Mario + Rabbids Kingdom Battle
Arvioitu: | Nintendo Switch |
Genre: | Strategiapelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | Ubisoft |
Julkaisija: | Ubisoft |
Julkaisupäivä: | 29.08.2017 |
Pelin kotisivut |
Ubisoft vetää kanin lippalakista
Mario + Rabbids Kingdom Battle oli yksi viime vuoden yllättäjiä ja sienivaltakunnan sekopäinen x-comittelu nousi monien listoilla kärkipäähän kun mietittiin vuoden parhaita pelejä. Pressikappale antoi kuitenkin odotuttaa itseään, joten vasta nyt pääsimme arvioimaan, miltä meno maistuu. Rabbidsien kultakausi oli vuoden 2010 kieppeillä ja hulluja pupuja näki silloin jopa perusmarkettien krääsähyllyissä, mutta sitten huuma laantui. Olikin melkoisen takavasemmalta hatusta vedetty kani palata areenoille Mario-porukan kera, vuoropohjaisella strategiapelillä.
Puput saavat materiaa yhdistelevällä VR-silmikolla sekoillessaan aikaan sellaisen sopan, että päätyvät Marion ja kumppaneiden maailmaan, jossa keitto sekoittuu vielä lisää. Rabbidsit ovat yhtä röyhkeän hölmöjä kuin ennenkin, eikä hupsun ohutta tarinan alustusta voi olla katselematta hymynkare suupielessä. Asiat pitäisi saada takaisin raiteilleen, eikä sitä tehdäkään perinteiseen tyyliin loikkimalla, vaan vuoropohjaisesti strategioiden vihulaisia nujertamalla. On matkalla tosin hieman tasoloikkamaista kevyttä ongelmanratkontaakin.
Pelaajan joukkueessa on ystävällisempiä Mario-teemaisia Rabbidseja, Marion omia kavereita, sekä lentävä Roomba-robottiapuri. Ubisoft on (varmasti tarkan valvonnan alla) vääntänyt varsin nintendomaisia maisemia, joissa korruptoituneita pupuliineja vastaan taistellaan. X-Comia vähänkään pelanneille peruspelaaminen on tuttua: maailmassa tallustetaan, kunnes päästään kolmen hengen tiimillä ‘taisteluareenalle’ ja sitten vuoron perään päätetään, mitä liikkeitä tehdään ja mitä taktiikoita käytetään kullakin hetkellä voimassa olevien liikerajoitteiden ja kentältä löytyvien apujen sallimissa rajoissa.
Taisteluista on muutamia variaatioita. Useimmiten kaikki viholliset (tai pomovastus) pitää saada maan rakoon, mutta välillä riittää, kun niiden ohi pääsee turva-alueelle - tai saa tietyn hahmon turvaan. Kentillä on myös sienimaailmasta tuttuja viemäriputkia, jotka kannattaa ottaa huomioon taktiikkaa suunnitellessa.
Ei pidä kuitenkaan erehtyä luulemaan, että karkkiväritetty hupaisa maailma tarkoittaisi Mario + Rabbids Kingdom Battlen olevan yksinomaisesti ‘muksujen X-com’. Palettia on mukavasti maustettu Mario-kansan manöövereillä sekä eri hahmojen ominaisuuksilla, aseilla ja erikoiskyvyillä, venyttäen peliä parhaimmillaan siihen, mihin sen pitääkin mennä: asioiden ja vaihtoehtojen miettimiseen monta vuoroa ennakkoon shakkityyliin. Silloin hommaan on koukussa.
Toki touhua on helpotettu vähän nuoremmalle yleisölle muun muassa sillä, että matsin voi ottaa alusta koska vain. Se antaa myös mahdollisuuden kokeilla eri taktiikoita, ihan vain itseänsä haastaakseen. Lisäksi kyseisenlainen rentous tekee M+RKB:sta huomattavasti potentiaalisemman kyytiin otettavan, kun Switch lähtee reissuun mukaan. Puzzlepuolella maailmassa liikkuessa ei kovin paljon älynystyröitä tarvitse rasittaa, lähinnä takapuolen kannikoita, kun toivoo, että pääsisi laatikoita työntelemästä jo seuraavaan matsiin.
Olisinpa ollut kärpäsenä katossa, kun idea Nintendolle esitettiin. Lopputulos on tekijäporukasta (tekijät Ubisoft Milan ja Ubisoft Paris, julkaisija Ubisoft) huolimatta kuitenkin enemmän ehtaa isoa Ännää kuin mitään muuta. Kierolla tavalla Rabbidsit sopivat ex-putkimiehen maailmaan kuin M:llä koristettu punahattu päähän, vaikka Marion lakin alla voisi kuvitella välillä vähän kiehuvankin, kun jänikset toikkaroivat. On se kärsivällinen äijä.
Vahva veikkaukseni on, että ellei heti jatkoa, niin samankaltaisia maailmojensekoittumispelejä nähdään jatkossa lisääkin. Sega on parhaimmillaan, kun se parodioi itseään, eikä Nintendollekaan pahaa tee ottaa vauhtia välillä vähän laatikon ulkopuolelta. Ihan hyvä siitä tuli.
Maailman kirjat sekaisin
Puput saavat materiaa yhdistelevällä VR-silmikolla sekoillessaan aikaan sellaisen sopan, että päätyvät Marion ja kumppaneiden maailmaan, jossa keitto sekoittuu vielä lisää. Rabbidsit ovat yhtä röyhkeän hölmöjä kuin ennenkin, eikä hupsun ohutta tarinan alustusta voi olla katselematta hymynkare suupielessä. Asiat pitäisi saada takaisin raiteilleen, eikä sitä tehdäkään perinteiseen tyyliin loikkimalla, vaan vuoropohjaisesti strategioiden vihulaisia nujertamalla. On matkalla tosin hieman tasoloikkamaista kevyttä ongelmanratkontaakin.
Pelaajan joukkueessa on ystävällisempiä Mario-teemaisia Rabbidseja, Marion omia kavereita, sekä lentävä Roomba-robottiapuri. Ubisoft on (varmasti tarkan valvonnan alla) vääntänyt varsin nintendomaisia maisemia, joissa korruptoituneita pupuliineja vastaan taistellaan. X-Comia vähänkään pelanneille peruspelaaminen on tuttua: maailmassa tallustetaan, kunnes päästään kolmen hengen tiimillä ‘taisteluareenalle’ ja sitten vuoron perään päätetään, mitä liikkeitä tehdään ja mitä taktiikoita käytetään kullakin hetkellä voimassa olevien liikerajoitteiden ja kentältä löytyvien apujen sallimissa rajoissa.
Taisteluista on muutamia variaatioita. Useimmiten kaikki viholliset (tai pomovastus) pitää saada maan rakoon, mutta välillä riittää, kun niiden ohi pääsee turva-alueelle - tai saa tietyn hahmon turvaan. Kentillä on myös sienimaailmasta tuttuja viemäriputkia, jotka kannattaa ottaa huomioon taktiikkaa suunnitellessa.
Pupu housuun ja baanalle
Ei pidä kuitenkaan erehtyä luulemaan, että karkkiväritetty hupaisa maailma tarkoittaisi Mario + Rabbids Kingdom Battlen olevan yksinomaisesti ‘muksujen X-com’. Palettia on mukavasti maustettu Mario-kansan manöövereillä sekä eri hahmojen ominaisuuksilla, aseilla ja erikoiskyvyillä, venyttäen peliä parhaimmillaan siihen, mihin sen pitääkin mennä: asioiden ja vaihtoehtojen miettimiseen monta vuoroa ennakkoon shakkityyliin. Silloin hommaan on koukussa.
Toki touhua on helpotettu vähän nuoremmalle yleisölle muun muassa sillä, että matsin voi ottaa alusta koska vain. Se antaa myös mahdollisuuden kokeilla eri taktiikoita, ihan vain itseänsä haastaakseen. Lisäksi kyseisenlainen rentous tekee M+RKB:sta huomattavasti potentiaalisemman kyytiin otettavan, kun Switch lähtee reissuun mukaan. Puzzlepuolella maailmassa liikkuessa ei kovin paljon älynystyröitä tarvitse rasittaa, lähinnä takapuolen kannikoita, kun toivoo, että pääsisi laatikoita työntelemästä jo seuraavaan matsiin.
Kyllä kannatti
Olisinpa ollut kärpäsenä katossa, kun idea Nintendolle esitettiin. Lopputulos on tekijäporukasta (tekijät Ubisoft Milan ja Ubisoft Paris, julkaisija Ubisoft) huolimatta kuitenkin enemmän ehtaa isoa Ännää kuin mitään muuta. Kierolla tavalla Rabbidsit sopivat ex-putkimiehen maailmaan kuin M:llä koristettu punahattu päähän, vaikka Marion lakin alla voisi kuvitella välillä vähän kiehuvankin, kun jänikset toikkaroivat. On se kärsivällinen äijä.
Vahva veikkaukseni on, että ellei heti jatkoa, niin samankaltaisia maailmojensekoittumispelejä nähdään jatkossa lisääkin. Sega on parhaimmillaan, kun se parodioi itseään, eikä Nintendollekaan pahaa tee ottaa vauhtia välillä vähän laatikon ulkopuolelta. Ihan hyvä siitä tuli.
Mario + Rabbids Kingdom Battle (Nintendo Switch)
Ubisoft nappasi Marion ja sekoitti palettia, lopputulos oli värikäs ja mainio.
- Hullu idea
- Pätevästi toteutettu
- Matkallekin mukaan
- Vähän turhaa matsien välissä
- Pidempi sessio saattaa tylsistyttää
- Mario voisi rentoutua
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti