Get Even
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 16 |
Kehittäjä: | The Farm 51 |
Julkaisija: | Namco Bandai |
Julkaisupäivä: | 23.06.2017 |
Pelin kotisivut |
TIKITTÄVÄN POMMIN KARMAISEVA ARVOITUS
Get Even on puolalaisen studion luoma, mielellä leikittelevä pelikokemus, jonka kehitys alkoi jo vuosia sitten, mutta jonka julkaisu on venynyt aina tähän päivään asti. Alun perin eepoksen piti olla enemmän toimintaan keskittyvä räiskintä, mutta Bandai Namcon tullessa mukaan Get Evenin kehitysprosessiin, kääntyi teos aivan eri suuntaan. The Farm 51 -studion ja Bandai Namcon yhteistuotoksen julkaisupäivän piti senkin olla jo aiemmin tänä keväänä, mutta yritykset päättivät siirtää sitä Manchesterin tapahtumien takia, sillä he halusivat antaa sururauhan iskussa menehtyneiden läheisille. Julkaisupäivän siirto oli hyvä ratkaisu, sillä Get Evenin ensimmäiset minuutit ovat rajua koettavaa.
Kaikki alkaa, kun sotilas Black saa puhelimeensa tekstiviestin ”pelasta tyttö”. Black lähtee etsimään pelastettavaa naista mielisairaalasta, ja löytääkin tämän sidottuna penkkiin. Paljon ei kuitenkaan ole tehtävissä, sillä neitoon kiinnitetyn pommin aikakytkimen sekunnit tikittävät nopeasti...
Get Evenin ensimmäiset minuutit ovat kieltämättä jännää koettavaa, sillä loppuratkaisun esittäminen heti alussa on aina hieman riskialtista. Kohtauksen jälkeen Black herää mielisairaalassa tekniikalla varustettu päähine päässään ja alkaa epäillä, olivatko tapahtumat totta. Samaan aikaan sairaalan tv-ruutuihin ilmestyy mystinen Red, joka antaa ohjeita Blackille ja valottaa pikkuhiljaa sitä, mikä on kenenkin osuus tässä sekavassa kokonaisuudessa.
Muistoja aletaan kursia kasaan kuin palapeliä pala kerrallaan. Kronologisesta kerronnasta voidaan vain haaveilla, mutta onneksi eri aikakausilla vieraileminen on toteutettu selkeästi. Parhaiten elettävän vuosiluvun voi tarkastaa Blackin monitoimiälylaitteesta. Tarina vie sotilaan pahisten valtaaman mielisairaalan läpi ja myös vihulaisilla on samanlainen virtuaalipäähine päässään kuin Blackilla. Osa sairaalan potilaista käyttäytyy arvaamattomasti ja osa taas on liikenteessä rauhanomaisin elkein. Onkin syytä olla valppaana, sillä vihollisen hyökätessä Blackin päivät päättyvät, minkä jälkeen peli on aloitettava uudelleen edellisestä tallennuspisteestä.
Get Even yhdistelee kauhua, räiskintää, pulmanratkontaa ja kävelysimulaattoria. Valitettavan nopeasti kuitenkin huomaa, että räiskintä ja hiiviskely olisi kannattanut jättää kokonaan pois, sillä ne tuntuvat päälleliimatuilta. Pelin kauhu ei ole ykkösluokan pelottelua, vaan perustuu enemmän psykologiseen karmivuuteen. Herra Blackin aivot eivät nimittäin tiedä mikä on totta ja mikä ei, mikä taas vääristää omaa ajattelua, tehden siitä todella sekavan yhdistelmän. Pulmien ratkonta perustuu suhteellisen tavanomaisiin askareisiin, kuten tunnuslukujen etsimiseen ja sähkölinjojen paikantamiseen infrapunakameralla, jotta sähköpääkeskukseen saataisiin palautettua sammuneet virrat.
Peli on rakennettu usealle eri kentälle, joissa etsitään tiluksilta löytyviä johtolankoja. Apunaan sotilaalla on älylaite, joka toimii muun muassa kamerana, skannerina, infrapunakamerana, puhelimena ja karttana. Laite voidaan myös yhdistää aseeseen, jolloin sitä voidaan käyttää aputähtäimenä. Tiukoissa tilanteissa pyssyn pää kääntyy kulmien taakse, jolloin Black voi ampua vihollisia paljastumatta. Älylaitteen käyttäminen on hauskaa ja monipuolista, mutta aseistus on melko heikkoa, varsinkin kun Get Eveniin on väkisin haluttu tunkea räiskintäosio. Rynnäkkökiväärillä ja pistoolilla ampuminen toki onnistuu, mutta räiskintä tuntuu keskinkertaiselta ja turhauttavalta.
Jokaisen kentän päätyttyä Black palaa takaisin isoon bunkkeriin, johon on laitettu jokaista tasoa varten oma taulu, jossa on alueelta löytyneet johtolangat ja vihjeet. Pelaaja voi tarkastella löytämiään artikkeleita, kuvia ja muita asioita kesken pelin. Seinärakennelmat ovat kuin suoraan poliisin rikossarjasta, joissa yhdistellään langoilla tapahtumia toisiinsa. Mitä pidemmälle tarinassa edetään, sitä monimutkaisemmaksi homma menee. Miten mikäkin liittyy toisiinsa? Kuka tyttö oli? Miten huumekauppias liittyy tapahtumiin? Miksi mukaan on lähtenyt vielä monta muuta ihmistä?
Olen pelannut monta peliä, jossa aikamatkustaminen on toteutettu huonosti. Hankalinta toteuttamisessa on se, että pelaaja ei aina tiedosta, missä ajassa seikkailee milläkin hetkellä. Get Evenissä tämä ei kuitenkaan ole päin prinkkalaa, vaan aikamatkustelu saa kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Niin sanottuna aikakoneena toimiii Pandora-laite, jonka avulla Blackin mieli matkailee paikoista toiseen. Useimmiten eri tasoihin ja aikoihin päästään tarkastelemalla kentistä löytyviä valokuvia.
Graafisesti Get Even on todella hieno. Mielisairaala, pihamaisemat ja muut alueet on suunniteltu pieniä yksityiskohtia myöten erittäin tarkasti ja parantolan graffitiseinät sekä karut huoneet tekevät paikasta ikävän karmaisevan kokemuksen. Harmillisesti ruudunpäivitys takkusi muutaman kerran, mutta sen suuremmista ongelmista peli ei kärsi.
Teoksen musiikeista vastaa Olivier Deriviere, jonka sävellyksiä on aikaisemmin kuultu muun muassa Assassin’s Creed IV: Black Flagissa sekä The Technomancerissa. Äänimaailma on todella tärkeässä osassa pelikokemusta, varsinkin kun kyseessä on selviytymistä ja kauhua sisältävä teos. Harmittavan usein äänet kuitenkin paljastavat liikaa, sillä hetken ennen tiukkaa tilannetta musiikki muuttuu jännittäväksi ja usein nopeatempoiseksi, jolloin sävelet pilaavat tulevan yllätyksen. Parhaimmillaan Get Even on kunnollisilla kuulokkeilla, jolloin esimerkiksi viholaisten askeleet on helpommin paikannettavissa.
Vaikka Get Even ei yllä parhaimpien pelien joukkoon missään genressä, on se silti neljän tähden arvoinen. Arvosanaa nostaa mielenkiintoinen tarina, hyvin toteutettu pelimekaniikka, sekä tarinaa tukeva äänimaailma. Sen koukkuna on mukaansa vetävä juoni, joka saa janoamaan lopputekstien näkemistä. Kuka ei haluaisi tietää, kuka tyttö oli ja miten ihmeessä pommi päätyi hänen rintaansa? 30 euron hintaisena teoksena se ei ole liian kallis hankittavaksi, joten peli kannattaa napata pelattavaksi, sillä se on kokemuksena mielenkiintoinen.
Suuren miinuksen peli saa siitä, että tarinaan lähdettiin yhdistämään liian montaa genreä. Parhaimmillaan Get Even olisi ollut, jos siitä olisi jätetty väkinäinen räiskintä pois. Nyt se on teos, jonka kohderyhmänä ei ole oikein minkään genren rakastaja. Tekijöiden olisi kannattanut antaa tarinan keskittyä vielä enemmän pulmanratkontaan, arvoituksiin, paikkojen tutkimiseen ja tarinan avaamiseen. Kestoltaan Get Even on reilut 8 tuntia, josta muutama tunti olisi voitu nipistää pois, sillä välillä tuntuu, että tarinaa taotaan pelaajan päähän rautalangasta. Tiivistäminen olisi tehnyt kokonaisuudesta paljon paremman ja parhaimmillaan jopa viiden tähden arvoisen pelin.
Lohduton näkymä
Kaikki alkaa, kun sotilas Black saa puhelimeensa tekstiviestin ”pelasta tyttö”. Black lähtee etsimään pelastettavaa naista mielisairaalasta, ja löytääkin tämän sidottuna penkkiin. Paljon ei kuitenkaan ole tehtävissä, sillä neitoon kiinnitetyn pommin aikakytkimen sekunnit tikittävät nopeasti...
Get Evenin ensimmäiset minuutit ovat kieltämättä jännää koettavaa, sillä loppuratkaisun esittäminen heti alussa on aina hieman riskialtista. Kohtauksen jälkeen Black herää mielisairaalassa tekniikalla varustettu päähine päässään ja alkaa epäillä, olivatko tapahtumat totta. Samaan aikaan sairaalan tv-ruutuihin ilmestyy mystinen Red, joka antaa ohjeita Blackille ja valottaa pikkuhiljaa sitä, mikä on kenenkin osuus tässä sekavassa kokonaisuudessa.
Muistoja aletaan kursia kasaan kuin palapeliä pala kerrallaan. Kronologisesta kerronnasta voidaan vain haaveilla, mutta onneksi eri aikakausilla vieraileminen on toteutettu selkeästi. Parhaiten elettävän vuosiluvun voi tarkastaa Blackin monitoimiälylaitteesta. Tarina vie sotilaan pahisten valtaaman mielisairaalan läpi ja myös vihulaisilla on samanlainen virtuaalipäähine päässään kuin Blackilla. Osa sairaalan potilaista käyttäytyy arvaamattomasti ja osa taas on liikenteessä rauhanomaisin elkein. Onkin syytä olla valppaana, sillä vihollisen hyökätessä Blackin päivät päättyvät, minkä jälkeen peli on aloitettava uudelleen edellisestä tallennuspisteestä.
Monitoimilaitteella rikokset selväksi
Get Even yhdistelee kauhua, räiskintää, pulmanratkontaa ja kävelysimulaattoria. Valitettavan nopeasti kuitenkin huomaa, että räiskintä ja hiiviskely olisi kannattanut jättää kokonaan pois, sillä ne tuntuvat päälleliimatuilta. Pelin kauhu ei ole ykkösluokan pelottelua, vaan perustuu enemmän psykologiseen karmivuuteen. Herra Blackin aivot eivät nimittäin tiedä mikä on totta ja mikä ei, mikä taas vääristää omaa ajattelua, tehden siitä todella sekavan yhdistelmän. Pulmien ratkonta perustuu suhteellisen tavanomaisiin askareisiin, kuten tunnuslukujen etsimiseen ja sähkölinjojen paikantamiseen infrapunakameralla, jotta sähköpääkeskukseen saataisiin palautettua sammuneet virrat.
Peli on rakennettu usealle eri kentälle, joissa etsitään tiluksilta löytyviä johtolankoja. Apunaan sotilaalla on älylaite, joka toimii muun muassa kamerana, skannerina, infrapunakamerana, puhelimena ja karttana. Laite voidaan myös yhdistää aseeseen, jolloin sitä voidaan käyttää aputähtäimenä. Tiukoissa tilanteissa pyssyn pää kääntyy kulmien taakse, jolloin Black voi ampua vihollisia paljastumatta. Älylaitteen käyttäminen on hauskaa ja monipuolista, mutta aseistus on melko heikkoa, varsinkin kun Get Eveniin on väkisin haluttu tunkea räiskintäosio. Rynnäkkökiväärillä ja pistoolilla ampuminen toki onnistuu, mutta räiskintä tuntuu keskinkertaiselta ja turhauttavalta.
