Need for Speed
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1, moninpeli |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Ghost Games |
Julkaisija: | EA Games |
Julkaisupäivä: | 05.11.2015 |
Pelin kotisivut |
Vuotuinen vauhdintarve
Valittelin viimeisimmän NFS: Most Wantedin yhteydessä, että näitä nimiä tunnutaan kierrättävän sarjan sisällä aika herkästi. Nyt on sitten ilmeisesti päätetty aloittaa koko sarja uudestaan alusta. Ehkä joku käyttämätön lisänimikin olisi vielä löytynyt, jos oikein olisi mietitty.
Alkuperäinen Need for Speed, silloin yli 20 vuotta sitten, oli Test Drive -henkinen autohedonismi, jossa kaahattiin kalliilla kalustolla pitkin maanteitä. Sen jälkeen sarja on edennyt lähes jokaiseen mahdolliseen suuntaan vakavahenkisestä kilpa-ajelusta suoranaiseen toimintapelaamiseen autoilla. Vuoden 2015 Need for Speed on katukilpa-ajopeli, jonka koukkuna on tarjota monta erilaista pelitapaa: voit ajaa nopeasti, driftailla, pakoilla poliiseita tai keskittyä auton rakentamiseen. Tarkoituksena on kerätä mainetta, joka taas avaa pääsyn parempiin viritysosiin, kisoihin ja piireihin.
Pelin tarinaa kuljettavat eteenpäin näytellyt välivideot. Niissä on hyviä ja huonoja puolia. Kerron ensin hyvät: pelaajan auto esiintyy hienosti videoiden osana juuri sellaisena, kuin millaiseksi sen on tuunannut. Tuotantotiimi on ollut ilmeisen näppärä greenscreenin käyttäjä. Huonoa on sitten miltei kaikki muu kuin tekninen toteutus: amatöörinäyttelijät ovat teennäisiä ja dialogi on tylsää. Minua ei juuri lainkaan kiinnostanut, mitä videoissa milloinkin tapahtuu, mutta onneksi sillä ei ole pelin kannalta merkitystä. Pelihahmot myös soittelevat pitkiä puheluita, jotka voi skipata täysin huoletta, koska tarkoituksena on vain esitellä seuraava kartalle ilmestyvä kisa.
Pelin on työstänyt Ghost Games, jota en itse ole toistaiseksi tottunut pitämään erityisenä laadun takeena. Tekninen toteutus ei kuitenkaan estä pelistä nauttimista. Grafiikka on riittävän yksityiskohtaista ja liikkuu tarpeeksi nopeasti, autojen ajettavuus on kohdallaan. Pelin tunnelmaan ilmeisesti kuuluu, että koko ajan joko sataa tai on muuten vain pimeää. Näin marras-joulukuussa olisi itselleni maistunut muunkinlainen estetiikka.
Mainitut erilaiset pelitavat tarkoittavat sitä, että pelissä kerättävät REP- eli mainepisteet jakautuvat eri luokkiin. Tarjolla on puhdasta kilvanajoa, driftausta, poliiseiden kiusaamista, auton virittelyä ja panostamista oman "crew'n" toimintaan. Käytännössä tämä tiivistyy siihen, että valittavana on aina viitisen erilaista kisaa tai tehtävää, jotka painottavat tiettyä osa-aluetta. Silti jokaisesta kisasta voi saada myös jokaisen osa-alueen pisteitä, kun vaikkapa nopeuskisassa kiihdyttelee tehokkaasti, driftailee mutkissa ja kolhii samalla muutamat roskapöntöt romuksi. Lopuksi saa vielä bonusrahaa siitä osiosta, jossa erityisesti ansioitui.
Peliä on mahdollista pelata jonkin matkaa keskittyen vain yhteen osa-alueeseen, mutta käytännössä esimerkiksi osa viritysosista on jemmattu tietyn hahmon tehtävien taakse. Näin lupaus täysin erilaisista pelitavoista ei varsinaisesti toteudu, mutta kyllä painotus jossain määrin kuitenkin onnistuu.
Palkintorahojaan voi käyttää joko nykyisen auton virittelyyn tai uusien hankintaan. Tekniikan virittäminen sinällään on hyvin suorasukaista: jokaiseen autoon on tarjolla melko tavalla samat virityspalikat, joita avautuu tason noustessa vähän kerrallaan. Vaihteiston välityssuhteet on jätetty keinovalikoimasta pois, mitä hieman ihmettelen. Ulkokuorta voi kuitenkin muokata mieleisekseen hyvin monipuolisesti aina vanteista korisarjoihin ja teippauksiin asti.
Tässä suhteessa peli saa muutenkin paljon anteeksi sillä, että sen autovalikoima on viihdyttävä. Sortimenttia riittää valittavaksi paljon, ja näiden perinteisten Skylinejen ja muiden Ferrareiden lisäksi kaupasta voi hankkia Volvo 242:n (sekä muutaman muunkin autovanhuksen). Sleeper-hirviön viritteleminen vanhasta kunnon traktorista oli yllättävän hauskaa. Harmi, että ohjaamonäkymä puuttuu.
Peli vaatii toimiakseen jatkuvan internetyhteyden, vaikka tekisi mieli kysyä miksi. Siis muuten kuin siksi, että EA voi sitten aikanaan rampauttaa pelin sulkemalla sen palvelimet ja myydä yleisölle uuden vastaavan. No, joka tapauksessa samassa "sessiossa" pyöri muitakin pelaajia, joita olisi voinut haastaa. Ehkä autovalintojemme erilaisuuden vuoksi kukaan ei haastanut minua, enkä minäkään nähnyt mielekkääksi käydä ketään tuntemattomia kisoihin kyselemään. Tutummalla porukalla tämä ominaisuus voisi toimia paremmin.
Need for Speed on juuri sitä, mitä itselleni tulee mieleen, kun kuulen EA:n nimen. Se on ilmeisen isolla rahalla ja asiallisesti toteutettu peli, joka tarjoaa annoksen juuri sitä, mitä markkinatutkimukset kertovat ostavan yleisön tänä vuonna haluavan. Se ei ota riskejä eikä sen pelaaminen tuota tuskia. Samalla siinä on kovin vähän mitään, mistä voisi tosissaan innostua. Paitsi se Volvo.
Alkuperäinen Need for Speed, silloin yli 20 vuotta sitten, oli Test Drive -henkinen autohedonismi, jossa kaahattiin kalliilla kalustolla pitkin maanteitä. Sen jälkeen sarja on edennyt lähes jokaiseen mahdolliseen suuntaan vakavahenkisestä kilpa-ajelusta suoranaiseen toimintapelaamiseen autoilla. Vuoden 2015 Need for Speed on katukilpa-ajopeli, jonka koukkuna on tarjota monta erilaista pelitapaa: voit ajaa nopeasti, driftailla, pakoilla poliiseita tai keskittyä auton rakentamiseen. Tarkoituksena on kerätä mainetta, joka taas avaa pääsyn parempiin viritysosiin, kisoihin ja piireihin.
Myötähäpeän äärellä
Pelin tarinaa kuljettavat eteenpäin näytellyt välivideot. Niissä on hyviä ja huonoja puolia. Kerron ensin hyvät: pelaajan auto esiintyy hienosti videoiden osana juuri sellaisena, kuin millaiseksi sen on tuunannut. Tuotantotiimi on ollut ilmeisen näppärä greenscreenin käyttäjä. Huonoa on sitten miltei kaikki muu kuin tekninen toteutus: amatöörinäyttelijät ovat teennäisiä ja dialogi on tylsää. Minua ei juuri lainkaan kiinnostanut, mitä videoissa milloinkin tapahtuu, mutta onneksi sillä ei ole pelin kannalta merkitystä. Pelihahmot myös soittelevat pitkiä puheluita, jotka voi skipata täysin huoletta, koska tarkoituksena on vain esitellä seuraava kartalle ilmestyvä kisa.
Pelin on työstänyt Ghost Games, jota en itse ole toistaiseksi tottunut pitämään erityisenä laadun takeena. Tekninen toteutus ei kuitenkaan estä pelistä nauttimista. Grafiikka on riittävän yksityiskohtaista ja liikkuu tarpeeksi nopeasti, autojen ajettavuus on kohdallaan. Pelin tunnelmaan ilmeisesti kuuluu, että koko ajan joko sataa tai on muuten vain pimeää. Näin marras-joulukuussa olisi itselleni maistunut muunkinlainen estetiikka.
Mainetta hinnalla millä hyvänsä
Mainitut erilaiset pelitavat tarkoittavat sitä, että pelissä kerättävät REP- eli mainepisteet jakautuvat eri luokkiin. Tarjolla on puhdasta kilvanajoa, driftausta, poliiseiden kiusaamista, auton virittelyä ja panostamista oman "crew'n" toimintaan. Käytännössä tämä tiivistyy siihen, että valittavana on aina viitisen erilaista kisaa tai tehtävää, jotka painottavat tiettyä osa-aluetta. Silti jokaisesta kisasta voi saada myös jokaisen osa-alueen pisteitä, kun vaikkapa nopeuskisassa kiihdyttelee tehokkaasti, driftailee mutkissa ja kolhii samalla muutamat roskapöntöt romuksi. Lopuksi saa vielä bonusrahaa siitä osiosta, jossa erityisesti ansioitui.
Peliä on mahdollista pelata jonkin matkaa keskittyen vain yhteen osa-alueeseen, mutta käytännössä esimerkiksi osa viritysosista on jemmattu tietyn hahmon tehtävien taakse. Näin lupaus täysin erilaisista pelitavoista ei varsinaisesti toteudu, mutta kyllä painotus jossain määrin kuitenkin onnistuu.
Pappakäyrä kunniaan
Palkintorahojaan voi käyttää joko nykyisen auton virittelyyn tai uusien hankintaan. Tekniikan virittäminen sinällään on hyvin suorasukaista: jokaiseen autoon on tarjolla melko tavalla samat virityspalikat, joita avautuu tason noustessa vähän kerrallaan. Vaihteiston välityssuhteet on jätetty keinovalikoimasta pois, mitä hieman ihmettelen. Ulkokuorta voi kuitenkin muokata mieleisekseen hyvin monipuolisesti aina vanteista korisarjoihin ja teippauksiin asti.
Tässä suhteessa peli saa muutenkin paljon anteeksi sillä, että sen autovalikoima on viihdyttävä. Sortimenttia riittää valittavaksi paljon, ja näiden perinteisten Skylinejen ja muiden Ferrareiden lisäksi kaupasta voi hankkia Volvo 242:n (sekä muutaman muunkin autovanhuksen). Sleeper-hirviön viritteleminen vanhasta kunnon traktorista oli yllättävän hauskaa. Harmi, että ohjaamonäkymä puuttuu.
Ilmeisesti moninpelikin
Peli vaatii toimiakseen jatkuvan internetyhteyden, vaikka tekisi mieli kysyä miksi. Siis muuten kuin siksi, että EA voi sitten aikanaan rampauttaa pelin sulkemalla sen palvelimet ja myydä yleisölle uuden vastaavan. No, joka tapauksessa samassa "sessiossa" pyöri muitakin pelaajia, joita olisi voinut haastaa. Ehkä autovalintojemme erilaisuuden vuoksi kukaan ei haastanut minua, enkä minäkään nähnyt mielekkääksi käydä ketään tuntemattomia kisoihin kyselemään. Tutummalla porukalla tämä ominaisuus voisi toimia paremmin.
Need for Speed on juuri sitä, mitä itselleni tulee mieleen, kun kuulen EA:n nimen. Se on ilmeisen isolla rahalla ja asiallisesti toteutettu peli, joka tarjoaa annoksen juuri sitä, mitä markkinatutkimukset kertovat ostavan yleisön tänä vuonna haluavan. Se ei ota riskejä eikä sen pelaaminen tuota tuskia. Samalla siinä on kovin vähän mitään, mistä voisi tosissaan innostua. Paitsi se Volvo.
Need for Speed (Xbox One)
Yhtä varmasti kuin sateinen joulu saapuu myös vuotuinen Need for Speed. Se on laadukas rutiiniesitys.
- Laadukas toteutus
- Iso kartta
- Pappa-Volvo!
- Runsaat, ankeat välivideot ja löpinäpuhelut
- Ei lopulta niin kovin paljon eri pelityylejä
- Jos haluan, että koko ajan sataa, lähden vain ulos
Keskustelut (14 viestiä)
07.12.2015 klo 15.28
Itellä oli vuonna miekka ja kirves tuollainen, tosin neliovinen 244.
Minkähänlaista korisarjaa peli tuohon tarjoaa :D
Ja miten tuolla volvolla pelissä pärjää?
Ajattelin pelissä ostaa 2015 Nissan Gt-r, kunhan rahat riittää.
Hyvä arvostelu, ja ihan ok peli. Juoni on näissä peleissä se
toissijainen asia. NFSU2 tuoksuu pelistä vahvasti.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.12.2015 klo 16.36
Rekisteröitynyt 07.08.2007
08.12.2015 klo 10.30 5
Just saying.
08.12.2015 klo 15.39 5
Ottaen huomioon että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden ja tuntuu olevan geneerinen mitään sanomaton sarjan joulumarkkinarahastus iteraatio, 3.5 tähteä tuntuu aika korkealta arvosanalta...
Just saying.
Kaikki EA:n tämän vuoden pelit ovat olleet surkeita rahastuksia.Battlefront rebootti oli onneton rahastus ja kuten oli myös se surkea Battlefield Hardline.Nämä pelit ovat korkeitaan 10e arvoisia jos sitäkään.Silti EA yritti myydä niitä 120-129e eurolla(Sisältäen kausikortin).Sitten on vielä tämä EA:n pakkomielle tehdä jokaisesta pelistä online only.Hardlinea ja Battlefrontia tosin pystyy pelamaan ilman verkkoyhteyttä mutta yksinpeli vaihtoehtot ovat aika heikot varsinkin Battlefrontissa.Se siitä paljon puhutusta player first politiikasta.
Rekisteröitynyt 09.08.2009
08.12.2015 klo 19.20
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.12.2015 klo 22.12 1
Ottaen huomioon että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden ja tuntuu olevan geneerinen mitään sanomaton sarjan joulumarkkinarahastus iteraatio, 3.5 tähteä tuntuu aika korkealta arvosanalta...
Nettiyhteyden vaatiminen ei ole enää lainkaan niin poikkeuksellista, että rupeaisin siitä jokaista peliä erikseen rokottamaan. Tähän on tultu.
Toisekseen tämä ei ole huonosti tehty peli. Viihdyin tämän parissa paremmin kuin The Crew'n (***) tai Driveclubin (***1/2).
Isoin miinus on, että raha ja laskelmoitu tuotanto haisevat metrin päähän, eikä erilaista tekemistä ole niin kovin paljon. Toisaalta harvassa autopelissä on.
Pioneeri: En osannut tämän tyyliseen peliin oikein manuaalivaihteita kaivatakaan, mutta oikeassa olet.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.12.2015 klo 15.08 1
Oishan noita lisänimiä vielä käytettäväksi.
Rekisteröitynyt 07.08.2007
10.12.2015 klo 15.36 3
Ottaen huomioon että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden ja tuntuu olevan geneerinen mitään sanomaton sarjan joulumarkkinarahastus iteraatio, 3.5 tähteä tuntuu aika korkealta arvosanalta...
Nettiyhteyden vaatiminen ei ole enää lainkaan niin poikkeuksellista, että rupeaisin siitä jokaista peliä erikseen rokottamaan. Tähän on tultu.
Eikö?
Voi olla että olen pahasti missannut jotain, mutta lukuunottamatta selkeästi moninpelikeskeisiä pelejä tai pelkkiä moninpelejä (Battlefield 4, Rainbow Six Siege) en muista koskaan nähneeni yksinpeliä joka vaatisi jatkuvan nettiyhteyden. (tuo muiden pelaajien autot omassa sessiossa BS ei tee tästä moninpeliä vaan kysessä on keksimällä keksitty riippuvuussuhde)
10.12.2015 klo 16.11 1
Ottaen huomioon että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden ja tuntuu olevan geneerinen mitään sanomaton sarjan joulumarkkinarahastus iteraatio, 3.5 tähteä tuntuu aika korkealta arvosanalta...
Nettiyhteyden vaatiminen ei ole enää lainkaan niin poikkeuksellista, että rupeaisin siitä jokaista peliä erikseen rokottamaan. Tähän on tultu.
Eikö?
Voi olla että olen pahasti missannut jotain, mutta lukuunottamatta selkeästi moninpelikeskeisiä pelejä tai pelkkiä moninpelejä (Battlefield 4, Rainbow Six Siege) en muista koskaan nähneeni yksinpeliä joka vaatisi jatkuvan nettiyhteyden. (tuo muiden pelaajien autot omassa sessiossa BS ei tee tästä moninpeliä vaan kysessä on keksimällä keksitty riippuvuussuhde)
Rekisteröitynyt 07.08.2007
10.12.2015 klo 16.20 4
Ottaen huomioon että peli vaatii jatkuvan nettiyhteyden ja tuntuu olevan geneerinen mitään sanomaton sarjan joulumarkkinarahastus iteraatio, 3.5 tähteä tuntuu aika korkealta arvosanalta...
Nettiyhteyden vaatiminen ei ole enää lainkaan niin poikkeuksellista, että rupeaisin siitä jokaista peliä erikseen rokottamaan. Tähän on tultu.
Eikö?
Voi olla että olen pahasti missannut jotain, mutta lukuunottamatta selkeästi moninpelikeskeisiä pelejä tai pelkkiä moninpelejä (Battlefield 4, Rainbow Six Siege) en muista koskaan nähneeni yksinpeliä joka vaatisi jatkuvan nettiyhteyden. (tuo muiden pelaajien autot omassa sessiossa BS ei tee tästä moninpeliä vaan kysessä on keksimällä keksitty riippuvuussuhde)
Taitaa pelle olla siellä. Nyt keskustelussa on siis ilmennyt huikeat 2 peliä jotka vaativat nettiyhteyden. En menisi ehkä vielä puhumaan major ilmiöstä?
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
11.12.2015 klo 16.30
Eikö?
Voi olla että olen pahasti missannut jotain, mutta lukuunottamatta selkeästi moninpelikeskeisiä pelejä tai pelkkiä moninpelejä (Battlefield 4, Rainbow Six Siege) en muista koskaan nähneeni yksinpeliä joka vaatisi jatkuvan nettiyhteyden. (tuo muiden pelaajien autot omassa sessiossa BS ei tee tästä moninpeliä vaan kysessä on keksimällä keksitty riippuvuussuhde)
Kyllä näitä esimerkkejä löytyy. EA aloitti SimCitystä tämän online-pakotuksensa. Autopeleistä The Crew teki tämän jo vuosi sitten, samoin Need for Speed Rivals (ei arvosteltu meillä) oli always online. Forzassa ei ole online-pakkoa, mutta jos verkkoyhteys löytyy niin kovasti se sitä hyödyntää. Samoin aika moni muu Ubisoftin peli käyttää omia servereitään, Trials-kokemuskin jää vajaaksi jos palvelinyhteys ei aukea.
Että ei tämä nyt ihan yksittäistapaus ole. Nitkutin tästä EA:n lähestymistavasta SimCityn arvostelussa, nyt se on vain asia muiden joukossa.
11.12.2015 klo 19.57 1
Toki Mikon arvio ei maailmaa mihinkään muuta joten olishan se vähän koomista kirjoittaa jokaisen arvostelun loppuun miinukseksi nettiyhteyspakko
21.12.2015 klo 17.04 1
26.08.2018 klo 10.44
Kirjoita kommentti