JCB Pioneer: Mars (Early Access)
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Simulaatiot |
Pelaajia: | |
Ikärajoitus: | 1 |
Kehittäjä: | Atomicom |
Julkaisija: | GamesCo |
Julkaisupäivä: | 01.09.2017 |
Pelin kotisivut |
Yksinäisen astronautin seikkailu
JCB Pioneer: Mars on peli, joka sijoittuu nimensä mukaisesti Mars-planeetalle. Tarkoituksena on selvitä hengissä Marsin pinnalla sekä rakentaa tukikohtaa. Tekeleen suurimpana yhteistyökumppanina on tunnettu konevalmistaja JCB, mitä ei voi olla huomaamatta, sillä kaikki pelissä olevat koneet ovat tämän maailmanlaajuisen yhtiön ja pelistudio Atomicomin yhdessä suunnittelemia laitteita.
Simulaatiotekelettä esiteltiin Gamescom-pelimessuilla ja Steamin Early Access -palveluun se saapui syyskuun alussa, jolloin tämä arvostelukin on kirjoitettu. Silloin pelattavissa oleva versio oli vielä hyvinkin alkutekijöissään ja siinä oli vielä monen monta juttua kehitettävänä. Liian ankaralla kädellä ei siis voinut arvostella, sillä pelillä on vielä paljon aikaa kehittyä lopulliseksi versioksi.
JCB Pioneer: Mars alkaa, kun epäonniset tapahtumat johtavat katastrofaaliseen laskeutumiseen punaisen planeetan pinnalle. Ystäviä paikan päällä ei ole ja apujoukkojen saapuminen kestää aikansa, eikä kukaan tiedä tarkalleen, milloin he saapuvat. Onneksi langan päässä on kuitenkin fyysikko, joka antaa ohjeita ja kertoo mikä on tilanne. Kyseisen apurin avulla astronautin on suoriuduttava itsenäisesti kaikesta työstä siihen asti, että apujoukot saapuvat. Tehtävinä on mineraalien kaivamista, elementtien rakennusta ja korjaamista sekä tietenkin hengissä pysymistä. Esimerkiksi heti alussa yhdistetään sähköjohtoja, jotta planeetalla toimivaan tukikohtaan saadaan kytkettyä virrat päälle.
Opettelusta vaikeaa tekee se, että alussa voi valita kolmesta vaikeusvaihtoehdosta vain haastavimman. On outoa, että pelin Early Access -vaiheen kokeilussa on ainoastaan kaikista vaihtoehdoista extreme, jossa kaiken kukkuraksi on huolehdittava hahmon elintoiminnoista. Vaikeustaso on todella armoton, sillä ensimmäinen kuoleman koin 10 minuutin pelaamisen kohdalla, kun happipullosta loppui happi. Toki olisin voinut viisaana vaihtaa itselleni uuden putelin, mutta missään ei kerrota miten niitä vaihdetaan tai mistä lisähappea saa. Kaikki on opeteltava itse. Olisi ollut mukavaa, jos JCB Pioneer: Marsia olisi voinut kokeilla hieman helpommalla vaikeusasteella.
Grafiikka ja ruudunpäivitys ovat yksi pelin suurimmista ongelmista. Marsissa ajellessa autolla ruudunpäivitys pyörii 40 fps:n molemmin puolin. Teokseen on tehty vuorokauden vaihtelu, joka näkyy lähinnä päivinä ja öinä. Kun planeetalla vietetään päivää, on alueen vallannut usein hiekkamyrsky, jossa välillä kulkee sähkömyrskyjä. Säävaihtelua ei siis ole nähtävissä, joten on outoa, miksi kaikista säätiloista mukaan on valittu vain hiekkamyrsky. Näkyvyys on todella huono ja ympäristö on todella nuhjuisen oloinen. Ikävästi mieleen juolahtaa, että yritetäänkö tällä piilottaa esimerkiksi huonoa piirtoetäisyyttä? Kaikki tämä jää nähtäväksi siihen asti kunnes saamme käsiimme kehittyneemmän version. Grafiikan ja ruudunpäivityksen lisäksi yksi kritiikin kohteista on ehdottomasti musiikki. Alussa kuullaan todella huonoa retrotyyppistä pimputusta ja myöhemmin musiikki on jonninjoutavaa taustamölyä, joka välillä lakkaa kuulumasta kokonaan.
JCB Pioneer: Marsia voisi kutsua Farming Marsiksi. Sen idea on paperilla mielenkiintoinen, mutta nyt nähtävä versio on kuin raaka puolukka syysmetsässä. Jos idea saadaan kuitenkin jalostettua monin tavoin paremmaksi kokonaisuudeksi, voi se olla mukava lisäys simulaatiota ja selviytymistä rakastaville pelaajille. Tällä hetkellä en kuitenkaan voi erityisemmin suositella peliin tutustumista, sillä kokeilu ei jätä kovinkaan positiivista kuvaa. Suosittelen odottamaan vielä hetken, jotta kehitys vie peliä pidemmälle.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1060, 6 GB, Intel Core i5-6400 CPU, 16 GB DDR4 RAM
Toim. huom. Arvostelun kirjoittamisen jälkeen peliin on tullut viisi päivitystä, mutta ainakaan pelaaja-arvostelujen perusteella tilanne ei ole huimasti parantunut. Pahoittelemme tekstin julkaisun myöhästymistä.
Alkuvaiheessa oleva raakile
Simulaatiotekelettä esiteltiin Gamescom-pelimessuilla ja Steamin Early Access -palveluun se saapui syyskuun alussa, jolloin tämä arvostelukin on kirjoitettu. Silloin pelattavissa oleva versio oli vielä hyvinkin alkutekijöissään ja siinä oli vielä monen monta juttua kehitettävänä. Liian ankaralla kädellä ei siis voinut arvostella, sillä pelillä on vielä paljon aikaa kehittyä lopulliseksi versioksi.
JCB Pioneer: Mars alkaa, kun epäonniset tapahtumat johtavat katastrofaaliseen laskeutumiseen punaisen planeetan pinnalle. Ystäviä paikan päällä ei ole ja apujoukkojen saapuminen kestää aikansa, eikä kukaan tiedä tarkalleen, milloin he saapuvat. Onneksi langan päässä on kuitenkin fyysikko, joka antaa ohjeita ja kertoo mikä on tilanne. Kyseisen apurin avulla astronautin on suoriuduttava itsenäisesti kaikesta työstä siihen asti, että apujoukot saapuvat. Tehtävinä on mineraalien kaivamista, elementtien rakennusta ja korjaamista sekä tietenkin hengissä pysymistä. Esimerkiksi heti alussa yhdistetään sähköjohtoja, jotta planeetalla toimivaan tukikohtaan saadaan kytkettyä virrat päälle.
Opettelusta vaikeaa tekee se, että alussa voi valita kolmesta vaikeusvaihtoehdosta vain haastavimman. On outoa, että pelin Early Access -vaiheen kokeilussa on ainoastaan kaikista vaihtoehdoista extreme, jossa kaiken kukkuraksi on huolehdittava hahmon elintoiminnoista. Vaikeustaso on todella armoton, sillä ensimmäinen kuoleman koin 10 minuutin pelaamisen kohdalla, kun happipullosta loppui happi. Toki olisin voinut viisaana vaihtaa itselleni uuden putelin, mutta missään ei kerrota miten niitä vaihdetaan tai mistä lisähappea saa. Kaikki on opeteltava itse. Olisi ollut mukavaa, jos JCB Pioneer: Marsia olisi voinut kokeilla hieman helpommalla vaikeusasteella.
Ikuinen hiekkamyrsky
Grafiikka ja ruudunpäivitys ovat yksi pelin suurimmista ongelmista. Marsissa ajellessa autolla ruudunpäivitys pyörii 40 fps:n molemmin puolin. Teokseen on tehty vuorokauden vaihtelu, joka näkyy lähinnä päivinä ja öinä. Kun planeetalla vietetään päivää, on alueen vallannut usein hiekkamyrsky, jossa välillä kulkee sähkömyrskyjä. Säävaihtelua ei siis ole nähtävissä, joten on outoa, miksi kaikista säätiloista mukaan on valittu vain hiekkamyrsky. Näkyvyys on todella huono ja ympäristö on todella nuhjuisen oloinen. Ikävästi mieleen juolahtaa, että yritetäänkö tällä piilottaa esimerkiksi huonoa piirtoetäisyyttä? Kaikki tämä jää nähtäväksi siihen asti kunnes saamme käsiimme kehittyneemmän version. Grafiikan ja ruudunpäivityksen lisäksi yksi kritiikin kohteista on ehdottomasti musiikki. Alussa kuullaan todella huonoa retrotyyppistä pimputusta ja myöhemmin musiikki on jonninjoutavaa taustamölyä, joka välillä lakkaa kuulumasta kokonaan.
JCB Pioneer: Marsia voisi kutsua Farming Marsiksi. Sen idea on paperilla mielenkiintoinen, mutta nyt nähtävä versio on kuin raaka puolukka syysmetsässä. Jos idea saadaan kuitenkin jalostettua monin tavoin paremmaksi kokonaisuudeksi, voi se olla mukava lisäys simulaatiota ja selviytymistä rakastaville pelaajille. Tällä hetkellä en kuitenkaan voi erityisemmin suositella peliin tutustumista, sillä kokeilu ei jätä kovinkaan positiivista kuvaa. Suosittelen odottamaan vielä hetken, jotta kehitys vie peliä pidemmälle.
PC-tiedot: Nvidia GTX 1060, 6 GB, Intel Core i5-6400 CPU, 16 GB DDR4 RAM
Toim. huom. Arvostelun kirjoittamisen jälkeen peliin on tullut viisi päivitystä, mutta ainakaan pelaaja-arvostelujen perusteella tilanne ei ole huimasti parantunut. Pahoittelemme tekstin julkaisun myöhästymistä.
JCB Pioneer: Mars (Early Access) (Tietokonepelit)
Alkutekijöissään oleva seikkailua, selviytymistä ja simulaatiota yhdistelevä peli, joka sijoittuu Mars-planeetalle. Hyvin raaka versio, joka tarvitsee aikaa ja työtä valmistuakseen.
- Ajatuksena hyvä
- Ensimmäinen päivitys tuli jo!
- Onnistuessaan mielenkiintoinen
- Musiikki
- Grafiikka
- Ruudunpäivitys
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti