Mario Kart Wii
Arvioitu: | Nintendo Wii |
Genre: | Ajopelit |
Pelaajia: | 1-12 |
Ikärajoitus: | 3 |
Kehittäjä: | Nintendo |
Julkaisija: | Nintendo |
Julkaisupäivä: | 11.04.2008 |
Pelin kotisivut |
Rinkeli käteen ja sieni suuhun
Aina uuden Nintendo-konsolin ilmestyessä yksi sen odotetuimmista peleistä on Mario Kart, aseita käyttävien kart-ajelujen esi-isä. Kisailu alkoi jo 16 vuotta sitten, mutta ennakkotietojen perusteella uusin inkarnaatio aiheutti myös huolen aiheita. Sen esitellyimpänä ominaisuutena on ollut pelin mukana saapuva Wii Wheel ja jotkut epäonniset muistivat höyhenenkeveät rattihässäkät, joita saapui ensimmäisten Ubisoftin Wii-ajopelien mukana.
Ensimmäinen mielikuvani Mario Kart Wiistä oli, että sitä vaivaa se tauti, josta Electronic Artsia aina tupataan syyttämään. "Tämähän on se kymmenen vuotta vanha peli, vähän lisätty uutta maalia pintaan ja ominaisuuksia, hohhoijaa." Olin jo täysin valmistunut vastaanottamaan fanipoikien tulikivenkatkuiset höyryt niskaani, mutta punahaalarinen putkimies kumppaneineen käänsi lopulta kelkkani ja tässä syy:
Nintendo on, ensimmäistä kertaa 120-vuotisen historiansa aikana, tehnyt toimivan verkkopelin! Mitä sitten, ettei mukana ole äänichattia, en minä niitä solvauksia ryöpyttäviä räkäteinejä kaipaakaan korvaani huutamaan. Peliin liittyminen on sujuvaa, vastustajat näkyvät aloitettaessa hauskasti Mii-hahmoinaan maailmankartalla, eikä ajellessakaan ongelmia synny. Yllättäen minä myös pärjäsin verkkopelissä ja jäin siihen pahasti koukkuun.
Vertaisinkin Mario Kart Wiitä toiseen peliin, joka on maailmankuulu siitä, että vuosikausia taitojaan hioneet saavatkin puolivahingossa turpiinsa vasta-alkajalta. Soul Caliburissa moista ominaisuutta nimittäin ylistettiin ja sama pätee kyllä Mario Kartiin. Varsinkin uuden boostijärjestelmän ansiosta on etua siitä, että tuntee radat, niiden hyppyrit ja oikopolut. Huono onni saattaa kuitenkin käydä kenelle tahansa ja altavastaaja hypätä kärkeen aivan yllättäen.
Yksinpelitila on jaettu kolmeen eri sarjaan, joista kahdessa jälkimmäisessä on mukana myös moottoripyöriä. Ajoneuvon valinnalla tuntuu olevan melkoisen suuri merkitys ja jokaiselle löytyy varmasti omaan ajotyyliin sopiva. Motskarit tuntuvat käsittelyssä mukavan erilaisilta muihin ajoneuvoihin verrattuna. Loppujen lopuksi ne ovat kuitenkin pikku-uudistus - vain lisää vaihtoehtoja valikoimaan.
Uudet radat sen sijaan ovat iso asia. Niitä on kaikkiaan 32 kappaletta, joista nostan esille puolet, eli 16 aivan uutta, sillä loput ovat tuttujen kilparatojen uudelleenlämmittelyitä. Radat ovat entistä leveämpiä, mikä itseäni ajofiiliksen osalta miellytti. Kaikki uudet radat on suunniteltu myös viimeisen päälle hyödyntämään MKW:n uutta boostijärjestelmää. Niihin verrattuna klassikkoradat jäävät selkeästi varjoon.
