Q.U.B.E. Director’s Cut
Arvioitu: | Xbox One |
Genre: | Älypelit |
Pelaajia: | 1 |
Ikärajoitus: | 12 |
Kehittäjä: | Toxic Games, Grip Games |
Julkaisija: | Toxic Games, Grip Games |
Julkaisupäivä: | 24.07.2015 |
Pelin kotisivut |
Portaalimaista pulmanratkontaa
Portal Q.U.B.E. Director’s Cut sijoittuu kliiniseen laitokseen, jossa huomaat olevasi ypöyksin. Et oikein tiedä missä olet, miten olet sinne joutunut tai edes kuka olet, mutta jostain kuuluva naisääni kannustaa jatkamaan eteenpäin. Kuljet siis huoneesta toiseen ratkoen pulmia, jotka koostuvat huoneisiin sijoitetuista laatikoista, lasereista, tasoista ja muista huoneen liikkuvista ja liikkumattomista osista. Työkaluina pulmien ratkaisuun sinulla on kaksi eriväristä sädettä.
On niin selkeää, mistä Q.U.B.E. on hakenut inspiraationsa, että sitä on turha yrittää peitellä. Portaaleja ei kuitenkaan ole, vaan pelaajalla on käsissään hanskat, joista toinen manipuloi esineitä säteellään yhdellä tavalla, toinen toisella. Huoneet ovat lähes täysin valkoisia, kuutioista koostuvia alueita, joissa manipuloitavat kohdat erottuvat helposti värillisinä. Punaisia laatikoita voi pidentää, keltaisista muodostuvat portaat ja sinisistä ponnahduslauta.
Alkupuoli on täynnä yksinkertaisia pulmia, mutta pelin edetessä ongelmat muuttuvat mielenkiintoisemmiksi. Pulmanratkonta onnistuu pysymään tuoreena, sillä mukaan tuodaan jatkuvasti uusia elementtejä. Mukana on pyöriteltäviä huoneita, magneetteja, kuulia, joille on suunniteltava ratoja ja niin edelleen. Parhaat pulmat tietenkin syntyvät näiden hyvistä yhdistelmistä, ja joidenkin kanssa joutuu vaivaamaan päätään hetken pidempäänkin.
Vaikka suurelta osin pulmissa on onnistuttu, toisinaan ne vaativat useiden eri objektien manipulointia ketjussa nopeaan tahtiin. Ohjaimella kursorin liikuttaminen nopeasti oikeaan kohtaan ruutua on hankalaa, joten onnistuminen vaatii näissä tapauksissa useita yrityksiä senkin jälkeen, kun ratkaisun on keksinyt. Ärsyyntymistä aiheuttavat myös toisinaan odottamattomasti toimivat fysiikat – esimerkiksi silloin kun sama liike ei tuota joka kerralla samaa tulosta, eikä tiedä, pitäisikö samaa konstia kokeilla useasti vai siirtyä seuraavaan.
Siinä missä Portaleissa tunnelma luodaan tarinankerronnalla ja erityisesti GLaDOSin persoonalla, alkuperäisestä Q.U.B.E.:sta puuttuivat tarinaelementit oikeastaan kokonaan. Director’s Cut yrittää nyt paikata tätä, ja jälleen huomaa inspiraation kummunneen Portaleista. Valitettavasti tunnelmassa ei päästä lähellekään esikuvia; dialogi ei naurata, ei kosketa, ei kiinnosta. Samasta tarinasta olisi saanut paremmalla käsikirjoituksella paljon enemmän irti. Nyt tarina kuulostaa päälleliimatulta, mitä se varmasti vähintään osittain onkin. Etenemisessä motivoivatkin lähinnä pulmat, ei tarina.
Director’s Cut lisää pakettiin myös kymmenen “Against the Qlock” -haastetasoa, joissa pitää kulkea maaliin mahdollisimman nopeasti – tietenkin pelin elementtejä hyväksikäyttäen. Käytännössä tämä tarkoittaa aluksi reitin ja tarvittavien toimintojen opettelua, sillä vasta tämän jälkeen on järkeä edes yrittää nopeusennätyksiä. Kankea ohjaus ei tee kunniaa kilparadoille, eikä lisäkentistä saanut rahtuakaan lisäviihdykettä irti.
Q.U.B.E. on lopulta selkeistä esikuvistaan ja niiden tasosta jäämisestä huolimatta ihan kelpo ongelmanratkontapeli, sillä vaikka kaikki elementit eivät vakuuta, tärkein sisältö on kunnossa. Portal-faneillekin hupia riittää, kunhan odotukset ovat oikealla tasolla. Kovin pitkäaikaiseksi viihteeksi pelistä ei ole, sillä se on läpäisty parissa-kolmessa tunnissa. Varsinkin kun nuo tunnit eivät tarjoa mitään erityisiä elämyksiä, on kyseenalaista, saako rahalleen tarpeeksi vastiketta ainakaan ennen alennusmyyntejä.
Hinta: 9,99 eur (Xbox Live)
Monipuolista ongelmanratkontaa
On niin selkeää, mistä Q.U.B.E. on hakenut inspiraationsa, että sitä on turha yrittää peitellä. Portaaleja ei kuitenkaan ole, vaan pelaajalla on käsissään hanskat, joista toinen manipuloi esineitä säteellään yhdellä tavalla, toinen toisella. Huoneet ovat lähes täysin valkoisia, kuutioista koostuvia alueita, joissa manipuloitavat kohdat erottuvat helposti värillisinä. Punaisia laatikoita voi pidentää, keltaisista muodostuvat portaat ja sinisistä ponnahduslauta.
Alkupuoli on täynnä yksinkertaisia pulmia, mutta pelin edetessä ongelmat muuttuvat mielenkiintoisemmiksi. Pulmanratkonta onnistuu pysymään tuoreena, sillä mukaan tuodaan jatkuvasti uusia elementtejä. Mukana on pyöriteltäviä huoneita, magneetteja, kuulia, joille on suunniteltava ratoja ja niin edelleen. Parhaat pulmat tietenkin syntyvät näiden hyvistä yhdistelmistä, ja joidenkin kanssa joutuu vaivaamaan päätään hetken pidempäänkin.
Vaikka suurelta osin pulmissa on onnistuttu, toisinaan ne vaativat useiden eri objektien manipulointia ketjussa nopeaan tahtiin. Ohjaimella kursorin liikuttaminen nopeasti oikeaan kohtaan ruutua on hankalaa, joten onnistuminen vaatii näissä tapauksissa useita yrityksiä senkin jälkeen, kun ratkaisun on keksinyt. Ärsyyntymistä aiheuttavat myös toisinaan odottamattomasti toimivat fysiikat – esimerkiksi silloin kun sama liike ei tuota joka kerralla samaa tulosta, eikä tiedä, pitäisikö samaa konstia kokeilla useasti vai siirtyä seuraavaan.
Köyhää kerrontaa
Siinä missä Portaleissa tunnelma luodaan tarinankerronnalla ja erityisesti GLaDOSin persoonalla, alkuperäisestä Q.U.B.E.:sta puuttuivat tarinaelementit oikeastaan kokonaan. Director’s Cut yrittää nyt paikata tätä, ja jälleen huomaa inspiraation kummunneen Portaleista. Valitettavasti tunnelmassa ei päästä lähellekään esikuvia; dialogi ei naurata, ei kosketa, ei kiinnosta. Samasta tarinasta olisi saanut paremmalla käsikirjoituksella paljon enemmän irti. Nyt tarina kuulostaa päälleliimatulta, mitä se varmasti vähintään osittain onkin. Etenemisessä motivoivatkin lähinnä pulmat, ei tarina.
Director’s Cut lisää pakettiin myös kymmenen “Against the Qlock” -haastetasoa, joissa pitää kulkea maaliin mahdollisimman nopeasti – tietenkin pelin elementtejä hyväksikäyttäen. Käytännössä tämä tarkoittaa aluksi reitin ja tarvittavien toimintojen opettelua, sillä vasta tämän jälkeen on järkeä edes yrittää nopeusennätyksiä. Kankea ohjaus ei tee kunniaa kilparadoille, eikä lisäkentistä saanut rahtuakaan lisäviihdykettä irti.
Perustason pulmapeli
Q.U.B.E. on lopulta selkeistä esikuvistaan ja niiden tasosta jäämisestä huolimatta ihan kelpo ongelmanratkontapeli, sillä vaikka kaikki elementit eivät vakuuta, tärkein sisältö on kunnossa. Portal-faneillekin hupia riittää, kunhan odotukset ovat oikealla tasolla. Kovin pitkäaikaiseksi viihteeksi pelistä ei ole, sillä se on läpäisty parissa-kolmessa tunnissa. Varsinkin kun nuo tunnit eivät tarjoa mitään erityisiä elämyksiä, on kyseenalaista, saako rahalleen tarpeeksi vastiketta ainakaan ennen alennusmyyntejä.
Hinta: 9,99 eur (Xbox Live)
Q.U.B.E. Director’s Cut (Xbox One)
Portal-peleistä inspiroitunut pulmapeli, joka onnistuu tarjoamaan ongelmanratkojille hetken viihdykettä.
- Monipuolisia pulmia
- Kankea ohjaus
- Tarina ei innosta
Keskustelut (2 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.10.2009
18.08.2015 klo 19.24
Rekisteröitynyt 30.01.2012
24.08.2015 klo 14.36
Määritelmää sanalle evokatiivinen ei löytynyt.
Kirjoita kommentti