Piraattipeleillä pinnalle
Nitro Games ja Octane Games
V2.fi on haastatellut Nitro Gamesia kerran aikaisemminkin ja East India Companysta uutisoitiin ahkerasti, mutta viimeaikaiset uutiset antavat aihetta uuteen haastatteluun.
Vastaamassa oli firman toimitusjohtaja Jussi Tähtinen, joka kertoo, että East India Company takasi Nitro Gamesille hyvän startin ja paljon on tapahtunut sitten vuoden 2007: työntekijämäärä on kasvanut ja pelipuolella tekemistä laajennettu myös konsoleille. Tällä hetkellä firmassa työskentelee 25 henkilöä, mutta toimitusjohtajan mukaan tulevat projektit saattavat määrää vielä kasvattaakin.
Nitro Gamesilla on työn alla merirosvopeli Pirates of the Black Cove, jossa on myös strategiapelimäisiä ominaisuuksia. East India Companyn jälkeen ollaan kuitenkin liikkeellä varsin erilaisella lähestymistavalla.
“Pirates of Black Cove syntyi halusta tehdä irtiotto vakavahenkisistä strategiapeleistä. Peli-idea itsessään syntyi 2010 keväällä ja alussa pääideana oli tuoda merillä seilaamisen lisäksi mukaan maataistelut. Pelin kehityksen aikana päätavoite oli pitää huoli siitä, että pelin annetaan elää tiimin toiveiden ja ideoiden mukaan niin pitkään kuin mahdollista. Ohjenuorana oli myös, että mikään ei ole liian kreisiä tähän peliin, vaan hyvät jutut pyritään tuomaan ruudulle kokeiltavaksi”, kertoo Tähtinen.
Tiimi halusi myös myös osoittaa kunnioitusta merirosvopeliklassikoille, kuten Sid Meier’s Pirates! ja Monkey Island -pelit. Se näkyy huumorina, joka ilmenee perinteisemmän pelaamisen ohessa muun muassa ragdoll-animoituja apinoita ampuvina kanuunoina, pierupommeina, rastapäisinä puutarhureina ja muina yksityiskohtina.
“Nyt kun peli alkaa olla lähellä valmista, on ilo nähdä että väkevistä mausteista syntyi kokonaisuus, jota kehitystiimikin pelaa suu virneessä. Tuottajamme Brendon Neuwerth on kuvannut peliä osuvasti termillä ‘The Monty Python moment of Nitro Games. And now for something completely different...’”
Tähtinen kuvaa peliä sanoin: “Otetaan merillä seilaaminen ja meritaistelut Sid Meier’s Piratesista, sankarihahmon ohjaaminen Diablosta ja maajoukkojen komentaminen Dawn of War II:sta. Näillä kerrotaan Taru Sormusten Herrasta -kirjaan perustuvaa tarinaa, jossa päähahmo yhdistää erilleen hajautuneet “hyvisten joukot” ja hyökkää yhdessä eri kansojen kanssa pahisten kimppuun, joita meillä edustavat Black Coven piraatit. Ja päälle loraus grogia ja merenneitojen kyyneliä.”
Pelin julkaisee ruotsalainen Paradox Interactive (viime aikoina mm. suomalainen Cities in Motion, Lead & Gold, Mount & Blade, Magicka) ja yhteistyö on Tähtisen mukaan sujunut hyvin - sitä on tehty jo keväästä 2009 asti.
“Paradoxin kanssa toimimisessa helppoa on lyhyt välimatka, minkä vuoksi asiat on helppo hoitaa naamatusten.”
Nitro Gamesista syntyi myös Octane Games, joista ensimmäinen on profiloitunut strategiapelien genreen ja jälkimmäinen toimintapeleihin. Alkuvaiheessa molemmissa firmoissa työskentelee sama henkilökunta, sillä Nitro Gamesissa on vahva ydintiimi, joita käytetään eri projekteihin tarpeen mukaan pienempiin ryhmiin jaettuna, tehtiin sitten strategiaa tai toimintaa. Tähtinen kertoo myös, että firman teknologia ja pelien tuottamisen etenemistapa on sellainen, että sama tiimi voi tehdä samalla pelimoottorilla monen eri genren pelejä.
Ensimmäinen toimintapeli Octane Gamesilta on nimeltään Wasteland Angel, jota työstetään PC:lle. Tähtisen mukaan peli on ‘koukuttava score chaser’, joka sijoittuu Mad Max -henkiseen post-apokalyptiseen maailmaan, jossa mutantit ja muut pahikset yrittävät hoitaa päiviltä pieniin kaupunkeihin ahtautuneet ydinsodasta eloonjääneet ihmiset.
“Pelaajahahmona on hehkeä mutta vaarallinen neito Wasteland Angel ja hänen autonsa ‘Ol Gypsy, joka on varustettu kattavalla valikoimalla tappavan tehokkaita aseita. Peli jakautuu useihin eri puolille ydinsodan runnomaa Pohjois-Amerikan mannerta sijoittuviin tasoihin, joissa pelaajan päätavoite on estää vihollisaaltoja ryöstämästä siviilejä kaupungeista. Vihujen kurmuttamisesta saa pisteitä, pick-uppeja ja virneen naamalle. Joka levelillä on oma online scoreboard jossa kilpaillaan paremmuudesta”, selventää Jussi Tähtinen.
Peli julkaistaan tänä vuonna ja Octane Games toivoo pääsevänsä kertomaan tarkemman ajankohdan pikapuoliin.
“Kotkalainen videopelikehittäjä teki Suomen laajimman pelijulkaisusopimuksen” -lehdistötiedote oli päällimmäinen syy uuteen haastatteluun Nitro Gamesin kanssa. Uutinen aiheutti närää V2.fi:n kommentoijien keskuudessa sen suhteen, että monet sanoivat Max Paynella olleen yhtä laaja julkaisu. Tähtisellä on tähän vastakommentti:
“Ensinnäkin hatunnosto Max Paynelle, uskoakseni kaikki tekijämme ovat kyseisten pelien faneja. Octane Gamesin sopimuksesta ainutlaatuisen tekee se, että se on ensimmäinen laatuaan, jossa suomalaisen pelikehittäjän omaan alkuperäisideaan perustuva peli julkaistaan nykyisellä laitesukupolvella yhdenaikaisesti kaikille tärkeimmille alustoille (Xbox360, PS3, PC) pelikaupoissa ja PC:llä digitaalisessa jakelussa kehittäjän itsensä tekemänä. Peliä siis kehitetään yhdenaikaisesti kolmelle alustalle meidän toimesta, eikä niin että julkaistaisiin esim. PC ensin ja sen suosion mukaan peli portattaisiin muille alustoille mahdollisesti jonkun muun toimesta.”
Octane Gamesin osalta asiassa hienointa laajuuden merkityksen ympärillä saivartelun sijaan on se, että peli päästään Topware Interactiven kanssa tarjoamaan kaikille corepelaajille samanaikaisesti, riippumatta siitä minkä pelilaitteen he ovat itselleen hankkineet.
“Raven's Cryn pelikonseptia on kehitetty rakkaudella useita vuosia ja olemme luonnollisesti innoissamme kun pääsemme tuomaan sen pelaajien tuomittavaksi”, lisää Tähtinen.
Lehdistötiedotteessa mainitaan myös, että “Pelin synkkä sisältö poikkeaakin merkittävästi populaarikulttuurin romantisoimasta ja humoristisesta merirosvoseikkailusta”. Kaikki arvannevat, mitä elokuvasarjaa tällä piikitellään ja Octane games halusikin tarkoituksella tuoda suosittuun aihepiiriin Pirates of Caribbeanin rinnalle vastakkaisen näkemyksen.
“Esimerkiksi Deadwood -tv-sarja onnistui hienosti tuomaan John Waynen leffoista hyvin poikkeavan näkökulman villin lännen aikakauteen. Raven’s Cryssa päähenkilö Christopher Raven on kostomatkalla ja joutuu huomaamaan, että saavuttaakseen haluamansa hän joutuu muuttumaan itsekin samanlaiseksi roistoksi joita on jahtaamassa. Pelaaja on siis merirosvo ja täten lähtökohtaisesti jo paha. Pelissämme liikutaan moraalin tumman harmailla alueilla, eikä mustavalkoisia ratkaisuja ongelmiin ole”, selventää Tähtinen.
