Hitman
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 18 |
Kehittäjä: | IO Interactive |
Julkaisija: | Square Enix |
Julkaisupäivä: | 11.03.2016 |
Pelin kotisivut |
Pukumurhaajan jaksottainen paluu
Pelaajien rakastama salamurhaaja Agentti 47 on palannut viekkaampana kuin koskaan. Hitman-sarjan edellinen Absolution-osa sai kriitikoilta kelvollisen vastaanoton, mutta faneilta se ei ansainnut kehuja aiempaa suoremman ja putkimaisemman rakenteensa vuoksi. Nyt julkaistussa uutukaisessa on otettu huomioon fanien palaute ja toiminta palaa perinteisempään Hitman-muottiin vapaammin pähkäiltävien tehtävien muodossa. Valituksilta ei tälläkään kertaa säästytä, mikä johtuu pelin episodimaisesta julkaisurakenteesta.
Viiteen jaksoon jaetun Hitman-pelin ensimmäinen osa sisältää harjoitteluosuuden ja yhden varsinaisen tehtävän. Harjoittelu koostuu kahdesta tehtävästä, joissa pelaajalle opetetaan salamurhaajan tärkeimpiä taitoja, kuten pikaista vaatteenvaihtoa. Pelaaja ohjataan pelaaman ensimmäinen harjoitustehtävä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla teollisuushalliin rakennetulla ”feikki”-laivalla edetään pelin tiukasti neuvoessa mitä pitäisi tehdä. Ratkaisu ohjastaa pelaajaa ensimmäisellä kerralla on hyvä, koska sen perusteella kaikille käy selväksi, ettei pelissä ole tarkoitus juoksennella ja räiskiä päättömästi.
Toisella kerralla peli antaa salamurhaajalle vapaat kädet suorittaa sama tehtävä pelaajan haluamalla tyylillä. Valikoista löytyy lista erilaisista haasteista, joita tehtävän aikana voi suorittaa. Ne kannattaa kuitenkin jättää katsomatta ensimmäisellä pelikerralla, koska ne spoilaavat melko rankalla kädelle tehtävän ratkaisumalleja ja oma oivaltaminen jää näin paitsioon. Toisessa tutoriaalitehtävässä pelaajan tulee poistaa Neuvostoliiton vakoojaksi paljastunut Jasper Knight elävien kirjoista. Sotilaalliselle lentokentälle sijoittuvassa tehtävässä voi myös ottaa pelin opastukset käyttöön. Tämäkin harjoitusosuus on melko helppo ilman opastuksia, joten niitä ei välttämättä kannata kytkeä päälle.
Kun harjoittelut on harjoiteltu, on aika siirtyä tositoimiin. Agentti 47 saa tehtäväkseen suunnata Pariisissa järjestettävään muotinäytökseen. Tilaisuuden järjestäjät omistavat yhden Euroopan johtavista muotituotemerkeistä ja siinä samalla pyörittävät organisaatiota, jonka pahuuksiin kuuluu turvallisuuteen liittyvien tietovuotojen tekeminen ympäri maailmaa. Suurella kartanolla järjestettävä tapahtuma on saanut liikkeelle myös muita muotimaailmasta kiinnostuneita ja tehtävän suorittamiseen tuovatkin lisähaastetta sadat, ellei jopa tuhannet kiinteistössä liikkuvat ihmiset.
Peli pyörii yllättävänkin siistin näköisesti, vaikka ympärillä väkeä liikkuu mielettömät määrät. Täysin bugittomaksi peliä ei kuitenkaan ole saatu hierottua ja pariin otteeseen ruudun päivitys romahti kymmeniksi sekunneiksi. Se ei tosin johtunut graafisesti haastavista tilanteista, vaan bugi ilmeni hetkillä, jolloin olin kaukana väenpaljoudesta. Ärräpäitä voi aiheuttaa myös mahdollinen verkkoyhteyden ailahtelu – jos yhteys palvelimeen katkeaa, loppuu peli myös samalla kuin seinään ja pelitilanne ei tallennu. Näin ei kuitenkaan omalle kohdalleni päässyt käymään. Muuten peli tallentaa tilannetta automaattisesti aika ajoin ja tallennuksen pystyy tekemään myös manuaalisesti millä hetkellä tahansa. Suuri alue tekee myös tehtävän alkua edeltävästä lataustauosta melko pitkän, mutta onneksi siitä ajasta saatiin hieman nipistettyä pois viimeisimmässä päivityksessä.
Aiemmista Hitmaneista totuttuun tyyliin sankariamme ohjataan kolmannesta persoonasta käsin ja Pariisiin sijoittuva kenttä on täynnä erilaisia tappourakassa hyödynnettäviä esineitä. Kiipeilyä 47 ei osaa samaan tapaan kuin Assassin´s Creedien Eziot ja kumppanit, mutta nelikerroksisen kartanon ylimpään kerrokseen pääsee näppärästi vaatevaihdoilla kikkailemalla.
Vaatteita joutuu yleensä vaihtamaan useita kertoja, koska rakennus on tarkkaan vartioitu ja erilaisiin pukuihin sonnustautuneilla on omat kulkuoikeutensa. Esimerkiksi kutsuvierailla ei ole mitään asiaa muotinäytöksen taustatiloihin. Vartijan puvussa liikkuessa tulee toki välttää muita samassa puvussa liikkuvia, koska kyllähän väki työtoverinsa sen verran hyvin muistaa, etteivät uudet naamat ihan noin vain mene läpi. Joissakin tilanteissa tekoäly tunnisti ärsyttäväkin kaukaa valepukuun sonnustautuneen, mutta yleensä vasta lähietäisyydeltä. Tekoälyssä olisi muutenkin hieman hieromisen varaa, koska aika ajoin tekoälyä pystyi huijaamaan turhan helposti. Tehtävää voi yrittää myös ratkoa hiljaa hiipien ilman pukutemppuja. Mahdollisuuksia on monia.
Kohteen eliminoimisen voi hoitaa asein tai niskat murjomalla, mutta tarkkaavainen voi käyttää vaikka myrkkyä tai pudottaa jotain painavaa tämän niskaan. Usean yrityksen jälkeen kentän mahdollisuuksia alkaa oivaltaa kerta kerralla paremmin, kun miljöö tulee tutuksi.
Pelin julkaisumalli on aiheuttanut paljon ihmetystä ja monia pelaajia häiritseekin, ettei sitä voi pelata alusta loppuun heti julkaisun aikaan. Asialla on toki kääntöpuolensa ja julkaisutavan ansiosta yksittäistä tehtävää saattaa pelata useampia kertoja, kuin perinteisellä julkaisutyylillä olisi saattanut tehdä. Uudelleenpeluuarvoa lisäävät myös verkon kautta peliin lisääntyvät lisähaasteet. Omiakin haasteita pystyy tekemään näppärästi - pelaaja voi määritellä esimerkiksi teloitettavat kohteet ja jakaa muunnellun haasteen verkkoon muiden ratkottavaksi.
Pelin seuraava osa tulee pelaajien saataville 26. huhtikuuta. Siinä palkkamurhaajamme ottaa suunnakseen Italian Sapienzan rannikkokaupungin. Malttamattomat voivat käydä jo nyt kurkistamassa Youtuben ihmeellisestä maailmasta, miltä Italian maisemat näyttävät. Vuoden loppuun mennessä Agentti 47 vierailee vielä Marokossa, Thaimaassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Hitman-sarjan pitkäikäisille faneille alkunäytös lupaa hyvää. Suuressa pelialueessa riittää tutkittavaa pitkäksi aikaa ja erilaiset suorittamistavat tekevät pelaamisesta erityisen mielenkiintoista. Absolutionin vauhdikkaasta menosta tykänneille peli ei välttämättä ole se, mitä he ovat odottaneet. Itse kaikkia pelisarjan osia pelanneena pidin Agentti 47:n tämänkertaisesta avausjaksosta kovasti ja odotankin tulevaa innolla. Pelin tarinasta höpiseminen jää toiseen kertaan, koska se ei kerennyt kunnolla alkaa tässä ensimmäisessä osassa. Nähtäväksi jääkin, ovatko episodit vain yksittäisiä tappokeikkoja, vai pystytäänkö niiden välille luomaan yhtenäinen tarina.
Hinta: Ensimmäinen osa maksaa n. 15 euroa ja koko kausi n. 60 euroa konsolien kauppapaikoilla (PS4 ja Xbox One). PC:llä peli on hieman edullisempi. Pelin levyversio julkaistaan kaikkien episodien valmistuttua.
Viiteen jaksoon jaetun Hitman-pelin ensimmäinen osa sisältää harjoitteluosuuden ja yhden varsinaisen tehtävän. Harjoittelu koostuu kahdesta tehtävästä, joissa pelaajalle opetetaan salamurhaajan tärkeimpiä taitoja, kuten pikaista vaatteenvaihtoa. Pelaaja ohjataan pelaaman ensimmäinen harjoitustehtävä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla teollisuushalliin rakennetulla ”feikki”-laivalla edetään pelin tiukasti neuvoessa mitä pitäisi tehdä. Ratkaisu ohjastaa pelaajaa ensimmäisellä kerralla on hyvä, koska sen perusteella kaikille käy selväksi, ettei pelissä ole tarkoitus juoksennella ja räiskiä päättömästi.
Toisella kerralla peli antaa salamurhaajalle vapaat kädet suorittaa sama tehtävä pelaajan haluamalla tyylillä. Valikoista löytyy lista erilaisista haasteista, joita tehtävän aikana voi suorittaa. Ne kannattaa kuitenkin jättää katsomatta ensimmäisellä pelikerralla, koska ne spoilaavat melko rankalla kädelle tehtävän ratkaisumalleja ja oma oivaltaminen jää näin paitsioon. Toisessa tutoriaalitehtävässä pelaajan tulee poistaa Neuvostoliiton vakoojaksi paljastunut Jasper Knight elävien kirjoista. Sotilaalliselle lentokentälle sijoittuvassa tehtävässä voi myös ottaa pelin opastukset käyttöön. Tämäkin harjoitusosuus on melko helppo ilman opastuksia, joten niitä ei välttämättä kannata kytkeä päälle.
Kutsutilaisuuden yllättävät käänteet
Kun harjoittelut on harjoiteltu, on aika siirtyä tositoimiin. Agentti 47 saa tehtäväkseen suunnata Pariisissa järjestettävään muotinäytökseen. Tilaisuuden järjestäjät omistavat yhden Euroopan johtavista muotituotemerkeistä ja siinä samalla pyörittävät organisaatiota, jonka pahuuksiin kuuluu turvallisuuteen liittyvien tietovuotojen tekeminen ympäri maailmaa. Suurella kartanolla järjestettävä tapahtuma on saanut liikkeelle myös muita muotimaailmasta kiinnostuneita ja tehtävän suorittamiseen tuovatkin lisähaastetta sadat, ellei jopa tuhannet kiinteistössä liikkuvat ihmiset.
Peli pyörii yllättävänkin siistin näköisesti, vaikka ympärillä väkeä liikkuu mielettömät määrät. Täysin bugittomaksi peliä ei kuitenkaan ole saatu hierottua ja pariin otteeseen ruudun päivitys romahti kymmeniksi sekunneiksi. Se ei tosin johtunut graafisesti haastavista tilanteista, vaan bugi ilmeni hetkillä, jolloin olin kaukana väenpaljoudesta. Ärräpäitä voi aiheuttaa myös mahdollinen verkkoyhteyden ailahtelu – jos yhteys palvelimeen katkeaa, loppuu peli myös samalla kuin seinään ja pelitilanne ei tallennu. Näin ei kuitenkaan omalle kohdalleni päässyt käymään. Muuten peli tallentaa tilannetta automaattisesti aika ajoin ja tallennuksen pystyy tekemään myös manuaalisesti millä hetkellä tahansa. Suuri alue tekee myös tehtävän alkua edeltävästä lataustauosta melko pitkän, mutta onneksi siitä ajasta saatiin hieman nipistettyä pois viimeisimmässä päivityksessä.
Kenen pukuun sitä sonnustautuisi?
Aiemmista Hitmaneista totuttuun tyyliin sankariamme ohjataan kolmannesta persoonasta käsin ja Pariisiin sijoittuva kenttä on täynnä erilaisia tappourakassa hyödynnettäviä esineitä. Kiipeilyä 47 ei osaa samaan tapaan kuin Assassin´s Creedien Eziot ja kumppanit, mutta nelikerroksisen kartanon ylimpään kerrokseen pääsee näppärästi vaatevaihdoilla kikkailemalla.
Vaatteita joutuu yleensä vaihtamaan useita kertoja, koska rakennus on tarkkaan vartioitu ja erilaisiin pukuihin sonnustautuneilla on omat kulkuoikeutensa. Esimerkiksi kutsuvierailla ei ole mitään asiaa muotinäytöksen taustatiloihin. Vartijan puvussa liikkuessa tulee toki välttää muita samassa puvussa liikkuvia, koska kyllähän väki työtoverinsa sen verran hyvin muistaa, etteivät uudet naamat ihan noin vain mene läpi. Joissakin tilanteissa tekoäly tunnisti ärsyttäväkin kaukaa valepukuun sonnustautuneen, mutta yleensä vasta lähietäisyydeltä. Tekoälyssä olisi muutenkin hieman hieromisen varaa, koska aika ajoin tekoälyä pystyi huijaamaan turhan helposti. Tehtävää voi yrittää myös ratkoa hiljaa hiipien ilman pukutemppuja. Mahdollisuuksia on monia.
Kohteen eliminoimisen voi hoitaa asein tai niskat murjomalla, mutta tarkkaavainen voi käyttää vaikka myrkkyä tai pudottaa jotain painavaa tämän niskaan. Usean yrityksen jälkeen kentän mahdollisuuksia alkaa oivaltaa kerta kerralla paremmin, kun miljöö tulee tutuksi.
Tämä on vasta alkua
Pelin julkaisumalli on aiheuttanut paljon ihmetystä ja monia pelaajia häiritseekin, ettei sitä voi pelata alusta loppuun heti julkaisun aikaan. Asialla on toki kääntöpuolensa ja julkaisutavan ansiosta yksittäistä tehtävää saattaa pelata useampia kertoja, kuin perinteisellä julkaisutyylillä olisi saattanut tehdä. Uudelleenpeluuarvoa lisäävät myös verkon kautta peliin lisääntyvät lisähaasteet. Omiakin haasteita pystyy tekemään näppärästi - pelaaja voi määritellä esimerkiksi teloitettavat kohteet ja jakaa muunnellun haasteen verkkoon muiden ratkottavaksi.
Pelin seuraava osa tulee pelaajien saataville 26. huhtikuuta. Siinä palkkamurhaajamme ottaa suunnakseen Italian Sapienzan rannikkokaupungin. Malttamattomat voivat käydä jo nyt kurkistamassa Youtuben ihmeellisestä maailmasta, miltä Italian maisemat näyttävät. Vuoden loppuun mennessä Agentti 47 vierailee vielä Marokossa, Thaimaassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Tätä lisää, kiitos
Hitman-sarjan pitkäikäisille faneille alkunäytös lupaa hyvää. Suuressa pelialueessa riittää tutkittavaa pitkäksi aikaa ja erilaiset suorittamistavat tekevät pelaamisesta erityisen mielenkiintoista. Absolutionin vauhdikkaasta menosta tykänneille peli ei välttämättä ole se, mitä he ovat odottaneet. Itse kaikkia pelisarjan osia pelanneena pidin Agentti 47:n tämänkertaisesta avausjaksosta kovasti ja odotankin tulevaa innolla. Pelin tarinasta höpiseminen jää toiseen kertaan, koska se ei kerennyt kunnolla alkaa tässä ensimmäisessä osassa. Nähtäväksi jääkin, ovatko episodit vain yksittäisiä tappokeikkoja, vai pystytäänkö niiden välille luomaan yhtenäinen tarina.
Hinta: Ensimmäinen osa maksaa n. 15 euroa ja koko kausi n. 60 euroa konsolien kauppapaikoilla (PS4 ja Xbox One). PC:llä peli on hieman edullisempi. Pelin levyversio julkaistaan kaikkien episodien valmistuttua.
Hitman (Playstation 4)
Uuden Hitmanin avausosa luo pelille erinomaisen pohjan ja jos laatu pysyy yhtä korkealla, voi koko kausi napsaista kiitettävän tähtiarvion.
- Tutoriaali opettaa hyvin salamurhauksen alkeet
- Tehtävät voi suorittaa monella tapaa
- Aito ja alkuperäinen Hitman-meininki
- Tekoäly on turhan konemainen
- Episodirakenne – tahtoo jo lisää
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti