Tuorein sisältö

Dragon Age II

Manu Pärssinen

07.11.2010 klo 00.30 | Luettu: 34992 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Haastattelu ja ennakkokatsaus

V2.fi tapasi Digiexpo-messujen yhteydessä Dragon Age 2:n tuottajan Robyn Thebergen Biowarelta, jutteli aiheen tiimoilta ja testasi ennakkoon vähän itse peliäkin. Peliä esiteltiin Kanadasta saapuneiden Thebergen ja brand manager Randall Bishopin toimesta messuilla myös kaikelle kansalle trailereiden, faktojen ja pienen pelidemonstraation välityksellä. Tällaista Dragon Age 2:sta selvisi.



Kovempaa, korkeammalle, paremmin


Koska Dragon Age: Origins otettiin niin hyvin vastaan, on sen parhaat ominaisuudet luonnollisesti säilytetty myös uudessa pelissä. Reilun tunnin tutustumisen, sekä Robynin vakuuttelujen perusteella voi jo hälventää huolet niiden mielestä, jotka pelkäävät pelisarjan muuttuvan liian toimintapainotteiseksi - toimintaa toki on paljon, mutta roolipelaus pysyy edelleen keskeisenä. Vaikka Mass Effectistä onkin otettu joitakin elementtejä - mm. hahmonmuokkauksen perusidea ja dialogipyörä - ei action-rpg-mittari lipsahda liikaa actionin puolelle ja vanhan polven ropettajatkin pysyvät tyytyväisinä. Bioware on myös katsonut asiakseen erotella pelin kohderyhmät, sillä PC-versiossa taktikointiin on enemmän mahdollisuuksia kuin konsolilla, jolla mennään taisteluissa yleensä suorempaan hack’n’slash -meininkeihin. Vaikeustasosta riippuen strategioitakin täytyy kuitenkin miettiä, varsinkin pomovastusten kanssa.

Randall Bishop ja Robyn Theberge.

Yleisöesityksessään Thebergellä oli muutamia toistuvia iskulauseita:
“Dragon Age 2 on kuin Dragon Age: Origins, jolle on annettu adrenaliinipiikki.”
“Aina kun painat nappia, jotain mahtavaa tapahtuu.”
“Ajattele kuin kenraali, taistele kuin spartalainen.”


Luvassa on enemmän actionia, intensiivisempää toimintaa, timmimmäksi tuunattua grafiikkaa ja pelaaja tutustutetaan Dragon Agen maailman uuteen osaan. Pelin graafinen tyyli on synkempi, rosoisempi, verisempi ja seksikkäämpi (jep, tällä tarkoitetaan myös joitakin naishahmoja). V2.fi:n testaama X360-versio oli vielä varhainen ja bugeja oli havaittavissa, mutta varsinkin kaupunkiosio ja pelihahmot vaikuttivat varsin yksityiskohtaisilta - ja sitä verta kyllä piisasi. Bioware halusi graafisesta tyylistä myös erityisesti sellaisen, että ruutukaappauksesta tunnistaisi pelin heti Dragon Age 2:ksi.

Yksi suurimpia uudistuksia on (myös Mass Effectin innoittamana) se, että päähenkilökin puhuu repliikkinsä. Tekijöiden mukaan tämä vahvistaa tarinankerrontaa, koska äänenpainoista kuulee, millä mielellä mikäkin repliikki on tarkoitettu. Lisäksi oman hahmonsa kuuleminen vahvistaa sidettä pelaajan ja hahmon välillä. Keskustelu tapahtuu yleensä kolmen-viiden vaihtoehdon kautta ja pelaaja voi valita, haluaako suhtautua tilanteisiin esimerkiksi kylmäkiskoisesti, diplomaattisesti, myötätuntoisesti vai sarkastisella huumorilla. Asia tehdään pelaajalle selväksi repliikin vieressä olevan symbolin avulla (esimerkiksi sädekehä tai nyrkki).


Valinnoilla on tietenkin vaikutusta siihen, miten muut pelihahmot pelaajaan suhtautuvat. Jokaisella seurueen hahmolla on mittari, josta näkee, onko hänen suhtautumisensa päähahmoon enemmän ystävällinen (friend) vai kilpaileva (rival) - ei siis suoraan musta-valkoinen hyvä/paha, vaan mukana on myös paljon harmaata aluetta. Näin tarinaan saadaan paljon enemmän vaihtelevuutta ja sävyjä. Mittarista voi myös päätellä, ketä kannattaa varoa selkäänpuukottamisen varalta.

Totuttua suurempi tarina


Toinen, varsinkin Biowarelle iso, uudistus on se, miten tarinaa kerrotaan: ei ole normaalia alkua, keskivaihetta ja loppua, vaan juoni etenee pätkissä kertojana toimivan Varric-kääpiön kautta ja kattaa kymmenen vuoden ajanjakson. Tämä taas mahdollistaa sen, että pelaajan tekemisillä on paljon suurempi vaikutus kuin yleensä Biowaren peleissä - vaikka moinen on yksi niiden tunnusmerkeistä. Vuosikymmenen aikana esimerkiksi ihmissuhteissa ehtii tapahtua jo paljon ja Bioware lupaa, että kenenkään kahden pelaajan pelikokemus ei tule olemaan samanlainen. Mukana on myös vaikeita päätöksiä, joista yksi nähdään heti pelin alkupuolella. Kakkos-DA:n tarinasta on myös luotu välinäytösten avulla paljon elokuvamaisempi kokemus - taas Mass Effectin vaikutusta.

Pelin päähahmo, Blightista selvinnyt Hawke, on Champion of Kirkwall ja koko pelin tarkoituksena on selvittää, kuka Hawke oikein on, ja käydä läpi se hämärän peittoon jäänyt tarina, joka nosti hänet valtaan. Hawken ulkoasun, sukupuolen ja hahmoluokan (rogue, warrior, mage) voi valita mieleisekseen. Vaikka Dragon Age 2 -materiaaleissa on näkynyt partainen ns.perus-Hawke, saa hahmosta varsin erilaisenkin näköisen. Tietyt valinnat vaikuttavat myös perheenjäseniin ja sukulaisiin, vaikkapa ihon väriin tai nenän kokoon. Valitun hahmoluokan sisällä voi sitten erikoistua, rogue voi ryhtyä esimerkiksi jousiampujaksi tai kahdella miekalla taistelijaksi. DA2:n akrobaattista rogueta kuvataan myös varsin erilaiseksi kuin Originsin - Randall Bishop käytti sanoja ‘kuin ninja’.

Esitellyssä pelidemossa - joka näytettiin ensimmäistä kertaa maailmassa suurelle yleisölle - Hawke saapuu Kirkwallin kaupunkiin ja avustaa Originsista tuttua tyttöä nimeltä Isabela - Dragon Age 2:n ja Dragon Age: Originsin tarinat siis risteävät jonkin verran. Digiexpon tuhatpäinen väkijoukko tutustutettiin myös toistaiseksi julkistettuihin hahmoryhmän jäseniin: Hawken maagisiskoon Bethanyyn, miekkaa ja kilpeä taitavasti käyttävään taistelijaan Avelineen ja kertojanakin toimivaan Varriciin, joka oli pelidemon rogue. Tehokas naispuolinen taistelija Aveline luotiin peliin erityisesti fanien toiveiden perusteella. Loput kumppaneista paljastetaan myöhemmin.


Ei huolta, pojjaat!


Varsinaisesta pelitestaussessiosta ei voi liikoja paljastaa, mutta vähemmänkin Dragon Agea pelannut pääsi nopeasti mukaan taisteluun, johon pelaaja heitetään kylmiltään mukaan. Tunteikkaita kohtauksia koetaan ja vaikeita - elämän ja kuoleman - valintoja tehdään heti ensimmäisen varttitunnin aikana. Theberge lupaa, että valinnoilla on paljon sekä jättimäisiä, isoja, että pieniä vaikutuksia ja niitä nähdään koko pelin matkan varrella. Myös jotkin aiemmissa peleissä (ja DLC:issä) tehdyt ratkaisut näkyvät Dragon Age 2:ssa.

Hahmoluokkien kykykartta on uusittu täysin Originsiin verrattaessa. Valintanäytössä on erityiskykyjen mukaisia rykelmiä, joista voi valita, mihin suuntaan hahmoaan lähtee kehittämään, mitä erityiskykyjä hahmonsa haluaa oppivan. Esimerkiksi roguelle on kuusi “erikoistumissolukkoa”, mutta niiden määrä vaihtelee hahmoluokan mukaan. Inventaario sen sijaan on varsin tutun oloinen.



Taisteluista Theberge kertoi sen, että valikoiden käyttämisen sijaan joukkueelleen voi myös fyysisesti näyttää, mitä niiden haluaa tekevän. Esimerkiksi tankkina käytettävän Avelinen voi viedä kilpensä kanssa ogren eteen ja siinä nainen pysyy. Pelin kestoksi Robyn lupaa 50-60 tuntia sivutehtävien kera, eli reilusti verran vähemmän kuin Originsiin sai kulutettua - sitä toki kehitettiinkin paljon pitempi aika, lähes seitsemän vuotta.

Dragon Age -pelisarja sai paljon suosiota juurikin sen vuoksi, että se on hieman ‘old-skoolimpi’ roolipeli kuin monet nykyiset. Kakkososa vie sarjaa hieman viihteellisempään ja toiminnallisempaan suuntaan, mutta ei liikaa. Näkemämme ja kuulemamme perusteella kaikki oleellinen on säilytetty ja hiottu paremmaksi, sekä kuorrutettu parannetuilla ominaisuuksilla. Ensi maaliskuun alussa tämäkin Mass Effect -fani hylkää laseraseet ja rynnii miekkojen, kilpien ja örkkien maailmaan.

“En tiedä miksi rpg-pelaajat ovat huolissaan (pelin muuttumisesta toimintapainotteisemmaksi). Origins otettiin hyvin vastaan, emmekä ole idiootteja - teemme peleillä bisnestä. Tottakai pidämme pelissä ne asiat, jotka tekivät sen suosituksi. Olemme yhä Bioware, peli on yhä Dragon Age ja se on yhä RPG”, kiteyttää Robyn Theberge, pelituottaja Bioware Edmontonilta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< Digiexpo 2010... Listasunnuntai #58... >

Keskustelut (26 viestiä)

Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

07.11.2010 klo 01.15

Hmh, ei mitään mainintaa siitä, kuinka järkevää tavaraa tarina on. Mass 2 kärsi todella pahasti kaiken maailmaan järjettömyyksistä ja tieteellisten faktojen päälle kusemisesta.
Fantasia nyt pääsee vähän helpommalla karkuun idioottimaisuuksistaan, mutta kyllä senkin tulee säilyttää jonkin sortin uskottavuus.

Imho tuo taistelun uudistuminen on ihan hyvä asia. Lähestyttävyyden ei pitäisi teoriassa olla este syvällisyydelle.
lainaa
MJR2312

Rekisteröitynyt 03.09.2007

07.11.2010 klo 02.57

Mirr5 kirjoitti:

Imho tuo taistelun uudistuminen on ihan hyvä asia. Lähestyttävyyden ei pitäisi teoriassa olla este syvällisyydelle.

Valitettavan usein vain käy niin, että teoria ja käytöntö eivät kohtaa. Se on kyllä myönnettävä, että alun perin olin erittäin huolissani taistelumekaniikan muuttumisesta toimintapainotteisemmaksi, mutta kyllä tämä artikkeli vähän uskoa palautti. Ehkäpä PC-version taistelusysteemi ei ole yhtä suoraviivainen kuin konsoliversioissa.

Muilla osa-alueilla ainakin lupaukset ovat kunnossa. Lisäksi lupaukset ovat sen verran isommat kuin normaalisti vastaavanlaisissa peleissä, että eiköhän tästä silti tule parempi kuin useimmista vastaavanlaisista peleistä. Yleensähän luvataan, että jokainen pelikerta on erilainen ja pelaajan valinnoilla on merkitystä. Loppujen lopuksi ulos tulee Oblivion, jossa pelikertojen erilaisuus tarkoittaa sitä, että valinnat ovat sitä, mihin suuntaan hahmoaan kehittää (ooh, uutuus roolipeleissä) ja missä järjestyksessä tehtävät tekee. Lisäksi pelissä on ehkä se yksi tai kaksi oikeaa "valintaa", jotka lopulta saattavat lisätä peliin muutaman merkityksettömän lauseen.

Juu, ja sen verran vielä tarinasta, että nyt olisi syytä oikeasti tulla vähän sitä syvällisyyttäkin. Viime aikoina BioWaren pelien tarinat ovat olleet luokkaa alkutapahtumat, liittolaisten tms. kerääminen, loppuhuipennus. Itse peli on siis ollut lähes masentavan monotoninen ja ennalta-arvattava. Myönnettäköön, että ensimmäinen Dragon Age on edelleen kesken ja Mass Effectejä en ole käytännössä ehtinyt edes kokeilla, mutta kaikki kokemani ja kuulemani viittaa juuri tuollaiseen juoneen. (Toki DA:O saattaa olla kesken juuri juonen takia.)
lainaa
Jep

07.11.2010 klo 05.35

“Dragon Age 2 on kuin Dragon Age: Origins, jolle on annettu adrenaliinipiikki.”
“Aina kun painat nappia, jotain mahtavaa tapahtuu.”

Kuulostaa kyllä niin konsoli-ADHD-jonnepeliltä että vittu kun alkoi oikeasti vituttamaan. ME1->ME2 vaihdoksesta voi jo hieman ennakoida, ettei ne siellä oikeasti tajua miten peliä voisi parantaa. Yksinkertaistaminen ja "adrenaliinipiikin antaminen" ei kyllä todellakaan peliä paranna.
lainaa
perato

Moderaattori

Rekisteröitynyt 10.04.2007

07.11.2010 klo 11.17

MJR2312 kirjoitti:

Juu, ja sen verran vielä tarinasta, että nyt olisi syytä oikeasti tulla vähän sitä syvällisyyttäkin. Viime aikoina BioWaren pelien tarinat ovat olleet luokkaa alkutapahtumat, liittolaisten tms. kerääminen, loppuhuipennus. Itse peli on siis ollut lähes masentavan monotoninen ja ennalta-arvattava. Myönnettäköön, että ensimmäinen Dragon Age on edelleen kesken ja Mass Effectejä en ole käytännössä ehtinyt edes kokeilla, mutta kaikki kokemani ja kuulemani viittaa juuri tuollaiseen juoneen. (Toki DA:O saattaa olla kesken juuri juonen takia.)

DA:On juoni on juurikin tämmöinen, kuten on myös Mass Effect 2sen juoni. ME2sessa tämä meni täysin naurettavaksi kun koko pelin pääidea oli käydä keräämässä näitä kavereita kun lopputaistelu oli jo selvillä. Melkeen sama olis ollut kuin pelin alussa olisi sanottu "sinun pitää kerätä kokemuspisteitä ennen lopputaistelua". Koko illuusio rikkoutu siinä. Muutenki ne hahmot lähti vähä kevyesti matkaan, et pisti lähinnä itkettään. Hyvät dialogit kuitenki pelasti paljon pelistä, ja tunnelma ylipäätään.

Toivoisin itekki, et mentäis taas sinne jonnekki BG2sen suuntaan, joskin DA:O oli lupaus paremmasta, sentään ne mukana olleet hahmot ei ollu enää mitää spesialisteja eikä niitä siinä varsinaisesti keräilty vaan niitä isompia liittolaisia.
lainaa
rambokala

Rekisteröitynyt 04.10.2008

07.11.2010 klo 12.24

Seli seli seli. En usko että tästä tulee hyvä ennenkuin näen puucee gameplayta.
lainaa
Kneecap

Rekisteröitynyt 16.07.2009

07.11.2010 klo 13.19

Miksi kaikki lyttäävät pelin jo tässä vaiheessa? Sitten ymmärtäisin sen, jos se olisi jo julkaistu ja olisitte sitä testanneet.

Jos kakkosen tarinankerronta, hahmokemia, pelattavuus ja "setting" on yhtään samalla tasolla kuin Originsissa, niin tulen ostamaan tuon pelin.

Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.
lainaa
Coldburn

07.11.2010 klo 13.49

Kneecap kirjoitti:

Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.


Itsekkin kyllä massa 2 tykkään ehkä enemmän kokonaisuutena, mutta massa 1 tuntui paljon vapaammalta, vaikka tekemistä onkin molemmissa luultavasti yhtä paljon. Toivottavasti ME 3 löydetään sopiva tasapaino vapauden ja tekemisen välille.

DA:On huonoimmat puolet olivat kyllä juurikin taisteluiden (animaatioiden) suorastaan törkeä yksinkertaisuus ja hitaus, ja päähenkilön "äänettömyys." Nyt näyttäisi että nämä molemmat korjataan. Hyvä hyvä!
lainaa
Maade

07.11.2010 klo 15.20

Kneecap kirjoitti:

Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.


No mutta toki, itsellenikin tuli ensimmäisenä mieleen ripuli. Se oli turhaa putkiräiskintää eikä koko pelissä ollut mitään RPG-peleihin viittaavaakaan.