Hänen mukaansa pelissä ei voi Fablen tyyliin valita, onko hyvä vai paha, vaan enemmänkin pitää tehdä valintoja sen suhteen, millä tavalla on paha. Pelin tekijät eivät kuitenkaan halua toimia moraalinvartijoina, vaan valinnat jätetään pelaajalle ja niiden seuraukset näkyvät ruudulla.
“Tavoitteenamme on luoda pelimekaanisesti viihdyttävä kokemus, jossa on päällä aikuiseen makuun toimiva ajatuksia herättävä tarina”, kuuluu tiivistys toimitusjohtajan suusta.
Raven’s Cryta alettiin kehittää jo vuonna 2007, alusta asti konsolipeliksi. Matkan varrella valmistui monia demoja ja prototyyppeja, kun haettiin tasapainoa eri pelimekaniikoiden ja tarinan välille. Pelin julkaiseva Topware Interactive (Two Worlds) oli ollut keskusteluissa mukana alusta asti, mutta vasta viime vuoden lopulla esitellyn julkaisijademon jälkeen sopimusneuvotteluissa päädyttiin lopullisesti kyseiseen firmaan.
Peli julkaistaan ensi vuonna, mutta lopuksi vielä Tähtisen lempi-piraattilausahdus: “Think you know something about Pirates?”
Hmm... missä olen kuullut tuon ennen?
Vastaamassa oli firman toimitusjohtaja Jussi Tähtinen, joka kertoo, että East India Company takasi Nitro Gamesille hyvän startin ja paljon on tapahtunut sitten vuoden 2007: työntekijämäärä on kasvanut ja pelipuolella tekemistä laajennettu myös konsoleille. Tällä hetkellä firmassa työskentelee 25 henkilöä, mutta toimitusjohtajan mukaan tulevat projektit saattavat määrää vielä kasvattaakin.
Pirates of the Black Cove
Nitro Gamesilla on työn alla merirosvopeli Pirates of the Black Cove, jossa on myös strategiapelimäisiä ominaisuuksia. East India Companyn jälkeen ollaan kuitenkin liikkeellä varsin erilaisella lähestymistavalla.
“Pirates of Black Cove syntyi halusta tehdä irtiotto vakavahenkisistä strategiapeleistä. Peli-idea itsessään syntyi 2010 keväällä ja alussa pääideana oli tuoda merillä seilaamisen lisäksi mukaan maataistelut. Pelin kehityksen aikana päätavoite oli pitää huoli siitä, että pelin annetaan elää tiimin toiveiden ja ideoiden mukaan niin pitkään kuin mahdollista. Ohjenuorana oli myös, että mikään ei ole liian kreisiä tähän peliin, vaan hyvät jutut pyritään tuomaan ruudulle kokeiltavaksi”, kertoo Tähtinen.
Tiimi halusi myös myös osoittaa kunnioitusta merirosvopeliklassikoille, kuten Sid Meier’s Pirates! ja Monkey Island -pelit. Se näkyy huumorina, joka ilmenee perinteisemmän pelaamisen ohessa muun muassa ragdoll-animoituja apinoita ampuvina kanuunoina, pierupommeina, rastapäisinä puutarhureina ja muina yksityiskohtina.
“Nyt kun peli alkaa olla lähellä valmista, on ilo nähdä että väkevistä mausteista syntyi kokonaisuus, jota kehitystiimikin pelaa suu virneessä. Tuottajamme Brendon Neuwerth on kuvannut peliä osuvasti termillä ‘The Monty Python moment of Nitro Games. And now for something completely different...’”
Tähtinen kuvaa peliä sanoin: “Otetaan merillä seilaaminen ja meritaistelut Sid Meier’s Piratesista, sankarihahmon ohjaaminen Diablosta ja maajoukkojen komentaminen Dawn of War II:sta. Näillä kerrotaan Taru Sormusten Herrasta -kirjaan perustuvaa tarinaa, jossa päähahmo yhdistää erilleen hajautuneet “hyvisten joukot” ja hyökkää yhdessä eri kansojen kanssa pahisten kimppuun, joita meillä edustavat Black Coven piraatit. Ja päälle loraus grogia ja merenneitojen kyyneliä.”
