Peltonen: Jenkkilän pimeä leffalippukokeilu taitaapi kosahtaa
Tuulen viemää?
Olen jo vuoden äimistellyt uhkayritystä nimeltä MoviePass, mutta ajattele tätä jälkiviisasteluna.
Vain visionääri uskoi, että yksinoikeus tai pari pitää DVD-levyjen vuokrausfirman relevanttina. Firma on Netflix. Kohta lomakuvasikin ovat Netflixin (tai Disneyn) yksinoikeus.
Yhdysvalloissa toimiva MoviePass on yrittänyt vastaavaa vallankumousta. Palvelu tarjosi leffalipun joka päivä kiinteään hintaan. Jo Netflixin diilit ovat sokerisia: 2-3 vuokrauksen hinnalla katsot kuukauden kaikenlaista. MoviePass lupasi, että katsot kympillä lähes kaiken elokuvateattereissa. MoviePass ei ole teatteriketju, joka yrittää houkutella peppuja pölyttyviin penkkeihinsä popcornia myydäkseen: MoviePass toimii katsojan ja teatterin välissä, eli tekee tappiota.
Tappio tulevaisuuden tähden on normaalia pisnismiesten ja poliitikkojen mukaan. Kymppi kuussa räjäytti käyttäjämäärän nousuun: sadoista tuhansista tuli nopeasti 3 miljoonaa. Sellaista joukkoa voi hyödyntää monin tavoin, firma muistutti. Tänä vuonna diiliä on rukattu jatkuvasti. Kolme lippua kympillä kuulostaa yhä mahtavalta ja jos useimmat asiakkaat käyttävät vain yhden lipun joka toinen kuukausi, voittoa ropisee jo maalaisjärjen mukaan? Eh?
Osakekurssi on romahtanut. Aiemmin kesällä palvelu oli katkolla, koska käteisvarat loppuivat ja lisää piti lainata. Isot leffat kuten Mission: Impossible - Fallout alkoivat putoilla valikoimasta satunnaisesti.
Tuoreimman uutisen mukaan palvelu kosahti taas perjantaina ja tarjosi monille vain kaksi vaihtoehtoa ennen sitä: esimerkiksi Falloutin kehnoon aikaan ja haukutun kauhuleffan Slender Manin. Tämä ei ole kolmiulotteista shakkia, vaan firma on kommentoinut, että kurssia on korjattava rahan palamisen vuoksi. Erään väittämän mukaan firma yrittää linkuttaa tilanteeseen, jossa vain kolmen lipun diili on voimassa.
Omat tuotannot kuuluvat asiaan, joten jos osaat kuvitella itsesi hattivattimaahan, osaat kuvitella myös dystopian, jossa MoviePassin monopoli toimii. Firma on American Animalsin ja Gottin eli kahden tuoreen flopin levittäjä. Gottin suhteellisen myönteisiä käyttäjäarvosteluja on epäilty huijaukseksi, koska se on saanut niitä enemmän kuin moni suosittu leffa. Viime viikolla julkistettu Bruce Willis -trilleri 10 Minutes Gone on herättänyt hilpeyttä, sillä nimi kuulostaa firman elinajan ennusteelta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti