Listasunnuntai #144
Ennen ei ollut paremmin
Naapurisaitilla uutisoitiin siitä, miten Computer Gaming World -lehdet on uskomattomana kulttuuritekona koottu hienosti selattavaksi museoksi. Selatessani aloin miettiä sitä, miten erilaista pelien pelaaminen ja harrastaminen tosiaan oli kolmisenkymmentä vuotta sitten. Tänä sunnuntaina ollaan siis kiitollisia nykyajasta.
Nykyisin on täysin itsestään selvää, että tiedostava pelien kuluttaja lukee arvosteluja - monesti useitakin - ennen ostopäätöstä ja miettii sen perusteella, pitäisikö uutuuspeli ostaa, ja jos niin mihin hintaan. On MetaCriticit ja kaikki. Ennen internetiä oltiin sen varassa, montako pelijuttua kerran kuussa tai harvemmin ilmestyvään tietokonelehteen oli mahtunut mukaan. Valtaosa ostopäätöksistä piti tehdä pelkän kansikuvan perusteella.
Onhan se toki surullista, että "pelejä julkaistaan keskeneräisinä". Se on kuitenkin pientä siihen verrattuna, että ennen pelejä julkaistiin aivan yhtä keskeneräisinä... eikä niitä koskaan korjattu millään tavalla. Ainoastaan täydellisen showstopper-bugin kohdatessaan saattoi ottaa yhteyttä valmistajaan ja saada jotakin apua, huonosti balansoidut yksiköt sun muut lapsukset pysyivät pelissä hamaan loppuun asti. Modeemit ja BBS:t auttoivat tilannetta teknisesti taitavammille tietokoneella pelaaville, mutta konsolipelaajat olivat kehnossa asemassa aina nykyisiin verkkoyhteyksiä käyttäviin laitteisiin asti.
Kun sitten tapahtui väistämätön ja pelissä jäätiin jumiin, ei ollut mitään paikkaa josta kysyä asiaa saman tien. Piti siis joko toivoa, että koulussa tai myöhemmin kaveriporukan BBS:ssä joku oli jo ratkaissut ongelman, tai sitten piti kirjoittaa johonkin lehteen, toivoa että kysymys julkaistaan ja jälleen kerran odottaa, ellei pään takominen seinään kiinnostanut. "Pelit Seis" oli erittäin elinvoimainen palsta Pelit-lehdessä vielä 90-luvullakin.
Kun uusi hittipeli ilmestyy, on itsestään selvää, että Pekko Peruspelaajalla on se käsissään julkaisupäivänä tai viimeistään parin päivän kuluttua. Ei niin kovinkaan kauan sitten Suomessakin tavailtiin Com 2001 Oy:n ja muiden jättimyyjien luetteloita, joissa ilmoitettiin julkaisupäiväksi mitä sattuu, ja sitten jätettiin ennakkotilaus... ja sitten odotettiin. Viivästyksistä ei uutisoitu missään, joten peli tuli sitten kun tuli. Eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun kuukausia tai vajaan vuodenkin odotettu peli olikin lopulta aivan hirveä.
Monesti itketään siitä, että nykyisin pelit saavat arvosteluissa aivan liikaa pisteitä. Huipputuotannot keräävät yli yhdeksänkymmenen keskiarvoja sadasta ja keskinkertaisetkin viritykset helposti 70 pistettä. Tässä on kuitenkin huomattava se, että näitäkin pelejä on mahdollista pelata. Niissä on mielekästä sisältöä ainakin muutamaksi tunniksi ja kontrollit ovat sentään olemassa. Jos nykyaikainen miljoonilla tehty, ihan pelattava mutta tylsä peli saisi 50 pistettä, se olisi aivan liian kilttiä todellista moskaa kohtaan. Etenkin budjettihintaisina peleinä julkaistiin "vanhoina hyvinä aikoina" niin hirveää tavaraa, että nykymaailmassa oltaisiin taas oikeussalissa. Alla olevassa videossa maineikkaan Sensible Softwaren huomattavasti vähemmän maineikas "Oh No" ja pelin koko sisältö.
Etenkin strategiapelaajia pidetään nykyisinkin melko kovina nörtteinä. Tämä on pientä alkusoittoa siihen verrattuna, mitä todellisuus oli vielä alle 20 vuotta sitten. Että pelistään sai mitään irti, piti käytännössä lukea läpi / pitää käsillä monisatasivuista käsikirjaa, joka selitti, mikä tuo ja tuo röpö kartalla on ja kuinka paksu panssari siinä on. Koko tunnelmaan virittäytyminen vaati kovaa psyykkausta, kun toisen maailmansodan ratkaisutaistelut oli kuvattu heksakuvioilla ja kirjaimilla.
Jos minun pitäisi valita yksi laite, joka vaan olisi saanut olla olematta olemassa, se on kyllä kasettiasema. Vastaavaan epäluotettavuuden ja käytön hankaluuden määrään ei ole yltänyt monikaan tuote ATK-historiassa. En toki kiistä sitä, että edullisuudellaan C-kasetteja käyttänyt laite toi tietojen tallennuksen monen ulottuville (ja C64:n loader-musat ovat hienoja), mutta mikään tästä ei ilahduttanut pätkän vertaa siinä vaiheessa kun yli puolen tunnin odottelun jälkeen ruudulle ilmestyi vain "READY."
Peliarvostelut
Nykyisin on täysin itsestään selvää, että tiedostava pelien kuluttaja lukee arvosteluja - monesti useitakin - ennen ostopäätöstä ja miettii sen perusteella, pitäisikö uutuuspeli ostaa, ja jos niin mihin hintaan. On MetaCriticit ja kaikki. Ennen internetiä oltiin sen varassa, montako pelijuttua kerran kuussa tai harvemmin ilmestyvään tietokonelehteen oli mahtunut mukaan. Valtaosa ostopäätöksistä piti tehdä pelkän kansikuvan perusteella.
Päivitykset
Onhan se toki surullista, että "pelejä julkaistaan keskeneräisinä". Se on kuitenkin pientä siihen verrattuna, että ennen pelejä julkaistiin aivan yhtä keskeneräisinä... eikä niitä koskaan korjattu millään tavalla. Ainoastaan täydellisen showstopper-bugin kohdatessaan saattoi ottaa yhteyttä valmistajaan ja saada jotakin apua, huonosti balansoidut yksiköt sun muut lapsukset pysyivät pelissä hamaan loppuun asti. Modeemit ja BBS:t auttoivat tilannetta teknisesti taitavammille tietokoneella pelaaville, mutta konsolipelaajat olivat kehnossa asemassa aina nykyisiin verkkoyhteyksiä käyttäviin laitteisiin asti.
Läpipeluuohjeet
Kun sitten tapahtui väistämätön ja pelissä jäätiin jumiin, ei ollut mitään paikkaa josta kysyä asiaa saman tien. Piti siis joko toivoa, että koulussa tai myöhemmin kaveriporukan BBS:ssä joku oli jo ratkaissut ongelman, tai sitten piti kirjoittaa johonkin lehteen, toivoa että kysymys julkaistaan ja jälleen kerran odottaa, ellei pään takominen seinään kiinnostanut. "Pelit Seis" oli erittäin elinvoimainen palsta Pelit-lehdessä vielä 90-luvullakin.
Julkaisuajat
Kun uusi hittipeli ilmestyy, on itsestään selvää, että Pekko Peruspelaajalla on se käsissään julkaisupäivänä tai viimeistään parin päivän kuluttua. Ei niin kovinkaan kauan sitten Suomessakin tavailtiin Com 2001 Oy:n ja muiden jättimyyjien luetteloita, joissa ilmoitettiin julkaisupäiväksi mitä sattuu, ja sitten jätettiin ennakkotilaus... ja sitten odotettiin. Viivästyksistä ei uutisoitu missään, joten peli tuli sitten kun tuli. Eikä ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun kuukausia tai vajaan vuodenkin odotettu peli olikin lopulta aivan hirveä.
Pelikelvottomuus
Monesti itketään siitä, että nykyisin pelit saavat arvosteluissa aivan liikaa pisteitä. Huipputuotannot keräävät yli yhdeksänkymmenen keskiarvoja sadasta ja keskinkertaisetkin viritykset helposti 70 pistettä. Tässä on kuitenkin huomattava se, että näitäkin pelejä on mahdollista pelata. Niissä on mielekästä sisältöä ainakin muutamaksi tunniksi ja kontrollit ovat sentään olemassa. Jos nykyaikainen miljoonilla tehty, ihan pelattava mutta tylsä peli saisi 50 pistettä, se olisi aivan liian kilttiä todellista moskaa kohtaan. Etenkin budjettihintaisina peleinä julkaistiin "vanhoina hyvinä aikoina" niin hirveää tavaraa, että nykymaailmassa oltaisiin taas oikeussalissa. Alla olevassa videossa maineikkaan Sensible Softwaren huomattavasti vähemmän maineikas "Oh No" ja pelin koko sisältö.
Oppimiskynnys
Etenkin strategiapelaajia pidetään nykyisinkin melko kovina nörtteinä. Tämä on pientä alkusoittoa siihen verrattuna, mitä todellisuus oli vielä alle 20 vuotta sitten. Että pelistään sai mitään irti, piti käytännössä lukea läpi / pitää käsillä monisatasivuista käsikirjaa, joka selitti, mikä tuo ja tuo röpö kartalla on ja kuinka paksu panssari siinä on. Koko tunnelmaan virittäytyminen vaati kovaa psyykkausta, kun toisen maailmansodan ratkaisutaistelut oli kuvattu heksakuvioilla ja kirjaimilla.
Kasettiasema
Jos minun pitäisi valita yksi laite, joka vaan olisi saanut olla olematta olemassa, se on kyllä kasettiasema. Vastaavaan epäluotettavuuden ja käytön hankaluuden määrään ei ole yltänyt monikaan tuote ATK-historiassa. En toki kiistä sitä, että edullisuudellaan C-kasetteja käyttänyt laite toi tietojen tallennuksen monen ulottuville (ja C64:n loader-musat ovat hienoja), mutta mikään tästä ei ilahduttanut pätkän vertaa siinä vaiheessa kun yli puolen tunnin odottelun jälkeen ruudulle ilmestyi vain "READY."
Keskustelut (44 viestiä)
Rekisteröitynyt 07.12.2007
08.07.2012 klo 21.55 15
Kiitos tästä listasunnuntaista, oli oikein kiinnostava!
08.07.2012 klo 21.55 1
2. Joo joskus Dosin aikana. Mutta SNES-Gamecube aikana ei juurikaan ollut keskeneräisiä bugihelvettejä. Jokainen isohko peli oli täysin pelattava ja toimivat, ei tarvetta day 1 päivityksille.
3. Tarkoittaa että jokainen uuno pääsee pelit läpi, ikään kuin ne eivät muuten olisi tarpeeksi helppoja. Ennen monen pelin läpäisy sentään oli joku saavutus. Nyt ne on vaan achievementien keräystä.
4. Ja nyt on armoton hypetrain käynnissä vuosia ennen pelin julkaisua. Sitten sitä kiirehditään markkinoille jottei julkaisu myöhästy. Kaikki hyvät pelit tehdään "It's done when it's done" mentaliteetilla.
5. Peliarvosteluja ei voi tehdä noin inflaatio mielessä. muutenhan yhdenkään pelin ei pitäisi saada hyviä grafiikka tms. pisteitä koska joskus ne on kuitenkin rumia uusiin verrattuna. Aina on ollut hyviä ja käytännössä pelikelvottomia pelejä. Tuo Oh No näytti ihan toimivalta ja kyllä joku Ninja Blade on ihan pelikelvoton verrattuna nykyajan standardeihin.
6. Huono asia? Lol silloin oli strategiassakin jotain syvyyttä toisin kuin nykyajan press X to win
7. No tavallaan totta, mutta samaan kastiin menevät Virtual Boyt, Gameboy Camerat ja Kinectit. Paskoja laitteita on aina ollut.
Rekisteröitynyt 10.04.2007
08.07.2012 klo 22.01
08.07.2012 klo 22.17 1
Typo artikkelin ekassa sanassa. Ja millä "naapurisaitilla"?
Et ole tosissasi?
Veikkaan, että dome.fi.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.07.2012 klo 22.45 4
1. Heh. Jos "arvostelijat ja tekijät ovat kamuja" nykyään, mitä luulet tilanteen olleen silloin kun vaikkapa Suomessa koko tietokonepiirit olivat noin prosentin-kaksi nykyisestä? Mm. Jori Olkkonen kirjoitti itse arvostelun pelistä, johon oli tehnyt musiikin (jääväsi kyllä itsensä äänien arvosanasta). Nykyään sentään on mahdollista, että peleistä kirjoittaa joku, jolla ei ole mitään suoraa kytköstä keneenkään toisessa päässä. Vastaavasti vaikkapa itse tunnen porukkaa vähän joka puolelta, mutta ei ole ongelmaa sanoa mikä pelissä on vikana, oli tuttu tai ei.
2. Nintendolla ja muilla konsolivalmistajilla (paitsi Atarilla) oli kohtuullinen testaus - muttei virheetön sekään. Tietokonepuolella taas rikkinäisiä pelejä oli ihan mieletön määrä.
3. Tarkoittaa myös, että kaikki saavat vastinetta rahalleen ilman veren pieremistä. Hyvän pelin merkki sekin, ja nykyaikana paljon paremmin hallussa.
4. Hypetys ei ole miksikään muuttunut, mm. Frontier: Elite II -nimistä bugikasaa hypetettiin vuosia ja taas vuosia, kunnes se lopulta saatiin ulos useimpien pettymykseksi. Useimmat "when it's done" -pelit eivät ole olleet julkaisussa done. Eivät ennen, eivät nyt.
5. Olen maksanut Oh No -tasoisista ja huonommistakin peleistä usean viikon viikkorahoja. Toimivuus oli aika kaukana siitä, kun tajuaa että pelissä ei tapahdu mitään ensimmäisen viiden minuutin jälkeen. Ninja Bladen on mm. Manu pelannut läpi useita kertoja.
6. Suosittelen kokeilemaan Paradoxin nykyisiä strategioita. Ojentavat ainakin itselleni perseeni siinä määrin että mitään lisävaikeutusta kuivista taulukkomanuaaleista tai näppäimistöoikoteista ei tarvita. Pointti olikin siinä, että nykyään kaikki tämä informaatio voidaan lisätä peliin interaktiivisesti.
7. Mikään luettelemasi ei ole ollut käytössä monella valmistajalla ja miljoonilla ja taas miljoonilla käyttäjillä, joilla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Kasettiasema ei ollut paska laite, se oli paska konsepti, paska vaihe tekniikan historiassa.
08.07.2012 klo 22.50
Keksi itse parempi laite kuin kinect.. Odotan innolla ja lupaan tilata sen ennakkoon...
Liikaa näitä "minun mielipiteeni asiaan on ainoa oikea..." täällä..
Mutta hieno artikkeli kaiken kaikkiaan!
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
08.07.2012 klo 23.03 10
Vähän sama musiikin kans, ihmiset kuuntelee 80-luvun(10 vuoden aikana tehtyjä) parhaita biisejä ja miettii miks nykyään ei tuu joka päivä samanlaisia biisejä.
Jos jotain haluan nostalgiakyynelehtiä nii sitä, että penskana oli helpompi tykätä jopa paskasta pelistä. Nykyään sitä on nii paljo vaativampi, että ihan ok pelattavatki pelit ei enää herätä kummempia fiiliksiä.
08.07.2012 klo 23.04 2
Arvosteluista sanon nyt sen verran, että silloin sentään kannatti tilata esimerkiksi pelit-lehteä. Nykyään luen foorumeista kommentit peleistä (Esim. muropaketti), koska sieltä tulee käyttäjiltä yleensä suorasanaisinta palautetta nykypelien pelattavuudesta, tai lähinnä sen puutteesta.
Vaikeusaste oli aikanaan kunnossa, doomissakin ensimmäinen vaikeusaste oli juuri sopiva niille ketkä eivät osanneet pelata, ja vaikeusaste sen mukainen. Nykyään saa suoraan vääntää vaikeimmalle vaikeusasteelle koska normal on entisajan easy, ja ainoa haaste tulee lähinnä joko pomotaisteluissa, jos sielläkään. Peli on kuitenkin ohi muutamassa päivässä ja "AHAA"-elämykset loistavat poissaolollaan.
Muutenkin joissain peleissä sai käyttää vähän enemmän päätä jotka opettivat pelaajaa kasvamaan ihmisenä, eikä näitä ADHD-tason järjestelmiä jossa nuolet kertovat kaiken. Portal nyt pienenä poikkeuksena nykysistä peleistä.
Nuoremman ikäni vuoksi jäi "kuusnepa" ajat kyllä pelaamatta, mutta NES ja sitä suuremmat konsolit ja sen aikainen PC-pelaaminen tuli kyllä elettyä läpi nykypäivään asti. Ei tarvinnut 90% peleistä ladata mitään patcheja, ja jos piti niin peli oli muutenkin sellaista laatua, ettei sitä peliä kannattanut ostaa.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.07.2012 klo 23.07 5
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
08.07.2012 klo 23.09
Jos jotain haluan nostalgiakyynelehtiä nii sitä, että penskana oli helpompi tykätä jopa paskasta pelistä.
Sitä oli pokeritermiä käyttääkseni aika pot committed, kun oli esim. 300 markkaa kantanut pelikauppaan 0 markan tuloistaan. Siitä sitten tykättiin tai itkettiin ja tykättiin.
Rekisteröitynyt 05.07.2012
08.07.2012 klo 23.10 1
08.07.2012 klo 23.31 5
Itselleni kohtuuttomankin suuri itkun aihe nykyään on manuaalit. Niillä nykyisillä pefleteillä joita pelien mukana joskus jaellaan ei tee sitten yhtään mitään. Pelien kuluttajapakkausten siirtyminen CD-ja DVD-kokoon oli pahin takaisku pelaamiselle jonka olen itse joutunut kokemaan. Muistellaanpa hartaudella joitain menneiden aikojen legendaarisimpia manuaaleja. SWOTL lisälevyineen, Great Naval Battles, Pacific War, Steel Panthers, 688 Attack Sub, jne jne. Monisataasivuiset, hienosti kuvitetut kirjat olivat (ja ovat itselleni yhä) hakuteoksia jossa kerrottiin faktoja ja taustoja tapahtumista joita peli käsitteli. Nykyään ei tule sitten yhtään mitään ja jostain in-game manualista pitää koittaa arvata mikä vaikuttaa mihinkin ja millä tavalla. Ei näin. Ei todellakaan näin.
Kalliitahan ne kirjat olivat kirjoittaa ja painaa, mutta saipahan jotain konkreettista vastinetta rahalleen. Menneinä aikoina juuri manuaalit olivat piratismintorjuntaväline numero yksi. Nykyään on niin helppo vaan torrentoida uusin pelifile jostain kun 50 euroa maksamalla ei saa yhtään mitään sellaista jota piratisoimalla ei saisi (no nettipelaaminen on poikkeus joissain genreissä joo). Ostamalla jonkun satasen Collectors Editorin saattaa saada jonkun konseptitaidehömpötyksen mutta harvoin mitään käyttökelpoista. Siitä yllätyin että GT5:n keräilyversion mukana tullut kirja ei ollut täyttä skeidaa. Ei mitään wanhojen hyvien aikojen veroista, mutta askel oikeaan suuntaan ja parasta mitä viime vuosina on tullut vastaan.
Ja sitten olisi tietysti grafiikka vastaan sisältö, tarina ja innovatiivisuus. Esim Sierra pystyi vuosikausia myymään käytännössä saman pelin Police, Space, King's tai jonain muuna Questina tai Larrynä. Mekaniikka ja grafiikka oli about samat mutta homma toimi koska tarinaan ja maailmaan panostettiin. Nykyään EA puskee vuosi toisensa jälkeen samoja urheilupelejä lähes samoilla grafiikoilla pelaajatiedot päivitettyinä ja kansa ostaa ja huutaa hoosiannaa. Eikä siinä mitään, olen itse yksi muiden joukossa jonottamassa uusinta Fifaa julkaisupäivänä. Kansa saa mistä kansa haluaa maksaa, mutta jotenkin se kuitenkin sattuu sieluun. Sanon tähän loppuun vielä LucasArts, Nethack ja Bullfrog ja menen nukkumaan.
Rekisteröitynyt 04.09.2011
09.07.2012 klo 00.43
Melkein kaikki asiat ovat olleet huonommin kun katsotaan niitä nykypäivästä menneisyyteen. Silloin ei kuitenkaan paremmasta osattu haaveilla, ja se mikä oli, oli tietenkin sitä parasta. Samalla tavalla pelaajat haukkuu 30 vuoden päästä pystyyn kaiken mikä oli ja on 2000-luvun alussa. Itse aloitin C64:lla vuonna -91, ja ainoa asia tosiaan oli se kasettiasema joka saattoi raastaa hermoja, muuten pelaamisesta nautti todella paljon.
Missäslaitteissa se kasettiasema sitten oli? Itse olen ilmeisesti sitten niin nuori(vasta 80-luvulla syntynyt), etten ole nöhnyt enään pelilaitteita, jossa olisi ollut kasettiasema. Diskettiasemanhan niissä oli. Kasetit oli sitä ennen vai? Ainakin mun Commandore 64:ssä oli lerppuasema, johon tuli semmosia isoja diskettejä, ei c-kasetteja.
Mitä tulee c-kasettien muuhun käyttöön, olivat ne oivallisia Vinyylien rinnalla(sillonhan ei ollut vielä cd-levyjä). Voisin kuvitella että esim. autossa, vinyylisoitin olisi ollut aika kömpelö. Myös c-kasetti mahdollisti silloiset vastineet i-podeille, kannettava kasettisoitin. Lisäksi tuli kyllä vielä 2000-luvun puolellakin käytettyä c-kasetteja musiikin nauhoittomiseen. Toisin sanoen c-kasetti mahdollisti paljon asioita, jota silloin ei olisi muuten voitu tehdä. EI ne sen kummempia pahoja olleet kun vhs-kasetitkaan.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 00.58
Levyasemien hinta alkoi laskea vasta 80/90-lukujen taitteessa, kun markkinoille tuli paljon levarilaitteita ja C-64:ää liikkui jo paljon käytettynä sen aikanaan levyasemalla ostaneilta. Olivathan ne halvimmat korputkin toki hirveitä, mutta sentään useimmiten toimivat.
C-kasetti sinällään ei ollut mikään saatanan välikappale, jos nyt kohta esim. VHS-kasettiin verrattuna vielä todella yksinkertainen ja sitä kautta häiriöherkempi (jos mahdollista). Vanha keksintöhän se jo tuossa vaiheessa tosin oli ja halpaa, äänenlaadultaan huonoa tekniikkaa. Analogiaikana jo pelkkä kasetin nauhoittaminen kotona niin että sitä pystyi kuuntelemaan oli oma taiteenlajinsa. Samoin nauhan ryppääntyminen pilalle ja muut "täysin arkipäiväiset" ongelmat ovat ainakin tällä korvalappustereoiden käyttäjällä kovinkin tuoreessa muistissa.
Ei ole ikävä DATiakaan, eikä DV-nauhaa, eikä mitään itsensä lukupään ympärille hirttävää linnunpelätinmateriaalia sen puoleen.
09.07.2012 klo 00.59
1. Ainakin silloin oli suht rehtiä ja riippumatonta arvostelua. 6 tai 7 oli yleinen arvosana toisin kuin nykyään kun yli puolet saa kaseja ja arvostelijat ja tekijät ovat kamuja. Täysin hyödyttömiä kun kaikki kehotetaan ostamaan, arvostelujen on tarkoitus selventää mihin kannattaa tuhlata aikaa.
http://validgaming.com/revelations-2012/
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
09.07.2012 klo 01.08
No okei, komppaan artikkelia. Mutta ehdotan ensi viikon aiheeksi asiat jotka olivat paremmin vanhaan hyvään aikaan. Kaikki ei ole mennyt parempaan suuntaan. Monet itkevät vaikeustasosta, itse en koe sitä epäkohdaksi. Ennen pelasivat vain nörtit joita kiinnosti harjoitella ja opetella pelaamaan. Nykyään pelaavat kaikki. Ei siitäkään tulisi mitään jos 85% ostajakunnasta näkisi vain 40% pelin sisällöstä koska eivät välitä harjoitella ja opetella? Valintakysymys joo. Ja tehdään nykyäänkin vaikeitakin pelejä ihan tarpeeksi vaikka jokaisen julkaistun pelin läpäisy ei vaadikaan viikkokausien hinkkaamista.
Njoo, en ite ole ihmeellinen vaikeiden pelien suurin fani enää. Joskus tuossa teinivuosina tykkäs pelata kaiken vaikeimmalla läpi jos vaan taidot riitti, nyt alottaa yleensä normalilla koska haluaa lähinnä reilun pelikokemuksen. Ei haittaa jos peli testaa älyä tarjoamalla älykkäät vastustajat, mutta jos vastustaja huijaa, nii omasta mielestä koko vaikeudesta menee pohja pois. Tämän takia moni strategiapeli menee mielellään juuri normalilla tai ihmisvastustajaa vastaan.
Itselleni kohtuuttomankin suuri itkun aihe nykyään on manuaalit. Niillä nykyisillä pefleteillä joita pelien mukana joskus jaellaan ei tee sitten yhtään mitään. Pelien kuluttajapakkausten siirtyminen CD-ja DVD-kokoon oli pahin takaisku pelaamiselle jonka olen itse joutunut kokemaan. Muistellaanpa hartaudella joitain menneiden aikojen legendaarisimpia manuaaleja. SWOTL lisälevyineen, Great Naval Battles, Pacific War, Steel Panthers, 688 Attack Sub, jne jne. Monisataasivuiset, hienosti kuvitetut kirjat olivat (ja ovat itselleni yhä) hakuteoksia jossa kerrottiin faktoja ja taustoja tapahtumista joita peli käsitteli. Nykyään ei tule sitten yhtään mitään ja jostain in-game manualista pitää koittaa arvata mikä vaikuttaa mihinkin ja millä tavalla. Ei näin. Ei todellakaan näin.
Kalliitahan ne kirjat olivat kirjoittaa ja painaa, mutta saipahan jotain konkreettista vastinetta rahalleen. Menneinä aikoina juuri manuaalit olivat piratismintorjuntaväline numero yksi.
Nykyään EA puskee vuosi toisensa jälkeen samoja urheilupelejä lähes samoilla grafiikoilla pelaajatiedot päivitettyinä ja kansa ostaa ja huutaa hoosiannaa. Eikä siinä mitään, olen itse yksi muiden joukossa jonottamassa uusinta Fifaa julkaisupäivänä.
Tuppaa myös monella näissä nostalgiahöyryissä unohtua tuo minkä Mikko jo lipsauttikin. 300mk ~50e. Pelit maksaa nykyään jopa vähemmän kuin tuo joten pelien hinnat on aika oudosti onnistuneet väistämään inflaation kokonaan. Siitä huolimatta, että kustannukset AAA-luokan peleissä on kasvanut ihan järkyttävästi, erityisesti markkinoinnin kasvun myötä. Paljolti voidaan antaa kiitosta sekä tuotteiden myynnin kasvulle, mutta myös esim. pakettien sisällön köyhtymiselle. Rahanarvolaskuri antaa esim. 1993 vuoden 300mk pelin hinnaksi nykyrahassa 64 euroa(mutkia suoraks). Harva peli maksaa näin paljoa. Ilman suuria ostajamääriä, pelaaminen olisi arvaten huomattavasti kalliimpaa kuin se tällä hetkellä on.
09.07.2012 klo 01.12
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 01.16
Mitä tulee c-kasettien muuhun käyttöön, olivat ne oivallisia Vinyylien rinnalla(sillonhan ei ollut vielä cd-levyjä).
Niin tähän nyt vielä piti kommentoida asia, joka koskee paljon muutakin kaikkea vanhaa. Eivät ne olleet oivallisia, mutta ne olivat: olemassa. Otan maailman C-kasetilla mieluummin kuin maailman ilman tallennusvälinettä, mutta otan lähes kaikki tallennusvälineet mieluummin kuin C-kasetin. Etenkin jos ei tarvitsisi olla hirveän lossy.
09.07.2012 klo 01.52
09.07.2012 klo 01.57
Tuli vaan mieleen, kun tuossa äskettäin nakkasin ison läjän sellaisia avaamattomana roskiin edes pyyhkimättä parinkymmenen vuoden pölyjä...
09.07.2012 klo 05.48
Ennen oli asiat paremmin, ainakin rehellisyyttä tuntui olevan enemmän.
Rekisteröitynyt 03.04.2009
09.07.2012 klo 07.24
Sieltä tuli tilattua Sonic 2 (kädet täristen avasin postipakettia läjä kavereita ympärilläni ja olimme onnesta omenaisina)...
Tilattua tuli myöskin Sega Menacer-valopyssy jonka postipaketin avasin ihan yksin, pistin pelit pyörimään ja tuumasin että "Hömm...olikohan tämä nyt kaiken sen rahan arvoista mitä tähän pistin? Oli!"
Itsepetos oli kovaa luokkaa :D
Ja kasettiasemasta ja sen ainakin yhdestä hyvästä puolesta:
Paikallisesta Info-kirjakaupasta sai pahimpaan pelinälkään karkkirahoilla (15-25 markkaa) halpiskasettipelejä. Paskettahan ne olivat, mutta uutta pelattavaa silti :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 07.25
Mitä tulee c-kasettien muuhun käyttöön, olivat ne oivallisia Vinyylien rinnalla(sillonhan ei ollut vielä cd-levyjä).
Niin tähän nyt vielä piti kommentoida asia, joka koskee paljon muutakin kaikkea vanhaa. Eivät ne olleet oivallisia, mutta ne olivat: olemassa. Otan maailman C-kasetilla mieluummin kuin maailman ilman tallennusvälinettä, mutta otan lähes kaikki tallennusvälineet mieluummin kuin C-kasetin. Etenkin jos ei tarvitsisi olla hirveän lossy.
Mielestäni artikkelissa käsitelty C-kasetin käyttö nimenomaan häiriöherkkänä pelimediana on myös melko tavalla eri asia kuin Nikke T:n kopiointi tupladekillä kuuntelukäyttöön.
Rekisteröitynyt 22.03.2012
09.07.2012 klo 09.02 1
09.07.2012 klo 09.44
En tajua miks nämä urheilupelit otetaan aina esimerkiksi tämmöisessä tapauksessa. Eikö ole loogista, että laji joka ei kehity ei myöskään kehity pelillisesti juuri. Kuitenkin suurinosa näistä haluaa pelata niillä uudemmilla joukkueilla ja pelaajilla, joten vaikea käsittää miksi tässä pitäisi tapahtua jotakin suurta muutosta.
Ei suuria muutoksia tarvitakaan, mutta silti niistä parista kosmeettisesta "parannuksesta" plus uusista tiimipäivityksistä otetaan täyden pelin hinta. Ne voisi ihan hyvin pistää jakoon DLC:nä vitosella tai kympillä. Mutta kun kansa (edelleen, itseni mukaan lukien, vaikka vähän hävettääkin) on valmis maksamaan niin mikä ettei?
Esim Fifa 09:ssä oli vielä vähän pelillisiä ongelmia. Kympistä lähtien olisin ollut ihan tyytyväinen pelkkiin tiimipäivityksiin. Fifa 10 vs 12 näyttää samalta, tuntuu samalta, on sama. Uusin Uefa tuli sentään DLC:nä eikä täyshintaisena levynä joten ehkä tässä ollaan pikku hiljaa menossa parempaan päin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 09.51
Tuosta ekasta osasta eli peliarvosteluista on kyllä kieltämättä jännä, jos selailen iänkaikkisen vanhoja pelilehtiäni niin sieltä löytyy paljon arvosteluja joista olen samaa mieltä kun taas nykyisissä se 90pisteen "megahyper 5/5 ebin" peli on niin paska että sitä ei jaksa edes puoleenväliin pelata.
Olet sitten varmaan tietoinen siitä, että monissa pelilehdissä oli jo 1980-luvulla aivan yleisenä tapana sopia arvosanoja ja pelin näkyvyyttä julkaisijoiden kanssa ennen kuin peliä oli pelattu minuuttiakaan. Tämä tehtiin ihan siksi, että saatiin peli esille ennen kilpailijoita. Esim. Zzap! 64:n 90+ pistettä LED Stormille oli varsinainen uskottavuuden tukipilari, menin vieläpä melkein ostamaan sen ko. höpöhöpöarvostelun perusteella.
Itse kun selailen noita vanhoja lehtiä, nousee tietenkin esiin hyviä pisteitä saaneita klassikoita - tai ainakin muistan niitä paremmin. Ne mustavalkoisella painetut rupupelit tulee unohdettua. Samoin oma vaativuus on tässä matkan varrella noussut aika tavalla, jos pitää valita käynnistänkö Eliten vai GTA IV:n niin aika herkästi se GTA koneeseen lentää.
Suomalaisissa medioissa arvostelut olivat taloudellisesti riippumattomia, koska ketään ei kiinnostanut tarpeeksi. Ideologisesti riippumattomia ne sen sijaan eivät aina olleet :)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 10.08
Steel Pantherseita ja yms pelanneena voin kyllä todeta että ei se oppimiskynnys noissa hexa pohjasissa peleissä nyt niiiin kova ole.
Steel Panthers on kyllä aika kasuaalia verrattuna SSI:n kasaristrategioihin. Itselläni on noita manuaaleja tallessa, 200 sivua opeteltavaa on sellainen normi jos pelissä on tarkoitus voittaakin.
09.07.2012 klo 10.29 1
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
09.07.2012 klo 10.50 3
tuo vip tyyppi siis kattoo aina läpipeluuohjeita, kun ei pääse jostain kohasta läpi. Oletko oikeasti noin avuton? Itse en ainakaan alentuisi moiseen.
1/5
Rekisteröitynyt 05.07.2012
09.07.2012 klo 10.55 2
Melkein kaikki asiat ovat olleet huonommin kun katsotaan niitä nykypäivästä menneisyyteen. Silloin ei kuitenkaan paremmasta osattu haaveilla, ja se mikä oli, oli tietenkin sitä parasta. Samalla tavalla pelaajat haukkuu 30 vuoden päästä pystyyn kaiken mikä oli ja on 2000-luvun alussa. Itse aloitin C64:lla vuonna -91, ja ainoa asia tosiaan oli se kasettiasema joka saattoi raastaa hermoja, muuten pelaamisesta nautti todella paljon.
Missäslaitteissa se kasettiasema sitten oli? Itse olen ilmeisesti sitten niin nuori(vasta 80-luvulla syntynyt), etten ole nöhnyt enään pelilaitteita, jossa olisi ollut kasettiasema. Diskettiasemanhan niissä oli. Kasetit oli sitä ennen vai? Ainakin mun Commandore 64:ssä oli lerppuasema, johon tuli semmosia isoja diskettejä, ei c-kasetteja.
Mitä tulee c-kasettien muuhun käyttöön, olivat ne oivallisia Vinyylien rinnalla(sillonhan ei ollut vielä cd-levyjä). Voisin kuvitella että esim. autossa, vinyylisoitin olisi ollut aika kömpelö. Myös c-kasetti mahdollisti silloiset vastineet i-podeille, kannettava kasettisoitin. Lisäksi tuli kyllä vielä 2000-luvun puolellakin käytettyä c-kasetteja musiikin nauhoittomiseen. Toisin sanoen c-kasetti mahdollisti paljon asioita, jota silloin ei olisi muuten voitu tehdä. EI ne sen kummempia pahoja olleet kun vhs-kasetitkaan.
No siis C64:ssahan ei ollut sisäänrakenettuna mitään asemia, vaan piti ostaa erikseen. Ite sain C64:n ja siihen kasettiaseman tosiaan vuonna -91 ollessani 10-vuotias. Lerppuasema ois ollut tietenkin unelma :)
Mutta ajatelkaas onko nykyään enää pelin asentaminen yhtä hupaisaa kuin ennen? Ei todellakaan ole! Aikoinaan kun itsellään ei vielä kotona ollut internet yhteyttä niin pelit ja demot piti ladata koulusta tai kirjastosta ja pakata disketeille. Muistuu hyvin mieleen kun latailin koulussa Heretic 2 demoa ja pakkasin sen 15 korpulle.. kotiin kun saavuin niin viimeisessä korpussa ilmeni CRC-Error. Voi sitä riemun tunnetta! :D Ei nykyään koe sellaista.
09.07.2012 klo 12.02
Rekisteröitynyt 26.01.2011
09.07.2012 klo 12.48
09.07.2012 klo 13.19
Poikkeuksia toki löytyy puoleen ja toiseen, mutta yleisesti ottaen pelit on kyllä menneet rutkasti helpommiksi. Ei toki tarvi tehdä paluuta niihin sadistisen vaikeisiin peleihin, mutta se, että pelissäkin pitää pysähtyä ajattelemaan ei ole huono homma (Darksidersit ja Portalit hyviä esimerkkejä, mitä haluttaisiin lisää).
09.07.2012 klo 13.34
tuo vip tyyppi siis kattoo aina läpipeluuohjeita, kun ei pääse jostain kohasta läpi. Oletko oikeasti noin avuton? Itse en ainakaan alentuisi moiseen.
1/5
älä itke :)
Rekisteröitynyt 04.11.2007
09.07.2012 klo 14.31
Ai kinecti pska laite? Joo puolet boksin omistajistahan ostaa paskan laitteen. Laitetaan yksi parhaiten myyviä lisälaitteita fail listalle, joo mikä hieno idea!!
Keksi itse parempi laite kuin kinect.. Odotan innolla ja lupaan tilata sen ennakkoon...
Liikaa näitä "minun mielipiteeni asiaan on ainoa oikea..." täällä..
Mutta hieno artikkeli kaiken kaikkiaan!
Hyvinhän Kinect on mennyt kaupaksi, mutta ei sen myynnit vielä mitään puolta XO-laitekannasta ole. Ja muutenkin tuntuu siltä, että ainakin puolet Kinectin ostajista tekee sillä ihan muuta kuin pelaa XO:lla. Kinect on fiksu laite, mutta ei siitä oikein ole pelikäyttöön.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
09.07.2012 klo 14.59
Mutta muistan itsekin kun piti kaverin koneella tehdä joku ihme .BAT tiedosto jotta sai pelin toimimaan jos sai. Ja kun ja vihdoin peleihin tuli yleiseksi sellainen ominaisuus kuin AUTO DETECT niin sai kenties nauttia äänistäkin.
Pelejä tuli itsekin ostettua pienen kansikuvan perusteella ja välillä jonkun 10 rivin Nintendo-lehti arvostelun perusteella. Välillä yllätyi positiivisesti, välillä negatiivisesti.
Arvostelijat saisivat kyllä vähän uskaltaa antaa huonoampiakin pisteitä huippupeleille. En vaan jaksa millään uskoa että kaikki maapallon peliarvostelijat ovat sitä mieltä että peli AAA on 90 pisteen arvoinen tai yli.
Onhan noita poikkeuksia vielä jotka uskaltavat antaa huonojakin pisteitä huippupeleille, vaikkakin seurauksena on kauhea paskamyrsky pelin fanien toimesta ja nämä tyyliin uhkaavat tappaa koko arvostelijan perheineen. No joo, ehkäpä ymmärrän nyt miksi sille viimeisimmälle huippupelille tulee joka suunnasta lähes täysiä pisteitä.
Kyllä vanhoissa ajoissa puolensakin oli. NYkyään mikään ei oikein tunnu edes uudelta kun pelistä tihkuu demoa, videopätkää, yms. juttuja kauan ennenkuin peli on edes ulkona. Ennen oli vaan muutama pieni kuva, ei muuta.
Rekisteröitynyt 26.09.2007
09.07.2012 klo 15.02
Kuka vielä muistaa kun CD-ROM tulivat tietokoneille ja niitä kaikkia ylihintaisia roskaohjelmia ja "multimedia"-tietoteoksia, joita väännettiin softatalojen liukuhihnoilta jotta CD-lukijan ostaneilla olisi edes jotakin käyttöä kalliille laitteelleen? :D
Tuli vaan mieleen, kun tuossa äskettäin nakkasin ison läjän sellaisia avaamattomana roskiin edes pyyhkimättä parinkymmenen vuoden pölyjä...
Itsellä tuli ekana mieleen Microsoft Encarta. Ns. vanhan ajan wikipedia. Ja kyllähän sille käyttöä tuli! :D
09.07.2012 klo 18.34 2
Rekisteröitynyt 05.07.2012
09.07.2012 klo 19.49
09.07.2012 klo 20.55 1
Sanoisin että ainakin PS1-aikana arvostelut olivat luotettavan oloisia tai ainakin mielenkiintoisia, liki kaikki pelit pelikelpoisia, haastetta oli vaikkei tuhannen sivun manuaaleja, julkaisuajoista oli summittaisia tietoja, päivityksiä ei tarvittu ja läpipeluuohjeet löysi jos näki vähän vaivaa.
Vastaavasti nyt peliarvostelut tuntuvat lähinnä mainoksilta, geneerisistä kloonipeleistä ei huvita pelata kuin parasta, haastetta ei löydy edes vaikeimmalla tasolla, julkaisuajat ovat lyöty kiveen jo kun peli paljastetaan, liki kaikissa peleissä on pahoja bugeja ja jantterit googlaavat läpipeluuohjeet heti kun jäävät puoleksi minuutiksi jumiin.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
10.07.2012 klo 00.50
Osa asioista oli ennen paremmin, mutta edistystäkin on tapahtunut. En tosiaankaan kaipaa sitä "arvotaan seitsemän äänikorttia ja kolme lisä-äänikorttia" -pelleilyä asennusohjelmissa.
12.07.2012 klo 11.46
13.07.2012 klo 04.03
No siis C64:ssahan ei ollut sisäänrakenettuna mitään asemia, vaan piti ostaa erikseen. Ite sain C64:n ja siihen kasettiaseman tosiaan vuonna -91 ollessani 10-vuotias. Lerppuasema ois ollut tietenkin unelma :)
Mulla ei koskaan ollut varaan teinin budjetille turhan tyyriiseen 1541-lerppuasemaan, sillä rahojen piti riittää myös viinaan, tupakkaan, mopobensaan, mopo-sportin virityssarjoihin ja hevilevyihin... Ei ollut helppoooo!
Rekisteröitynyt 01.04.2011
18.07.2012 klo 23.07
C-64 ajoilta todella muistan nuo sairaat hinnat 50-300mk/c-kasetti peli. Ja sitten kun kotiin päästiin odottelemaan juurikin tavallisesti 30min+ että peli starttaisi niin saattoi käydä ettei C-asema pystynyt lukemaan nauhaa ja peliä ei vaan päässyt koskaan pelaamaan. Onneksi rahat taisi saada takaisin tai vaihtaa sitten toiseen peliin. Darkman ei esim. koskaan toiminut minulla C-64 kasettiasemalla. :(
Ennen sai tyytyä pikselimössöön kun ei kovin paljon paremmasta osannut haaveilla. Silloisia pelejä pelatessa pyörittelin tosin mielessäni että jos tämänkin pelin kokisi eri kuvakulmasta + paremmilla grafiikoilla/aseilla mielikuvituksen sijaan. Siksi käytänkin aikaa mm. nykyajan pelien maailmojen yksityiskohtaisten maailmojen ihastelemiseen. :)
Nykyisin voin hyvillä mielin retroilla ajan salliessa vanhemmilla pelilaitteilla mutta onneksi tekniikka on kehittynyt huimasti 80 ja 90 luvuilta. Muistaako joku vielä 90-luvulta esim. että pc-maksoi 12-15.000 mk mahtavalla 16 MHz prosessorilla ja 40 Mt keskusmuistilla ja verkkosivun latautuminen modeemilla kesti vaikka 30min. ?
Olen todellakin suunnattoman kiitollinen nykyajasta + HD-konsoleista + pelitarjonnasta... AAMEN. :)
Kirjoita kommentti