Pelin julkaisee ruotsalainen Paradox Interactive (viime aikoina mm. suomalainen Cities in Motion, Lead & Gold, Mount & Blade, Magicka) ja yhteistyö on Tähtisen mukaan sujunut hyvin - sitä on tehty jo keväästä 2009 asti.
“Paradoxin kanssa toimimisessa helppoa on lyhyt välimatka, minkä vuoksi asiat on helppo hoitaa naamatusten.”
Octane Games ja joutomaan enkeli
Nitro Gamesista syntyi myös Octane Games, joista ensimmäinen on profiloitunut strategiapelien genreen ja jälkimmäinen toimintapeleihin. Alkuvaiheessa molemmissa firmoissa työskentelee sama henkilökunta, sillä Nitro Gamesissa on vahva ydintiimi, joita käytetään eri projekteihin tarpeen mukaan pienempiin ryhmiin jaettuna, tehtiin sitten strategiaa tai toimintaa. Tähtinen kertoo myös, että firman teknologia ja pelien tuottamisen etenemistapa on sellainen, että sama tiimi voi tehdä samalla pelimoottorilla monen eri genren pelejä.
Ensimmäinen toimintapeli Octane Gamesilta on nimeltään Wasteland Angel, jota työstetään PC:lle. Tähtisen mukaan peli on ‘koukuttava score chaser’, joka sijoittuu Mad Max -henkiseen post-apokalyptiseen maailmaan, jossa mutantit ja muut pahikset yrittävät hoitaa päiviltä pieniin kaupunkeihin ahtautuneet ydinsodasta eloonjääneet ihmiset.
“Pelaajahahmona on hehkeä mutta vaarallinen neito Wasteland Angel ja hänen autonsa ‘Ol Gypsy, joka on varustettu kattavalla valikoimalla tappavan tehokkaita aseita. Peli jakautuu useihin eri puolille ydinsodan runnomaa Pohjois-Amerikan mannerta sijoittuviin tasoihin, joissa pelaajan päätavoite on estää vihollisaaltoja ryöstämästä siviilejä kaupungeista. Vihujen kurmuttamisesta saa pisteitä, pick-uppeja ja virneen naamalle. Joka levelillä on oma online scoreboard jossa kilpaillaan paremmuudesta”, selventää Jussi Tähtinen.
Peli julkaistaan tänä vuonna ja Octane Games toivoo pääsevänsä kertomaan tarkemman ajankohdan pikapuoliin.
Tältä näyttää, kun korpit itkevät
“Kotkalainen videopelikehittäjä teki Suomen laajimman pelijulkaisusopimuksen” -lehdistötiedote oli päällimmäinen syy uuteen haastatteluun Nitro Gamesin kanssa. Uutinen aiheutti närää V2.fi:n kommentoijien keskuudessa sen suhteen, että monet sanoivat Max Paynella olleen yhtä laaja julkaisu. Tähtisellä on tähän vastakommentti:
“Ensinnäkin hatunnosto Max Paynelle, uskoakseni kaikki tekijämme ovat kyseisten pelien faneja. Octane Gamesin sopimuksesta ainutlaatuisen tekee se, että se on ensimmäinen laatuaan, jossa suomalaisen pelikehittäjän omaan alkuperäisideaan perustuva peli julkaistaan nykyisellä laitesukupolvella yhdenaikaisesti kaikille tärkeimmille alustoille (Xbox360, PS3, PC) pelikaupoissa ja PC:llä digitaalisessa jakelussa kehittäjän itsensä tekemänä. Peliä siis kehitetään yhdenaikaisesti kolmelle alustalle meidän toimesta, eikä niin että julkaistaisiin esim. PC ensin ja sen suosion mukaan peli portattaisiin muille alustoille mahdollisesti jonkun muun toimesta.”
Octane Gamesin osalta asiassa hienointa laajuuden merkityksen ympärillä saivartelun sijaan on se, että peli päästään Topware Interactiven kanssa tarjoamaan kaikille corepelaajille samanaikaisesti, riippumatta siitä minkä pelilaitteen he ovat itselleen hankkineet.
“Raven's Cryn pelikonseptia on kehitetty rakkaudella useita vuosia ja olemme luonnollisesti innoissamme kun pääsemme tuomaan sen pelaajien tuomittavaksi”, lisää Tähtinen.
Lehdistötiedotteessa mainitaan myös, että “Pelin synkkä sisältö poikkeaakin merkittävästi populaarikulttuurin romantisoimasta ja humoristisesta merirosvoseikkailusta”. Kaikki arvannevat, mitä elokuvasarjaa tällä piikitellään ja Octane games halusikin tarkoituksella tuoda suosittuun aihepiiriin Pirates of Caribbeanin rinnalle vastakkaisen näkemyksen.
“Esimerkiksi Deadwood -tv-sarja onnistui hienosti tuomaan John Waynen leffoista hyvin poikkeavan näkökulman villin lännen aikakauteen. Raven’s Cryssa päähenkilö Christopher Raven on kostomatkalla ja joutuu huomaamaan, että saavuttaakseen haluamansa hän joutuu muuttumaan itsekin samanlaiseksi roistoksi joita on jahtaamassa. Pelaaja on siis merirosvo ja täten lähtökohtaisesti jo paha. Pelissämme liikutaan moraalin tumman harmailla alueilla, eikä mustavalkoisia ratkaisuja ongelmiin ole”, selventää Tähtinen.
Hänen mukaansa pelissä ei voi Fablen tyyliin valita, onko hyvä vai paha, vaan enemmänkin pitää tehdä valintoja sen suhteen, millä tavalla on paha. Pelin tekijät eivät kuitenkaan halua toimia moraalinvartijoina, vaan valinnat jätetään pelaajalle ja niiden seuraukset näkyvät ruudulla.
“Tavoitteenamme on luoda pelimekaanisesti viihdyttävä kokemus, jossa on päällä aikuiseen makuun toimiva ajatuksia herättävä tarina”, kuuluu tiivistys toimitusjohtajan suusta.
Raven’s Cryta alettiin kehittää jo vuonna 2007, alusta asti konsolipeliksi. Matkan varrella valmistui monia demoja ja prototyyppeja, kun haettiin tasapainoa eri pelimekaniikoiden ja tarinan välille. Pelin julkaiseva Topware Interactive (Two Worlds) oli ollut keskusteluissa mukana alusta asti, mutta vasta viime vuoden lopulla esitellyn julkaisijademon jälkeen sopimusneuvotteluissa päädyttiin lopullisesti kyseiseen firmaan.
Peli julkaistaan ensi vuonna, mutta lopuksi vielä Tähtisen lempi-piraattilausahdus: “Think you know something about Pirates?”
Hmm... missä olen kuullut tuon ennen?
Keskustelut (6 viestiä)
Rekisteröitynyt 20.12.2010
06.07.2011 klo 17.21
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
06.07.2011 klo 17.24
mulla oli pleikkarille joku lintu perspektiivistäkuvattu peli jossa piti ampua merirosvoja tai sitten toisinpäin en oio varma
Overboard! oli ainakin hupaa
- http://www.youtube.com/watch?v=_LMrn0nyMt4
Rekisteröitynyt 20.12.2010
06.07.2011 klo 17.34
Rekisteröitynyt 28.07.2009
07.07.2011 klo 23.50
mulla oli pleikkarille joku lintu perspektiivistäkuvattu peli jossa piti ampua merirosvoja tai sitten toisinpäin en oio varma
Overboard! oli ainakin hupaa
- http://www.youtube.com/watch?v=_LMrn0nyMt4
Minulla taitaa olla Overboard! jossain Windowsille... huisin hauska peli...
10.07.2011 klo 17.14
mulla oli pleikkarille joku lintu perspektiivistäkuvattu peli jossa piti ampua merirosvoja tai sitten toisinpäin en oio varma
Rekisteröitynyt 13.10.2009
15.07.2011 klo 21.29
mulla oli pleikkarille joku lintu perspektiivistäkuvattu peli jossa piti ampua merirosvoja tai sitten toisinpäin en oio varma
Taisi ollakkin näinpäin ;)
Kirjoita kommentti