Tamiya Nismo Silvia, osa 1
Perjantaipuuhastelua
Muutama viikko sitten julkaisimme jutun valmiina ostetusta, halvasta RC-autosarjasta. Tuosta innostuneena monet ovat kyselleet lisääkin RC-juttua, ja mitäpä me emme lukijoidemme eteen tekisi, etenkin jos samalla saa leikkiä!
Hankimme siis Tamiyan valmistaman rakennussarjan, josta pitäisi kuoriutua nimihirviö Nismo Coppermix Silvia Drift-Spec mittakaavassa 1:10. Erikoisen autosta tekee se, että se on tarkoitettu juurikin ns. drifting-ajeluun, eli näyttävään sladitteluun kylki edellä. Tämä tuntui pienoiskoossa niin järjettömältä idealta, että päätimme rakentaa moisen menopelin kahteen pekkaan: minä väsään rungon, Ville vastaa korista.
Jälleen kerran käytimme hyväksemme dollarin heikkoutta ja hankimme palikat ulkomailta. Hintaa tarvikkeille tuli seuraavasti:
Alussa oli vain kasa erilaisia pusseja. Tamiyan sarjat ovat kuuluja helposta rakennettavuudestaan: kaikki osalevyt on aakkostettu ja numeroitu, ja ohjeissa neuvotaan, mikä ruuvipussi avataan milloinkin. Sitä myös kannattaa noudattaa, tai sekamelska pöydällä on vielä uskomattomampi kuin tässä. Ohjeissa on hienosti 1:1-kokoiset kuvat kussakin vaiheessa tarvittavista osista, jolloin ne on helppo löytää.
Aluksi asennettiin paikalleen moottori ja kardaani, joka välittää voimaa takaa eteen. Auto on siis nelivetoinen. Vaihdoin kardaanin myöhemmin alumiiniseen Hot Racingin vastaavaan (n. 5 eur), joka oli paitsi ehkä kestävämpi, myös siistimmän näköinen.
Pyöräntukien ja tasauspyörästön rakentaminen on homman hienomekaanisinta osastoa. Osiin pitää myös muistaa levittää runsaasti paksua rasvaa, joka suojaa osia kulumiselta. Nelivetoautossa tehdään käytännössä samanlainen tasauspyörästö eteen ja taakse.
Tasauspyörästö paikallaan. Drift-Spec-sarjassa tulee mukana kuulalaakerit, muihin ne kannattaa ostaa erikseen - alle 10 euron hinta on pieni siitä, ettei vetopyörästöä tarvitse jatkuvasti avata.
Takaripustukset. Edessä on luonnollisesti ohjaavat pyörät, mutta muuten suuri osa osista on identtisiä.
Liki valmiit ripustukset. Sarjassa tulee mukana muoviset iskunvaimentimet, jotka täytyy itse koota. Koska en jaksanut läträtä öljyn kanssa, tilasin autoon alumiiniset, valmiit vaimentimet, merkiltään X Spede, jolla tiettävästi ei ole yhteyttä edesmenneeseen suureen viihdetaiteilijaan. Hintaa 20 euroa posteineen.
Radioksi valitsimme Futaban edullisen mutta laadukkaan perussarjan. Sarjassa tulee mukana kaksi servoa, mutta auto tarvitsee niistä vain toisen, koska siinä on mukana elektroninen nopeudensäädin. Ohjain syö 8 AA-paristoa.
Radiot pitää koestaa ennen asentamista, jotta ohjausservo (musta laatikko etuvasemmalla) on keskiasennossa, kun se ruuvataan paikalleen.
Servo ja radiolaite istutetaan koriin, nopeudensäätimestä vedetään johdot moottoriin ja vastaanotin kiinnitetään paikalleen kaksipuolisella teipillä.
Tämän pidemmälle emme sitten ilman koria pääsekään. Kuvasta puuttuu vielä akun kiinnike sekä keulaan ruuvattava, uretaaninen puskuri. Renkaat ovat "Type-D" eli hieman normaalia liukkaammat driftaamista varten. Johtojen siistimistä varten mukana tulee nippusiteitä.
Nyt auto on siis ajokunnossa, mutta ilman koria, joka asennetaan kuvassa näkyviin mustiin torneihin. Kunhan Ville saa oman urakkansa valmiiksi, nähdään paitsi kuvia korin teosta, myös toivottavasti videota siitä, miten RC-auto kulkee kahva edellä.
Kaikki tarvikkeet hankittu eBay-verkkohuutokaupasta. Suomessa Tamiyan sarjoja ja valmiiksi rakennettuja autoja myy mm. JR-Hobby.
Hankimme siis Tamiyan valmistaman rakennussarjan, josta pitäisi kuoriutua nimihirviö Nismo Coppermix Silvia Drift-Spec mittakaavassa 1:10. Erikoisen autosta tekee se, että se on tarkoitettu juurikin ns. drifting-ajeluun, eli näyttävään sladitteluun kylki edellä. Tämä tuntui pienoiskoossa niin järjettömältä idealta, että päätimme rakentaa moisen menopelin kahteen pekkaan: minä väsään rungon, Ville vastaa korista.
Jälleen kerran käytimme hyväksemme dollarin heikkoutta ja hankimme palikat ulkomailta. Hintaa tarvikkeille tuli seuraavasti:
- Rakennussarja: 145 eur posteineen + tulli n. 32 eur
- Radiolaitteet: Futaba Mega-Tech Junior, 55 eur posteineen
- Ajoakku: Tenergy 3800 mAh Ni-MH, 20 eur posteineen
Alussa oli vain kasa erilaisia pusseja. Tamiyan sarjat ovat kuuluja helposta rakennettavuudestaan: kaikki osalevyt on aakkostettu ja numeroitu, ja ohjeissa neuvotaan, mikä ruuvipussi avataan milloinkin. Sitä myös kannattaa noudattaa, tai sekamelska pöydällä on vielä uskomattomampi kuin tässä. Ohjeissa on hienosti 1:1-kokoiset kuvat kussakin vaiheessa tarvittavista osista, jolloin ne on helppo löytää.
Aluksi asennettiin paikalleen moottori ja kardaani, joka välittää voimaa takaa eteen. Auto on siis nelivetoinen. Vaihdoin kardaanin myöhemmin alumiiniseen Hot Racingin vastaavaan (n. 5 eur), joka oli paitsi ehkä kestävämpi, myös siistimmän näköinen.
Pyöräntukien ja tasauspyörästön rakentaminen on homman hienomekaanisinta osastoa. Osiin pitää myös muistaa levittää runsaasti paksua rasvaa, joka suojaa osia kulumiselta. Nelivetoautossa tehdään käytännössä samanlainen tasauspyörästö eteen ja taakse.
Tasauspyörästö paikallaan. Drift-Spec-sarjassa tulee mukana kuulalaakerit, muihin ne kannattaa ostaa erikseen - alle 10 euron hinta on pieni siitä, ettei vetopyörästöä tarvitse jatkuvasti avata.
Takaripustukset. Edessä on luonnollisesti ohjaavat pyörät, mutta muuten suuri osa osista on identtisiä.
Liki valmiit ripustukset. Sarjassa tulee mukana muoviset iskunvaimentimet, jotka täytyy itse koota. Koska en jaksanut läträtä öljyn kanssa, tilasin autoon alumiiniset, valmiit vaimentimet, merkiltään X Spede, jolla tiettävästi ei ole yhteyttä edesmenneeseen suureen viihdetaiteilijaan. Hintaa 20 euroa posteineen.
Radioksi valitsimme Futaban edullisen mutta laadukkaan perussarjan. Sarjassa tulee mukana kaksi servoa, mutta auto tarvitsee niistä vain toisen, koska siinä on mukana elektroninen nopeudensäädin. Ohjain syö 8 AA-paristoa.
Radiot pitää koestaa ennen asentamista, jotta ohjausservo (musta laatikko etuvasemmalla) on keskiasennossa, kun se ruuvataan paikalleen.
Servo ja radiolaite istutetaan koriin, nopeudensäätimestä vedetään johdot moottoriin ja vastaanotin kiinnitetään paikalleen kaksipuolisella teipillä.
Tämän pidemmälle emme sitten ilman koria pääsekään. Kuvasta puuttuu vielä akun kiinnike sekä keulaan ruuvattava, uretaaninen puskuri. Renkaat ovat "Type-D" eli hieman normaalia liukkaammat driftaamista varten. Johtojen siistimistä varten mukana tulee nippusiteitä.
Nyt auto on siis ajokunnossa, mutta ilman koria, joka asennetaan kuvassa näkyviin mustiin torneihin. Kunhan Ville saa oman urakkansa valmiiksi, nähdään paitsi kuvia korin teosta, myös toivottavasti videota siitä, miten RC-auto kulkee kahva edellä.
Kaikki tarvikkeet hankittu eBay-verkkohuutokaupasta. Suomessa Tamiyan sarjoja ja valmiiksi rakennettuja autoja myy mm. JR-Hobby.
Keskustelut (8 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
05.09.2008 klo 12.29
Rekisteröitynyt 04.11.2007
06.09.2008 klo 16.32
Rekisteröitynyt 23.08.2007
06.09.2008 klo 19.20
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.09.2008 klo 02.18
Rekisteröitynyt 11.04.2007
08.09.2008 klo 09.03
19.09.2008 klo 20.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
30.09.2008 klo 18.11
12.10.2008 klo 02.50
Kirjoita kommentti