Leffalista #31: Kopioi näitä, Star Wars 7
Tule hyvä kakku.
On hankalaa pysyä positiivisena. Iloon tulee helposti sivumaku. Innostuin kuullessani uudesta Star Wars -trilogiasta! Sittemmin olen törmännyt tuskallisen monta kertaa samaan kyyniseen Star Wars -ruikutukseen, jolla internetiä ryhdyttiin täyttämään netin synnyinhetkellä. Viime päivinä olen tahtonut intoilla kuristamalla ne vesipäät, joille ei tule koskaan kelpaamaan muu kuin Imperiumin vastaisku.
En tee sitä. "Tämä on iloinen hetki", kuten Anakin sanoi Padmelle Sithin kostossa. Se simppeli kohtaus on liikuttavampi kuin Han Solon ja Leian sinänsä mainio "Rakastan sinua" / "Tiedän" -kohtaus on Imperiumin vastaiskussa...
Mutta ei. En halua väheksyä elokuvia, joille uudet osat ovat suoraa jatkoa, enkä halua puolustella George Lucasin kerrontaa, koska hän jää eläkkeelle. Ei, en, eikä, nooooouu, tööt, haista kukkanen, tilt...!!
Tahdon antautua positiivisuudelle. Toivottavasti kolmas trilogia toimii kuten molemmat alkuperäiset. Toivottavasti sekin rakentuu tuttujen hyvien ideoiden päälle laajentaen kokonaisuutta. Toivottavasti jopa uuden trilogian päätös uskaltaa ottaa sellaisia riskejä kuin Jedin paluu, joka toi mukaan ison etanan ja söpöt nallekarhut, ja Sithin kosto, joka hyväksyi muita osia korkeamman ikärajan.
Toivottavasti uuden trilogian tekijät ovat katsoneet Imperiumin vastaiskun ja muitakin elokuvia kuin Imperiumin vastaiskun.
Värikäs, hauska, rento ja seksikäs The Fifth Element oli itselleni isompi juttu kuin episodit 4-6 silloin, kun en vielä tiennyt miten hyvä Anakin Skywalkerin tarina on.
Esiosatrilogiaa visuaalisesti muistuttava The Fifth Element on modernimpi ja tehokkaampi kuin yksikään Star Wars itsenäisenä, tiiviinä, matkalle tempaavana hömppäelokuvana. Episodi 4 (alku) on juhlittu vallankumous. Episodi 1 (uusi alku) on aliarvostettu tehostevallankumous. Ehkä episodin 7 (kolmas alku) kannattaa olla ihan vain moderni The Fifth Element. Episodi 8 voi sitten syventää tarinaa.
Useiden elokuvien sopii ottaa mallia episodien 4-6 riemastuttavista ryhmäkemioista. Episodit 7-9 sen sijaan eivät saa olla sisäsiittoisia (ellei Luken ja Leian tarina sitä erikseen vaadi): se on varma tapa epäonnistua.
Jos pappa-Solo ja mummo-Leia tiuskivat toisilleen entiseen malliin episodissa 7, kunnes he taas sanovat "Rakastan sinua" ja "Joo", tämä ei palvele ketään. (Paitsi tietenkin niitä satoja triljoonia, jotka hihittelivät kun Skyfall viittasi Bondin historiaan laiskasti.) Episodit 1-3 ja episodit 4-6 peilautuvat toisiaan vasten, mutta koska toinen on autistinen byrokraattitrilogia ja toinen trilogia kertoo tiuskivista tohelosankareista, tämä on runollista.
Uuden trilogian tulee löytää oma identiteetti. Perhekemiat, voimakkaiden persoonallisten sankareiden väliset kemiat ja melankoliset mutta koomiset ja aidosti romanttiset seikkailutunnelmat ovat eräitä harkinnan arvoisia vaihtoehtoja.
Sen pitäisi olla selvää, että episodi 7 tarjoaa huipputehosteita, mutta en tiedä onko se ilman Lucasia. Jos pitää luetella tehoste-elokuvat, jotka ovat tehneet suuren vaikutuksen sen jälkeen, kun vuoden 2009 Avatar poistui 3D-teattereista, niin ensimmäinen vastaukseni on Avatar toissapäivänä 3D-telkkarissani. Avatar on valveuni. Jotta episodi 7 olisi kunniaksi edeltäjilleen, sen on haastettava Avatar jatko-osineen (tai oltava perinteinen Star Wars, mistä lisää seuraavaksi).
Fotorealistinen Star Wars, jossa mahdollisesti kuullaan sujuvaa dialogia, ei kuulosta Star Warsilta, eikä varsinkaan nukkeklassikon Jedin paluu suoralta jatko-osalta.
Episodi 7 voi halutessaan ottaa riskin ja onnistua tai epäonnistua loisteliaasti. Jos seiska käyttää nukkeja hahmoina, se on sitten virallista: tätä on Star Wars. Kilpailijat eivät ole tätä. Ihmiset tietävät mitä on Star Wars ja miksi. He juhlivat tätä, jos episodi 7 on laadukas. Siksi käsken tekijöitä katsomaan Farscape-sarjan läpi ja miettimään tarkasti, miten vakuuttavia hyvin tehdyt nuket voivat yhä olla varsinkin, kun hyvät näyttelijät reagoivat niihin luontevammin kuin tietyt esiosatrilogian näyttelijät vihreään kankaaseen.
Lapsuudessani He-Man heitteli laserrobotteja telkkarissa. Se oli arkipäivää. Star Wars -kopio StarChaser: The Legend of Orin tuli uniini toisin kuin episodit 4-6, koska siinä on iilimatoja ja ruuminosia himoitsevia kyborgeja ja pelottavia nyyhkykärsimyksiä ja musta Han Solo, joka himoitsee robottia, jonka aivot ovat pakaroissa. Uudet Star Warsit eivät saa toistaa edeltäjiään, ja niiden on tiedostettava, että aika paljon muutakin on olemassa, ja yritettävä luoda uutta kuten Lucas teki aina. Vuoden 2009 Star Wars -kopio nimeltä Star Trek on loistava varoittava esimerkki: vaikka toteutus olisi vahvaa, uutuus voi hukata sarjan identiteetin ja jättää populäärikulttuuriin tasan ei mitään.
En tee sitä. "Tämä on iloinen hetki", kuten Anakin sanoi Padmelle Sithin kostossa. Se simppeli kohtaus on liikuttavampi kuin Han Solon ja Leian sinänsä mainio "Rakastan sinua" / "Tiedän" -kohtaus on Imperiumin vastaiskussa...
Mutta ei. En halua väheksyä elokuvia, joille uudet osat ovat suoraa jatkoa, enkä halua puolustella George Lucasin kerrontaa, koska hän jää eläkkeelle. Ei, en, eikä, nooooouu, tööt, haista kukkanen, tilt...!!
Tahdon antautua positiivisuudelle. Toivottavasti kolmas trilogia toimii kuten molemmat alkuperäiset. Toivottavasti sekin rakentuu tuttujen hyvien ideoiden päälle laajentaen kokonaisuutta. Toivottavasti jopa uuden trilogian päätös uskaltaa ottaa sellaisia riskejä kuin Jedin paluu, joka toi mukaan ison etanan ja söpöt nallekarhut, ja Sithin kosto, joka hyväksyi muita osia korkeamman ikärajan.
Toivottavasti uuden trilogian tekijät ovat katsoneet Imperiumin vastaiskun ja muitakin elokuvia kuin Imperiumin vastaiskun.
The Fifth Element
Värikäs, hauska, rento ja seksikäs The Fifth Element oli itselleni isompi juttu kuin episodit 4-6 silloin, kun en vielä tiennyt miten hyvä Anakin Skywalkerin tarina on.
Esiosatrilogiaa visuaalisesti muistuttava The Fifth Element on modernimpi ja tehokkaampi kuin yksikään Star Wars itsenäisenä, tiiviinä, matkalle tempaavana hömppäelokuvana. Episodi 4 (alku) on juhlittu vallankumous. Episodi 1 (uusi alku) on aliarvostettu tehostevallankumous. Ehkä episodin 7 (kolmas alku) kannattaa olla ihan vain moderni The Fifth Element. Episodi 8 voi sitten syventää tarinaa.
Ihmeperhe, The Avengers, Prinsessan ryöstö, jne.
Useiden elokuvien sopii ottaa mallia episodien 4-6 riemastuttavista ryhmäkemioista. Episodit 7-9 sen sijaan eivät saa olla sisäsiittoisia (ellei Luken ja Leian tarina sitä erikseen vaadi): se on varma tapa epäonnistua.
Jos pappa-Solo ja mummo-Leia tiuskivat toisilleen entiseen malliin episodissa 7, kunnes he taas sanovat "Rakastan sinua" ja "Joo", tämä ei palvele ketään. (Paitsi tietenkin niitä satoja triljoonia, jotka hihittelivät kun Skyfall viittasi Bondin historiaan laiskasti.) Episodit 1-3 ja episodit 4-6 peilautuvat toisiaan vasten, mutta koska toinen on autistinen byrokraattitrilogia ja toinen trilogia kertoo tiuskivista tohelosankareista, tämä on runollista.
Uuden trilogian tulee löytää oma identiteetti. Perhekemiat, voimakkaiden persoonallisten sankareiden väliset kemiat ja melankoliset mutta koomiset ja aidosti romanttiset seikkailutunnelmat ovat eräitä harkinnan arvoisia vaihtoehtoja.
Avatar
Sen pitäisi olla selvää, että episodi 7 tarjoaa huipputehosteita, mutta en tiedä onko se ilman Lucasia. Jos pitää luetella tehoste-elokuvat, jotka ovat tehneet suuren vaikutuksen sen jälkeen, kun vuoden 2009 Avatar poistui 3D-teattereista, niin ensimmäinen vastaukseni on Avatar toissapäivänä 3D-telkkarissani. Avatar on valveuni. Jotta episodi 7 olisi kunniaksi edeltäjilleen, sen on haastettava Avatar jatko-osineen (tai oltava perinteinen Star Wars, mistä lisää seuraavaksi).
Farscape
Fotorealistinen Star Wars, jossa mahdollisesti kuullaan sujuvaa dialogia, ei kuulosta Star Warsilta, eikä varsinkaan nukkeklassikon Jedin paluu suoralta jatko-osalta.
Episodi 7 voi halutessaan ottaa riskin ja onnistua tai epäonnistua loisteliaasti. Jos seiska käyttää nukkeja hahmoina, se on sitten virallista: tätä on Star Wars. Kilpailijat eivät ole tätä. Ihmiset tietävät mitä on Star Wars ja miksi. He juhlivat tätä, jos episodi 7 on laadukas. Siksi käsken tekijöitä katsomaan Farscape-sarjan läpi ja miettimään tarkasti, miten vakuuttavia hyvin tehdyt nuket voivat yhä olla varsinkin, kun hyvät näyttelijät reagoivat niihin luontevammin kuin tietyt esiosatrilogian näyttelijät vihreään kankaaseen.
Star Wars -kopiot
Lapsuudessani He-Man heitteli laserrobotteja telkkarissa. Se oli arkipäivää. Star Wars -kopio StarChaser: The Legend of Orin tuli uniini toisin kuin episodit 4-6, koska siinä on iilimatoja ja ruuminosia himoitsevia kyborgeja ja pelottavia nyyhkykärsimyksiä ja musta Han Solo, joka himoitsee robottia, jonka aivot ovat pakaroissa. Uudet Star Warsit eivät saa toistaa edeltäjiään, ja niiden on tiedostettava, että aika paljon muutakin on olemassa, ja yritettävä luoda uutta kuten Lucas teki aina. Vuoden 2009 Star Wars -kopio nimeltä Star Trek on loistava varoittava esimerkki: vaikka toteutus olisi vahvaa, uutuus voi hukata sarjan identiteetin ja jättää populäärikulttuuriin tasan ei mitään.
Keskustelut (20 viestiä)
Rekisteröitynyt 21.12.2010
06.11.2012 klo 22.01 2
06.11.2012 klo 23.09
http://www.cracked.com/quick-fixes/4-reasons-you-should-b
Jos 7 onnistuu, niin kaikki ovat iloisia. Jos ei, niin saadaanpa narinan ja vitsien aihetta tuleviksi vuosiksi (kuten prequelien kanssa). Whatever happens, Internet wins.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.11.2012 klo 00.32 20
Whatever happens, Internet wins.
Internet on Helvetti. Muut ihmiset eivät voi olla todellisia. Se ei käy järkeen, että minä olen kyllästynyt johonkin, josta kukaan muu kuin minä ei pidä.
Kuvitellaan, että sinä pidät Snickers-patukoista. Syöt mielelläsi yhden sellaisen silloin tällöin. Kukaan muu ei voi sietää Snickers-patukoita. Ok, hyväksyt tämän. Mutta... Kaikki puhuvat Snickersistä. Niitä myydään joka paikassa. Halloweenina puolet ihmisistä pukeutuvat snickerseiksi. Kaveri, joka on kertonut vihaavansa Snickersiä yli kaiken, tulee taas urputtamaan, että hyi helvetti kun snickers oli pahaa kun hän söi niitä laatikollisen. Teattereihin saapuu dokumentti, jossa kerrotaan snickersien olevan täyttä paskaa. Dokumentti voittaa Oscarin. Jatkossa ihmiset viittaavat jatkuvasti siihen kuinka he ovat samaa mieltä dokumentin kanssa. Jos otat tällaista ihmistä kurkusta kiinni ja vedät turpaan ja sitten uhmakkaalla äänellä vaadit häntä selittämään, miksi hän puhuu snickerseistä jos hän ei kerran niistä pidä, niin hän selittää, että joskus lapsuudessa hän söi Fazerin sinistä ja se oli kyllä tosi hyvää. FUUUUUUUUUUUUCKKKKKKK!!!!!!!!
Rekisteröitynyt 13.09.2007
07.11.2012 klo 12.22 5
Whatever happens, Internet wins.
Internet on Helvetti. Muut ihmiset eivät voi olla todellisia. Se ei käy järkeen, että minä olen kyllästynyt johonkin, josta kukaan muu kuin minä ei pidä.
Kuvitellaan, että sinä pidät Snickers-patukoista. Syöt mielelläsi yhden sellaisen silloin tällöin. Kukaan muu ei voi sietää Snickers-patukoita. Ok, hyväksyt tämän. Mutta... Kaikki puhuvat Snickersistä. Niitä myydään joka paikassa. Halloweenina puolet ihmisistä pukeutuvat snickerseiksi. Kaveri, joka on kertonut vihaavansa Snickersiä yli kaiken, tulee taas urputtamaan, että hyi helvetti kun snickers oli pahaa kun hän söi niitä laatikollisen. Teattereihin saapuu dokumentti, jossa kerrotaan snickersien olevan täyttä paskaa. Dokumentti voittaa Oscarin. Jatkossa ihmiset viittaavat jatkuvasti siihen kuinka he ovat samaa mieltä dokumentin kanssa. Jos otat tällaista ihmistä kurkusta kiinni ja vedät turpaan ja sitten uhmakkaalla äänellä vaadit häntä selittämään, miksi hän puhuu snickerseistä jos hän ei kerran niistä pidä, niin hän selittää, että joskus lapsuudessa hän söi Fazerin sinistä ja se oli kyllä tosi hyvää. FUUUUUUUUUUUUCKKKKKKK!!!!!!!!
Jari. Lääkkeet. LÄÄKKEET !
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
07.11.2012 klo 23.42 2
Jari. Lääkkeet. LÄÄKKEET !
Minä olen viimeinen Star Wars -fani, joka tarvitsee lääkitystä.
Star Wars -saagan tarina tiivistettynä:
Episodi I
Yhdistyneiden kansakuntien agentit ja sorretun kansan kuningatar oppivat, että tuntematon taho on kehittänyt uhkaavan juonen tuntemattomista syistä. TÄYTTÄ PASKAA.
Episodi II
Tuntematon taho yrittää murhata senaattorin. Tutkimukset johtavat paljastukseen, että huomattava osa kansainyhteisön jäsenistä on hautonut sisällissotaa, joka alkaa elokuvan lopussa. TÄYTTÄ PASKAA.
Episodi III
Kun sisällissota lähestyy loppuaan, paljastuu että kansainyhteisön johtaja on sodan takana. Hän pelaa molemmilla puolilla - tehdäkseen itsestään korvaamattoman. Hän onnistuu. LÄHES HYVÄKSYTTÄVÄÄ KERRONTAA.
Episodi IV
Satunnaiset tyypit oppivat, kuinka julman imperiumin tehokkain ase tuhotaan. Tehokkain ase tuhotaan. YKSI KAIKKIEN AIKOJEN PARHAISTA ELOKUVISTA.
Episodi V
Jätkä treenaa rämesuolla samaan aikaan, kun hänen kaverinsa pötkivät poliisia pakoon. Lopussa paljastuu, että se on jätkän faija, joka niitä kavereita kiusasi. SELKEÄSTI SARJAN PARAS ELOKUVA.
Episodi VI
Satunnaiset tyypit oppivat uudestaan, kuinka julman imperiumin tehokkain ase tuhotaan. Keisari kuolee puolivahingossa. Joo, tämä on edelliseen osaan verrattuna pettymys. MUTTA KUITENKIN TÄMÄ ON SELKEÄSTI KOVEMPI LEFFA KUIN OSAT I-III.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 11.10.2007
08.11.2012 klo 00.58 1
08.11.2012 klo 06.26
No en kyllä itsekkään tykkäisi Snickerseistä, jos suklaan tilalla olisi CGI:n ylikäyttöä ja pähkinöiden sijasta olisi Hayden "I don't like sand" Christensen taikka Jake "Yeppee!" Lloyd. Jar Jar -kortin jätän käyttämättä, koska se olisi halpamaista. Ei esi-osien vika ole tarinassa, vaan Georgen ohjauksessa ja dialogissa. Mutta saahan niistä ihan rauhassa tykätä, sanoi Harry S. Plinkett mitä tahansa. Pizza Rolls!
08.11.2012 klo 17.52
08.11.2012 klo 19.52
09.11.2012 klo 08.47
Jari. Lääkkeet. LÄÄKKEET !
Minä olen viimeinen Star Wars -fani, joka tarvitsee lääkitystä.
Star Wars -saagan tarina tiivistettynä:
Episodi I
Yhdistyneiden kansakuntien agentit ja sorretun kansan kuningatar oppivat, että tuntematon taho on kehittänyt uhkaavan juonen tuntemattomista syistä. TÄYTTÄ PASKAA.
Episodi II
Tuntematon taho yrittää murhata senaattorin. Tutkimukset johtavat paljastukseen, että huomattava osa kansainyhteisön jäsenistä on hautonut sisällissotaa, joka alkaa elokuvan lopussa. TÄYTTÄ PASKAA.
Episodi III
Kun sisällissota lähestyy loppuaan, paljastuu että kansainyhteisön johtaja on sodan takana. Hän pelaa molemmilla puolilla - tehdäkseen itsestään korvaamattoman. Hän onnistuu. LÄHES HYVÄKSYTTÄVÄÄ KERRONTAA.
Episodi IV
Satunnaiset tyypit oppivat, kuinka julman imperiumin tehokkain ase tuhotaan. Tehokkain ase tuhotaan. YKSI KAIKKIEN AIKOJEN PARHAISTA ELOKUVISTA.
Episodi V
Jätkä treenaa rämesuolla samaan aikaan, kun hänen kaverinsa pötkivät poliisia pakoon. Lopussa paljastuu, että se on jätkän faija, joka niitä kavereita kiusasi. SELKEÄSTI SARJAN PARAS ELOKUVA.
Episodi VI
Satunnaiset tyypit oppivat uudestaan, kuinka julman imperiumin tehokkain ase tuhotaan. Keisari kuolee puolivahingossa. Joo, tämä on edelliseen osaan verrattuna pettymys. MUTTA KUITENKIN TÄMÄ ON SELKEÄSTI KOVEMPI LEFFA KUIN OSAT I-III.
Ei se ole pelkästään juonesta kiinni vaan myös toteutuksesta. Voisin luotella kaikki tekijät joiden takia esiosa trilogia ei pelitä, mutta sitä varten meillä on Red Letter Median arvostelut.
09.11.2012 klo 10.41 2
Nyt oikeasti. George toi nallekarhut mukaan TAHKOAKSEEN RAHAA LELU- JA OHEISTUOTEMYYNNILLÄ ja kieltäytyi vielä Han Solon tapattamisesta kaiken kukkuraksi, mikä oli alkuperäinen suunnitelma. Riski oli tasan nolla ja kassakoneet kilisivät. Tosi artistista ja rohkeeta niinku. Höpönpöpön, puhdasta bisnestä se oli.
Ja joo, elokuvissa tosiaan sillä juonella ei ole juuri merkitystä, jos sen kerronta on sieltä ja syvältä. Huomautan tosin, etten ole edes vanhan trilogian erityinen fani, mutta siinä on sentään perusteet kunnossa.
09.11.2012 klo 12.49
"Who's fucking with my medicine!?"
Se on vielä mietittävä, että mitä esi-osista loppujen lopuksi jäi käeen. Siis muutakin kuin miljoonia dollareita Jorgelle. Alkuperäisen trilogian hienot hetket ja legendaariset repliikit elävät kollektiivisessa popkultuurissa ikuisesti. Niissä on sitä cinemaattista magiaa. Episodeista 1,2 ja 3 popkultuuriin jäivät elämään lähinnä Jar Jar ja "NOOOOOOO!" internet-meme. Ainoa ei-kielteinen popkultuurielementti on varmaan Duel of Fates -biisi joka soi tappelussa Darth Maulin kanssa. No ehkä Episodi 1 silloin kehitti CGI-tekniikkaa ja sitä sitten pystyttiin käyttämään paremmin muissa elokuvissa. Enkä nyt tarkoita 2 ja 3:sta, niitten CGI ei ole kestänyt aikaa at all!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2012 klo 13.34
Nyt oikeasti. George toi nallekarhut mukaan TAHKOAKSEEN RAHAA LELU- JA OHEISTUOTEMYYNNILLÄ ja kieltäytyi vielä Han Solon tapattamisesta kaiken kukkuraksi, mikä oli alkuperäinen suunnitelma. Riski oli tasan nolla ja kassakoneet kilisivät. Tosi artistista ja rohkeeta niinku. Höpönpöpön, puhdasta bisnestä se oli.
A. Omaperäinen tarina on omaperäinen tarina.
B. Ennen kuin Sithin koston korkeampi ikäraja paljastui (PG -> PG-13), nettinörtit sanoivat samat asiat kuin sinä nyt ja lisäksi että Lucas ei edes harkitse korkeampaa ikärajaa, koska leluja valmistavat yhteistyökumppanit kieltävät häntä. Sitten leffa sai sen korkean ikärajan. Jaa. Jotkut jopa olivat sitä mieltä, että kohtaus jossa paloiteltu mutta yhä elävä äijä syttyy palamaan, olisi ansainnut korkeamman ikärajan kuin PG-13. Oho.
Yleisesti ottaen ilmassa oli hetken aikaa energiaa: Sithin kosto on parempi elokuva kuin Jedin paluu!
Vajaata vuotta myöhemmin esiosatrilogiasta alettiin jälleen puhua yhtenä isona kasana paskaa hatarin perusteluin. Episodit I-III ovat turhia. Episodit I-III pilasivat sarjan. Jotkut kenties muistavat, että he pitivät osaa III parempana kuin osaa VI, joten he alkoivat kitistä että heti Imperiumin vastaiskun jälkeen sarja on ollut paskaa.
Puhun nyt yleisistä mielipiteistä: siitä potaskasta, mitä löytyy jokaisen ison sivuston kirjoittaman Star Wars -uutisen tai -artikkelin lukijakommenteista kymmeniä tai satoja viestejä.
09.11.2012 klo 15.51
A. Omaperäinen tarina on omaperäinen tarina.
B. Ennen kuin Sithin koston korkeampi ikäraja paljastui (PG -> PG-13), nettinörtit sanoivat samat asiat kuin sinä nyt ja lisäksi että Lucas ei edes harkitse korkeampaa ikärajaa, koska leluja valmistavat yhteistyökumppanit kieltävät häntä. Sitten leffa sai sen korkean ikärajan. Jaa. Jotkut jopa olivat sitä mieltä, että kohtaus jossa paloiteltu mutta yhä elävä äijä syttyy palamaan, olisi ansainnut korkeamman ikärajan kuin PG-13. Oho.
A. Toivottavasti et puhu nyt Jedin Paluusta. Sen tarina on nimittäin kaukana mistään omaperäisestä. Ellet sitten tarkoita ärsyttävien söpöhahmojen päälleliimaamista elokuvaan krääsämyynnin maksimoimiseksi. Se kieltämättä saattoi kenties vielä Jedin Paluun aikaan olla aika kekseliäs temppu!
B. Vau. Enpä ole ennen kuullut puolustettavan PG-13-ikärajaa "roheaksi valinnaksi". Saatika että sitä käytetään osoituksena siitä, että "hei, kyllä tää ohjaaja/tuottaja pystyy uskaliaisiinkin ratkaisuihin!" ja puolustellaan sillä sitten sitä, että kyl tää toinenkin päätös oli oikeesti tosi luova niinku.
Tuo minun huomautukseni Tsoortsin uskalluksesta ei tosin ollut mitään katkeran Stawa-nörtin pessimismiä vaan itsensä Gary Kurtzin toteamaa: Jedin paluun aikaan Yrjöä kun alkoi kiinnostaa lelubisnes huomattavasti enemmän kuin tarinankerronnalliset ambitiot.
Yleisesti ottaen ilmassa oli hetken aikaa energiaa: Sithin kosto on parempi elokuva kuin Jedin paluu.
Minäpä annan yksinkertaisen selityksen: ihmiset ovat yleisesti aika taitavia huijaamaan itseään kuvittelemaan odotettua sontaa hyväksi välttääkseen pettymyksen. Etenkin jos kyseessä on se kaikkein rakkaimman ihanimman lapsuuden leffasarjan jatko-osa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2012 klo 16.16 1
Se kieltämättä saattoi kenties vielä Jedin Paluun aikaan olla aika kekseliäs temppu!
Niin. Siinä käsityksessä minä elän. Mikä jäi epäselväksi?
Vau. Enpä ole ennen kuullut puolustettavan PG-13-ikärajaa "roheaksi valinnaksi". Saatika että sitä käytetään osoituksena siitä, että "hei, kyllä tää ohjaaja/tuottaja pystyy uskaliaisiinkin ratkaisuihin!"
Kuten sanoin, episodien I ja II vihaajat olivat sitä mieltä, että PG-13 on uskalias ratkaisu, johon George Lucasilla ei ole munaa. Paitsi että hänellä olikin.
Jedin paluu ja Sithin kosto (ja myös episodit V, I ja II) ovat uskaliaita elokuvia, koska ne ovat suunnanvaihdoksia. Moni olisi tyytynyt kopioimaan edellistä megahittiä. Lucas on luova voima, jonka epäonnistumisetkin ovat arvokkaita ja mielenkiintoisia. Kuka muu kuin Lucas olisi vaatinut, että ulottuvuusolentoja on pultattava seuraavaan Indiana Jonesiin?
Minäpä annan yksinkertaisen selityksen: ihmiset ovat yleisesti aika taitavia huijaamaan itseään kuvittelemaan odotettua sontaa hyväksi välttääkseen pettymyksen.
Kumpi on todennäköisempää, se että kaikki ovat oikeasti samaa mieltä kunhan he tulevat järkiinsä, vai se, että kun äänekkäimmät toistelevat yhtä mielipidettä faktana, kaikki lähtevät mukaan?
Minusta tuli Star Wars -fani kun näin Episodi II:n. Ei ennen, ei jälkeen: episodi II on yksi niistä noin kymmenestä elokuvasta, jotka olen katsonut teatterissa useampaan kertaan.
09.11.2012 klo 16.52
Keisarin uudet vaatteet anyone? Vaikka itse en esi-osia inhoakkaan (ainakaan syvästi), on Jorge Luca$in elämäntyöstä kinastelu- eikun siis keskusteleminen kiintoisaa. "It's like poetry, sort of they rime."
09.11.2012 klo 18.17
Niin. Siinä käsityksessä minä elän. Mikä jäi epäselväksi?
Että oliko tässä kenties jossain joku pointtikin? Se että George osasi tahkoa fiksusti rahaa ei tee hänestä vielä mitään suurta riskinottajaa ja kerronnalla revittelijää vaan pikemminkin juuri päinvastoin tuottoja tuijottavan varman päälle pelaajan.
Kuten sanoin, episodien I ja II vihaajat olivat sitä mieltä, että PG-13 on uskalias ratkaisu, johon George Lucasilla ei ole munaa. Paitsi että hänellä olikin.
En ehkä jaksa kommentoida sitä, miten Lucas on ylittänyt joskus joidenkin epämääräisten "vihaajiensa" ilmeisen alas asetetut odotukset.
Lucas on luova voima, jonka epäonnistumisetkin ovat arvokkaita ja mielenkiintoisia. Kuka muu kuin Lucas olisi vaatinut, että ulottuvuusolentoja on pultattava seuraavaan Indiana Jonesiin?
Ei kieltämättä varmaan kukaan, jonka ideoita kohtaan joku esittää kritiikkiä ja joka osaa vastaanottaa sitä.
Kumpi on todennäköisempää, se että kaikki ovat oikeasti samaa mieltä kunhan he tulevat järkiinsä, vai se, että kun äänekkäimmät toistelevat yhtä mielipidettä faktana, kaikki lähtevät mukaan?
Anna kun asettelen toisin: kumpi on todennäköisempää, se että ihmiset pääsevät yli hypen terästämästä alkuihastuksestaan, vai se, että pieni joukko saa räksytyksellään ihmiset vihaamaan elokuvaa, mistä he ovat alunperin pitäneet? Kuinka usein näet kenenkään ihmisen toteavan leffaväittelyn jälkeen, että joo oot sää kyllä oikeassa, tykkäsin väärin, oli se leffa oikeasti aika kakkosesta?
Minusta tuli Star Wars -fani kun näin Episodi II:n. Ei ennen, ei jälkeen: episodi II on yksi niistä noin kymmenestä elokuvasta, jotka olen katsonut teatterissa useampaan kertaan.
Otan osaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.11.2012 klo 18.45
Kuinka usein näet kenenkään ihmisen toteavan leffaväittelyn jälkeen, että joo oot sää kyllä oikeassa, tykkäsin väärin, oli se leffa oikeasti aika kakkosesta?
Onneksi se ei ole kovinkaan yleinen ilmiö, että ihmiset myöntävät mielipiteensä "kehittyneen". Ei koskaan ole väärin tykätä siitä mistä oikeasti tykkäät, paitsi jos tykkäät vaikkapa Hitlerin puheista, ja sinulle pitää selittää, miten maailma ihan oikeasti toimii kaikkien ihmisten tasa-arvoista viihtymistä ajatellen.
Minä rakastan - rakastan - vihattuja elokuvia Star Wars: Episodi II - Kloonien hyökkäys, Star Wars: Episodi III - Sithin kosto, Indiana Jones ja kristallikallon valtakunta, Avatar, Speed Racer ja niin edelleen. Kukaan ei voi kritisoida makuani tavalla, joka saisi minut ajattelemaan toisin, koska vihaajat eivät yksinkertaisesti voi kertoa, milloin ne asiat, joista pidän, on tehty paremmin. Olen nähnyt kaikki mainitut elokuvat jo 4-10 kertaa ja voisin katsoa minkä tahansa mainituista elokuvista uudestaan vaikka jo tänään, koska en paremmasta tiedä, vaikka olen koko ikäni (10-vee ->) tehnyt kaikkeni tietääkseni.
Mikä oli aihe? Jottemme harhaudu?
George Lucas tekee tai teki ainutlaatuisia elokuvia.
Toivottavasti tulevat Star Wars -elokuvat ovat ainutlaatuisia elokuvia.
10.11.2012 klo 15.48
Jedit voisi olla sellaisia Bobba Fett tyylisiä hahmoja joita ei kokoaika olisi kuvissa vaan he tekisivät Fettmäisiä ilmestymisiä.
13.11.2012 klo 18.49
I ja II ovat kyllä niin turhanpäiväisiä tekeleitä että huhhuh. Jotain kivoja elementtejä Darth Maulista Jango Fettiin ja kiiturikisaan löytyy, mutta kokonaisuus ei toimi ollenkaan. III-VI ovat kaikki viihdyttäviä.
Avainasiahan on miten IV-VI mullisti tehostemaailmaa. Kaikki puvustuksesta lavastukseen oli järisyttävän hienoa, ja sitä purukumitarinaa seurasi ihan vaan siinä sivussa. I-III epäonnistui yrittäessään samanlaista mullistusta. Mitä VIIn pitäisi tehdä jotta seuraus olisi samanlainen megahitti? Itse en pysty kuvittelemaankaan että näin tietokone-efektien aikakaudella nähtäisiin uutta "Star Warsia". Avatarkin oli joo ihan nätti, mutta eihän kukaan enää sitäkään muista vaikka pari vuotta sitten olikin kova uho.
Alkaa olemaan vähän fiilis että kaikki on jo nähty, ainakin kaikki järkevä. Ihan sama millainen seiska on, se ei silti ole yhtä mullistava kuin IV oli aikanaan.
Kirjoita kommentti