Magic: the Gathering
Duels of the Planeswalkers 2012
Muut alustat: PC, PlayStation 3
Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012, tästä eteenpäin lyhennettäköön Magic 2012, on erehdyttävästi lätkäpelien tyylinen vuosipäivitys vuonna 2009 ilmestyneelle Duels of the Planeswalkersille. Magic 2012 ei ole mikään täysiverinen seikkailu, vaan se sisältää noin parikymmentä korttipelimatsia kahden kampanjan muodossa. Yksi jo vuonna 1993 lanseeratun keräilykorttipelin suurimpia viehätyksiä on hylätty lähes kokonaan, sillä pakkoja ei voi lainkaan rakentaa itse, vaan valinta täytyy tehdä kymmenen valmispakan väliltä. Pelaamalla riittävästi voi aukaista pakkoihin muutaman lisäkortin, joilla voi sentään korvata pahimmat roskakortit.
Taistelut ovat puhdasta Magicia, mutta yksinkertaisimmillaan. Ensin lyödään tiskiin maakortteja yksi per vuoro kunnes niistä saatavaa manaa on riittävästi mörköihin, tuhotaikoihin, vastataikoihin ja erilaisiin lumouksiin. Tavoitteena on jyrätä vastustajan elinvoima nollaan. Pelin pakoissa on yleensä pieni teema, joiden ympärillä ne pyörivät. Yksi pakka yrittää saada kentälle lähes kuolemattomia jumalolentoja, toisen pakan luottaessa halpoihin pikkumiehiin, jotka voittavat määrällä. Epätasaisesti suunniteltujen pakkojen sisältö tekee pelaamisesta turhan tuuripohjaista, kun odotellaan kumpi vetää paremmat kortit. Enemmän harrastaneen näkökulmasta ne sisältävät usein paljon pelikelvotonta roskaa, eivätkä sisällä riittävästi tapoja hankkiutua eroon vastustajan ikävistä uhista.
Yli kuusi vuotta taikuutta harrastaneena Magic 2012 ei kovin paljoa tarjoa. Ehdottomasti hauskin osio on Magic the Puzzling -aivopähkinät, joissa yhden vuoron aikana tulisi voittaa välillä hyvinkin kinkkisistä tilanteista. Nekin tuntuivat aluksi lähinnä huonolta vitsiltä, kun ensimmäisissä puzzleissa ongelmat ratkaistaan parilla napin painalluksella. Viimeisissä pulmissa aivoja saa vääntää kymmeniä minuutteja, kunnes ongelma ratkeaa. Uutuutena esitellään Archenemy-pelimuoto, jossa taistellaan kolmella yhtä vastaan. Arkkivihollisella on käytössään pelipakkansa lisäksi erityinen scheme-pakka, josta jokaisella vuorollaan ilmestyy kaikenlaista pienempää ja isompaa kiusaa kolmen pelaajan joukkuetta vastaan. Pelin tarjoamilla pakoilla arkkivihollisen voitto riippuu paljolti siitä, miten pahaa kieroilua scheme-pakka sattuu hänelle suomaan. Tästäkin huolimatta Wizardsin markkinointi vietteli minut kokeilemaan archenemya oikeilla korteilla. Pirulaiset onnistuivat katalassa juonessaan! Nettipelikin löytyy, mutta kun vaihtoehtona on pelata oikeilla korteilla, ei sitä tee mieli pelata yhtä kokeilua enempää.
Koska tarkoitus on selvästi houkutella vain uusia pelaajia, on sääntöjäkin hieman yksinkertaistettu. Välillä raivostuttaa suuresti, kun peli valitsee automaattisesti, millä manalla taiat maksetaan. Lisäksi yhdessä arvoituksessa selvittäisiin jopa ilman kahta korttia, jos pelin säännöt toimisivat täysin oikein tilanteissa, jossa taistelussa on mukana olentoja, jotka lyövät ennen muita. Pieniä sääntövirheitä enemmän häiritsee kuitenkin pelin käyttöliittymä. Odottelua on luvassa runsaasti varsinkin sitten, jos asetuksista ei säädä turhimpia efektejä pois. Välillä kentällä olevia kortteja on miltei mahdoton valita, tai peli sujauttaa liian nopeasti ruudulla jonkin asian, jonka olisi halunnut lukea. Visuaalisesti peli on onnistunut tarjoamalla runsaasti Magic–korttien piirtäjien taidetta sekä kauniin pelialustan, mutta suunnittelijat ovat keskittyneet liiaksi ulkonäköön sulavan käyttöliittymän kustannuksella.
Käsitän Magic 2012 enemmän tavaksi oppia pelaamaan "mätää" kuin ihan oikeaksi MTG -peliksi. Jos Magicia haluaa ihan tosissaan pelata virtuaalisesti, on ainoa hyvä tapa Magic the Gathering Online - jossa bittikorteista joutuu maksamaan miltei samaa hintaa kuin pahvisista. Aivan toivoton tuote Magic 2012 ei kuitenkaan ole. Magicin aloittamisesta haaveileville se on mainio porttihuume kovempitasoisen keräämisen ja pelaamisen maailmaan. Saapa pelin mukana vielä pienen pakan ja kiiltävän promootiokortin, kun vaivautuu rekisteröitymään ja esittämään kuponkinsa jälleenmyyjälle. Silti kyseessä on aika laiha vuosipäivitys. Miksi emme saa ihan oikeaa seikkailua, korttien keräilyä ja pakkojen rakennusta kuten vuoden 1997 Microprosen MTG -seikkailussa? Silloin siitä riittäisi iloa myös jo etukäteen Magian osaaville, joille kampanja on nyt parin illan läpijuoksu.
Magicin jo osaaville:
Uusille pelaajille:
Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012, tästä eteenpäin lyhennettäköön Magic 2012, on erehdyttävästi lätkäpelien tyylinen vuosipäivitys vuonna 2009 ilmestyneelle Duels of the Planeswalkersille. Magic 2012 ei ole mikään täysiverinen seikkailu, vaan se sisältää noin parikymmentä korttipelimatsia kahden kampanjan muodossa. Yksi jo vuonna 1993 lanseeratun keräilykorttipelin suurimpia viehätyksiä on hylätty lähes kokonaan, sillä pakkoja ei voi lainkaan rakentaa itse, vaan valinta täytyy tehdä kymmenen valmispakan väliltä. Pelaamalla riittävästi voi aukaista pakkoihin muutaman lisäkortin, joilla voi sentään korvata pahimmat roskakortit.
Taistelut ovat puhdasta Magicia, mutta yksinkertaisimmillaan. Ensin lyödään tiskiin maakortteja yksi per vuoro kunnes niistä saatavaa manaa on riittävästi mörköihin, tuhotaikoihin, vastataikoihin ja erilaisiin lumouksiin. Tavoitteena on jyrätä vastustajan elinvoima nollaan. Pelin pakoissa on yleensä pieni teema, joiden ympärillä ne pyörivät. Yksi pakka yrittää saada kentälle lähes kuolemattomia jumalolentoja, toisen pakan luottaessa halpoihin pikkumiehiin, jotka voittavat määrällä. Epätasaisesti suunniteltujen pakkojen sisältö tekee pelaamisesta turhan tuuripohjaista, kun odotellaan kumpi vetää paremmat kortit. Enemmän harrastaneen näkökulmasta ne sisältävät usein paljon pelikelvotonta roskaa, eivätkä sisällä riittävästi tapoja hankkiutua eroon vastustajan ikävistä uhista.
Yli kuusi vuotta taikuutta harrastaneena Magic 2012 ei kovin paljoa tarjoa. Ehdottomasti hauskin osio on Magic the Puzzling -aivopähkinät, joissa yhden vuoron aikana tulisi voittaa välillä hyvinkin kinkkisistä tilanteista. Nekin tuntuivat aluksi lähinnä huonolta vitsiltä, kun ensimmäisissä puzzleissa ongelmat ratkaistaan parilla napin painalluksella. Viimeisissä pulmissa aivoja saa vääntää kymmeniä minuutteja, kunnes ongelma ratkeaa. Uutuutena esitellään Archenemy-pelimuoto, jossa taistellaan kolmella yhtä vastaan. Arkkivihollisella on käytössään pelipakkansa lisäksi erityinen scheme-pakka, josta jokaisella vuorollaan ilmestyy kaikenlaista pienempää ja isompaa kiusaa kolmen pelaajan joukkuetta vastaan. Pelin tarjoamilla pakoilla arkkivihollisen voitto riippuu paljolti siitä, miten pahaa kieroilua scheme-pakka sattuu hänelle suomaan. Tästäkin huolimatta Wizardsin markkinointi vietteli minut kokeilemaan archenemya oikeilla korteilla. Pirulaiset onnistuivat katalassa juonessaan! Nettipelikin löytyy, mutta kun vaihtoehtona on pelata oikeilla korteilla, ei sitä tee mieli pelata yhtä kokeilua enempää.
Koska tarkoitus on selvästi houkutella vain uusia pelaajia, on sääntöjäkin hieman yksinkertaistettu. Välillä raivostuttaa suuresti, kun peli valitsee automaattisesti, millä manalla taiat maksetaan. Lisäksi yhdessä arvoituksessa selvittäisiin jopa ilman kahta korttia, jos pelin säännöt toimisivat täysin oikein tilanteissa, jossa taistelussa on mukana olentoja, jotka lyövät ennen muita. Pieniä sääntövirheitä enemmän häiritsee kuitenkin pelin käyttöliittymä. Odottelua on luvassa runsaasti varsinkin sitten, jos asetuksista ei säädä turhimpia efektejä pois. Välillä kentällä olevia kortteja on miltei mahdoton valita, tai peli sujauttaa liian nopeasti ruudulla jonkin asian, jonka olisi halunnut lukea. Visuaalisesti peli on onnistunut tarjoamalla runsaasti Magic–korttien piirtäjien taidetta sekä kauniin pelialustan, mutta suunnittelijat ovat keskittyneet liiaksi ulkonäköön sulavan käyttöliittymän kustannuksella.
Käsitän Magic 2012 enemmän tavaksi oppia pelaamaan "mätää" kuin ihan oikeaksi MTG -peliksi. Jos Magicia haluaa ihan tosissaan pelata virtuaalisesti, on ainoa hyvä tapa Magic the Gathering Online - jossa bittikorteista joutuu maksamaan miltei samaa hintaa kuin pahvisista. Aivan toivoton tuote Magic 2012 ei kuitenkaan ole. Magicin aloittamisesta haaveileville se on mainio porttihuume kovempitasoisen keräämisen ja pelaamisen maailmaan. Saapa pelin mukana vielä pienen pakan ja kiiltävän promootiokortin, kun vaivautuu rekisteröitymään ja esittämään kuponkinsa jälleenmyyjälle. Silti kyseessä on aika laiha vuosipäivitys. Miksi emme saa ihan oikeaa seikkailua, korttien keräilyä ja pakkojen rakennusta kuten vuoden 1997 Microprosen MTG -seikkailussa? Silloin siitä riittäisi iloa myös jo etukäteen Magian osaaville, joille kampanja on nyt parin illan läpijuoksu.
Magicin jo osaaville:
Uusille pelaajille:
Keskustelut (1 viestiä)
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
01.08.2011 klo 14.20
http://www.magiccardmarket.eu/Grave_Titan_%28Duels_of_the
PS3-pelaajille tarjotaan vähän turhempi Inferno Titan (4-5e):
http://www.magiccardmarket.eu/Inferno_Titan_%28Duels_of_t
..ja Pc-Pelaajille Frost Titan (3-4e):
http://www.magiccardmarket.eu/Frost_Titan_%28Duels_of_the
Kirjoita kommentti