Tuorein sisältö

The Gunstringer

Manu Pärssinen

22.09.2011 klo 21.51 | Luettu: 3131 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Haastattelu ja arvio

Twisted Pixel -pelistudio on vastuussa Xbox Live Arcaden kärkikastista, mm. Explosion Man ja Comic Jumper -peleistä. Porukan omalaatuinen huumorintaju yhdistettynä omalaatuisiin peli-ideoihin on nyt valjastettu Kinect-ammuskeluun nimeltä The Gunstringer. V2.fi haastatteli studion markkinointipäällikköä ja 2D-artistia Jay Stuckwischiä.

The Gunstringer on elävä kuollut marionetti-lehmipoika, joka lähtee kostoretkelle vanhaa joukkiotaan vastaan. Posse nimittäin päästi miekkosen päiviltä ja hylkäsi aavikolle. Peli tapahtuu teatterissa, jossa The Gunstringerin tarinaa kerrotaan ja pelaaja ohjastaa päähahmoa, nostaen tämän haudastaan ja johdattaen hänet oikeudenmukaisuuden polulle. The Gunstringerin tarina kerrotaan neljänä eri näytelmänä, joissa kaikissa on neljä kohtausta ja pomotaistelu.

Gunstringer eroaa sekä tyylilajiltaan, kontrolleiltaan että julkaisuformaatiltaan studion aikaisemmista peleistä. Jay kertoo, että idea marionettinukkeen perustuvasta pelistä oli muhinut jo pitkään, mutta lopullinen nykäys sen tekemiseksi uupui.

“Meidät kutsuttiin Project Natalin (Kinect) julkistustilaisuuteen ja ajattelimme, että liikeohjaukseen perustuva nukkepeli voisi olla siisti. Sitten toimitusjohtajamme Mike ja luova johtajamme Josh olivat lounastamassa Microsoftilla ja näkivät maalauksen kuolemattomasta lehmipojasta ja hihkaisivat - TUOSTA TULEE MEIDÄN HAHMOMME! He esittelivät idean ja Microsoftilla pidettiin siitä. Kinectin käyttöä ei suunniteltu alusta asti, mutta mielestämme se toimii hyvin tämän pelin kanssa.”

Ladattavasta ostoskassiin



Vaikka edelliset Twisted Pixelin tuotokset ovat kaikki olleet Xbox Live Arcade -pelejä, Gunstringerin kanssa päädyttiin kaupan hyllylle. Sekin aloitettiin kyllä XBLA-pelinä.

“Itse asiassa syy siihen, miksi peli tulikin kauppoihin oli tapahtuma, jossa oli mukana Microsoftin pomoja. He testasivat peliä ja ihmettelivät, miksei sitä jaella kaupoissa myytävänä pelinä. Sitten tuottajamme tulivat meidän luoksemme ja kysyivät, kiinnostaisiko meitä laajentaa Gunstringeriä. Tottakai sanoimme kyllä, jotta voisimme vielä hioa peliä ja lisätä siihen sisältöä. Olimme hyvin tyytyväisiä tuohon päätökseen”, kertoo Stuckwisch.

Miehen mukaan vaikeinta Gunstringerin kehittämisessä oli saada kontrollit intuitiivisiksi. Pelin suunnittelijat ja ohjelmoijat keskittyivät nimenomaan siihen, että kokemus tuntuisi oikealta, marionettinuken ohjaamiselta. Kun se oli saatu kohdalleen, pelin tekeminen sujui yhtä mutkattomasti kuin muidenkin studion tuotosten.

“Hauskinta on ollut nähdä, miten peli on muovautunut XBLA-pelistä kotelossa myytäväksi tuotteeksi. Pystyimme tosissaan lisäämään Gunstringeriin yksityiskohtia ja hauskuutta ja se on kehittynyt päivä päivältä. Olen myös nauttinut ihmisten reaktioiden näkemisestä, kun olemme vieneet peliä näytille tapahtumiin. Jotkut ovat ihastuneet siihen välittömästi.”

Jatkoa kierteellä



Pelin mukana tulee latauskoodi lisäsisältöön nimeltä Wavy Tubeman Chronicles, joka on tehty 90-luvun Laserdisc-räiskintöjen, kuten MadDog McCreen tyyliin - ala-arvoisine näyttelemisineen päivineen.

“Pelaaja on The Stranger, jonka tehtävänä on pysäyttää Wavy Tubemanin poika, Wavy Tubeman junior. Juniori aikoo varastaa aikakoneen estääkseen isänsä kuoleman ja The Strangerin täytyy käyttää ase- ja tappelutaitojaan löytääkseen pahiksen ja estääkseen tämän juonen. Voin rehellisesti sanoa, että kyseessä on sekopäisin juttu, mitä olemme koskaan tehneet Twisted Pixelissä.”

Stuckwisch kertoo, että Twisted Pixelillä on pari ‘mahtavaa juttua’ näköpiirissä, mutta niistä ei voi vielä puhua.

“Voitte uskoa, että ne ovat melkoisen kieroutuneita!”

Viimeiseksi V2.fi kysyi mieheltä, mitä tapahtuisi, mikäli Twisted Pixelin pelien hahmot löisivät hynttyyt yhteen - miten kävisi, jos The Gunstringer, Captain Smiley, Explosion Man ja The Maw tapaisivat?

“Pelkään ajatellakaan mitä tapahtuisi. En usko, että pelimaailma kestäisi niin suurta määrää mahtavuutta.”

The Gunstringer

(Xbox 360 / Kinect)


Gunstringer on raiteilla kulkeva räiskintä, sellainen, joita ennen aikaan valopistoolien kanssa pelattiin. Liikeohjauksen aikakaudella päähahmoa ohjataan Kinectillä pitämällä molempia käsiä kohollaan: vasempaa liikuttamalla muutetaan luurankomiehen kulkusuuntaa ja oikealla tähdätään pahiksiin - käden nostaminen ylös saa luodit viuhumaan.

Touhusta jäi vähän kaksijakoinen fiilis: toisaalta ilman sitä valopistoolia tämä lienee pätevin tapa saada peli toimimaan ja marionetin liikuttelu on hauska kikka. Toisaalta taas käsien ylhäällä pitämiseen väsyy, eikä Kinectiä ole Twisted Pixelillä saatu tottelemaan niin vikkelästi kuin pelityyppi vaatisi. Peli ei kuitenkaan pistä pelaajaa tekemään mitään älyttömiä liikkeitä tai urheilusuorituksia, vaan se intuitiivisuus, josta Jay Stuckwisch haastattelussakin mainitsi, on saatu jossain määrin haltuun.



Yllä olevan artikkelin lomassa kerrotaankin jo pelin taustatarinasta, mutta vielä pitää korostaa Twisted Pixelin omalaatuista huumoria, joka tulee parhaiten esiin oikeita näyttelijöitä käyttävissä videopätkissä ja erilaiset sketsit mahdollistavassa teatteriympäristössä. Kesken pelin teatteriyleisö saattaa retkahtaa nauramaan tai näyttämöavustaja muuttaa maisemia pelaajan hyödyksi, haitaksi tai iloksi. Möreä kertojanääni viljelee kuivaa huumoria ja reagoi hieman ruudun tapahtumiinkin.

Vaikka Gunstringer päätyikin XBLA:n sijaan kauppojen hyllyille, ei se haasta räiskintänä tietenkään isoja nimiä. Liikepelinä se erottuu omaperäisyydellään, mutta on kuitenkin liian kevyeltä (pelattavaa on vain muutamiksi tunneiksi) ja yhden tempun toistolta tuntuva paketti. Child of Eden säilyttää edelleen kärkipaikkansa suosikki-Kinect-pelinäni ja vähän harmittelen jo etukäteen, että tavallista peliä halvemmalla hinnallakin (noin 40 euroa) The Gunstringer jäänee monilta kauppojen hyllylle. Tiiviimpänä XBLA-pakettina se olisi ollut hinta/laatusuhteeltaan laadukas teos jatkamaan Twisted Pixelin erinomaisten ja hauskojen pelien sarjaa.

2,5/5

V2.fi | Manu Pärssinen
< Jaossa ilmaista tava... Lauantai-illan Kevyi... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova