Tuorein sisältö

Nitro Games

Manu Pärssinen

28.11.2007 klo 08.45 | Luettu: 18080 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Merisotaa Suomesta
Kuvassa tehotiimi Jussi Tähtinen, Antti Villanen ja Kim Soares.

Suomalaisen pelibisneksen laajeneminen kulkee höyrylaivan lailla ja uusia firmoja putkahtelee silloin tällöin julkisuuteen. V2.fi tutustui vielä melko tuntemattomaan Nitro Gamesiin, jonka East India Company -peli sai maailmanlaajuisen julkaisusopimuksen syyskuussa. Julkaisijana toimii Lighthouse Interactive. Kyselimme toimitusjohtaja Antti Villaselta kuulumisia.

Pelinkehitystä ja kanuunankuulia


Nitro Games perustettiin tämän vuoden syksyllä ja se on Nitro FX Oy:n tytäryhtiö, josta suurin osa työntekijöistä siirtyikin. Emoyhtiö on toiminut pelinkehitysalalla jo vuodesta 2004 ja kun kustantaja isolle projektille löytyi, päätettiin sitä varten perustaa oma yhtiö. Nitro Gamesin ruorissa seisoo toimitusjohtaja Antti Villanen, päämoottoreina toimivat tuottaja- /suunnittelijakaksikko Kim Soares ja Jussi Tähtinen, jotka ovat olleet alusta asti mukana käynnistämässä pelitoimintaa Nitrossa.

V2.fi: East India Company ei ole siis ensimmäinen peliprojektinne?
Nitro: East India Company on ensimmäinen maailmanlaajuiseen levitykseen suunnattu PC-pelimme. Ennen EIC:tä olemme kehittäneet pelimoottoriamme ja tuottaneet sillä lukuisia pelimäisiä 3D-sovelluksia. Olemme myös toteuttaneet jonkun verran selainpohjaisia Flash-pelejä ja muita pieniä pelejä. Parhaillaan etsimme kustantajia seuraaville peleillemme ja kovan luokan pelikonsepteja on vireillä jo useita. Lähitulevaisuudessa myös tiimimme tulee kasvamaan uusilla rautaisilla ammattilaisilla.

East India Company on 1600-1800 luvuille sijoittuva merisota-aiheinen strategiapeli. Peli sijoittuu imperialismin kulta-aikaan, jolloin useat Euroopan valtiot perustivat omia Itä-Intian kauppakomppanioitaan ja taistelivat verisesti keskenään. Pelaaja toimii valitsemansa valtion kauppakomppanian johtajana ja tavoitteena on monopoliasema Itä-Intian kaupankäynnissä. Tämän saavuttaakseen pelaaja rakentaa kauppalaivastoja, valloittaa ja kehittää tärkeitä kauppasatamia, sekä käy verisiä taisteluja sotalaivastoillaan kilpailevien valtioiden kauppakomppanioita vastaan. Koko komeus paketoidaan 3D-pelimoottorilla, joka mahdollistaa elokuvamaiset meritaistelut mm. dynaamisesti vaihtuvine sääoloineen ja vuorokaudenaikoineen. Laivat ottavat realistisesti vauriota erityyppisistä ammuksista ja eri laivatyypit soveltuvat erilaisiin taktiikoihin. Laivatyyppejä on pienistä sluupeista suuriin linjalaivoihin.

Taisteluiden aikana laivojen purjeet ja mastot voi tuhota ketjukuulilla, mikä näkyy laivojen liikkumiskyvyn heikentymisenä. Täyslaidalliset perinteisiä kanuunankuulia murjovat tiensä läpi laivojen paksuista rungoista. Läheltä ammutut raehauliammukset niittävät miestä kannelta, merijalkaväki ampuu vihollislaivan upseereita ja muita tärkeitä henkilöitä kivääreillään. Kahakat huipentuvat laivojen kansilla käytäviin mies miestä vastaan käytäviin lähitaisteluihin, joissa ei armoa tunneta.

Strategia maailmanvalloitukseen


V2.fi: Mikä erottaa EIC:n strategiapelimarkkinoilla?
Nitro: Tavoitteena on tehdä peli, joka uudistaa merisotapelien genren ja näemme EIC:n pelinä, johon muita samantyyppisiä pelejä tullaan jatkossa vertaamaan. Meritaistelu itsessään poikkeaa täysin piraattipeleissä nähdyistä kanuunaleikeistä. EIC näyttää ja tuntuu todellisemmalta ja taistelufysiikka on aidompaa kuin missään vastaavassa pelissä on ollut.

Nitro Games valitsi kyseisen pelilajin, koska strategiapelit ovat koko pelitiimille lähellä sydäntä. Villasen mukaan genre tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa peli aiheesta, jota ei ole aiemmin peleissä käsitelty. Hän kertoo, että Itä-Intian kauppakomppaniat olivat historiallisestikin hyvin lähellä autonomisia valtioita, niillä oli omia armeijoita ja jopa oikeus julistaa sotia. Näin aihe oli omiaan loistavaksi pohjaksi pelille. Iso osa pelitiimistä on ollut myös koukussa Total War -pelisarjaan, mikä on toiminut inspiraationa myös omaan peliprojektiin.

V2.fi: Miten Lighthouse Interactive tuli mukaan kuvioihin?
Nitro: Kävimme neuvotteluja monen ison kustantajan kanssa. East India Company herätti laajaa kiinnostusta jo ensimmäisillä demoillaan. Lighthouse Interactive osoittautui kuitenkin meille sopivimmaksi vaihtoehdoksi - heiltä saimme käytännössä vapaat kädet gamedesignin suhteen sekä maailmanlaajuisen levityksen.

"Tällä hetkellä tuntuu luonnollisesti hyvältä. Meillä on ammattitaitoinen ja hyvistä tyypeistä koostuva tiimi, jolla on kova syke päällä", hymyilee tyytyväinen toimitusjohtaja.

Pelin traileri löytyy V2.fi:n tiedostoalueelta:
East India Company -traileri (HD)

Pelin sivut löytyvät osoitteesta eic-game.com.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Iceflake Studios... Jarkon Demoputka... >

Keskustelut (7 viestiä)

pal

28.11.2007 klo 11.00

Kyllähän tätä odottelee mielenkiinnolla, aihe on suht klassinen ja toteutus on varmasti jotain mitä saamme mielenkiinnolla odottaa.

Miekkataistelut ovat yleensä aika tuupaa näissä, mutta myös hyviä toteutuksia on nähty. Price of Persia Warrior Within alussa oli esimerkillisen menevää laivamäiskettä ja toivottavasti tästä on otettu vaikutteita.
lainaa
Wilsu

Rekisteröitynyt 11.04.2007

28.11.2007 klo 12.35

Persian Hinnassa tosiaan oli mahtava miekkailualku =D

Hienoa että täältä Suomestakin taas tulee lisää näin kunnianhimoisia projekteja. Ja aihe on äärimmäisen innostava.
lainaa
firece

Rekisteröitynyt 13.10.2007

28.11.2007 klo 14.35

Noista pienistä kuvista katsottuna grafiikka näyttää hyvältä tietysti riippuu koska tämä julkaistaan.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

28.11.2007 klo 17.42

Yleensä graafinen toteutus ja yleisen vähäinen kiinnostus aihepiiriä kohtaan ovat ajaneet minut pois meripainotteisten pelien kohdalta, mutta tämähän vaikuttaa lupaavalta. Tosin en minä tätä siltikään varmaan jaksa, jos peli on "vain" tavallinen, joskin hyvin toteutettu, strategia.
lainaa
firece

Rekisteröitynyt 13.10.2007

28.11.2007 klo 18.12

Vähän on heikko tuo fani panostus taustakuvia ja forumia ei löydy.
lainaa
Daedalus

Rekisteröitynyt 08.04.2007

28.11.2007 klo 18.14

Ehdottomasti seuraamisen arvoinen peli. Kunnon merisotapeliä olenkin jo kaivannut (ilman että tarttisi turvautua näihin antiikin klassikkoihin). Total War on hyvä inspiraation lähde ja esikuva kunhan pystyttäisiin kiinnittämään vähän enemmän huomiota tietokoneen tekoälyyn (TW-sarjan kanssa tämä alkaa olla jo aika anteeksiantamatonta kun sarjan pelejä on tullut jo lähemmäs kymmenen).
lainaa
crom

Rekisteröitynyt 11.10.2007

29.11.2007 klo 10.00

Näyttää hyvältä, idea on hyvä ja porukka tuntuu tosissaan kehittävän taisteluita sellaiseksi kuin pitääkin. Toivottavasti pelistä löytyy sitten enemmänkin sisältöä kuin pelkkää taistelua taistelun jälkeen...

... ja toivottavasti peliä ei päätetä yhtäkkiä tehdä myös konsoleille ja helpottaa ja yksinkertaistaa kaikkea, että ne finninaamaiset xbox-teinitkin osaisi pelata sitten.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova