Listasunnuntai #86
Pelit ilman grafiikkaa
Aikanaan tietokone oli huoneen kokoinen hökötys, johon oltiin yhteydessä tekstipäätteeltä. Tämä ei estänyt kehittämästä sille kaikenlaisia pelejä, joista osa on säilynyt tähän päivään asti. Kun grafiikkahuoraus alkaa kyllästyttää tai saat käsiisi antiikkirautaa, kokeile tämän listan antimia - ja suosittele lisää kommenteissa.
Kun ei voida kerran piirtää maisemaa, laitetaan pelaaja kuvittelemaan se päässään. Yksinkertaisesta Colossal Cave Adventure -pelistä alkoi monen seikkailu maanalaisissa ihmemaissa. Ennen kuin suuren yleisön "liian tylsinä" pitämät seikkailut valuivat marginaaliin, ehti tämä interaktiivisen kirjallisuuden alalaji synnyttää monia klassikoita. Suurin ja kaunein julkaisija oli Infocom. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa sijoittaa pari pennosta Get Lamp -dokumenttiin.
Tämä vuonna 1972 väsätty simulaatio lienee paitsi eräs vanhimpia tietokonepelejä ylipäätään, myös eräs vanhimpia (vaikkakin epävirallisia) lisenssipelejä. Yksinkertainen karttakuva näytti virtuaali-Kirkille kvadrantin, josta klingonit kumppaneineen piti siivottaman. Sittemmin peliä muunnelmineen on nähty lähes kaikilla mahdollisilla laitteilla.
Kaunis on kuolla joukkosi eessä, mutta hauskempaa on sotia ilman uhreja. Vuonna 1971 kirjoitettu Empire simuloi sodankäyntiä ilman ensimmäistäkään kuvaa siinä määrin hyvin, että sen pelimekaniikasta ammensi sittemmin mm. Sid Meier -niminen tuntematon suuruus.
Rogue, Hack, Nethack, ADOM... Yksinkertaiseen merkkigrafiikkaan pohjautuvat seikkailupelit viihdyttävät suuria massoja tänäkin päivänä. Kun paukkuja ei tuhlata graafiseen loistoon, voidaan panostaa siihen, että pelimekaniikka toimii. Ei ole tavatonta, että "pikainen testaus" venähtääkin tuntien mittaiseksi jauhamiseksi.
Erikoismainintansa saakoon tämä roguelike- ja kaupunkisimulaatiopelien lapsi, joka visuaalisesta ilmeestään huolimatta on vasta muutaman vuoden vanha. Merkkigrafiikan takaa paljastuu aivan uskomaton määrä yksityiskohtia, nyansseja ja viriteltävää.
Ennen wowittamista mudattiin (ja monet mudaavat edelleen). MUD, Multi User Dungeon, oli monen pelaajan yhtäaikainen luolaseikkailu. Tekstiin perustuviin mudeihin otettiin yhteys ensin modeemilla, sitten suoraan telnetillä, ja MUD-maailmassa koettiin samanlaista immersion tunnetta ja jopa rakkaustarinoita kuin muissakin MMORPG:issä. "You haven't lived until you've died in MUD".
Ennen internetiä olivat purkit, jotka pyörivät useimmiten harrastajien huoneen nurkassa. BBS-ohjelmistoista voitiin avata "ovia" toisiin ohjelmistoihin, lähinnä peleihin. Käyttäjät kävivät tekemässä siirtonsa, poistuivat linjalta ja jäivät odottamaan vihollisarmeijan, -galaksin tai -yrityksen tempauksia. Kuvassa Legend of the Red Dragon, tuttavallisemmin LORD, joka paisutti suomalaistenkin modemistien puhelinlaskuja.
Tekstiseikkailut
Kun ei voida kerran piirtää maisemaa, laitetaan pelaaja kuvittelemaan se päässään. Yksinkertaisesta Colossal Cave Adventure -pelistä alkoi monen seikkailu maanalaisissa ihmemaissa. Ennen kuin suuren yleisön "liian tylsinä" pitämät seikkailut valuivat marginaaliin, ehti tämä interaktiivisen kirjallisuuden alalaji synnyttää monia klassikoita. Suurin ja kaunein julkaisija oli Infocom. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa sijoittaa pari pennosta Get Lamp -dokumenttiin.
Star Trek
Kuva: Wikipedia |
Tämä vuonna 1972 väsätty simulaatio lienee paitsi eräs vanhimpia tietokonepelejä ylipäätään, myös eräs vanhimpia (vaikkakin epävirallisia) lisenssipelejä. Yksinkertainen karttakuva näytti virtuaali-Kirkille kvadrantin, josta klingonit kumppaneineen piti siivottaman. Sittemmin peliä muunnelmineen on nähty lähes kaikilla mahdollisilla laitteilla.
Empire
Kaunis on kuolla joukkosi eessä, mutta hauskempaa on sotia ilman uhreja. Vuonna 1971 kirjoitettu Empire simuloi sodankäyntiä ilman ensimmäistäkään kuvaa siinä määrin hyvin, että sen pelimekaniikasta ammensi sittemmin mm. Sid Meier -niminen tuntematon suuruus.
Rogueliket
Kuva: Wikipedia |
Rogue, Hack, Nethack, ADOM... Yksinkertaiseen merkkigrafiikkaan pohjautuvat seikkailupelit viihdyttävät suuria massoja tänäkin päivänä. Kun paukkuja ei tuhlata graafiseen loistoon, voidaan panostaa siihen, että pelimekaniikka toimii. Ei ole tavatonta, että "pikainen testaus" venähtääkin tuntien mittaiseksi jauhamiseksi.
Dwarf Fortress
Kuva: Wikipedia |
Erikoismainintansa saakoon tämä roguelike- ja kaupunkisimulaatiopelien lapsi, joka visuaalisesta ilmeestään huolimatta on vasta muutaman vuoden vanha. Merkkigrafiikan takaa paljastuu aivan uskomaton määrä yksityiskohtia, nyansseja ja viriteltävää.
MUDit
Kuva: Wikipedia |
Ennen wowittamista mudattiin (ja monet mudaavat edelleen). MUD, Multi User Dungeon, oli monen pelaajan yhtäaikainen luolaseikkailu. Tekstiin perustuviin mudeihin otettiin yhteys ensin modeemilla, sitten suoraan telnetillä, ja MUD-maailmassa koettiin samanlaista immersion tunnetta ja jopa rakkaustarinoita kuin muissakin MMORPG:issä. "You haven't lived until you've died in MUD".
BBS-pelit
Kuva: Wikipedia |
Ennen internetiä olivat purkit, jotka pyörivät useimmiten harrastajien huoneen nurkassa. BBS-ohjelmistoista voitiin avata "ovia" toisiin ohjelmistoihin, lähinnä peleihin. Käyttäjät kävivät tekemässä siirtonsa, poistuivat linjalta ja jäivät odottamaan vihollisarmeijan, -galaksin tai -yrityksen tempauksia. Kuvassa Legend of the Red Dragon, tuttavallisemmin LORD, joka paisutti suomalaistenkin modemistien puhelinlaskuja.
Keskustelut (24 viestiä)
Rekisteröitynyt 26.09.2007
29.05.2011 klo 20.06
Rekisteröitynyt 11.04.2007
29.05.2011 klo 20.10
29.05.2011 klo 20.12
29.05.2011 klo 20.17
Rekisteröitynyt 15.02.2011
29.05.2011 klo 20.26
Tekstipohjaiset seikkailupelit on varmaan lähinnä vanhoja pöytäropeja. Pitäisi kai D&D:kin joskus katsastaa, mutta sillä aikaa kun etsii peliseuraa (ei niin helppoa) saa nethackillä päivät kulumaan.
Rekisteröitynyt 23.04.2007
29.05.2011 klo 20.30
29.05.2011 klo 20.34
29.05.2011 klo 20.40
Nethackin kohdalla oli sellainen kumma juttu, että näppäimistöni ei jostain syystä halunnut tunnistaa/hyväksyä namiskaa jolla kuljettiin portaissa, joten NH kokemukset jäi omalta osalta torsoksi.
29.05.2011 klo 20.41
Rekisteröitynyt 15.02.2011
29.05.2011 klo 21.12
Myös klassista ZORK-tekstiseikkailua pääsee pelaamaan COD:BOssa kun menee alkuvalikossa nurkassa sijaitsevalle tietokoneelle ja kirjoittaa siihen zork.
Retroilu kunniaan
Rekisteröitynyt 18.04.2010
29.05.2011 klo 21.27
Alan tuntemaan itseni graffahuoraksi, kun astuin mukaan pelaamisen maailmaan vasta Mario Bros.in myötä.
Mulle ei tullut samanlainen tunne.....mistäköhän johtuu....Ehkä pelasin lautapelejä?? tai olin ulkona viettämässä aikaa lapsena??? Kiintoisaa pohdintaa...
Rekisteröitynyt 15.02.2011
29.05.2011 klo 21.31
Kiva artikkeli/uutinen :)
Alan tuntemaan itseni graffahuoraksi, kun astuin mukaan pelaamisen maailmaan vasta Mario Bros.in myötä.
Mulle ei tullut samanlainen tunne.....mistäköhän johtuu....Ehkä pelasin lautapelejä?? tai olin ulkona viettämässä aikaa lapsena??? Kiintoisaa pohdintaa...
Mitä tämä ulkona tarkoittaa :P. Jokainen lapsuuden kuva mitä ihtestäni löytyy viitta jotenkin peleihin. Yleensä naama kiinni ruudussa ja nintendo ohjain kädessä (itsekin siis mariolla urani aloittanut).
Moderaattori
Rekisteröitynyt 25.01.2008
29.05.2011 klo 21.33
Roguelikeistä tuli mieleen vielä Moria sekä Larn, ja tekstiseikkailuista tietenkin aikansa hitti Zork. Suomalaista alan tuotantoa sitten SpurguX ja Koulu3 :)
Rekisteröitynyt 18.04.2010
29.05.2011 klo 21.44
Kiva artikkeli/uutinen :)
Alan tuntemaan itseni graffahuoraksi, kun astuin mukaan pelaamisen maailmaan vasta Mario Bros.in myötä.
Mulle ei tullut samanlainen tunne.....mistäköhän johtuu....Ehkä pelasin lautapelejä?? tai olin ulkona viettämässä aikaa lapsena??? Kiintoisaa pohdintaa...
Mitä tämä ulkona tarkoittaa :P. Jokainen lapsuuden kuva mitä ihtestäni löytyy viitta jotenkin peleihin. Yleensä naama kiinni ruudussa ja nintendo ohjain kädessä (itsekin siis mariolla urani aloittanut).
Sitä että en ole lapsena (4-10) kasvanut pelien parissa ei muuta..(tarkoitus ei ollut loukata ketään ;)...Mutta olen kyllä pelannut joitakin konsoli pelejä...hämärästi muistan vain)
Rekisteröitynyt 30.01.2011
29.05.2011 klo 22.31
Rekisteröitynyt 25.07.2007
29.05.2011 klo 23.46
Rekisteröitynyt 29.10.2007
29.05.2011 klo 23.49
Koulu 3
30.05.2011 klo 08.51
Rekisteröitynyt 15.04.2009
30.05.2011 klo 10.30
30.05.2011 klo 13.56
Rekisteröitynyt 27.06.2007
30.05.2011 klo 14.31
tiedättekö onko muita yksinpeli roguelikejä kuin https://tiles.crawl.develz.org/ joissa muiden pelaamista voi seurata ja kommentoida reaaliajassa
ADOM -kommuuni on tehnyt myös epävirallisia nettiviritelmiä.
Suomalainen Ancardia: http://ancardia.ath.cx/
Rekisteröitynyt 28.07.2009
31.05.2011 klo 10.39
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
31.05.2011 klo 19.28
Englannin opiskelu sujui ala-asteella todella mukavasti juuri tekstiseikkailujen parissa, sanakirja kädessä ruudun tekstiä tavaten.
02.06.2011 klo 14.41
Katsokaa ja kauhistukaa: http://www.youtube.com/watch?v=c9C88Q22K4w
Tämä oli rakas peli, jota tuli pelattua myös tietokonemessuilla Loviisassa. Olihan siellä myös R2D2, puhuva auto yms. mutta ne on jo toisia juttuja ne.
Kirjoita kommentti