Jokaisen kentän päätyttyä Black palaa takaisin isoon bunkkeriin, johon on laitettu jokaista tasoa varten oma taulu, jossa on alueelta löytyneet johtolangat ja vihjeet. Pelaaja voi tarkastella löytämiään artikkeleita, kuvia ja muita asioita kesken pelin. Seinärakennelmat ovat kuin suoraan poliisin rikossarjasta, joissa yhdistellään langoilla tapahtumia toisiinsa. Mitä pidemmälle tarinassa edetään, sitä monimutkaisemmaksi homma menee. Miten mikäkin liittyy toisiinsa? Kuka tyttö oli? Miten huumekauppias liittyy tapahtumiin? Miksi mukaan on lähtenyt vielä monta muuta ihmistä?
Joku tulee, kuolenko kohta?
Olen pelannut monta peliä, jossa aikamatkustaminen on toteutettu huonosti. Hankalinta toteuttamisessa on se, että pelaaja ei aina tiedosta, missä ajassa seikkailee milläkin hetkellä. Get Evenissä tämä ei kuitenkaan ole päin prinkkalaa, vaan aikamatkustelu saa kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Niin sanottuna aikakoneena toimiii Pandora-laite, jonka avulla Blackin mieli matkailee paikoista toiseen. Useimmiten eri tasoihin ja aikoihin päästään tarkastelemalla kentistä löytyviä valokuvia.
Graafisesti Get Even on todella hieno. Mielisairaala, pihamaisemat ja muut alueet on suunniteltu pieniä yksityiskohtia myöten erittäin tarkasti ja parantolan graffitiseinät sekä karut huoneet tekevät paikasta ikävän karmaisevan kokemuksen. Harmillisesti ruudunpäivitys takkusi muutaman kerran, mutta sen suuremmista ongelmista peli ei kärsi.
Teoksen musiikeista vastaa Olivier Deriviere, jonka sävellyksiä on aikaisemmin kuultu muun muassa Assassin’s Creed IV: Black Flagissa sekä The Technomancerissa. Äänimaailma on todella tärkeässä osassa pelikokemusta, varsinkin kun kyseessä on selviytymistä ja kauhua sisältävä teos. Harmittavan usein äänet kuitenkin paljastavat liikaa, sillä hetken ennen tiukkaa tilannetta musiikki muuttuu jännittäväksi ja usein nopeatempoiseksi, jolloin sävelet pilaavat tulevan yllätyksen. Parhaimmillaan Get Even on kunnollisilla kuulokkeilla, jolloin esimerkiksi viholaisten askeleet on helpommin paikannettavissa.
Ei paras, mutta ei huonokaan
Vaikka Get Even ei yllä parhaimpien pelien joukkoon missään genressä, on se silti neljän tähden arvoinen. Arvosanaa nostaa mielenkiintoinen tarina, hyvin toteutettu pelimekaniikka, sekä tarinaa tukeva äänimaailma. Sen koukkuna on mukaansa vetävä juoni, joka saa janoamaan lopputekstien näkemistä. Kuka ei haluaisi tietää, kuka tyttö oli ja miten ihmeessä pommi päätyi hänen rintaansa? 30 euron hintaisena teoksena se ei ole liian kallis hankittavaksi, joten peli kannattaa napata pelattavaksi, sillä se on kokemuksena mielenkiintoinen.
Suuren miinuksen peli saa siitä, että tarinaan lähdettiin yhdistämään liian montaa genreä. Parhaimmillaan Get Even olisi ollut, jos siitä olisi jätetty väkinäinen räiskintä pois. Nyt se on teos, jonka kohderyhmänä ei ole oikein minkään genren rakastaja. Tekijöiden olisi kannattanut antaa tarinan keskittyä vielä enemmän pulmanratkontaan, arvoituksiin, paikkojen tutkimiseen ja tarinan avaamiseen. Kestoltaan Get Even on reilut 8 tuntia, josta muutama tunti olisi voitu nipistää pois, sillä välillä tuntuu, että tarinaa taotaan pelaajan päähän rautalangasta. Tiivistäminen olisi tehnyt kokonaisuudesta paljon paremman ja parhaimmillaan jopa viiden tähden arvoisen pelin.
Get Even (Playstation 4)
Lyhyesti: Get Even on hieman outo sekoitelma eri genren tyylejä, mutta sopii psykologista kauhua janoaville sekä rikosten ratkaisemista rakastaville.
- Tarinaa vahvasti tukeva äänimaailma
- Jännittävä tarina
- Pelimekaniikka toimii hyvin
- Suhteellisen halpa hinta
- Räiskintä
- Välillä liian pitkäveteinen
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti