Haastattelussa Hitman-elokuvan ohjaaja
Aleksander Bach ja Agentti 47
V2.fi julkaisee yhteistyössä 20th Century Foxin kanssa Hitman: Agent 47 -elokuvan ohjaajan Aleksander Bachin haastattelun.
Aleksander Bach on puolalaisen valokuvaajan poika, joka muutti vanhempiensa kanssa 80-luvun alussa Puolasta Saksaan, jossa hän edelleen vaikuttaa. Hitman: Agent 47 on Bachin esikoisohjaus.
Enimmäkseen musiikkivideoiden ja mainosten parissa työskennellyt Bach pääsi ohjaamaan tätä ison luokan projektia tehtyään vakuuttavan näytepätkän, joka esitteli hänen visiotaan elokuvasta ja sen hahmoista. Vaikka Bachille uskomattomat toimintakohtaukset ja tyrmäävä visuaalisuus olivat tärkeitä, hän ei halunnut unohtaa tarinan tunteikasta puolta.
- Aloin pelata peliä kun olin sitoutunut projektiin. En ole kova pelaaja, mutta se oli kotitehtäväni ohjaajana. Minun täytyi selvittää, mitä tämän hahmon DNA piti sisällään. Etenkin koska Hitman on maailmanlaajuisesti niin iso brändi, tiesin että minun työni oli selvittää mistä oli kyse. Tiesin, että minun täytyi osua naulan kantaan ja kun aloin pelata peliä, oli hyvin selkeää mistä on kyse. Agentti 47 on hyvin älykäs hahmo, hän on aina askeleen edellä vihollistaan ja tappaa vain, jos se edesauttaa hänen tehtävänsä suoritusta. Se on syy, miksi fanit rakastavat tätä peliä ja hahmoa niin paljon.
- Minun täytyi saada saada tämä näkymään myös elokuvassa. Keskustelin asiasta myös pääosan esittäjän Rupert Friendin kanssa. Rupert on hyvin älykäs, fiksu mies ja myös hän oli kiinnostunut herättämään tämän osan Agentti 47:n hahmosta eloon. Välillämme oli mainio tunnelma, kun yritimme selvittää mistä on kyse: kuinka Agentti 47 liikkuu, kuinka hän käyttäytyy, mitä hän tekee, mitä voimme tehdä ja mikä taas ei ole mahdollista pelissä.
- Ehkä siellä jotain on! Kyllä, on siellä, mutta en halua paljastaa liikaa.
- Kyllä, idea oli kuvata tämä englanniksi puhuttu elokuva ulkomailla. Siksi kuvasimme Berliinissä ja Singaporessa. Työssäni rakastan aina keksiä asioita, jotka luovat hyvin vahvan kontrastin. Ajattele vaikkapa Berliinin kaltaista kaupunkia talviaikaan, jolloin se on jäätävän kylmä ja harmaa - kontrastina meillä oli Singapore, joka on kaunis, vihreä ja trooppinen kaupunki ja jossa arkkitehtuuri on kaunista ja modernia. Halusin selvittää, kuinka voisin tuoda nämä asiat yhteen.
- Tiesin, että avain projektin menestykseen oli koko tuotannon ilmapiiri, ja heti alusta asti tiesin myös haluavani nähdä kaiken siitä valkokankaalla ja saada elokuvan elämään. Uskon vahvasti, että tälläisen elokuvan luonti on tiimityöskentelyä – kun ihmisillä on oikeanlainen energia, kun he ovat innoissaan ja kun heillä on motivaatio kohdallaan, he pystyvät mihin vain. Näen asian niin, että he tekevät kaiken puolestani, koska en voisi tehdä loistavaa elokuvaa ilman loistavaa tuotantotiimiä ja loistavia näyttelijöitä.
- Juuri sen halusin saavuttaa. En halunnut luoda haavemaailman tappeluita, jotka tuntuvat vain keinotekoisilta. Halusin jotain, mikä tuntuu miehekkäältä ja aidolta. Halusin tuntea pölyn lentävän kun hahmot tappelevat, ja että kyseessä on oikeasti fyysinen taistelu. Olen itse harjotellut judoa monia vuosia – minulla on lajissa musta vyö – ja sitä halusin tähän elokuvaan.
- Halusin, että molemmat hahmot tuntuvat voimakkailta, koska Agentti 47 on klooni ja myös John Smith on erityinen. Halusin katsojan tuntevan tämän kun he tappelevat, ja tärkeä osa sitä on koreografia. Kun koreografiaa valmistelee, se on kuin tanssia, mutta kun sitä suorittaa, se täytyy oikeasti tehdä voimalla. Joskus voi käydä niin ettei liike onnistu oikein ja se sattuu. Sitä oikeastaan halusin: tuntea voiman näiden hahmojen välillä. Minusta se tekee asioista vain kiivaampia.
Käännös: Toni Kortelahti
Aleksander Bach on puolalaisen valokuvaajan poika, joka muutti vanhempiensa kanssa 80-luvun alussa Puolasta Saksaan, jossa hän edelleen vaikuttaa. Hitman: Agent 47 on Bachin esikoisohjaus.
Enimmäkseen musiikkivideoiden ja mainosten parissa työskennellyt Bach pääsi ohjaamaan tätä ison luokan projektia tehtyään vakuuttavan näytepätkän, joka esitteli hänen visiotaan elokuvasta ja sen hahmoista. Vaikka Bachille uskomattomat toimintakohtaukset ja tyrmäävä visuaalisuus olivat tärkeitä, hän ei halunnut unohtaa tarinan tunteikasta puolta.
Kuinka tuttu hahmo Agentti 47 oli sinulle ennen tätä projektia, jos laisinkaan?
- Aloin pelata peliä kun olin sitoutunut projektiin. En ole kova pelaaja, mutta se oli kotitehtäväni ohjaajana. Minun täytyi selvittää, mitä tämän hahmon DNA piti sisällään. Etenkin koska Hitman on maailmanlaajuisesti niin iso brändi, tiesin että minun työni oli selvittää mistä oli kyse. Tiesin, että minun täytyi osua naulan kantaan ja kun aloin pelata peliä, oli hyvin selkeää mistä on kyse. Agentti 47 on hyvin älykäs hahmo, hän on aina askeleen edellä vihollistaan ja tappaa vain, jos se edesauttaa hänen tehtävänsä suoritusta. Se on syy, miksi fanit rakastavat tätä peliä ja hahmoa niin paljon.
- Minun täytyi saada saada tämä näkymään myös elokuvassa. Keskustelin asiasta myös pääosan esittäjän Rupert Friendin kanssa. Rupert on hyvin älykäs, fiksu mies ja myös hän oli kiinnostunut herättämään tämän osan Agentti 47:n hahmosta eloon. Välillämme oli mainio tunnelma, kun yritimme selvittää mistä on kyse: kuinka Agentti 47 liikkuu, kuinka hän käyttäytyy, mitä hän tekee, mitä voimme tehdä ja mikä taas ei ole mahdollista pelissä.
Onko elokuvassa sellaisia salaisuuksia tai viittauksia peliin, joita fanit eivät välttämättä huomaa ensimmäisellä katselukerralla, mutta saattavat useammalla kerralla huomata?
- Ehkä siellä jotain on! Kyllä, on siellä, mutta en halua paljastaa liikaa.
Eri maista tulevat näyttelijät sekä vaihtelevat sijainnit saavat elokuvan tuntumaan hyvin suurelta ja globaalilta tuotannolta. Kuinka kaikki nämä elementit toimivat yhdessä ja oliko tietoinen päätös tuoda elokuvaan näin paljon kansainvälisiä osioita?
- Kyllä, idea oli kuvata tämä englanniksi puhuttu elokuva ulkomailla. Siksi kuvasimme Berliinissä ja Singaporessa. Työssäni rakastan aina keksiä asioita, jotka luovat hyvin vahvan kontrastin. Ajattele vaikkapa Berliinin kaltaista kaupunkia talviaikaan, jolloin se on jäätävän kylmä ja harmaa - kontrastina meillä oli Singapore, joka on kaunis, vihreä ja trooppinen kaupunki ja jossa arkkitehtuuri on kaunista ja modernia. Halusin selvittää, kuinka voisin tuoda nämä asiat yhteen.
- Tiesin, että avain projektin menestykseen oli koko tuotannon ilmapiiri, ja heti alusta asti tiesin myös haluavani nähdä kaiken siitä valkokankaalla ja saada elokuvan elämään. Uskon vahvasti, että tälläisen elokuvan luonti on tiimityöskentelyä – kun ihmisillä on oikeanlainen energia, kun he ovat innoissaan ja kun heillä on motivaatio kohdallaan, he pystyvät mihin vain. Näen asian niin, että he tekevät kaiken puolestani, koska en voisi tehdä loistavaa elokuvaa ilman loistavaa tuotantotiimiä ja loistavia näyttelijöitä.
Millainen näkemys sinulla oli stunttien koordinoinnin suhteen? Vaikutti siltä, että hahmojen ja heidän erilaisten taistelutyyliensä taustalla oli hyvin selkeä näkemys.
- Juuri sen halusin saavuttaa. En halunnut luoda haavemaailman tappeluita, jotka tuntuvat vain keinotekoisilta. Halusin jotain, mikä tuntuu miehekkäältä ja aidolta. Halusin tuntea pölyn lentävän kun hahmot tappelevat, ja että kyseessä on oikeasti fyysinen taistelu. Olen itse harjotellut judoa monia vuosia – minulla on lajissa musta vyö – ja sitä halusin tähän elokuvaan.
- Halusin, että molemmat hahmot tuntuvat voimakkailta, koska Agentti 47 on klooni ja myös John Smith on erityinen. Halusin katsojan tuntevan tämän kun he tappelevat, ja tärkeä osa sitä on koreografia. Kun koreografiaa valmistelee, se on kuin tanssia, mutta kun sitä suorittaa, se täytyy oikeasti tehdä voimalla. Joskus voi käydä niin ettei liike onnistu oikein ja se sattuu. Sitä oikeastaan halusin: tuntea voiman näiden hahmojen välillä. Minusta se tekee asioista vain kiivaampia.
Käännös: Toni Kortelahti
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti