Xpand Rally Xtreme
Arvioitu: | Tietokonepelit |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, verkkopeli |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Techland |
Julkaisija: | Wendros |
Julkaisupäivä: | 26.09.2008 |
Pelin kotisivut |
Pelihallin rallitalli
Xpand Rally on jo neljä vuotta vanha peli. Alkuperäistä peliä monin paikoin kohentanut Xpand Rally Xtreme on sekin yltänyt jo kahden vuoden ikään. Rallipelejä on kuitenkin tiputeltu viime aikoina varsin harvakseltaan ja Xpand Rally Xtremen saa nyt itselleen varsin edullisesti alennusmyynnistä. Ajamme siis lähtölavalle halpapelitunnelmissa ja tarkastamme onko puolalaisen Techlandin näkemyksestä maailmaa piinaavan rallipelityhjiön täyttäjäksi.
Xpand Rally Xtremessä rallia päästään ajamaan Malesiassa, Kiinassa, Japanissa, Italiassa ja Yhdysvalloissa. Eri maiden radat muistuttavat pitkälti toisiaan, vaikka maisemat vaihtelevatkin kiitettävästi. Autovalikoima on kattava aina etuvetoisista kinnereistä nelivetoiseen pääluokkaan ja off-road sekä rata-autoja sisältävään erikoisluokkaan. Oikeita merkkejä ei pelissä nähdä, sillä kalliita lisenssejä ei peliä varten ole hankittu. Autot kuitenkin muistuttavat riittävästi esikuviaan, joten keksityt nimet eivät jää pahemmin päätä vaivaamaan.
Uramoodissa autoaan voi paitsi vaihtaa tehokkaampaan, myös virittää. Tarjolla on jos jonkinlaista osaa isommista turboista välijäähdyttimiin ja alustan osista kevennyssarjoihin. Erityisen tärkeää on pitää tiimin rengasvarasto hyvänä, sillä kehnoilla renkailla kisaamisesta ei tule kuin itku isolta mieheltä. Rahaa kuluu tuunaamisen lisäksi kisojen väliseen auton korjaamiseen. Ralliraketti voikin vaurioitua erikoiskokeella useasta kriittisestä kohdasta, minkä lisäksi myös kuljettajalle on oma vahinkomittarinsa. Keskeytys on varma jos kuskista tulee monivammapotilas.
Ahkerille pelaajille löytyy myös erittäin monipuolinen rataeditori, joka ei aloittelijan käsissä synnytä uutta Ouninpohjaa, mutta tarjoaa asiaan perehtyvälle varsin vapaat kädet omien pikataipaleiden suunnitteluun. Rataeditori on erillinen ohjelma ja muistuttaa käyttöliittymältään ammattitason sovelluksia. Itse tehdyt radat tallentuvat suoraan pelihakemistoon ja ovat välittömästi testattavissa itse pelin puolella. Vastaavat rataeditorit saisivat yleistyä muissakin autopeleissä.
Pelissä on kaksi erilaista ajomallia. Arcade on aloittelijoille ja satunnaiskuskeille armeliaampi "sinne päin" -kaahailumalli, mutta simulaatioversio tarjoaa haastetta kokeneemmillekin rallipelaajille. Aivan Richard Burns Rallyn tasoiseen ajettavuuteen ei toki ylletä, mutta ajomalleista realistisempi toimii kuitenkin oikean ajamisen periaatteiden mukaisesti, joskin meno tuntuu etenkin halvoilla renkailla melko pehmeältä. Ajaminen muuttuu täysin kalliimpien renkaiden myötä, jolloin kurvit voi taittaa terävästi ja kisaaminen alkaa tuntua viihteeltä puurtamisen sijaan.
Pelin radat ovat varsin mukavia. Tie on pääasiassa sopivan kapeaa ja sen reunoilla on usein ikäviä maakiviä. Soratiet eivät ole tasaisia ja välillä pelaaja kyntääkin itsensä syvästä urasta hyppyrin jälkeiseen huimaan loikkaan. Teitä reunustavat usein nurmikentät ja puut, joiden ympäri varomaton kuski voi kulkupelinsä pyöräyttää. Vauriot näkyvät auton ulkonäössä ja tuntuvat jonkin verran auton käytöksessä. Eniten kolarit tuntuvat kuitenkin tilipussissa.
Raha onkin uramoodissa tärkeä tekijä. Ura saattaa katketa lyhyeen, mikäli pelaajalla ei ole varaa korjata rikkoutunutta autoa seuraavaa pikataipaletta varten. Eteneminen vaatii myös hyvää sijoitusta jokaisessa kisassa ja vain kärkeen yltäneet päästetään seuraavan kisan kimppuun. Ratkaisu on pelihallimainen ja ankea, sillä jotkin reitit eivät meinaa millään ilveellä taittua vaaditun ajan alle vaikka miten polkisi hoppaansa kuraränniin.
Mukana kisoissa on tietenkin myös kartturi, joka loihe lausumaan nuotteja selkeällä englannin kielellä. Välillä apukuskin ohjeet ovat hieman erikoiset kun sama mutka saattaa sekä aueta, että tiukentua yhtä aikaa. Erityisen hieno ominaisuus on kuitenkin asetuksista löytyvä kartturin ennakon säätö, jolloin nuotteja saa joko aikaistettua tai myöhästettyä oman maun mukaiseksi.
Uramoodia piinaa pelihallimaisen etenemistahkoamisen lisäksi kehittäjien halu tehdä Xpand Rallysta muutakin kuin pelkkä rallipeli. Välillä nimittäin joudutaan ajamaan nelivetomaastureilla off-road-kilpailuja ja touring-autoilla asfalttiratakisoja. Off-roadissa ajetaan usean auton nipussa välipisteeltä toiselle halki möykkyisen maaston. Asfalttikisat ovat sitä itseään, mutta rallipelin ajomalli ei taivu luontevasti ratakilpureiden käytöksen kuvaamiseen. Pelin ajomallia vaivaava pehmeys ja luistojen tunnottomuus nousevat asfalttikisojen kompastuskiveksi.
Uramoodissa päästään välillä ajamaan myös yleisöerikoiskokeita, joissa kaksi autoa ottaa toisistaan mittaa viereisillä radoilla. Mukaan uratilaan mahtuu myös pari yöllä ajettavaa kilpailua, jotka ovat todellista tuskaa. Autopelejä usein vaivaava huono ajovalojen mallinnus on Xpand Rallyssa sieltä kehnoimmasta päästä. Rallitykin keulalla olevat pistevalot ovat kyllä kirkkaat, mutta huoltotiimi on säätänyt ne osoittamaan kapeana kiilana lähes suoraan maata kohti. Tien varsilla olevia puita valot eivät valaise, joten ajaminen muuttuu puhtaaksi radan ulkoaopetteluksi, sillä valokeilaan tullessaan esteet ovat jo liian lähellä väistettäviksi.
Rallin graafinen ilme on vetäisty suoraan satukirjoista, sillä ilmeisesti aidan takaa lainattu ruoho ja muu kasvillisuus ovat räikeän vihreitä. Sininen taivas on imelän sininen ja tie ruskeaa kuin suklaavanukas. Lisäksi pelissä käytetään voimakasta, joskin onneksi poiskytkettävää pehmennysefektiä, joka saa radat näyttämään My Little Ponyjen laitumilta. Kisojen jälkeen katseltavissa uusinnoissa voi käyttää monia erilaisia graafisia suodattimia, joiden joukosta löytyy Fresh-niminen efekti, jollaisen sietäisi olla päällä koko pelin ajan. Kyseinen efekti tekee väreistä luonnollisempia ja jyrkentää kuvan kontrastia, jolloin ralli näyttää paikoin jopa pelottavan hienolta.
Rehellisesti pelottavia ovat myös autojen moottoriäänet. Tarkemmin sanottuna moottoriääni, sillä kaikki autot tuntuvat kuulostavan samalta. Aneeminen ja puhtaan digitaaliselta kuulostava kurina ei juuri herätä intoa huudattaa moottoria yläkierroksilleen, sillä mitään kiksejä mekaanisesta pärinästä nauttiva rallaaja ei pelin surinoista irti saa. Rallipelissä tarvitaan yleensä kaksi ääntä: moottori ja kartturi. Ei uskoisi olevan ylitsepääsemätöntä saada molempia kuulostamaan hyvältä. Xpand Rallyssa yritys jää puolitiehen.
Xpand Rally Xtreme on hyvä autopeli, mutta ei yllä rallipelinä Richard Burns Rallyn tai Rally Trophyn sarjaan. Myös vanhemmat Colin McRae Rallyt tarjoavat realistisempaa ja notkeampaa sorasirkusta kuin Techlandin tuotos. Mikäli ralli ei ole ainoa rattosi, etkä tahdo kuluttaa liikaa aikaasi rallipeliin keskittymiseen, voi pelihallimainen Xpand Rally olla oikeutettu hankinta. Kiihkeämpien Vatasen oppipoikien kannattaa etsiä alelaarista ylempänä mainittuja rallipelejä, sillä ne keskittyvät Xpandia paremmin olennaiseen ja tarjoavat tunnokkaampaa ajomallia etenkin rattiohjaimella pelaaville.
Kolmosen kautta nelosen puhallin
Uramoodissa autoaan voi paitsi vaihtaa tehokkaampaan, myös virittää. Tarjolla on jos jonkinlaista osaa isommista turboista välijäähdyttimiin ja alustan osista kevennyssarjoihin. Erityisen tärkeää on pitää tiimin rengasvarasto hyvänä, sillä kehnoilla renkailla kisaamisesta ei tule kuin itku isolta mieheltä. Rahaa kuluu tuunaamisen lisäksi kisojen väliseen auton korjaamiseen. Ralliraketti voikin vaurioitua erikoiskokeella useasta kriittisestä kohdasta, minkä lisäksi myös kuljettajalle on oma vahinkomittarinsa. Keskeytys on varma jos kuskista tulee monivammapotilas.
Ahkerille pelaajille löytyy myös erittäin monipuolinen rataeditori, joka ei aloittelijan käsissä synnytä uutta Ouninpohjaa, mutta tarjoaa asiaan perehtyvälle varsin vapaat kädet omien pikataipaleiden suunnitteluun. Rataeditori on erillinen ohjelma ja muistuttaa käyttöliittymältään ammattitason sovelluksia. Itse tehdyt radat tallentuvat suoraan pelihakemistoon ja ovat välittömästi testattavissa itse pelin puolella. Vastaavat rataeditorit saisivat yleistyä muissakin autopeleissä.
Korjausopasta tavaamassa
Pelin radat ovat varsin mukavia. Tie on pääasiassa sopivan kapeaa ja sen reunoilla on usein ikäviä maakiviä. Soratiet eivät ole tasaisia ja välillä pelaaja kyntääkin itsensä syvästä urasta hyppyrin jälkeiseen huimaan loikkaan. Teitä reunustavat usein nurmikentät ja puut, joiden ympäri varomaton kuski voi kulkupelinsä pyöräyttää. Vauriot näkyvät auton ulkonäössä ja tuntuvat jonkin verran auton käytöksessä. Eniten kolarit tuntuvat kuitenkin tilipussissa.
Raha onkin uramoodissa tärkeä tekijä. Ura saattaa katketa lyhyeen, mikäli pelaajalla ei ole varaa korjata rikkoutunutta autoa seuraavaa pikataipaletta varten. Eteneminen vaatii myös hyvää sijoitusta jokaisessa kisassa ja vain kärkeen yltäneet päästetään seuraavan kisan kimppuun. Ratkaisu on pelihallimainen ja ankea, sillä jotkin reitit eivät meinaa millään ilveellä taittua vaaditun ajan alle vaikka miten polkisi hoppaansa kuraränniin.
Mukana kisoissa on tietenkin myös kartturi, joka loihe lausumaan nuotteja selkeällä englannin kielellä. Välillä apukuskin ohjeet ovat hieman erikoiset kun sama mutka saattaa sekä aueta, että tiukentua yhtä aikaa. Erityisen hieno ominaisuus on kuitenkin asetuksista löytyvä kartturin ennakon säätö, jolloin nuotteja saa joko aikaistettua tai myöhästettyä oman maun mukaiseksi.
Ura urissa
Uramoodissa päästään välillä ajamaan myös yleisöerikoiskokeita, joissa kaksi autoa ottaa toisistaan mittaa viereisillä radoilla. Mukaan uratilaan mahtuu myös pari yöllä ajettavaa kilpailua, jotka ovat todellista tuskaa. Autopelejä usein vaivaava huono ajovalojen mallinnus on Xpand Rallyssa sieltä kehnoimmasta päästä. Rallitykin keulalla olevat pistevalot ovat kyllä kirkkaat, mutta huoltotiimi on säätänyt ne osoittamaan kapeana kiilana lähes suoraan maata kohti. Tien varsilla olevia puita valot eivät valaise, joten ajaminen muuttuu puhtaaksi radan ulkoaopetteluksi, sillä valokeilaan tullessaan esteet ovat jo liian lähellä väistettäviksi.
Satumaan vauhtikisat
Rallin graafinen ilme on vetäisty suoraan satukirjoista, sillä ilmeisesti aidan takaa lainattu ruoho ja muu kasvillisuus ovat räikeän vihreitä. Sininen taivas on imelän sininen ja tie ruskeaa kuin suklaavanukas. Lisäksi pelissä käytetään voimakasta, joskin onneksi poiskytkettävää pehmennysefektiä, joka saa radat näyttämään My Little Ponyjen laitumilta. Kisojen jälkeen katseltavissa uusinnoissa voi käyttää monia erilaisia graafisia suodattimia, joiden joukosta löytyy Fresh-niminen efekti, jollaisen sietäisi olla päällä koko pelin ajan. Kyseinen efekti tekee väreistä luonnollisempia ja jyrkentää kuvan kontrastia, jolloin ralli näyttää paikoin jopa pelottavan hienolta.
Xpand Rally Xtreme on hyvä autopeli, mutta ei yllä rallipelinä Richard Burns Rallyn tai Rally Trophyn sarjaan. Myös vanhemmat Colin McRae Rallyt tarjoavat realistisempaa ja notkeampaa sorasirkusta kuin Techlandin tuotos. Mikäli ralli ei ole ainoa rattosi, etkä tahdo kuluttaa liikaa aikaasi rallipeliin keskittymiseen, voi pelihallimainen Xpand Rally olla oikeutettu hankinta. Kiihkeämpien Vatasen oppipoikien kannattaa etsiä alelaarista ylempänä mainittuja rallipelejä, sillä ne keskittyvät Xpandia paremmin olennaiseen ja tarjoavat tunnokkaampaa ajomallia etenkin rattiohjaimella pelaaville.
Xpand Rally Xtreme (Tietokonepelit)
Xpand Rally Xtreme edustaa rallipelien pelihallimaisempaa päätä, joka sopii satunnaispelaajille, mutta tarjoaa kohtalaisen hyvän ajomallinsa ansiosta hieman haastetta myös kokeneemmille rallaajille
- Rataeditori
- Viritysmahdollisuus
- Ratojen pintaprofiilit
- Uramoodin toteutus
- Off-road- ja rataluokka
- Aneeminen moottoriääni
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti