Tuorein sisältö

Sebastien Loeb Rally Evo

Arvioitu: Xbox One
Genre: Ajopelit
Pelaajia: 1, moninpeli
Ikärajoitus: 3
Kehittäjä: Milestone
Julkaisija: Namco Bandai
Julkaisupäivä: 29.01.2016
Pelin kotisivut
Mikko Heinonen

11.03.2016 klo 12.26 | Luettu: 19138 kertaa | Teksti: Mikko Heinonen

Ei turhan helppo vasen
WRC 5:stä käynnistynyt rallipelien uusi tuleminen jatkuu ranskalaismestarin nimikkopelillä. Tuotoksen takana on italialainen Milestone, joka vastasi myös aiemmista WRC-peleistä. Tämä ei ollut omiaan nostamaan odotuksiani pelin suhteen, mutta ehkäpä keulakuvaksi haalittu nimekäs kuski olisi saanut kommentoida myös ajotuntumaa? Edellisen Milestonen WRC:n kun pilasi se, että auto tuntui liukuvan kuulalaakereiden päällä.


Ainakaan presentaation suhteen turhia riskejä ei ole otettu. Tarjolla on, jälleen kerran, joko pikakisoja tai uramoodia rallin parissa. Loeb-lisenssistä otetaan irti sen verran, että mukana on erityinen pelitila, jossa voi kokea kisoja hänen uransa eri vaiheista.

Luulot pois


Tavanomainen tapani kokeilla autopelin aloittelijaystävällisyyttä on valita jokin satunnainen pikakisa aloitusvalikosta ja katsoa, miten pärjään siinä. En ole mikään virtuaalivatanen, mutta jo ihan pelkkiä digitaalisia kilometrejä on kertynyt sen verran, että useimpiin peleihin pääsee kiinni näin ensi yrittämällä. SLRE muistutti kuitenkin tässä suhteessa kilpailijaansa WRC 5:ttä: olin ensimmäisessä kisassani surkean hidas ja pian jo kääräisin autoni puun ympärille. Tärkeä alun onnistumiskokemus jäi saamatta. Tunnelma oli sekava, auton hallinta kapulalla hakusessa ja nuotteja tuli aivan liikaa, jotta niitä olisi ehtinyt ymmärtää.


Päätin siis palata alkuun ja uramoodin pariin. Ensimmäiseksi autokseni sain pikkuisen Peugeotin, jonka hallintaa opettelin ensin omalla testiradalla. Kun tuntuma ohjaukseen alkoi olla näpeissä, lähdin kokeilemaan ensimmäistä varsinaista rallia. Siinä havaitsin pian, että ainakaan manuaalivaihteilla ja padiohjauksella homma ei minun taidoillani onnistu. Automaatilla sain sentään ajettua kisan loppuun ja muutaman yrityksen jälkeen jopa voitettua sen.

Pause - Restart - Yes


Sama yrityksen ja erehdyksen toistuminen kuvasi pelaamista muutenkin. Erikoiskokeita tuli aloitettua alusta aika monta kertaa, ennen kuin niitä alkoi saada kunnialla maaliin. Tarjolla on kyllä nykymuodin mukainen Rewind-toiminto, mutta se toimii paikoitellen huonosti: puskuriin jäävä aika on niin lyhyt, että vähänkin pidempää kolaria ei ehkä saakaan kelattua alkuun asti. Tällöin ei vaihtoehtona ole kuin aloittaa kisa alusta.


Helpotusta ei tuo se, että kartturin nuotit ovat jälleen kerran heikkoja. Kun mutkia tulee monta peräkkäin (ja niitähän tulee), ehtivät ensimmäiset nuotit jo kadota ruudusta ennen kuin ollaan edes kyseisessä kurvissa. On myös hieman omituinen päätös aloittaa peli asfalttirallilla, jossa virhemarginaalit ovat hyvin pieniä, kun jo toisena on Australiassa päästeltävä sorapätkä, joka on ohjausvirheiden suhteen paljon armollisempi.

Tuhansien järvien diashow


Kun itkemään kerran ruvettiin, antaa nyt kaiken tulla kerralla: ruudunpäivitys ei ainoastaan hidastele, vaan se välillä seisahtuu lähes kokonaan. Kun ollaan oikein perisuomalaisessa maisemassa, jossa vilisee puunrunkoja, saattaa fps-lukema käväistä yksinumeroisena. Sitä ei oikein voi hyväksyä nykykonsolin peliltä, jonka grafiikka näyttää pääosin viime vuosikymmenen puolivälin PC-pelistä reväistyltä.


Suomen ralli osoittautui muutenkin melkoisen haastavaksi, etenkin historic-kalustolla ajettuna. Ouninpohjan pomput yhdistettynä kovin kapeaan tiehen tekivät yhdestäkin erikoiskokeesta liki mahdottoman tempun alle keskitason rattisankarille. En moiti peliä huonosta ajotaidostani, mutta aloituskynnys saisi olla pykälän verran matalampi. Aikanaan sitä kuitenkin tuli monenlaiset Colin McRae Rallyt ajeltua ihan menestyksellä läpi.

Vakavaan rattikapinaan


Vaikka arvostelussa on tullut esiin paljon negatiivista, Sebastien Loeb Rally Evo ei ole mitenkään läpikotaisen surkea peli. Kun ajotuntuman kanssa pääsee sinuiksi, voi jopa konsoliohjaimella nauttia hetkittäin tunteesta, joka syntyy kun ohjastaa ralliohjusta pidon rajamailla ja senttimetrien päässä törmäyksestä.


Samalla kova vaikeusaste kuitenkin tekee pelistä totista vääntämistä. Kun keskimääräinen pelikerta koostuu rewind- ja restart-toimintojen käytöstä ja parin mutkasarjan tuskaisesta hieromisesta, se jää myös väistämättä lyhyeksi. Milestone petraa edellisestä suorituksestaan, mutta vielä jää kuukauden päästä ilmestyvälle Dirt Rallyn konsoliversiolle runsaasti tilaa olla SE rallipeli.

V2.fi | Mikko Heinonen

Sebastien Loeb Rally Evo (Xbox One)

Ihan pätevä, mutta kokonaisuutena iloton ja kankea rallipeli.
  • Tuntuu paikoin ralliautolta
  • Ihan kiva uramoodi
  • Ainakin riittävästi haastetta
  • Liian kova aloituskynnys
  • Vanhahtava grafiikka...
  • ...joka onnistuu silti tahmaamaan hirveästi
< Gravity Rush Remaste... Street Fighter V... >

Keskustelut (10 viestiä)

Joonas123

11.03.2016 klo 12.51 1 tykkää tästä

Tunnoton ohjaus ainakin demossa lisäksi fysiikat tuntu jotenki todella tahmeilta, jätti todella kylmäksi. Ei jatkoon 0/5
lainaa
HillitönKurvittaja

11.03.2016 klo 12.55

Eli heti ensimmäisellä yrityksellä pitäisi voittaa muut minuutilla jotta peli olisi hyvä..? ja vielä ohjaimella..
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.03.2016 klo 13.03 2 tykkää tästä


HillitönKurvittaja kirjoitti:

Eli heti ensimmäisellä yrityksellä pitäisi voittaa muut minuutilla jotta peli olisi hyvä..? ja vielä ohjaimella..


Ei, vaan jotta peli olisi aloittelijaystävällinen - siitähän tuo kappale kertoi. Aika moni satunnainen pelaaja kokeilee kuitenkin tuota pikakisatilaa aluksi. Jos oletusvaikeusaste on täyttä murhaa, se laskee intoa tutustua peliin lähemmin. Ja ennen kaikkea vaikeuden pitäisi olla oikein muodostuvaa, eikä johtua esim. siitä, että nuotteja tulee niin nopeasti, ettei niitä ehdi edes tulkita.
lainaa
Simppa

11.03.2016 klo 13.17 7 tykkää tästä

Jotenkin toivoisi kun arvioidaan ajopeliä, käytettäisiin myös rattia...
Toki kyseistä peliä se ei pelasta, mutta ihan yleisellä arvostelutasolla, kiitos.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.03.2016 klo 13.22 7 tykkää tästä


Simppa kirjoitti:

Jotenkin toivoisi kun arvioidaan ajopeliä, käytettäisiin myös rattia...
Toki kyseistä peliä se ei pelasta, mutta ihan yleisellä arvostelutasolla, kiitos.


Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta konsoleiden kanssa tästä tulee aika herkästi kustannuskysymys (ja vähän myös tilakysymys). Xbox One ja PS4 vaativat oman rattinsa ja ne maksavat 350 euroa kipale. Ehkä tästä syystä niitä saa aika nihkeästi arvostelukäyttöönkään. Veikkaan myös, että kovin moni konsolisti ei rattia lopulta hanki, joten etenkin konsolipelien ajotuntuman arviointi pad-ohjauksella on ihan perusteltua. Esim. Forza Motorsportin kapulaohjustus toimii aivan hyvin, ratilla se onkin sitten loistava.
lainaa
jpdffsdjpoi

11.03.2016 klo 17.19 1 tykkää tästä

Colin Mcraet oli aikanaan jees mutta olihan se helvetin tylsää että jo ekalla yrityksellä tuli selvä voitto kaikista kisoista, vaikka itsekään en ole mikään kotivatanen. Erillisellä vaikeustason säädöllä ei kuitenkaan vaikuteta juuri muuhun kuin tekoälyn simulointiaikoihin joten ei sekään kovin optimaalinen ratkaisu ole. Parempi on vaikuttaa ratoihin, nuotituksiin, ajomallinnukseen yms.

Ja tuosta rattijutusta oon täysin eri mieltä. Oletan että nämä arvostelut tehdään peruspelaajia ajatellen (ottaen huomioon tuon vaikeustasokritiikinkin) ja perusjonnet harvemmin keräävät laaturatit, fight stickit, joystickit, tasapainolaudat sun muut mechaohjaimet pelatakseen pelejä. Jokin erillinen "toinen mielipide" tjsp ratin tai muun ammattiohjaimen kera olis tosin ihan jees mutta padin tai näppishiirikombon pitää olla se default
lainaa
make

11.03.2016 klo 18.13 2 tykkää tästä

Tuo tahmaaminen johtuu lähinnä xbonesta.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

11.03.2016 klo 18.18 2 tykkää tästä


jpdffsdjpoi kirjoitti:
Ja tuosta rattijutusta oon täysin eri mieltä. Oletan että nämä arvostelut tehdään peruspelaajia ajatellen (ottaen huomioon tuon vaikeustasokritiikinkin) ja perusjonnet harvemmin keräävät laaturatit, fight stickit, joystickit, tasapainolaudat sun muut mechaohjaimet pelatakseen pelejä. Jokin erillinen "toinen mielipide" tjsp ratin tai muun ammattiohjaimen kera olis tosin ihan jees mutta padin tai näppishiirikombon pitää olla se default


Juuri näin - vaikka joskus saatankin pelata jotain peliä ratilla (PC:lle minulla on ihan hyvä Fanatecin ratti), niin kokeilen aina myös padilla. Näppishiirellä ajaminen on hirveää, joten sen voi skipata maailmassa jossa USB-padin saa kahdellakympillä.
lainaa
Tpnz

11.03.2016 klo 22.52 1 tykkää tästä

Ajotuntumaltaan pitkästä aikaa melko uskottavan oloinen peli. Haastetta toki on, jos on tottunut siihen että pienellä ohjaimen käännöllä on auto poikittain ja pysyy lapasessa keveällä korjailulla vanhaan CMR-tyyliin. Tässä pelissä autoa joutuu oikeasti ajamaan, ja ratti on erittäin suositeltava jos haluaa nauttia ajamisesta (harjoittelun jälkeen). Autot tuntuvat erilaisilta ajaa, mutta takavetoiset tuntuvat käyttäytyvän epäloogisesti. Käsijarrun mallinnus on täysin pielessä, tai ainakin sen kanssa on todella hankala päästä hiusneulat siististi läpi. Radoissa ja ajomuodoissa on mukavasti vaihtelua, ja pelattavaa on todella paljon. Äänet ja grafiikka on keskinkertaisia, mutta itseä moinen ei häiritse. Ei missään nimessä ongelmaton, mutta mielestäni mainettaan paljon parempi peli. Patch 2 korjasi ruudunpäivitysongelmat ja ilmeisesti korjaili ajomalliakin aliohjauksen suhteen.
lainaa
Asko78

13.03.2016 klo 09.41 2 tykkää tästä

make kirjoitti:
Tuo tahmaaminen johtuu lähinnä xbonesta.


Ei todellakaan johdu vaan peli hidastelee ps4 versiossa ihan samanlailla. Huonosta pelinlaadusta tuo kertoo ei mistään muusta.
Silti jos pakko hommata tämä peli niin paremman ohjaimen ja verkkopuolen takia Xbox One versio on paras.
Paras rallipeli on kuitenkin edelleen Richard Burns Rally (Xbox/PC).
Arcaderallista paras Rallisport Challenge 2 (Xbox)
lainaa

Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova