Tuorein sisältö

V2.fi testasi: Thrustmaster T.16000M FCS HOTAS ja T16000M FCS Flight Pack -peliohjaimet

Jukka O. Kauppinen

11.09.2018 klo 14.00 | Luettu: 12603 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Hyvää ohjainta aina tarvitaan, ja etenkin hyvää ja halpaa. Onko sellaista?

Etenkin lentosimulaattorien ja vähän monimutkaisempia kontrolleja vaativien pelien ystävät tarvitsevat työpöydälleen kunnon ohjaimet. Avaruussimut, Mech-simulaattorit ja muut monta kättä, jalkaa ja muuta raajaa kaipaavat pelit kymmenine kontrolleineen ovat parhaimmillaan silloin, kun pelivälineeksi saadaan oikein kunnon HOTAS-ohjaimisto eli Hands On Throttle And Stick -kokonaisuus. Käsi sauvalla, toinen kaasukahvaan ja vielä jalat polkimille. Nyt kelpaa! Ja Thrustmasterilla on tarjolla yllättävänkin kätevä kokonaisuus moiseen.

Näppärää on sekin, että T.16000M -ohjainta on saatavilla muutamana erilaisena pakettina, josta voi valita mieleisensä. Pelkästään edullista joystickiä kaipaavat voivat poimia sen kaupasta yksinäänkin, jolloin pidemällekin yltävät tikkutarpeet täyttyvät kivasti. Sen kaveriksi voi kuitenkin napsaista myös kaasukahvan ja jopa polkimet. Eri yhdistelmiä myydään kaupoissa, mutta kaikenkattava Thrustmaster T.16000M FCS Flight Pack -laatikko sisältää kaikki työkalut, eli:

T.16000M FCS -joystickin
TWCS Throttle -kaasukahvan
Thrustmaster TFRP (T.Flight Rudder Pedals) -pedaalit

Joystick käteen ja kurvaamaan


Ensin joystickistä. T.16000M FCS on mukavasti käteensopiva lento-ohjain, ei raskassarjalainen vaan ominaisuuksiltaan keskisarjalainen, hinnaltaan taasen sieltä edullisemmasta päästä. Varustetaso on varsin passeli, vaikkakaan ei se täysin HOTAS-tarpeita täytä. Sauvassa on 8-suuntainen hattu ja neljä nappia, yksi liipasimena ja kolme hatun ympärille sijoitettuna. Kahvassa 6+6 nappia jalustassa ja kaasu. Ne on sijoiteltu niin, että tikku on identtinen molemmilta puoliltaan.

Tämä on tärkeää siksikin, koska sauvan käsituen ja peukalotuen voi vaihtaa haluamalleen puolelle, eli sama tikku sopii sekä oikea- että vasenkätisille. Tällä on toki saatu aikaan kaikkikätisille tasa-arvoinen ohjain, mutta lennettäessä toiskätiselle on ongelmallisempaa, kun puolet jalustan namiskoista on ulottumattomissa sauvan toisella puolen. Käytännössä niihin on vaikea ulottua, ja niihin voi siten sijoittaa vain kaikkein merkityksettömämpiä toimintoja, joita ei tarvita aktiivisen lentosuorituksen aikana.
HOTAS-ohjaimenhan juttu on se, että kaikki namiskat ovat koko ajan käden ulottuvilla. Tämä ei näin oikein toteudu.

Ohjain on myös varsin muovisen mutta ei heppoisen oloinen. Jalustan napit tuntuvat löpsöimmiltä mutta muuten ote ja tuntuma on ohjaimen hintaan nähden passeli. Kahvan muotoilu on esimerkillisen käteensopiva ja koura lepää sillä mukavasti. Käsi- ja peukalotuet ovat sopivilla korkeuksilla ja muotoiltu aikuiseen käteen, ja peukalotuen pehmeämpi, hieman karheampi ja kitkaisempi pinta pitää otteen paikallaan. Kyllä kouran kelpaa kietoutua tikun ympärille.

Raskaan sarjan lentäjille tikku voi tosin jäädä vajaaksi. Verrattuna vanhaan työjuhtaani CH Productsin Fighterstickiin käsillä on mitättömän vähän namiskoita. CH:ssa yhden käden sormien ulottuvilla on kättä liikuttamatta 8-suuntainen hattu ja 16 nappia. Kuustoistatonnisessa sauvakäsi yltää vain hattuun ja neljään nappiin. Monimutkaisempien simujen kanssa joutuukin jo painimaan oikein kunnolla, jotta mitäs mihinkin namiskaan ohjelmoi.

Lennettäessä tuntuma yllättää todella positiivisesti. Ensi alkuun sauvan keskiön nyksähdysalue epäilytti, mutta taivaalla sitä ei huomannut enää ollenkaan. Vaste ja vääntö ovat täysin tasaiset ja nykimättömät koko muulla liikealueella, millään kohtaa ei tuntunut vanhoista tikuista tuttuja pykällyksiä. Lentokoneiden ohjausliikkeet olivat erittäin tarkkoja ja sauvan 3D-magneettisten sensorien huima 16 000 x 16 000 -resoluutio eli näytettä per akseli tekee ohjainliikkeistä ihanan tarkkoja. Esimerkiksi CH:n vanhoissa tikuissa resoluutiota on vain 256 näytettä per akseli.

Ytimekkäästi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että T.16000 on hintaisekseen järjettömän tarkka tikku, joka pieksää monet kalliimmatkin ohjaimet pikkutarkalla, herkällä tuntumallaan ja tarkkuudellaan. Ja epätieteellisen tarkalla näppituntuma-testillä mitattuna lentäminen oli herkullisen tarkkaa ja nautinnollista. Viholliskoneet sai istutettua piikille vaivattomasti, taitolentoliikkeet sujuivat mallikkaasti ja puskalento Kanadan metsien korpikentillä oli oikein viihdyttävää.

Vaikka T.16000:sta huomaa halpistikun elkeet ja materiaalit, niin halpasauvaksi tämä on yksi parhaimmista mitä olen koskaan käpeltänyt. Verrattuna Thrustmasterin useamman vuoden takaiseen T-Flight Hotas –halpissauvaan tämä on kuin eri planeetalta. T-Flight oli niin kälyinen ja tunnoton, ettei sitä voinut suositella mihinkään maailman tarkoitukseen, enintään juhannuskokkoon. Näyttääkin siltä, että sen ongelmista on opittu kunnolla ja tehty vaihteeksi sellainen halpistikku, jossa halpaa on vain hinta ja muovi – tikun sisäinen tekniikka sen sijaan kilpailee tasaväkisesti kalliimpienkin lentotikkujen kanssa. Ja kehdannee väittää, että ajaa hinta/laatusuhteessa ohikin.

Toki vasta aika näyttää miten hyvin T16000 kestää käytössä, mutta hajoamista odotellessa on vain pakko kehua ja todeta, että tässäpä hyvä tikku, joka sopii hinnaltaan hyvin aloittelevan ja satunnaisen pilotinkin käyttöön, mutta tarjoaa myös ammattilaisvirtuaalilentäjälle hyvän työkalun. Pelkkää tikkua kaipaavalle, ilman kaasukahvaa lentelevälle se on oiva valinta, ja kahvan kääntöperäsinkin löytyy, jos ei polkimiin halua sijoittaa. Toki tikku toimii minkä vain kaasukahvan ja polkimen kanssa, jos haluaa lisävarustella myöhemmin.


Kaasu pohjaan, varvasjarrut irti


Entäpä kaasukahva ja polkimet? TWCS-kaasukahva jatkaa samalla linjalla kuin tikkukin, hyvässä ja huonossa. Kaasun heikoin lenkki on tikun tapaan kovamuovinen pinta, joka ei anna kovinkaan laadukasta tai viimeistelyä kuvaa. Toisaalta kahvan tekniikka on pinnan alla kunnossa. Kaasua säädetään vetämällä ja työntämällä kahvaa 80 mm pitkillä kiskoilla. Kahva liukuu tuplakiskoilla tarkasti ja nykimättä, tosin siinä ei ole keskikohdan tai hätäteho/jälkipoltinpykälää.

Kaasuttelun lisäksi kahva on varustettu 8-suuntaisella hattuohjaimella, hiirtä ja hiirennappia tai kahta eri akselia mallintavalla minitikulla, eri tarkoituksiin sopivalla sormiperäsimellä, useilla kaksi- ja neliasentoisilla kytkimillä, säätörullalla sekä kolmella napilla. Kaikkiaan 11 eri näppäimeen/säätimeen saa ilman kikkailuja vajaan parikymmentä toimintoa, ja ohjelmistolla kaikkiin saa lisää toimintoja ja komentosarjoja. Etenkin minitikku, sormiperäsimet ja rulla ovat monikäyttöisiä, sillä ne voi säätää toimimaan hiirenä, ohjausakseleina tai näppäinkomentoina. Esimerkiksi säätörulla on oivallinen korkeusvakaajan trimmi, minitikulla voi kääntää pilotin katsetta tai käyttää laitteita ja niin edelleen.

Kaasu on hyvin muotoiltu ja käyttökelpoinen. Kaikkeen yltää hyvin, ja hyvänä ideana peukalon eri hatut on kaikki muotoiltu eri tavoin.

Kolminaisuus täydentyy TFRP-polkimilla, jotka ovat sinänsä hyvät käyttää. Jalkapohjan mukainen muotoilu tuuletusaukkoineen tekee pitkistäkin matka- ja sotalennoista miellyttävät. Tarkkuudeltaan polkimet ovat hitusen kohlot, eivätkä ne keskitä joidenkin muiden polkimien tapaan. Varvasjarrut toimivat hyvin. Poljinten tekniikka joutuu kuitenkin koville, mikä on johtanut joillakuilla takuulappujen tutkimiseen, sillä osassa polkimista on ollut rakenteellisia ongelmia. Valtaosalla, kuten myös allekirjoittaneella, lentohommat kuitenkin sujuivat hyvin.

Katso kuvat eikun videot

Thrustmasterin ohjainpaketin kaikki palaset on tehty samalla, hieman karhealla muotilla ja materiaaleista. Ohjaimet tuntuvat käteen vähän kovilta ja kylmiltä, eikä viimeistely ei ole kalliiden kilpakumppaniensa tasolla. Ne on kuitenkin muotoiltu käteensopiviksi ja ergonomisiksi ja sisäinen tekniikka on hyvää. Suurin miinus tulee siitä, että vaikka ohjaimet onkin suunniteltu toimimaan hyvin yhdessä, niin joystickissä itsessään on tikku+kaasu-yhdistelmää käytettäessä sauvassa on käytettävissä turhan vähän nappeja ja hattuja. Muutoin toimintoja riittää varsin raskaaseen ja monipuoliseenkin käyttöön. Ei ehkä aivan ultraraskaimpaan, mutta lähelle päästään.

Hinta/laatusuhteeltaan setti on hämmästyttävän hyvä ja erittäin kilpailukykyinen. Jos käytössä on jo kunnon ohjainsetit, niin silloin ei kannattane silti heti ruveta vaihtamaan mutta pelkästä tikusta tai vanhaksi käyneestä ohjainkokonaisuudesta päivittäville T.16000M -tikku tai FCS Fligth Pack kaikkine kilkkeineen on erittäin varteenotettava vaihtoehto.

Lisää ohjaimista oheisilla testivideoilla, olkaa hyvät:

Tikkusetti kokonaisuudessaan:


T.16000M FCS -testi


Checkpoint TV esittää: Thrustmaster T.16000M FCS -joystick ja FCS Flight Pack

(C) 2018 Mediapalvelut
Yhteistyössä: https://www.v2.fi/

Toimittaja: Jukka O. Kauppinen
Grafiikka: Niklas Isberg
Intro/outro: Saku Tiainen, Antti Miettinen, Kraku
Saa kanavan tilatakin
Lisää Testissä- videoita
http://www.checkpoint-tv.fi/

Thrustmaster T16000M FCS Flight Pack

Valmistaja: Thrustmaster
Hintaluokka: peliohjain 50-70 euroa, eri ohjainkokoonpanot 140-210 euroa
Lisätietoa: www.thrustmaster.com


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< Peltonen armomurhaa ... V2.fi testasi: Samsu... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova