tuleeko voitto pisteillä vai upotuksilla, miltä tilanne näyttää kun sekundaattori alkaa tikittää viimeistä matsin minuuttia? Joskus tilanne muuttuu selvästi toisen osapuolen eduksi jo matsin puolivälissä, joskus pistetilanne elää edestakaisin ja voittaja ratkeaa vasta viimeisen 30 sekunnin aikana.
Tämä tekee merisodinnasta jännittävää ja koukuttavaa. Oi sitä puhinaa ja tukahdutettuja ärräpäitä, kun kaveri mokaa ja kuolemallaan kippaa pistesaldon vastustajan eduksi. Sitä iloa, kun oma tykistön tai torpedojen iskemä sattuu just kohdalleen. Se fiilis, kun mobiilillakin kivalta näyttävä laivasi lipuu laineilla, kääntyilee ja väistää vastustajan taistelulaivan keskityksen norpan viiksikarvan mitalla. Tai kun yrität olla hirvittävän ovela, väijyttää hävittäjälläsi saaren takaa saapuvaa vihollisen taistelulaivaa ja huomaat, että vastapuolen hävittäjäkapteeni on tekemässä aivan samaa. Ja sitten törmäätte yhtaikaa esiin saaren takaa ja molempien suunnitelmat menevät täysin pieleen.
Niin, vaikka Blitz onkin mobiilisotalaivapeli, niin kyllä siinä jänniä tilanteita riittää. Liikaakin. Sanotaan vaikka näin: olen välistä jättänyt iPadin lataamatta, että en vain vahingossakaan pystyisi pelaamaan yhtä iltapeliä pedissä peittojen alla. Se "ihan vain yksi matsi" kun on venynyt jo liian monta kertaa liian moneksi, ja sitten onkin mietitty miten myöhään töihin oikein kehtaakaan suunnata.
iPad Minillä pelattuna homma oli mukavan toimivaa. Laivojen komentaminen ja kameran käyttäminen sujuvat näppärästi kosketusnäytöllä, joskin isompien laivojen tykistön tähtääminen on hipsuttelemalla ja liu'uttamalla haastavampaa kuin hiirellä. Mutta sama sääntö pätee toki muihinkin, eli merisotailu sujuu tasavertaisesti. Paitsi silloin, kun joku on ovela taktikoita ja vastustaja puusilmä. Niistä hetkistä on ilon, naurun ja raivontäyteiset muistot tehty.
Warships Blitz sisältää kaikki isoveljensä alusluokat ja Japanin, USA:n, Saksan ja Neuvostoliiton laivastojen aluksia ja alustyyppejä vaihtelevissa määrin. Japanin ja USA:n laivastot ovat kattavimmat eri luokissaan, Saksan ja Neuvostojen liiton laivastot ovat tarjolla suppeampina. Ranska ja Iso-Britannia puuttuvat vielä kokonaan. Jos peli vain menestyy ja löytää myös rahoittajasuonensa, niin tulevaisuudessa lienee luvassa paljon lisää laivoja ja laivastoja pelattavaksi.
Ja mikseipä menestyisi. Voin huoletta todeta, että World of Warships Blitz on kaikista tähän mennessä pelaamistani mobiilipeleistä eniten minun makuuni. Se on toimiva ja koukuttava online-moninpelielämys, jossa on riittämiin aikuiseen makuun sopivaa monipuolista taktikoitavaa ja syvyyttä. Mikä parasta, vaikka Warships Blitz on ilmainen mobiilipeli, niin siinä ei ole lainkaan raivostuttavaa odottelua tai keinotekoisia "hankaloitetaan tätä ja tuota niin, että mahdollisimman moni pelaaja ostaa oikoteitä rahalla." Tämä on täyttä pelaamista. Hauskaa sellaista.
Kerrataanpa taustoja. Wargaming.net on tehnyt vuosien mittaan pelejä jos jonkinlaisia, mutta online-sotapelitrilogia on niistä tunnetuin. World of Tanks, World of Warplanes ja World of Warships ovat kaikki hienoja ja hauskoja pelejä, joista etenkin Warships jyrää aikuiseen makuun tehtyjen sotapelien rintamalla. Kaikki pelit ovat ilmaisia, eikä niitä ole pilattu pay to win -mekaniikoilla. Ja ainakin minun mielestäni Warships on Wargamingin paras peli.
Firma on kokeillut mahdollisuuksiaan myös mobiilipelirintamalla, ja etenkin World of Tanks Blitz on kuplinut jo useamman vuoden ajan ihan mukavasti. Moni tuttu tykkää siitä kovasti, vaikka minulle se olikin liian yksinkertaistettu. Blitz julkaistiin muuten myös PC:lle, mikä oli hassu veto. Tehdään PC-peli, tehdään siitä kevennetty mobiiliversio ja tuodaan kevytversio takaisin PC:lle. Ehkä siinä on jokin logiikka, mutta mikäs siinä, toimiihan se.
Vastaava konsepti toimii myös Warshipsissä, World of Warships Blitz on hillittömän hyvä mobiilipeli.
Kerrataanpa lisää. World of Warships on verkkopelattava merisotapeli, jossa ihmispelaajista koostuvat joukkueet ottavat mittaa joko toisistaan tai co-oppina tietokonejoukkuetta vastaan. Pelaajat voivat muodostaa osastoja ja sotia kavereiden kanssa kimpassa. Kilpailuhenkisille löytyy ranked battleseja ja tulevaisuudessa varmaan kaikkea muutakin kivaa.
Virtuaalimerillä seilaa kaikennäköisiä sotalaivoja. On hävittäjiä, risteilijöitä, taistelulaivoja ja lentotukialuksia jos jonkinlaista, useilta eri kansakunnilta. Alukset ovat sitä kovempia ja kalliimpia mitä korkeammalla tasolla, tierillä, ne ovat. Korkeampitierinen laiva on periaatteessa aina parempi, mutta käytännössä ei välttämättä hauskempi. Isommat tykit, tehokkaammat torpedot, enemmän järjestelmiä, paksumpia panssareita, tehokkaammat vaurionhallintajärjestelmät ja tukialusten monipuolistuvat konevalikoimat kuitenkin pitävät touhun kiinnostavana, eikä tavoiteltavakaan ihan heti lopu.
Niin, tavoittelu... Ilmainen peli kun on kyseessä, niin muiden World of -pelien tapaan pelaaja tienaa taisteluissa tutkimukseen käytettäviä kokemuspisteitä ja pelirahaa. Kokemuspisteillä ja välillä saatavilla tutkimuskorteilla varustellaan laivoja, ja pisteillä/rahalla tutkitaan ja ostetaan uusia laivoja sitä mukaa kun niitä tulee saataville. Tosin satamassa on vain rajattu määrä laivapaikkoja, joten säästeliäämpi pelaaja miettii mitä laivoja hän hankkii, mitä käyttää, mitä pistetään romuksi ja mihin suuntaan hän ylipäätään laivastojaan kehittää. Oletko sekametelisoturi ja hankit vähän kaikkea kaikilta, vai kehitätkö jotain laivapuuta aktiivisesti niin, että saat käyttöösi vaikkapa kehittyneempiä saksalaisia risteilijöitä tai japanilaisia taistelulaivoja? Pelaa miten lystäät, kaikki on ok.
Lisää World of Warships Blitz -pelikuvaa täällä.
Kutistettua hupailua
PC:llä Warshipsiä soditaan enintään 20 minuuttia kestävissä 24 pelaajan merisodissa. Blitzissä skaalaa on supistettu: merellä on 7 vs 7 pelaajaa, ja matsit kestävät enimmillään kuusi minuuttia. Samalla taistelumekaniikkoja on tuunattu mobiililaitteille sopivammiksi. Kaikesta on viilattu jotain pois, jostain enemmän, jostain vähemmän, mutta mistään ei liikaa. Warships on Warships myös Blitz-muodossa, ja merisota toimii kuin brittiläisen hävittäjän vessa.
Merisota on supistettunakin hoksottimia ja harkintaa vaativaa, mikä tekee pelistä nautinnollisen. ADHD-jonnet kuolevat ensimmäisinä, samoin kuin turhat sooloilijat. Tosin tämä on kivaa vain silloin, kun jonnet ovat vastapuolella - lyhyissä matseissa jokainen pelaaja on arvokas, jopa maalitauluna. Ehkä vihollinen katsoo kiikareillaan muualle silloin, kun olet itse hakeutumassa täydelliseen hyökkäysasemaan.
Ainakin itse koen taistelujen lyhyyden ja osallistuvien pelaajien määrän myös positiiviseksi haasteeksi. Millä tavoin voit edesauttaa joukkuettasi voittoon? Mikä taktiikka sopii tähän tilanteeseen ja tiimiin? Mitä muut näyttävät tekevän? Mikä taktiikka sopii laivatyyppisi ja tämän nimenomaisen aluksen kykyihin ja ylipäätään strategiseen tilanteeseen? Voitetaanko tämä taistelu upottamalla vihollisia, valtaamalla näiden kotialue selustasta vai kartan keskellä olevat pistealueet? Tuleeko voitto pisteillä vai upotuksilla, miltä tilanne näyttää kun sekundaattori alkaa tikittää viimeistä matsin minuuttia? Joskus tilanne muuttuu selvästi toisen osapuolen eduksi jo matsin puolivälissä, joskus pistetilanne elää edestakaisin ja voittaja ratkeaa vasta viimeisen 30 sekunnin aikana.
Tämä tekee merisodinnasta jännittävää ja koukuttavaa. Oi sitä puhinaa ja tukahdutettuja ärräpäitä, kun kaveri mokaa ja kuolemallaan kippaa pistesaldon vastustajan eduksi. Sitä iloa, kun oma tykistön tai torpedojen iskemä sattuu just kohdalleen. Se fiilis, kun mobiilillakin kivalta näyttävä laivasi lipuu laineilla, kääntyilee ja väistää vastustajan taistelulaivan keskityksen norpan viiksikarvan mitalla. Tai kun yrität olla hirvittävän ovela, väijyttää hävittäjälläsi saaren takaa saapuvaa vihollisen taistelulaivaa ja huomaat, että vastapuolen hävittäjäkapteeni on tekemässä aivan samaa. Ja sitten törmäätte yhtaikaa esiin saaren takaa ja molempien suunnitelmat menevät täysin pieleen.
Niin, vaikka Blitz onkin mobiilisotalaivapeli, niin kyllä siinä jänniä tilanteita riittää. Liikaakin. Sanotaan vaikka näin: olen välistä jättänyt iPadin lataamatta, että en vain vahingossakaan pystyisi pelaamaan yhtä iltapeliä pedissä peittojen alla. Se "ihan vain yksi matsi" kun on venynyt jo liian monta kertaa liian moneksi, ja sitten onkin mietitty miten myöhään töihin oikein kehtaakaan suunnata.
iPad Minillä pelattuna homma oli mukavan toimivaa. Laivojen komentaminen ja kameran käyttäminen sujuvat näppärästi kosketusnäytöllä, joskin isompien laivojen tykistön tähtääminen on hipsuttelemalla ja liu'uttamalla haastavampaa kuin hiirellä. Mutta sama sääntö pätee toki muihinkin, eli merisotailu sujuu tasavertaisesti. Paitsi silloin, kun joku on ovela taktikoita ja vastustaja puusilmä. Niistä hetkistä on ilon, naurun ja raivontäyteiset muistot tehty.
Warships Blitz sisältää kaikki isoveljensä alusluokat ja Japanin, USA:n, Saksan ja Neuvostoliiton laivastojen aluksia ja alustyyppejä vaihtelevissa määrin. Japanin ja USA:n laivastot ovat kattavimmat eri luokissaan, Saksan ja Neuvostojen liiton laivastot ovat tarjolla suppeampina. Ranska ja Iso-Britannia puuttuvat vielä kokonaan. Jos peli vain menestyy ja löytää myös rahoittajasuonensa, niin tulevaisuudessa lienee luvassa paljon lisää laivoja ja laivastoja pelattavaksi.
Ja mikseipä menestyisi. Voin huoletta todeta, että World of Warships Blitz on kaikista tähän mennessä pelaamistani mobiilipeleistä eniten minun makuuni. Se on toimiva ja koukuttava online-moninpelielämys, jossa on riittämiin aikuiseen makuun sopivaa monipuolista taktikoitavaa ja syvyyttä. Mikä parasta, vaikka Warships Blitz on ilmainen mobiilipeli, niin siinä ei ole lainkaan raivostuttavaa odottelua tai keinotekoisia "hankaloitetaan tätä ja tuota niin, että mahdollisimman moni pelaaja ostaa oikoteitä rahalla." Tämä on täyttä pelaamista. Hauskaa sellaista.
World of Warships (mobiili) (Muut)
Isosta, hyvästä merisotapelistä tuli pieni, hyvä merisotapeli
- Fiksu F2P-mekaniikka
- Monipuolinen ja haastava
- Oiva sovitus mobiiliympäristöön
- Hevosii, ei ongelmii
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti