Tee-se-itse musiikkia tietokoneella
Kaikki musiikki syntyy nappia painamalla.
Kiinnostaisiko musiikin tekeminen kotitietokoneella, muttet tiedä mistä aloittaa? Toimituksen musamies Jarkko kertoilee vinkit.
Aloitellessani tietokonemusiikkiharrastustani 90-luvun alkupuolella musiikkiteknologia ei suosinut hintapoliittisesti tyhjätaskuja. Harrastuksen alkuun pääsi toki pikkurahalla pelkän tietokoneen ja tracker-ohjelmien avulla, mutta ammattimainen julkaisutoiminta tällaisilla vehkeillä oli vain kaukainen haave.
Nykyään tilanne on vallan toinen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana studiotekniikka on kokenut mullistavan tietokonevallankumouksen. Musiikin työstäminen ei vaadi enää kallista erillisrautaa, kuten syntikoita, efektilaitteita tai monikanavaisia miksereitä, vaan kaikki tarpeellinen hoituu virtuaalisesti omalla kotikoneella. Tänä päivänä voi kävellä alan liikkeen kassalle muutaman satalappusen kanssa ja poistua paikalta täysiverinen kotistudio muovikassissaan.
Kun virtuaalistudiot alkoivat yleistymään, aluksi hiukan pelättiin musiikkimarkkinoiden hukkuvan laatubiisien ylitarjontaan, kun tarpeelliset vehkeet olivat kaikkien saatavilla. Käytännössä hyvälaatuisen biisin tekeminen vaatii kuitenkin edelleen runsaasti talenttia, rutkasti harjoitusta sekä määrättömästi viilaamiseen uhrattua aikaa. Urbaanilegenda, jonka mukaan tietokoneella tehdyt biisit syntyisivät nappia painamalla, ei edelleenkään pidä paikkaansa. Niitä painalluksia vaaditaan oikeasti useita kymmeniä tuhansia.
Alkuun pääsee siis verrattaen pienellä panostuksella. Halvimpien audiotyöskentelyyn soveltuvien äänikorttien hinta pyörii satasen molemmin puolin, peruskoskettimisto on niin ikään samaa luokkaa. Löytyypä varsin päteviä musiikkiohjelmiakin parilla satasella ja sen alle. Pro-tason vehkeet lisäävät toki kustannuksia. 1000-1500 euron budjetilla saakin sitten käytännössä täysiverisen äänitysstudion, jollaisesta vaikkapa 20 vuotta sitten ei voinut kuvitellakaan, ellei sitten lisännyt loppusummaan nollan tai pari.
Omaan käyttöön sopivan kokoonpanon valintaan kannattaa kiinnittää huomiota ennen ostotapahtumaa. Yleensä ottaen musiikkitietokoneeksi soveltuu melkeinpä mikä tahansa kohtuullisen nykyaikainen tietokone. Nyrkkisääntönä on tietysti se, mitä enemmän prosessoritehoa on, sitä monimutkaisempia kappaleita sillä voi tehdä. Myös keskusmuistia on hyvä olla vähintään pari gigaa.
Vaikka koneesta löytyisi jo ennestään arvokas, pelikäyttöön räätälöity äänikortti, ei se välttämättä sovellu audiotyöskentelyyn. Avainsana on latenssi, eli viive, joka pelikorteissa saattaa osoittautua pullonkaulaksi. Käytännössä viiveeseen törmää siinä vaiheessa, kun virtuaali-instrumenteilla pitäisi soittaa jotain. Jos ääni tulee koneelta puoli sekuntia myöhässä, voi vain kuvitella, tuleeko soittamisesta tuolloin yhtään mitään. Jo halvimmilla “kunnon” äänikorteilla latenssin saa ruuvattua muutamaan millisekuntiin, mikä on riittävän pieni viive täysipainoiseen soittamiseen.
Integroitujen äänipiirien käytön musiikintekokäytössä voi unohtaa hetimiten. Poikkeuksena sääntöön voidaan ottaa Apple-tietokoneiden äänipiirit, joilla pääsee sentään alkuun. Tällaisten piirien äänenlaatu ja häiriöäänet ovat yleensä sellaista luokkaa, että jopa puurokorvaisempikin sen huomaa varsin pian.
Myös äänikortin liitäntöjen määrää kannattaa pohtia. Onko tarkoitus äänittää kokonaista bändiä vai riittääkö yksi stereo-sisäänmeno kotitarpeisiin? Kotikäytössä 2 sisään, 2 ulos -tyyppiset kortit piisaavat yleensä useimmille ja niiden hinta-laatusuhde tuntuu olevan käytännössä järkevin. Niihin saa kuitenkin kytkettyä tarpeen mukana lauluraitoja varten mikrofonin ja kitaran tai vaikkapa sen nurkissa pyörineen kosketinsoittimen. Äänikorttivalmistajista mainittakoon M-Audio ja E-mu, jotka ovat selvimpiä markkinajohtajia. Myös aiemmin studiotason laitteisiin erikoistunut Presonus on viime vuosina nostanut päätään myös budjettiluokan äänikorttien sarjassa.
Leijonanosa nykyään myytävistä äänikorteista on ulkoisia, joko Firewire- tai USB-liitännällä varustettuja laatikoita. Iänikuinen kysymys onkin, kumpi liitäntä on parempi? Täysin yksioikoista vastausta tähän ei oikeastaan ole. Etenkin halvempien PC-kannettavien Firewire-liitännät tehdään nykyään niin halvalla, että niiden huono laatu syö luotettavuudelta pohjan. Toisaalta taas USB:sta loppuu puhti siinä vaiheessa kun äänitetään useampaa raitaa, mikä aiheuttaa ei-toivottua latenssia. USB on hitusen herkempi ottamaan häiriötä signaaliin. Mac-puolella Firewire on yleensä luotettavampi ratkaisu, jos kohta kaikissa MacBookeissa ei kyseistä liitäntää ole laisinkaan. Peruskäytössä en ole itse huomannut Firewire- ja USB-äänikorteissa suuren suuria eroja.
Sen sijaan PC-kannettavissa on eroja. Muutama vuosi sitten omistamani halpa Acer sisälsi niin huonoa rautaa, ettei se soveltunut käytännössä ollenkaan musiikin tekemiseen. Suosittelen surffaamaan muusikkofoorumeilta mahdollisia ongelmatapauksia, jos olet hankkimassa uutta tietokonetta. Musasoftat ovat toisinaan kovin alttiita kaikenlaisille rautaongelmille.
Myös erilaisten ohjelmistojen kirjo on juuri niin laaja, kuin arvata saattaa. Fruity Loops ja Reason lienevät nykyään ne yleisimmät vaihtoehdot loikata musiikkituotannon syövereihin, joskin nämä softat soveltuvat parhaiten konemusiikin ja hiphopin väkertäjille puutteellisten audioäänitysominaisuuksiensa johdosta. Hevimiesten kannattaa ehkä toistaiseksi tutkailla muita vaihtoehtoja. Syksyllä Reasoniin pitäisi ilmestyä varsin kohtuullisesti hinnoiteltu Record-lisäpalikka, joka muuttaa kuviota siten, että Reasoniinkin voi äänittää ulkoista materiaalia suoraan.
Sequel ja OSX-käyttöjärjestelmän mukana toimitettava Garage Band saattavat olla monille aloittelijoille se helpompi ratkaisu päästä vauhtiin heti, eikä vasta monen ehtoon hermoja raastavan opettelun jälkeen. Uskaliaammat voivat tietysti aloittaa suoraan ammattitason ohjelmista, kuten Cubase, Logic tai Pro Tools. Näiden ohjelmistojen opetteleminen kylmiltään saattaa kuitenkin olla perin haastava ja pitkällisempi projekti, jos kohta pitkällä tähtäimellä antoisampi, sillä näillä niitä maailmanluokan hittejäkin tehdään!
Cubasesta löytyy myös riisuttu Essential -versio, jota suosittelen hintansa puolesta nimenomaan aloittelevalle kotituottajalle, joka ei välttämättä osaa kaivata isovelisoftan ammattimaisempia ominaisuuksia. Netistä löytyy jonkin verran ilmaisiakin ohjelmia, mutta niiden laatu (lähinnä käytettävyys) ei useimmiten vetele vertoja kaupallisille vastineille.
Pelkällä sävellysohjelmallakin pääsee jo alkuun, sillä useimmiten niiden mukana toimitetaan muutama perussyntikka sekä liuta sampleluuppeja. VST-, RTAS- ja AU-standardeja hyödyntävien ohjelmistojen hienous piilee kuitenkin siinä, että niitä saa laajennettua miltei loputtomasti erillisillä softainstrumenteilla ja -efekteillä. Softasyntikat ovat huomattavasti halvempia kuin aidot rautasynat. Tätä nykyä ne myös kuulostavat useimmiten vähintään yhtä hyviltä, vaikka syntikkapuristit väittäisivät mitä hyvänsä.
Nykypäivänä kehnot laitteet alkavat olemaan huono tekosyy sille, ettei hittejä ala syntymään. Hyvän biisin tekeminen on yhä enemmän miehestä tai naisesta kiinni, sillä huokeillakin vehkeillä saa tänä päivänä jo todella laadukasta jälkeä, jos vain jaksaa riittävästi paneutua. Samalla rima nousee alati korkeammalle ja levy-yhtiöt odottavat kuulevansa mielellään jo julkaisuvalmiita demoja. Se äireen kasettimankalle äänitetty möly ei siis välttämättä enää pure.
Vaikka se esikoisalbumi ei heti syntyisikään, tietokonemusiikin tekeminen on silti hauska harrastus, sillä harrastelijoille löytyy useita eri foorumeita, joihin tyrkätä hengentuotoksiaan koko kansan kuultavaksi. Kuka tietää, vaikka joku levymoguli sattuisi osumaan juuri sinun sivullesi ja kohta sitä oltaisiinkin jo kiertelemässä ympäri maailmaa nimmareita kirjoittelemassa!
Protracker oli rautaa |
Nykyään tilanne on vallan toinen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana studiotekniikka on kokenut mullistavan tietokonevallankumouksen. Musiikin työstäminen ei vaadi enää kallista erillisrautaa, kuten syntikoita, efektilaitteita tai monikanavaisia miksereitä, vaan kaikki tarpeellinen hoituu virtuaalisesti omalla kotikoneella. Tänä päivänä voi kävellä alan liikkeen kassalle muutaman satalappusen kanssa ja poistua paikalta täysiverinen kotistudio muovikassissaan.
Kun virtuaalistudiot alkoivat yleistymään, aluksi hiukan pelättiin musiikkimarkkinoiden hukkuvan laatubiisien ylitarjontaan, kun tarpeelliset vehkeet olivat kaikkien saatavilla. Käytännössä hyvälaatuisen biisin tekeminen vaatii kuitenkin edelleen runsaasti talenttia, rutkasti harjoitusta sekä määrättömästi viilaamiseen uhrattua aikaa. Urbaanilegenda, jonka mukaan tietokoneella tehdyt biisit syntyisivät nappia painamalla, ei edelleenkään pidä paikkaansa. Niitä painalluksia vaaditaan oikeasti useita kymmeniä tuhansia.
Halvalla lähtee
Fruity Loops on todella suosittu. |
Omaan käyttöön sopivan kokoonpanon valintaan kannattaa kiinnittää huomiota ennen ostotapahtumaa. Yleensä ottaen musiikkitietokoneeksi soveltuu melkeinpä mikä tahansa kohtuullisen nykyaikainen tietokone. Nyrkkisääntönä on tietysti se, mitä enemmän prosessoritehoa on, sitä monimutkaisempia kappaleita sillä voi tehdä. Myös keskusmuistia on hyvä olla vähintään pari gigaa.
Taistelu millisekunneista
E-mu 0404 USB on hyväsoundinen peruskortti. |
Integroitujen äänipiirien käytön musiikintekokäytössä voi unohtaa hetimiten. Poikkeuksena sääntöön voidaan ottaa Apple-tietokoneiden äänipiirit, joilla pääsee sentään alkuun. Tällaisten piirien äänenlaatu ja häiriöäänet ovat yleensä sellaista luokkaa, että jopa puurokorvaisempikin sen huomaa varsin pian.
Presonus FP-10:stä eivät lopu liitännät kesken. |
Leijonanosa nykyään myytävistä äänikorteista on ulkoisia, joko Firewire- tai USB-liitännällä varustettuja laatikoita. Iänikuinen kysymys onkin, kumpi liitäntä on parempi? Täysin yksioikoista vastausta tähän ei oikeastaan ole. Etenkin halvempien PC-kannettavien Firewire-liitännät tehdään nykyään niin halvalla, että niiden huono laatu syö luotettavuudelta pohjan. Toisaalta taas USB:sta loppuu puhti siinä vaiheessa kun äänitetään useampaa raitaa, mikä aiheuttaa ei-toivottua latenssia. USB on hitusen herkempi ottamaan häiriötä signaaliin. Mac-puolella Firewire on yleensä luotettavampi ratkaisu, jos kohta kaikissa MacBookeissa ei kyseistä liitäntää ole laisinkaan. Peruskäytössä en ole itse huomannut Firewire- ja USB-äänikorteissa suuren suuria eroja.
Sen sijaan PC-kannettavissa on eroja. Muutama vuosi sitten omistamani halpa Acer sisälsi niin huonoa rautaa, ettei se soveltunut käytännössä ollenkaan musiikin tekemiseen. Suosittelen surffaamaan muusikkofoorumeilta mahdollisia ongelmatapauksia, jos olet hankkimassa uutta tietokonetta. Musasoftat ovat toisinaan kovin alttiita kaikenlaisille rautaongelmille.
Sopivat softat
Reasonin Thor-syna on todella monipuolinen. |
Cubase on ammattilaisen valinta. |
Cubasesta löytyy myös riisuttu Essential -versio, jota suosittelen hintansa puolesta nimenomaan aloittelevalle kotituottajalle, joka ei välttämättä osaa kaivata isovelisoftan ammattimaisempia ominaisuuksia. Netistä löytyy jonkin verran ilmaisiakin ohjelmia, mutta niiden laatu (lähinnä käytettävyys) ei useimmiten vetele vertoja kaupallisille vastineille.
Pelkällä sävellysohjelmallakin pääsee jo alkuun, sillä useimmiten niiden mukana toimitetaan muutama perussyntikka sekä liuta sampleluuppeja. VST-, RTAS- ja AU-standardeja hyödyntävien ohjelmistojen hienous piilee kuitenkin siinä, että niitä saa laajennettua miltei loputtomasti erillisillä softainstrumenteilla ja -efekteillä. Softasyntikat ovat huomattavasti halvempia kuin aidot rautasynat. Tätä nykyä ne myös kuulostavat useimmiten vähintään yhtä hyviltä, vaikka syntikkapuristit väittäisivät mitä hyvänsä.
Sävellä sinäkin hittibiisi
Vaikka se esikoisalbumi ei heti syntyisikään, tietokonemusiikin tekeminen on silti hauska harrastus, sillä harrastelijoille löytyy useita eri foorumeita, joihin tyrkätä hengentuotoksiaan koko kansan kuultavaksi. Kuka tietää, vaikka joku levymoguli sattuisi osumaan juuri sinun sivullesi ja kohta sitä oltaisiinkin jo kiertelemässä ympäri maailmaa nimmareita kirjoittelemassa!
Keskustelut (15 viestiä)
Rekisteröitynyt 18.04.2007
17.08.2009 klo 20.50 2
Rekisteröitynyt 08.08.2007
17.08.2009 klo 21.29 1
Tässähän vois jutun innoittamana laittaa melkein legendaarista Space Debris modia soimaan.
Rekisteröitynyt 13.08.2007
17.08.2009 klo 22.03
Rekisteröitynyt 15.04.2009
17.08.2009 klo 22.17
Harhakäsityksiä tuntuu kuitenkin olevan liikkeellä aika paljonkin siitä, miten paljon työtä biisin tekeminen vaatii. Saatikka sitten siitä, miten biisejä rakennetaan - ei se ole ihan vaan looppien toistensa päälle heittelyä a la EJAY.
Loistavat työkalut löytyy nykyisin integroituna ohjelmistoihin kuten Logic - enää ei edes tarvitse tuhansien eurojen syntikoita sekvensserin kaveriksi. Ongelmana on kuitenkin se, että suuri osa konemusasta kuulostaa geneeriseltä kopion kopiolta juuri siitä syystä, että enää ei tarvitse perehtyä sound designiin, synteesiin ja instrumenttien ominaisuuksiin, kun jo preseteilläkin voi vääntää valmiin kuuloista matskua. Kun kaikki käyttävät samoja samplesettejä ja samojen softasyntikoiden samoja presettejä, lopputuloksetkin ovat usein samanlaisia.
Todella pätevästi tehdyn biisin tunnistaa edelleen, mutta niitä tulee vastaan harvemmin ja harvemmin konemusapiireissä jo siitäkin syystä, että yrittäjiä on kuin meren mutaa ja "levy-yhtiöitäkin" perustetaan digitaalisesti omien biisien saattamiseksi maailmalle. Tiskijukille ja konemusadiggareille on tullut yhä vaikeammaksi suodattaa sieltä kuran seasta ne todelliset helmet.
Enää ei ole musan tekeminen koneella kallista, mutta jos tuottajakärpänen puraisee kunnolla, siinä ei enää kauaa pelkkä läppäri riitä. Muistettakoon kuitenkin, että esim. kunnon studiomonitoritkin maksavat hunajaa...
Toni / Syna
Rekisteröitynyt 28.07.2009
17.08.2009 klo 22.43
Pari tärkeetä mainitsemisen arvoista ohjelmistoa ovat MPT eli ModPlug Tracker josta on varmasti iloa vanhemmille trackereitten käyttäjille. Trackion on kanssa hyvä softa yleiseen äänenkäsittelyyn ja nauhoitteluun. Itselläni on tällä hetkellä käytössä myös Guitar Pro 5 ja Reason 4.
Reason on sen verran laadukas softa naapurimaastamme Ruotsista, että sitä on pakko suositella kaikkien ainakin edes kokeilemaan tätä Propellerheadin tuotetta. Se perustuu pääasiassa virtuaalisten instrumenttien ja äänenkäsittelylaitteiden simuloimiseen ja on erittäin pätevä siinä vielä.
Garageband toimii hyvin peruskäyttöön ihan niin pitkälle, että sillä oikeasti saa hyvällä äänenlaadulla loistavia biisejä aikaiseksi. Logic Pro on vähän sitten jo siitä eteenpäin ja se on myös hyvä softa vaikkakin vähän kankea aluksi. Logicin vahvuus on sen selkeä käyttöliittymä jonka tajuaa melkein kuka hyvänsä muutamassa minuutissa.
Cubasen kanssa aloittaminen on itseasiassa aika helppoa, mutta vain aluksi. Sen kanssa saakin sitten kikkailla ja aikaa kulumaan myöhemmissä editointi vaiheissa turhaan käyttöliittymän vuoksi. Reason ja Rolandin Sonar hoitavat samat hommat huomattavasti luonnollisemmin.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
18.08.2009 klo 09.14
18.08.2009 klo 10.25
Moderaattori
Rekisteröitynyt 18.05.2007
18.08.2009 klo 10.51
Rekisteröitynyt 18.07.2009
18.08.2009 klo 22.07
20.08.2009 klo 14.53
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
21.08.2009 klo 03.27
Rekisteröitynyt 15.10.2008
22.08.2009 klo 17.30
26.08.2009 klo 21.12 1
Sanoisin, että rautatasolla ja softatasolla ei tänä päivänä juuri kukaan saan merkittävää kilpailuetua, vaan esim. kappaleiden sovitukset tulevat merkitsemään yhä enemmän.
27.08.2009 klo 01.51
Vaikken Mäkkimies olekaan, niin omasta kokemuksesta nauhoitushommiin ei kannata pc:llä yrittää yhtään mitään. Jos rauta onkin kunnossa, niin kunnon ajurit puuttuvat.
10.05.2010 klo 00.07
Kirjoita kommentti