Boostin saamiseen on kaksi tapaa - kun Wii Wheelistä nykäisee juuri hyppyrin nokalla, tekee pelihahmo akrobaattiliikkeitä ilmassa ja laskeutuessaan saa lisävauhtia. Toinen tapa tuo mieleen OutRun-pelit. Sivuluisussa karttiaan pitämällä saa kerättyä energiaa, joka auton suoristamalla vapautuu boostina. Ensimmäiset kisani menivät täysin metsikköön, mutta kun tekniikka löytyi, löytyi myös ilo. Toistaiseksi toimivin Mario Kart -idea.
Nokkaani naputtaisin ainoastaan radasta, jossa on vastaantulevaa 'aidon kokoista' liikennettä. Siinä kävi usein niin, että jäin ketjukolarireaktioon ja ykkössija vaihtui hetkessä pahnan pohjimmaiseksi. Lamauttavia bonusaseita (POW, mustekala jne.) jaetaan myös niin hölläkätisesti ja pelaaja on niin selkeästi konevastustajien silmätikku, että välillä ryöpytys tuntuu täysin epäreilulta.
Wii Wheel -ratti on aivan eri maailmasta kuin alussa mainitut Ubi-donitsit. Se on omiin kouriini juuri sopivan kokoinen ja painoinen, varsinkin kun pitää mielessä, että kyseessä ovat kart-autot. Suunnitteluvaiheessa on tehty hyviä oivalluksia, mm. jättämällä Wii Remoten säteelle reikä, jotta alkuvalikoissa liikkuminen sujuu. Ratin piteleminen käsissä tuo peliin aivan eri tunnelmaa kuin Remoten kallistelu, vaikkei vastavoimia tai isompia tärinöitä mukana olekaan.
Pelin maisemat ovat varsinkin uusilla radoilla kekseliäitä sekä värikkäitä ja Rainbow Road tuo mieleen Mario Galaxyn visuaalisen loistavuuden. Wiistä irti saatavia efektejä on jopa vähän ylikäytetty, mikä sopii tavallaan karkkimaailmaan. Mii-hahmojen ymppääminen mukaan yleisöksi toimii ja lopulta avautuu myös mahdollisuus käyttää omaa hahmoaan kuskina. Ei ole Chuck Norrisin voittanutta. Musiikeissa kierrätetään Nintendon tapaan tuttuja sävelmiä.
Kaiken ajokisailun lisäksi Mario Kartin Wii-versioon on ympätty monenmoista lisuketta: Battletiloissa taistellaan (vain joukkueittain) joko kolikoiden tai ilmapallojen herruudesta. Mario Kart -kanavalla voi seurata kavereiden tuloksia tai jakaa ja latailla ghost-vastustajalla varustettuja kierrosaikoja. Wheelin ohella peliä voi pelata myös Gamecube-ohjaimella tai Classic-ohjaimella - ja niin edelleen.
Wii-versionsa myötä Mario Kart pitää edelleen ykköspaikkansa parhaana kart-kisailuna, vaikka niin moni on sitä vuosien varrella koittanutkin pallilta kammeta. Se ei muuta reseptiään, mutta uudet lisämausteet ovat makoisia.
Vihdoinkin, Nintendo, vihdoinkin!
Nintendo on, ensimmäistä kertaa 120-vuotisen historiansa aikana, tehnyt toimivan verkkopelin! Mitä sitten, ettei mukana ole äänichattia, en minä niitä solvauksia ryöpyttäviä räkäteinejä kaipaakaan korvaani huutamaan. Peliin liittyminen on sujuvaa, vastustajat näkyvät aloitettaessa hauskasti Mii-hahmoinaan maailmankartalla, eikä ajellessakaan ongelmia synny. Yllättäen minä myös pärjäsin verkkopelissä ja jäin siihen pahasti koukkuun.
Vertaisinkin Mario Kart Wiitä toiseen peliin, joka on maailmankuulu siitä, että vuosikausia taitojaan hioneet saavatkin puolivahingossa turpiinsa vasta-alkajalta. Soul Caliburissa moista ominaisuutta nimittäin ylistettiin ja sama pätee kyllä Mario Kartiin. Varsinkin uuden boostijärjestelmän ansiosta on etua siitä, että tuntee radat, niiden hyppyrit ja oikopolut. Huono onni saattaa kuitenkin käydä kenelle tahansa ja altavastaaja hypätä kärkeen aivan yllättäen.
Renkaat kipinöimään
Uudet radat sen sijaan ovat iso asia. Niitä on kaikkiaan 32 kappaletta, joista nostan esille puolet, eli 16 aivan uutta, sillä loput ovat tuttujen kilparatojen uudelleenlämmittelyitä. Radat ovat entistä leveämpiä, mikä itseäni ajofiiliksen osalta miellytti. Kaikki uudet radat on suunniteltu myös viimeisen päälle hyödyntämään MKW:n uutta boostijärjestelmää. Niihin verrattuna klassikkoradat jäävät selkeästi varjoon.
Boostin saamiseen on kaksi tapaa - kun Wii Wheelistä nykäisee juuri hyppyrin nokalla, tekee pelihahmo akrobaattiliikkeitä ilmassa ja laskeutuessaan saa lisävauhtia. Toinen tapa tuo mieleen OutRun-pelit. Sivuluisussa karttiaan pitämällä saa kerättyä energiaa, joka auton suoristamalla vapautuu boostina. Ensimmäiset kisani menivät täysin metsikköön, mutta kun tekniikka löytyi, löytyi myös ilo. Toistaiseksi toimivin Mario Kart -idea.
Muovirinkelillä maailmalle
Wii Wheel -ratti on aivan eri maailmasta kuin alussa mainitut Ubi-donitsit. Se on omiin kouriini juuri sopivan kokoinen ja painoinen, varsinkin kun pitää mielessä, että kyseessä ovat kart-autot. Suunnitteluvaiheessa on tehty hyviä oivalluksia, mm. jättämällä Wii Remoten säteelle reikä, jotta alkuvalikoissa liikkuminen sujuu. Ratin piteleminen käsissä tuo peliin aivan eri tunnelmaa kuin Remoten kallistelu, vaikkei vastavoimia tai isompia tärinöitä mukana olekaan.
Pelin maisemat ovat varsinkin uusilla radoilla kekseliäitä sekä värikkäitä ja Rainbow Road tuo mieleen Mario Galaxyn visuaalisen loistavuuden. Wiistä irti saatavia efektejä on jopa vähän ylikäytetty, mikä sopii tavallaan karkkimaailmaan. Mii-hahmojen ymppääminen mukaan yleisöksi toimii ja lopulta avautuu myös mahdollisuus käyttää omaa hahmoaan kuskina. Ei ole Chuck Norrisin voittanutta. Musiikeissa kierrätetään Nintendon tapaan tuttuja sävelmiä.
Wii-versionsa myötä Mario Kart pitää edelleen ykköspaikkansa parhaana kart-kisailuna, vaikka niin moni on sitä vuosien varrella koittanutkin pallilta kammeta. Se ei muuta reseptiään, mutta uudet lisämausteet ovat makoisia.
Mario Kart Wii (Nintendo Wii)
Konsolikart-ajojen kuningas ei horju ja valloittaa maailman verkkopelinsä ansiosta.
- Nettipeli
- Minäkin pärjään
- Uudet radat
- Sivuluisu
- Aika vähän uutta
- Vanhat radat
- Bonuskikkoja turhan paljon
- Silmätikuksi joutuminen
Keskustelut (14 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
30.04.2008 klo 11.39
Pitäisi ehkä ensi kerralla koettaa kaverin luona enemmän, jos vaikka pyörtäisin sanani, mutta tässä vaiheessa tuo uusi ohjaustuntuma oli minusta KAUHEA.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.04.2008 klo 13.49
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.04.2008 klo 16.05 1
Olisin antanut muutamat pisteet enemmän kuin Manu, mutta muuten olen samoilla linjoilla. Jaetun ruudun kaksinpeli netissä on erinomaisen hupaisaa, ruudun jakaminen neljään osaan kolminpelissä taas erinomaisen typerää. Oma inhokkiratani on "se luminen", liikenteestä tykkään, erikoisesineiden lievä liikakäyttö ei sekään korpea (kuin TIETYISSÄ TILANTEISSA).
30.04.2008 klo 18.33
Rattikin toimi lähes moitteettomasti, mutten onnistunut masteraamaan sitä vaikka kuinka yritin. Ei vaan ollut mun juttu.
Rekisteröitynyt 23.03.2008
30.04.2008 klo 22.43
Rekisteröitynyt 11.10.2007
30.04.2008 klo 23.29
Yksi asia minua kyllä häiritsee, miksi pirussa GC ohjaimen näppäin kartoitus on tehty päin reikää johon aurinko ei paista? Copypastella olisi DD:stä saanut hyvän näppäin kartoituksen.
Rekisteröitynyt 17.04.2007
01.05.2008 klo 18.05 1
01.05.2008 klo 19.46
Rekisteröitynyt 04.04.2007
02.05.2008 klo 20.06 1
03.05.2008 klo 13.06
Rekisteröitynyt 13.07.2007
05.05.2008 klo 19.15
Noh, minä ainakin jo DS:n Mariokartissa verkkopelissä ihan onnistuneesti pelasin ja ainakin casual-ajanvietteenä se on hauskaa. Siis jos random-seurassa random-kisaaminen kiinnostaa - onhan siinä miinuspuolensakin. Wii-kart on kyllä myös hommattuna, pitää ensin vähän treenata ennenkuin verkkoon uskaltaa, rinkeli toimii jos nyt ei loistavasti niin yllättävän hyvin.
Myös pelin 49 euron hinta on miellyttävä asia varsinkin kun mukana tulee ekstra-tilpehööriä joka voisi jollakin muulla alustalla oikeuttaa hinnan nostamisen satasen tuntumaan normaalista 65 eurosta...
Rekisteröitynyt 17.04.2007
06.05.2008 klo 11.35 1
"Nintendo on, ensimmäistä kertaa 120-vuotisen historiansa aikana, tehnyt toimivan verkkopelin!"
Noh, minä ainakin jo DS:n Mariokartissa verkkopelissä ihan onnistuneesti pelasin ja ainakin casual-ajanvietteenä se on hauskaa. Siis jos random-seurassa random-kisaaminen kiinnostaa - onhan siinä miinuspuolensakin. Wii-kart on kyllä myös hommattuna, pitää ensin vähän treenata ennenkuin verkkoon uskaltaa, rinkeli toimii jos nyt ei loistavasti niin yllättävän hyvin.
Myös pelin 49 euron hinta on miellyttävä asia varsinkin kun mukana tulee ekstra-tilpehööriä joka voisi jollakin muulla alustalla oikeuttaa hinnan nostamisen satasen tuntumaan normaalista 65 eurosta...
Mario kart DS:n nettipeli ei ole mitään verrattuna mario kart wiin nettipeliin. DS:llä piti aina etsiä uudet vastustajat neljän pelin jälkeen, wiillä peli vain jatkuu loputomiin ja mukaan tulee porukkaa sitä mukaa kun toiset loepttavat. Kisailijoitakin voi olla 12 neljän sijasta ja jokaisen kisan välissä näkee onko jossain kaveri pelaamassa ja voi liittyä kaverin peliin mukaan.
06.05.2008 klo 19.23 1
Wiillä moninpeli sen sijaan toimii just niinkuin pitää, ja aika-ajo-ominaisuudet nettihaamuja vastaan tarjoavat sopivantasoisia haasteita. Melkoista herkkua.
Rattikin sopi erittäin hyvin omiin kätösiini, joten ei ole ollut mitään tarvetta kaivella padia käyttöön. Vähän se vaati harjoitusta, mutta äkkiä se sujui.
12 auton kisoissa meno on kieltämättä välillä vähän turhankin kaoottista, mutta kun sen hyväksyy, niin eipä tällainen kevytkaahailu tästä juuri parane. Mario Kart Wii on kyllä oma suosikkini sarjasta, joskin DS:n Kart tarjoaa yhä tiukkaa vastusta. Erittäin toimiva nettipeli, moottoripyörät ja uusien ratojen erinomaisuus nostavat kuitenkin Wii-version DS:n edelle.
06.05.2008 klo 23.03 1
Kirjoita kommentti