Renegade Ops
Haastattelu ja arvio
Renegade Ops on retrohenkinen ajeluräiskintä, joka ilmestyi hieman yllättäen sekä PSN:ään että Xbox Live Arcadeen viime viikolla. V2.fi haastatteli Pan Vision Playground -tapahtumassa pelistä päävastuussa ollutta Avalanche Studiosin pelisuunnittelijaa Axel Lindbergiä.
Avalanche Studios on tunnettu lähinnä Just Cause -peleistään ja pienemmän, nopeasti ohi olevan projektin tekeminen oli kaikkien siihen osallistuneiden mielestä piristävää vaihtelua.
“Oli hyvin erilaista työskennellä pienen projektin kimpussa. Just Cause 2 oli hyvin hyvin hyvin iso projekti, jonka parissa työskenteli 60-90 ihmistä usean vuoden ajan. Osa meistä pohti loppuvaiheessa, kuinka kivaa olisi, jos olisi vain pieni tiimi ja pieni projekti lyhyessä ajassa. Tämä tapahtui siihen aikaan, kun Shadow Complex ilmestyi XBLA:an. Siinä pelissä otettiin hyvin vanha peli-idea, Metroid-tyyli ja tehtiin siitä aivan oma pelinsä. Se inspiroi meitä ja halusimme tehdä jotain vastaavaa pelimoottorillamme.”
Niinpä tämä pieni ryhmä alkoi miettiä omia lempipelejään vuosien varrelta ja esiin nousivat NES:in Jackal ja Jungle/Desert Strike sekä Cannon Fodder. Pelimoottorissa oli valmiina hyvät fysiikkaominaisuudet, joten nopeasti päädyttiin ylhäältäpäin kuvattuun ajoneuvoilla pelattavaan räiskintään.
“Aikaiset testit tehtiin suoraan Just Cause 2:ssa, jossa vain käänsimme kuvakulman olemaan suoraan ylhäältäpäin ja niillä kontrolleilla ajoneuvon ohjaaminen oli hankalaa, mutta ajattelimme heti että vau, tällä moottorilla täytyy todellakin tehdä peli tästä kuvakulmasta”, kertoo Axel.
Pienen pelin tekeminen oli hyvin erityyppinen haaste Renegade Opsin tekijöille. Resursseja oli vähemmän käytettävissä, mutta kommunikointi muiden tekijöiden kanssa oli Axelin mukaan helpompaa, kun ei tarvinnut kuin kääntyä tuolissaan. Ison projektin kanssa on paljon organisointia, kokouksia, päätöksentekoa ynnä muuta, joita ei pikkupelin kanssa tarvita tai jotka on helpompi tehdä. Peliä tehtiin 8-15 hengen ryhmällä hieman yli vuoden ajan.
“Hyvä esimerkki tästä on se, kun pelin aikaisessa kehitysvaiheessa mietimme sitä, olisiko pelissä myös kävelyosuuksia. Sitten vain päätimme heti, että ei, koska se tekisi pelistä liian monimutkaisen.”
Avalanche Studios on tunnettu avoimista peleistään ja tiettyyn pisteeseen asti Renegade Ops on myös samoilla linjoilla. Maastossa voi vapaasti temmeltää, vaikka tietyt tehtävät täytyy toki suorittaa.
“Jos Avalanche tekisi Jackalin, kuinka tekisimme sen? Tietenkin avoimeen maailmaan. Se tehtiin tarkoituksella, jotta pelistudion identiteetti tulisi mukaan. Pelissä on kuitenkin monenlaisia tasoja, avoimempia ja suljetumpia”, kertoo Axel.
Iso osa peliä on co-op-tila, jossa on käytännössä samat tehtävät kuin yksinpelitilassa, mutta niihin on lisätty hieman sisältöä. Suurin päätös co-op-tilan suhteen oli se, ovatko pelaajat samalla puolella vai toisiaan vastaan.
“Lara Croft -XBLA-pelin co-opissa piti tosissaan auttaa toista pelaajaa etenemään, mutta sen suhteen voi mennä myös toiseen suuntaan, jossa vihataan toista pelaajaa ja lyödään sohvalla vieressä istuvaa kun se varastaa kaikki pisteet. Valitsimme sen vaihtoehdon.”
Avalanche halusi pelin tuntuvan AAA-peliltä, joten Just Causen fysiikkamoottori säilytettiin mukana. Alex vertasi peliä myös japanilaisiin shoot’em uppeihin, joissa on paljon hitaasti liikkuvia ammuksia ja tarkka ohjaus, mutta he eivät halunneet astua sille tontille. Renegade Opsissa ruudulla viuhuu paljon nopeita ammuksia ja ohjaus on mukavan, mutta hallitun rento.
“Meidän täytyi löytää toinen tapa tehdä räiskintäpeli, sellainen, joka toimisi tällaisella ohjauksella. Käytännössä se on sekoitus räiskintää ja ajopeliä. Iso osa peliä on oppia myös hyväksi ajajaksi”, summasi Alex.
Kysymykseen siitä, mitä Avalanche Studios seuraavaksi tekee, ei saatu suoraa vastausta (“he leikkaisivat kieleni irti jos kommentoisin”), mutta useita ison budjetin projekteja on vireillä ja pienempiäkin halutaan tehdä lisää. Ehkäpä yksi niistä isoista on Just Cause 3...
V2.fi kiittää haastattelusta Alexia sekä yhteistyöstä Domen Jukka O.Kauppista.
PSN, XBLA
Renagade Opsissa pelaaja ohjastaa reilulla asearsenaalilla varustettua ajoneuvoa, joko nelipyöräistä tai helikopteria, lintuperspektiivistä. Hektisimmillään fiilis on kuin pelaisi japanilaista shmuppia, mutta ympäristön tuhoutuvuus, tehtävien suorittaminen ja esimerkiksi jeepin letkeä peränheitto tuovat mukaan oman, länsimaisen, rennomman fiiliksen.
Kaiken taustalla on pieni sarjakuvan tapaan kieli poskessa ja toimintaleffa silmäkulmassa kerrottu tarinanpoikanenkin, mutta pääasia on, että päästään ampumaan pahiksia. Valittavana on klassiseen tapaan neljä eri pelihahmoa, joilla on erilaiset kulkupelit ja niillä erilaiset vahvuudet. Aseet kehittyvät myös pelin edetessä ja jokaisella ajoneuvolla on myös omat erikoispyssynsä. Jokainen löytänee joukkiosta oman suosikkinsa, jolla lähteä massiivisesti mäjjäyttelemään ja joissain tehtävissä panssareista on enempi hyötyä, joissain tulivoimasta. Joskus pääsee myös helikopterin ohjaimiin.
Death Rallyakin hetkittäin muistuttavasta kuvakulmasta kuvattu Renegade Ops on todella kaunis katsoa. Just Cause 2:n pelimoottori luo ruudulle uskottavan näköistä viidakkoa ylävinkkelistä ja räjähdykset, talojen luhistumiset sekä muut efektit näyttävät komeilta yskien vain aniharvoin. Tuhon sinfonia sinkoaa pientä partikkelia ympäriinsä ja väkisinkin tulee sankarifiilis kun rynnistää parin rakennuksen läpi tuhoamaan kymmenen kertaa itseään isompaa panssarivaunua.
Hyvin retrohengellä (jopa latausikonina on levyke) tehty Renegade Ops yhdistelee monia tuttuja klassikkoräimeitä ja uutta pelimoottoriteknologiaa toimivaksi ja vauhdikkaaksi paketiksi, jota kelpaa pelata sekä yksin että kimpassa kavereiden kanssa. Avalanche on ottanut vanhan konseptin ja tiennyt täsmälleen mitä sen kanssa pitää tehdä. Tämä nousee henkilökohtaisen XBLA-listani kärkikahinoihin. Hauskaa, hauskaa, hauskaa.
