Tuorein sisältö

Haastattelussa Ludocraft

Manu Pärssinen

11.04.2012 klo 11.27 | Luettu: 4314 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Pelisuunnittelua Suomesta
Muutama viikko sitten jaoimme koodeja kotimaisen Ludocraft-firman Air Buccaneers HD -peliin. Nyt on aika tutustua firmaan hieman paremmin, vastaajana toimitusjohtaja Tony Manninen.



Vaikka Ludocraft on ollut nimenä pitkään Suomen pelikuvioissa, ihmettelivät monet lukijamme mistä firmasta on kyse, kun Air Buccaneers HD:stä uutisoitiin, voitko kertoa yrityksen historian?

LudoCraft on perustettu joulukuussa 2006. Sitä ennen yrityksen perustajat toimivat Oulun yliopiston pelitutkimusyksikkönä kunnes tuli aika siirtyä yksityiselle sektorille pelioppeja tuotteistamaan. Pelitutkimus antoi meille hyvän pohjan pelien ja pelillisten ratkaisujen kehittämiseen. Sitä osaamista sovellamme edelleen. Olemme kasvaneet muutaman hengen pajasta kohtuullisen kokoiseksi pelistudioksi. Toteutamme unelmiamme jokapäiväisessä työssämme.

Selittäisitkö ajatuksen “The Art of Designing Games and Play”?
Pelillistäminen (gamification) on yksi toimintamme kulmakiviä ja tuo ajatus liittyy nimenomaan siihen, että pystymme tekemään pelin mistä tahansa asiasta. Pyrimme olemaan pelin ja leikin suunnittelun mestareita ja sillä haastavalla polulla tasapainoilemme päivittäin. Peli ja leikki on olennainen osa ihmiskuntaa. Omalla toiminnallamme pyrimme tuomaan näitä elementtejä työhön, koulutukseen, vapaa-aikaan ja kaikkeen sellaiseen missä pelillisyys voisi oikeasta parantaa toimintaa.

Minkälaisia taustoja Ludocraftin työntekijöillä on - ja kuinka paljon heitä on?
Meitä on melkoisen sekalainen joukko hyvinkin erilaisilla taustoilla olevia ihmisiä. Meiltä löytyy mm. matemaatikkoja, fyysikkoja, arkkitehti, taiteiden maistereita, insinöörejä, medianomeja, juristeja ja monia muita. Porukkaamme yhdistää intohimoinen suhtautuminen peleihin sekä halu tehdä upeita juttuja hyvässä porukassa. Tiimimme koko on tällä hetkellä 30 henkeä ja haluaisimme toki kasvaa vielä isommaksi.




Mitkä ovat olleet Ludocraftin peliuran kohokohtia toistaiseksi?
Viimeiset viisi vuotta olemme tehneet pääsääntöisesti asiakasprojekteja. Osa on ollut erittäin haastavia ja seassa on muutama "impossible mission" -tyylinen tuotanto. Tällaiset ovat aina omalla tavallaan kohokohtia. Mahdottomaan haasteeseen vastaaminen ja siinä onnistuminen tuntuu aina hyvältä. Kohokohtana voidaan pitää myös sitä seikkaa, että olemme lamasta huolimatta onnistuneet kasvamaan yrityksenä ja saaneet mahdollisuuden palkata mahtavia tyyppejä tekemään kanssamme hienoja juttuja.

Omia viihdepelejä olemme saaneet markkinoille vasta kaksi (RoboFonics ja AstroComet iOS/Android/Web -alustoille), mutta AirBuccaneersin myötä omien pelien julkaisu kehittyy kohti alkuperäistä tavoitettamme.

Mistä ajatus Air Buccaneersiin lähti ja miten suomalainen mytologia kytkeytyy siihen?
Ajatus lähti alunperin Oulun yliopiston alakuppilan lounaspöydässä kun pallottelimme mahdollista ideaa Make Something Unreal -kilpailuun. Olimme silloin tekemässä eScape-nimistä tiimivalmennuspeliä, josta nappasimme kaksi keskeisintä ajatusta: kuumailmapallo ja tykki. Mietimme millainen peli syntyisi jos tykki sijoitettaisiin pallon lavetille ja sitten laitettaisiin tiimit taistelemaan ilmatilan herruudesta. Muutaman päivän protoilun jälkeen totesimme idean toimivaksi ja siitä alkoi kehitystyö.

Suomalaista mytologiaa olemme aina pyrkineet korostamaan. Meillä Suomessa on paljon sellaista mitä voisimme viedä muualle. Kalevala, pohjoisen karu meininki, katajaisen kansan kurjuus ja kaikki muu kulttuurimme taustalla oleva aineisto on mahtavaa materiaalia pelin teemaksi. AirBuccaneerissa pohjoiset ilmapiraatit käyvät loputonta sotaa lentävillä aluksilla ryöstelevien viikinkien kanssa. Pohjoinen mytologiamme kietoutuu osaksi eeppisiä taisteluita ja pelissä tullaan näkemään monia tarustostamme tuttuja elementtejä.

Air Buccaneers julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2004, miten siitä on päädytty AB HD:hen ja mitä matkan varrella on tapahtunut?
Teimme alkuperäisen pelin Unreal Tournament -modiksi ja tuolloin meillä ei ollut mahdollisuuksia kaupallistaa projektia. Meillä ei ollut firmaa eikä pelikonsepti hc-tiimipelinä ollut hedelmällisin mahdollinen myyntituote. Peli herätti kyllä paljon kiinnostusta ja keräsi ympärilleen erittäin vahvan fanikunnan. Osa tuon ajan pelaajista on edelleen mukana pelaamassa tätä uutta versiota. Nyt kun olemme toimineet pelistudiona jo useamman vuoden, olemme saaneet mahdollisuuden kehittää AirBuccaneersin alusta alkaen uudeksi peliksi. Näyttäisi myös siltä, että pelaajakunta on valmiimpi kohtaamaan aidon tiimipelin, joka oikeasti vaatii saumatonta yhteistoimintaa pelaajien välillä.

Kuinka paljon Pohjois-Suomessa on peliteollisuutta? Lapland Studio ja Ludocraft ovat esiintyneet V2.fi:n sivuilla, mutta keitä muita sieltäpäin löytyy?
Täältä pohjolasta löytyy yllättävän monta ketterää ja kyvykästä pelistudiota. Kaikkien kuulumisia en ole ehtinyt seurata, mutta osan toiminnasta on toki jotain tietoa. Tuonela Productions työstää zombie-peliään, Playsign puurtaa omien peliprojektien parissa, No More Pie kehittelee konkarivoimin ensimmäistä tuotettaan, Spinfy laajentaa Muumibrändiä, Pixolane on viimeistellyt piraattiteemaista konsolipeliään, Fantastec luo lapsille pelimaailmaa ja Ball-IT on Blobo-peliensä kanssa menossa maailmalle. Lisäksi mm. Supercell on jalkautunut Kajaanin suuntaan, joten kyllä täälläkin meininkiä riittää.




Mitä kuuluu huhutulle Iron Sky -pelille?
LudoCraft ei ole mukana Iron Sky -peliprojektissa. Olimme alkuvaiheessa IGIOS-tiimin kumppanina työstämässä ideaa, mutta jouduimme jättäytymään projektista rahoituksen puutteen vuoksi. Huhu kertoo, että ensimmäistä peliä työstetään ja vieläpä Suomessa, mutta sen enempää minäkään en tiedä.

Toim.huom.: Eilen aiheesta julkaistiin lehdistötiedote.

Mitä näkyy Ludocraftin tulevaisuudessa?
Tällä hetkellä keskitymme AirBuccaneersin viimeistelyyn ja yritämme saada sopivan kumppanin julkaisijapuolelta satsaamaan markkinointiin. Asiakasprojekteja teemme jatkossakin, koska maailmalla riittää mahtavia haasteita voitettaviksi. Pyrimme löytämään tasapainon oman IP:n kehittämisen ja asiakasprojektien välillä, jotta saisimme jatkossakin julkaistua omia pelejämme. Pelibisnes on raadollinen ala ja jo pelkkä selviytyminen on oma haasteensa. Onneksi meillä riittää intohimoisia osaajia, jotka pystyvät niihin mahdottomiinkin tehtäviin.

Vakiokysymyksemme: mitä pelejä ludocraftilaiset itse pelaavat?
Tiimimme pelimaku vaihtelee huomattavasti ja pyrimme myös töiden lomassa pelailemaan hyvinkin erilaisia pelejä. Pelikokoelmamme on kohtuullisen kokoinen, joten pelattava ei ainakaan heti lopu. Meillä pelataan aktiivisesti myös työaikana, eikä pelaaminen rajoitu pelkästään omiin tuotteisiimme. Itse odotan BF3:n ja ME3:n korkkaamista, mutta toistaiseksi AirBuccaneersin alpha-versio vie kaiken liikenevän peliaikani. Tervetuloa mukaan eeppisiin taisteluihin.


- Ludocraftin kotisivut
- Air Buccaneers HD:n kotisivu

V2.fi | Manu Pärssinen
< Listasunnuntai #131... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova