Dark 26/26: scheisse reissu, mutta tulipahan tehtyä
Don't mention the war.
Kausi 3 - Jakso 8:
Das Paradies
Das Paradies
Kaiken selittää ns. kolmas valtakunta. Kylkeen tarjotaan kaipaamaani filosofiaa: "tapaamme nähdä kaiken mustavalkoisena vastakkainasetteluna, vaikka asioilla on myös kolmas ulottuvuus". Myönsikö sarja juuri, että kaudet 1-2 ovat yksiulotteisia, kolmas kausi on pääpiirtein kaksiulotteinen ja vasta viimeisessä jaksossa on järkeä?
Yksi puoli-identtisistä jäykkämummoista kertoo totuuden kaiken alusta Jonasin vanhimmalle versiolle, kun Jonas on turhaan yrittänyt suorittaa supermaailmanlopun. Jonasin reaktio totuuteen? "No okei."
Muu oli ajanhukkaa. Kuvittelin puolivälissä, että tarina on kirjoitettu loppuun jo ennen 1. kautta, mutta lukuisat sivujuonet selvästikään eivät olleet saamansa ajan väärtejä ja vähintäänkin hahmonkehityksessä on suunnattomia aukkoja.
Se tuli 15 tuntia sitten selväksi, että yritykset murtaa aikaluuppi ovat osa luuppia, mutta taas se on olevinaan oivallus. Mummon mukaan luuppia oli ylläpidettävä paljastukseen saakka, mutta sitten Jonas palaa ajassa hetkeen, jona matka kolmanteen maailmaan on mahdollinen, ja se on selvästi erilainen "ainoa oikea hetki". Jos kaikki joka tapauksessa kumotaan, mikseipä mummo tosiaan juttelisi kokeneimmalle Jonasille - mutta se on onnetonta, että panttaava mummo on perimmäinen syy sille, miksi katsoimme tietämätöntä Jonasia 25 tuntia.
Kunnioitan kunnianhimoa, vaikka omat rajat kannattaisi tunnistaa. On tilanteita, joissa kerronnan pitäisi toimia legendaarisen hyvin. Esimerkiksi siinä oli loppuvaiheen isoa energiaa (vaikka nauroin), kun Martha ja Jonas puhuivat vanhimmalla Marthalle ja lähes identtinen nuori Martha ilmestyi tappamaan Jonasin. Nyt näemme, kuinka ampumisesta järkyttynyt Martha kehittyy ampuvaksi Marthaksi. Voi pojat, jos tällainen olisi samaistuttavaa, mutta ei moni visionäärikään temppuun kykenisi. Hahmot tekevät päätöksiä, koska joku kokeneempi mutisija käski. Pieleen menee, kun vanha Jonas luulee olevansa kokenein, mutta kun hän tottelee kokeneempaa, homma on paketoitu minuuteissa.
Toisin sanoen. Kyseessä on sarja käskyjä orjallisesti noudattavista saksalaisista, jotka jatkoivat käskyjen noudattamista ymmärrettyään, että he ovat itse virhe, mutta lopulta heille lyödään käteen sääntökirja, joka sallii heidän pyyhkiä pois olemassaolonsa, jota he pahoittelevat. Pistin viimeksi merkille, että sarja kurkistaa lähes jokaiseen aikakauteen tietyllä aikavälillä, paitsi Natsi-Saksan vuosiin. Jos myös 1930- ja 1940-luvuilla oltaisiin vierailtu, ehkä sarja oikeasti kertoisi jostakin.
Se on elämyksellisen (muaah! C'est magnifigue!) idioottimainen loppuratkaisu, että aikakoneen vahingossa luomat tyypit uhraavat itsensä täytettyään aikakoneen luoneen speden alkuperäisen itsekeskeisen tavoitteen. Oletko isäsi vahinkolaukaus? Mene menneisyyteen potkimaan äidillesi keskenmeno, niin isäsi ei joudu linnaan yrittäessään samaa, ja itke ilosta, kun haihdut keijupölynä ilmaan. What a wonderful world.
Keskiarvo 26 jakson jälkeen:
Game of Thrones sai puoli tähteä bonusta lopullisen keskiarvon päälle, koska kokonaisuudella oli enemmän merkitystä kuin heikoimmilla jaksoilla. Darkin virallinen lopullinen arvosana on:
< Jakso 3-7
Katsottu: Netflix
Keskustelut (1 viestiä)
23.10.2020 klo 08.59 1
Ja ongelman ratkaisi sarjan ainoa oikea ydinfyysikko, joka joutui panttaamaan kunnes oli itse kaiken saanut ratkaistua. Asioita pystyi muuttamaan vain maailmanlopun hetkenä koska vain silloin pystyi kausaliteettia rikkomaan joten luuppia täytyi pitää yllä jotta saa välitettyä tiedonmurusia itsensä nuoremmalle versiolle.
Sivuhahmojen tarinat tuntuivat jäävän löyhiksi mutta toisaalta, homman nimi oli äärettömästi toistuva aikaluuppi täynnä kärsimystä joten pystyikö heillä oikeastaan olemaan mielekästä ratkaisua? Heidän tehtäväkseen jäi enimmäkseen esittää luupin paradoksit kuinka heidän olemassa olonsa sai aikaan muiden olemassaolon; kuten että Jonaksen koulukaveri oli lopulta yksi hänen esi-isistään.
Kirjoita kommentti