Super Stardust Ultra
Arvioitu: | Playstation 4 |
Genre: | Toimintapelit |
Pelaajia: | 1-4 |
Ikärajoitus: | 7 |
Kehittäjä: | d3t Ltd. |
Julkaisija: | Sony Computer Entertainment |
Julkaisupäivä: | 10.02.2015 |
Pelin kotisivut |
Ulkomainen kotimainen
Kotimaisen Housemarquen suosituimpiin peleihin kuuluvat Super Stardustit ovat tunnettuja täydellisistä kontrolleistaan, hienoista grafiikoistaan ja sujuvasta liikkeen tuomisesta televisioruutuihin. Ensisijaisesti Sonyn Playstation -konsoleille pelejä tehneellä tiimillä on tällä hetkellä muut projektit työn alla, minkä vuoksi Super Stardust HD:n käännöstyö Playstation 4:lle on luovutettu Isossa-Britaniassa toimistoaan pitävälle d3t Ltd:lle.
Ultra tarjoaa pelaajalle tuttua Super Stardust –huttua muutamalla uudelle pelimuodolla kuorrutettuna. Pelisarjalle ominaiseen tyyliin pelissä ohjastetaan avaruusalusta planeettojen ympärille muodostuneilla voimakentillä. Ohjaimen toinen tatti liikuttaa alusta ja toinen suuntaa aluksen tykistötulituksen. Liipaisimilla räjäytetään isompia pommeja ja tehdään nopeita väistöliikkeitä.
Raketin ympärille ilmestyy tasaisen tappavasti erilaisia meteoriitteja ja muita avaruusteemaan sopivia vastustajia. Kaikilla on omat ominaisuutensa, joiden mukaan on syytä opiskella käyttämään erilaisia aseita ja liikkumistyylejä. Perinteisessä Arcade-muodossa planeetan ympärys on aluksi melko tyhjä ja vastustajien tuhoaminen on helppoa. Vihreitä kiviä tuhoamalla pelaajan on mahdollista saada kaikennäköistä peliä buustaavaa, kuten pisteitä, pommeja tai parannuksia nykyiseen aseistukseen.
Helpon alun jälkeen kenttä täyttyy vauhdikkaasti erinäisestä avaruuskuonasta. Erityisesti aloittelevan pelaajan on haastavaa hahmottaa miten miltei täyteen ahdetulla planeetalla kannattaa alustaan liikuttaa. Itselläni pidemmän tuijottelun jälkeen silmät alkoivat kuivua ja yksikin huono hetkinen silmänräpäystys saattoi pilata koko pelin.
Uusissa pelimuodoissa pyörää ei keksitä uudelleen, vaan perusteemaa muokataan vain hieman. Näistä kaksi muotoa nousi omalla kohdallani ylitse muiden. Suomenkieliseltä nimeltään "eloonjäännissä" väistellään mahdollisimman pitkään taivaalta satavia avaruusluotaimia, kun taas "pommittajassa" pelaajalla on aseenaan vain pommit ja yksi elämä. Pelivideota nettiin striimaaville on tarjolla aivan oma pelimuotonsa, jossa katsojat pääsevät vaikuttamaan pelin kulkuun. Hauska idea, mutta käytännössä melko turha ja harvan iloksi muodostuva uutuus.
Peli hyödyntää hyvin nykyisten televisioiden 3D-ominaisuutta. Olin mielissäni, kun peli kysyi aivan ensimmäisenä, haluanko pelata peliä 3D-tilassa. Ominaisuus toimii hyvin ja pölykerroksen keränneet lasini saivat vihdoin kevyttä käyttöä.
Näin nopeatempoisessa pelissä kuoleman kohdatessaan toivoisi uusintayrityksen olevan vain napin tai kahden painalluksen päässä. Valitettavasti näin ei ole. Kuoltuasi sinulle näytetään tilastoja ja kysytään useita kysymyksiä, ennen kuin pääset valitsemaan pelimuotoa ja näppäinohjeiden kautta uudelleen peliin. Miksei heti kuoleman osuessa kohdalle tarjota mahdollisuutta uusintayritykseen? On äärimmäisen ärsyttävää ravata kymmenen kohdan kautta.
Ulkomaalaisten huoviin joutunut Super Stardust käyttää suomalaisten luomaa pohjaa hyvin, mutta ei tuo sarjaan juuri mitään uutta. Muutamat uudet pelimuodot eivät tee kokemuksesta tarpeeksi tuoreen tuntuista. Pelisarjan selkein kilpailija, Geometry Wars, rantautui juuri myös Playstationille uudistuen laajasti. GW3:ssa pelisydämen ympärille tuotiin uusien pelimuotojen lisäksi koukuttava kampanjatila. Tämän vuoksi valinta näiden kahden pelisarjan välillä on helppo.
Super Stardust on pienistä puutteistaan huolimatta hyvä peli ja sitä pelaa mieluusti pienissä paloissa silloin tällöin. Kontrollit toimivat erinomaisesti ja ruudun päivitys pysyy alusta pitäen jouheana, vaikka ruutu onkin täynnä erilaisia vastuksia. Samankaltaisia pelejä ei liiaksi markkinoilla ole, mutta koska kilpailu on kovaa, on helppo kääntyä halvempaan ja monipuolisempaan kilpailijaan.
Hinta: 12,95 (Playstation Network)
Ultra tarjoaa pelaajalle tuttua Super Stardust –huttua muutamalla uudelle pelimuodolla kuorrutettuna. Pelisarjalle ominaiseen tyyliin pelissä ohjastetaan avaruusalusta planeettojen ympärille muodostuneilla voimakentillä. Ohjaimen toinen tatti liikuttaa alusta ja toinen suuntaa aluksen tykistötulituksen. Liipaisimilla räjäytetään isompia pommeja ja tehdään nopeita väistöliikkeitä.
Toimintaa ja tähtipölyä
Raketin ympärille ilmestyy tasaisen tappavasti erilaisia meteoriitteja ja muita avaruusteemaan sopivia vastustajia. Kaikilla on omat ominaisuutensa, joiden mukaan on syytä opiskella käyttämään erilaisia aseita ja liikkumistyylejä. Perinteisessä Arcade-muodossa planeetan ympärys on aluksi melko tyhjä ja vastustajien tuhoaminen on helppoa. Vihreitä kiviä tuhoamalla pelaajan on mahdollista saada kaikennäköistä peliä buustaavaa, kuten pisteitä, pommeja tai parannuksia nykyiseen aseistukseen.
Helpon alun jälkeen kenttä täyttyy vauhdikkaasti erinäisestä avaruuskuonasta. Erityisesti aloittelevan pelaajan on haastavaa hahmottaa miten miltei täyteen ahdetulla planeetalla kannattaa alustaan liikuttaa. Itselläni pidemmän tuijottelun jälkeen silmät alkoivat kuivua ja yksikin huono hetkinen silmänräpäystys saattoi pilata koko pelin.
Uusissa pelimuodoissa pyörää ei keksitä uudelleen, vaan perusteemaa muokataan vain hieman. Näistä kaksi muotoa nousi omalla kohdallani ylitse muiden. Suomenkieliseltä nimeltään "eloonjäännissä" väistellään mahdollisimman pitkään taivaalta satavia avaruusluotaimia, kun taas "pommittajassa" pelaajalla on aseenaan vain pommit ja yksi elämä. Pelivideota nettiin striimaaville on tarjolla aivan oma pelimuotonsa, jossa katsojat pääsevät vaikuttamaan pelin kulkuun. Hauska idea, mutta käytännössä melko turha ja harvan iloksi muodostuva uutuus.
Peli hyödyntää hyvin nykyisten televisioiden 3D-ominaisuutta. Olin mielissäni, kun peli kysyi aivan ensimmäisenä, haluanko pelata peliä 3D-tilassa. Ominaisuus toimii hyvin ja pölykerroksen keränneet lasini saivat vihdoin kevyttä käyttöä.
Valikkojumppaa
Näin nopeatempoisessa pelissä kuoleman kohdatessaan toivoisi uusintayrityksen olevan vain napin tai kahden painalluksen päässä. Valitettavasti näin ei ole. Kuoltuasi sinulle näytetään tilastoja ja kysytään useita kysymyksiä, ennen kuin pääset valitsemaan pelimuotoa ja näppäinohjeiden kautta uudelleen peliin. Miksei heti kuoleman osuessa kohdalle tarjota mahdollisuutta uusintayritykseen? On äärimmäisen ärsyttävää ravata kymmenen kohdan kautta.
Ulkomaalaisten huoviin joutunut Super Stardust käyttää suomalaisten luomaa pohjaa hyvin, mutta ei tuo sarjaan juuri mitään uutta. Muutamat uudet pelimuodot eivät tee kokemuksesta tarpeeksi tuoreen tuntuista. Pelisarjan selkein kilpailija, Geometry Wars, rantautui juuri myös Playstationille uudistuen laajasti. GW3:ssa pelisydämen ympärille tuotiin uusien pelimuotojen lisäksi koukuttava kampanjatila. Tämän vuoksi valinta näiden kahden pelisarjan välillä on helppo.
Super Stardust on pienistä puutteistaan huolimatta hyvä peli ja sitä pelaa mieluusti pienissä paloissa silloin tällöin. Kontrollit toimivat erinomaisesti ja ruudun päivitys pysyy alusta pitäen jouheana, vaikka ruutu onkin täynnä erilaisia vastuksia. Samankaltaisia pelejä ei liiaksi markkinoilla ole, mutta koska kilpailu on kovaa, on helppo kääntyä halvempaan ja monipuolisempaan kilpailijaan.
Hinta: 12,95 (Playstation Network)
Super Stardust Ultra (Playstation 4)
Kotimaisen pelin uudelleen lämmittely toimii teknisesti hienosti, mutta uudistuksia olisi nähnyt mieluusti enemmänkin.
- Erinomaiset kontrollit
- Hyvän ja pehmeästi soljuvan näköinen
- 3D-tuki
- Uudet pelimuodot eivät anna paljoa lisäarvoa
- Pelin uudelleen aloittaminen turhan kankeaa
Keskustelut (1 viestiä)
13.04.2015 klo 09.40
Kirjoita kommentti