Hinta Xbox Live Arcadessa: 1200 MSp
Hinta Playstation Networkissa: 12,95 eur
Avalanche Studios on tunnettu lähinnä Just Cause -peleistään ja pienemmän, nopeasti ohi olevan projektin tekeminen oli kaikkien siihen osallistuneiden mielestä piristävää vaihtelua.
“Oli hyvin erilaista työskennellä pienen projektin kimpussa. Just Cause 2 oli hyvin hyvin hyvin iso projekti, jonka parissa työskenteli 60-90 ihmistä usean vuoden ajan. Osa meistä pohti loppuvaiheessa, kuinka kivaa olisi, jos olisi vain pieni tiimi ja pieni projekti lyhyessä ajassa. Tämä tapahtui siihen aikaan, kun Shadow Complex ilmestyi XBLA:an. Siinä pelissä otettiin hyvin vanha peli-idea, Metroid-tyyli ja tehtiin siitä aivan oma pelinsä. Se inspiroi meitä ja halusimme tehdä jotain vastaavaa pelimoottorillamme.”
Niinpä tämä pieni ryhmä alkoi miettiä omia lempipelejään vuosien varrelta ja esiin nousivat NES:in Jackal ja Jungle/Desert Strike sekä Cannon Fodder. Pelimoottorissa oli valmiina hyvät fysiikkaominaisuudet, joten nopeasti päädyttiin ylhäältäpäin kuvattuun ajoneuvoilla pelattavaan räiskintään.
“Aikaiset testit tehtiin suoraan Just Cause 2:ssa, jossa vain käänsimme kuvakulman olemaan suoraan ylhäältäpäin ja niillä kontrolleilla ajoneuvon ohjaaminen oli hankalaa, mutta ajattelimme heti että vau, tällä moottorilla täytyy todellakin tehdä peli tästä kuvakulmasta”, kertoo Axel.
Pienen projektin paremmuus
Pienen pelin tekeminen oli hyvin erityyppinen haaste Renegade Opsin tekijöille. Resursseja oli vähemmän käytettävissä, mutta kommunikointi muiden tekijöiden kanssa oli Axelin mukaan helpompaa, kun ei tarvinnut kuin kääntyä tuolissaan. Ison projektin kanssa on paljon organisointia, kokouksia, päätöksentekoa ynnä muuta, joita ei pikkupelin kanssa tarvita tai jotka on helpompi tehdä. Peliä tehtiin 8-15 hengen ryhmällä hieman yli vuoden ajan.
“Hyvä esimerkki tästä on se, kun pelin aikaisessa kehitysvaiheessa mietimme sitä, olisiko pelissä myös kävelyosuuksia. Sitten vain päätimme heti, että ei, koska se tekisi pelistä liian monimutkaisen.”
Avalanche Studios on tunnettu avoimista peleistään ja tiettyyn pisteeseen asti Renegade Ops on myös samoilla linjoilla. Maastossa voi vapaasti temmeltää, vaikka tietyt tehtävät täytyy toki suorittaa.
“Jos Avalanche tekisi Jackalin, kuinka tekisimme sen? Tietenkin avoimeen maailmaan. Se tehtiin tarkoituksella, jotta pelistudion identiteetti tulisi mukaan. Pelissä on kuitenkin monenlaisia tasoja, avoimempia ja suljetumpia”, kertoo Axel.
Iso osa peliä on co-op-tila, jossa on käytännössä samat tehtävät kuin yksinpelitilassa, mutta niihin on lisätty hieman sisältöä. Suurin päätös co-op-tilan suhteen oli se, ovatko pelaajat samalla puolella vai toisiaan vastaan.
“Lara Croft -XBLA-pelin co-opissa piti tosissaan auttaa toista pelaajaa etenemään, mutta sen suhteen voi mennä myös toiseen suuntaan, jossa vihataan toista pelaajaa ja lyödään sohvalla vieressä istuvaa kun se varastaa kaikki pisteet. Valitsimme sen vaihtoehdon.”
Räiskintää ja rälläilyä
Avalanche halusi pelin tuntuvan AAA-peliltä, joten Just Causen fysiikkamoottori säilytettiin mukana. Alex vertasi peliä myös japanilaisiin shoot’em uppeihin, joissa on paljon hitaasti liikkuvia ammuksia ja tarkka ohjaus, mutta he eivät halunneet astua sille tontille. Renegade Opsissa ruudulla viuhuu paljon nopeita ammuksia ja ohjaus on mukavan, mutta hallitun rento.
“Meidän täytyi löytää toinen tapa tehdä räiskintäpeli, sellainen, joka toimisi tällaisella ohjauksella. Käytännössä se on sekoitus räiskintää ja ajopeliä. Iso osa peliä on oppia myös hyväksi ajajaksi”, summasi Alex.
Kysymykseen siitä, mitä Avalanche Studios seuraavaksi tekee, ei saatu suoraa vastausta (“he leikkaisivat kieleni irti jos kommentoisin”), mutta useita ison budjetin projekteja on vireillä ja pienempiäkin halutaan tehdä lisää. Ehkäpä yksi niistä isoista on Just Cause 3...
V2.fi kiittää haastattelusta Alexia sekä yhteistyöstä Domen Jukka O.Kauppista.
Renegade Ops
PSN, XBLA
Renagade Opsissa pelaaja ohjastaa reilulla asearsenaalilla varustettua ajoneuvoa, joko nelipyöräistä tai helikopteria, lintuperspektiivistä. Hektisimmillään fiilis on kuin pelaisi japanilaista shmuppia, mutta ympäristön tuhoutuvuus, tehtävien suorittaminen ja esimerkiksi jeepin letkeä peränheitto tuovat mukaan oman, länsimaisen, rennomman fiiliksen.
Kaiken taustalla on pieni sarjakuvan tapaan kieli poskessa ja toimintaleffa silmäkulmassa kerrottu tarinanpoikanenkin, mutta pääasia on, että päästään ampumaan pahiksia. Valittavana on klassiseen tapaan neljä eri pelihahmoa, joilla on erilaiset kulkupelit ja niillä erilaiset vahvuudet. Aseet kehittyvät myös pelin edetessä ja jokaisella ajoneuvolla on myös omat erikoispyssynsä. Jokainen löytänee joukkiosta oman suosikkinsa, jolla lähteä massiivisesti mäjjäyttelemään ja joissain tehtävissä panssareista on enempi hyötyä, joissain tulivoimasta. Joskus pääsee myös helikopterin ohjaimiin.
Death Rallyakin hetkittäin muistuttavasta kuvakulmasta kuvattu Renegade Ops on todella kaunis katsoa. Just Cause 2:n pelimoottori luo ruudulle uskottavan näköistä viidakkoa ylävinkkelistä ja räjähdykset, talojen luhistumiset sekä muut efektit näyttävät komeilta yskien vain aniharvoin. Tuhon sinfonia sinkoaa pientä partikkelia ympäriinsä ja väkisinkin tulee sankarifiilis kun rynnistää parin rakennuksen läpi tuhoamaan kymmenen kertaa itseään isompaa panssarivaunua.
Hyvin retrohengellä (jopa latausikonina on levyke) tehty Renegade Ops yhdistelee monia tuttuja klassikkoräimeitä ja uutta pelimoottoriteknologiaa toimivaksi ja vauhdikkaaksi paketiksi, jota kelpaa pelata sekä yksin että kimpassa kavereiden kanssa. Avalanche on ottanut vanhan konseptin ja tiennyt täsmälleen mitä sen kanssa pitää tehdä. Tämä nousee henkilökohtaisen XBLA-listani kärkikahinoihin. Hauskaa, hauskaa, hauskaa.
Hinta Xbox Live Arcadessa: 1200 MSp
Hinta Playstation Networkissa: 12,95 eur
Keskustelut (2 viestiä)
19.09.2011 klo 23.07
20.09.2011 klo 13.42
Kirjoita kommentti