Ja olenko muuten ainut jolle tuli tuosta "esimulgaisusta" mieleen The Witcher? Paitsi että The Witcher on tähän asti aina lunastanut lupauksensa kunnon juonesta ja hahmoista..
lainaa
Dingo

Rekisteröitynyt 09.01.2008

07.11.2010 klo 15.24

Massakakkosessa oli järkyttävän tylsää grindausta älyttömästi.
lainaa
Bruntti

Rekisteröitynyt 05.11.2009

07.11.2010 klo 16.07

En edes tunnistanu tota Isabellaa aluksi, ku uudet kuteet. Minusta hienoa, että Originssista siirretään henkilö kakkoseen.
lainaa
juukylläkyllä

07.11.2010 klo 16.43

Kyllä. Se biowaren suunnitelijahan/joku tyyppi totesi muistaakeseni mass effect2:sesta ennen julkaisua näin että ''halusimme tehdä tätä peliä enemmän call of duty pelaajille...plaaplaaplaa''. Silloin kyllä otti kaaliin. Kyllä tykkäsin kakkosesta mutta kyllä siinä vähän petettiin pelattavuudella vanhoja konkareita. Mass effect kyllä pieksee muut scifi jutut 100-0. Mitä tuohon dragon ageen tulee niin minäkin petyin kuullessani sen että siitä tehdään nappi mättöpättö entisen strategisen pelaamisen sijaan. Ja ykkösessä kyllä saikin pähkäillä miten menee eteenpäin. Vaikeutta oli mukavasti.
lainaa
Jööh

07.11.2010 klo 18.47

Jooh, ei kyllä kovin lupaavalta kuulosta. Taidan mennä itkemään itseni uneen Baldur's Gate 1&2 -pahviboksien viereen ja muistelemaan vanhoja hyviä aikoja.
lainaa
Mirr5

Rekisteröitynyt 17.03.2009

07.11.2010 klo 18.47

Ei mielestäni Mass kakkosen pelattavuudessa ollut muuta ongelmaa kuin nuo rajalliset heat sinkit.
Ensinnäkin, mikä estää niiden lippaiden käytön uudestaan? Ja toiseksi, kuinka typerää on oikeasti poimia panoksia taistelukentältä?

Ja sitten se skannaus, joka paperilla voi olla hauska idea (Star Control 2 jne.), oli käytännössä tunnelmatonta grindausta pahimmillaan. Mieluummin kelaan Makolla ympäriinsä hyvin tehtyä tyhjää aavikkoa/vuoristoa kuin istun klikkailemassa hiirellä jotain rumasti teksturoitua palloa.

Mutta pahin ongelma pelissä oli se pahisten juonen motivaation järjettömyys, joka kaikkien edes vähänkin ylä-asteen biologian tunneilla käyneiden tulisi tajuta.
Logiikkaa oli muutenkin survottu aika pahasti menemään kirjoittajan haluamien juonikuvioiden mukaan, esmes eräs hahmo sanoo nähdessään parituhatta ihmisille suuniteltua häkkiä "hyvä luoja, he aikovat hyökätä maahan!". Mystisintä tuossa pakottamisessa on se, että kaikesta logiikan uhraamisesta huolimatta Mass kakkosessa ei oikeasti edes ole varsinaista juonta.
lainaa
Näin_meillä

07.11.2010 klo 19.12

Mirr5 kirjoitti:

Ja sitten se skannaus, joka paperilla voi olla hauska idea (Star Control 2 jne.), oli käytännössä tunnelmatonta grindausta pahimmillaan. Mieluummin kelaan Makolla ympäriinsä hyvin tehtyä tyhjää aavikkoa/vuoristoa kuin istun klikkailemassa hiirellä jotain rumasti teksturoitua palloa.

Ensinnäkin (vaikka tämä nyt ei oikea paikka ME2:sta puhumiselle olekaan) Mako on yksi videopelihistorian paskimmista kulkuvälineistä. Se on mielikuvitukseton ja sen ajaminen on aivan hirveää. Taitaa vain Crysis pistää paremmaksi sen lentohärvelinsä kanssa. Planeetoissa joissa sillä ajeltiin ei ollut mitään "hyvin tehtyä." Satunnaisgeneraattori ollut niin ahkerassa käytössä että oikein hävettää. Pahinta oli kuitenkin se että niiden planeettojen ympäripyöriminen sillä paskahäkkyrällä vei helvetisti aikaa. Mielummin parin minuutin skanni per planeetta kuin puol tuntia ajelemista huonosti ohjautuvalla ajoneuvolla itseääntoistavilla planeetoilla.
lainaa
iPredictCrap

07.11.2010 klo 22.58

Pelkkä Mass Effect 2seen viittaaminen aiheuttaa epäilyksen. Kuten moni on jo sanonutkin että niin tarina kuin pelattavuus oli pahasti puutteellista. Se oli kyllä sulavampaa ja tiiviimpää kuin ME1nen mutta syvyys ja järki oli kyllä heitetty tunkiolle. Ongelma on että sulavuutta tarjoaa lähes kaikki mutta syvyyttä ei juuri mikään peli

ME2 oli kuin karvalakkiversio Gears of Warista jossa saa valita omat "I save all" vs "I kill all" replat
lainaa
HenkkaTheElk

Rekisteröitynyt 19.04.2007

09.11.2010 klo 16.30

Mirr5 kirjoitti:
Ei mielestäni Mass kakkosen pelattavuudessa ollut muuta ongelmaa kuin nuo rajalliset heat sinkit.
Ensinnäkin, mikä estää niiden lippaiden käytön uudestaan? Ja toiseksi, kuinka typerää on oikeasti poimia panoksia taistelukentältä?


Ei ilmeisesti tarpeeksi typerää, kun kerta samaa kaavaa vuosikaudet noudatettu ammuskelupelistä toiseen.
lainaa
Kismittää

09.11.2010 klo 19.57

Olen osan kanssa samaa mieltä, MIKSI PELEISTÄ PITÄÄ TEHDÄ HELPPOJA PUTKIJUOKSUJA!? (on muuten rage) Valitetaan, että peli on vaikeasti lähestyttävä, valitetaan että peli on vaikea kun ei kaikki kaadu sitä X -nappulaa pohjassa pitämällä. Ketä kiinnostaa? Tekisivät niitäkin pelejä missä vaikeutta ja pähkäilyä riittää, kyllä meitä ostajia löytyy jotka arvostavat vaativia pelejä. Heitetään nyt nämä uuden sukupolven kurapelit sinne romukoppaan ja palataan ajassa taaksepäin. Itse olen pelaillut lähes samoja pelejä jo viiden vuoden ajan kun ei vastaavanlaisia tunnelmallisia pelejä tule vastaan (muutamaa rpg/strategia peliä lukuunottamatta).
lainaa
asfgmgdksg

10.11.2010 klo 23.08

Hyvät tissit tuolla naisella.
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 07.19

No niin, ottiko Robyn ihan suihin ja nieli myös vai onko Manu Pärssinen, ehkä paras Kummeli-nimi ikinä, niin onneton peliarvioitsija että pystyi tuosta vain lakaisemaan maton alle viimeiset 20 vuotta roolipelien kehitystä ja hassutteli pelin mukana "toimintaa ja hei, keisarin uudet vaatteet"-periaattella päin helvettiä? Kuinka alas sitä voikaan vajota ja vielä katsoa itseään peilistä aamulla partaa ajaessaan? Tai niin, sitä peiliin katsomista ei olekaan tapahtunut ihan vähään aikaan? http://www.v2.fi/img/staff/1.png

No okei, epäreilua haukkua järjetöntä nörttiä huomiokyvyttömyydestä kun ihkaelävä naisihminen on selittänyt pelin hyvyydestä sitä ja tätä. Ehkä keskitytään itse arviointiin:

Lainaus:
"sekä Robynin vakuuttelujen perusteella voi jo hälventää huolet niiden mielestä, jotka pelkäävät pelisarjan muuttuvan liian toimintapainotteiseksi - toimintaa toki on paljon, mutta roolipelaus pysyy edelleen keskeisenä"
Jaaha, heti ensimmäinen lause itse pelistä ja heti päästiin paskanjauhamisen alttarille. Jos pelistä poistetaan taidot ja hahmoluokat ja keskustelut ja tilalle jätetään tasan tarkkaan vain Mass Effect-tyylinen "taistelu", tunnetaan myös nimellä "hakkaa myyrää" ja siihen keinotekoisestä ympätty "NPC jauhaa paskaa"-keskustelumoodi. Ottaen huomioon että DA oli Biowaren paskin RPG sitten JE:n, ja vain siksi että ME oli avain käsittämättömän huono pökäle. Puhumattakaan siitä että Bioware itse on, useampaan otteeseen, selittänyt kuinka alkuperäinen DA oli "liian hankala ja liian monimutkainen" pelaajille. ANTEEKSI MITÄ? Herran jestas sentään, se kenen mielestä Dragon's Age: Origins oli monimutkainen, ansaitsee kuolla elohopeakaivauksessa verenmyrkytyksestä.
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 07.24

[quote]"Koska Dragon Age: Origins otettiin niin hyvin vastaan, on sen parhaat ominaisuudet luonnollisesti säilytetty myös uudessa pelissä"[/quote]

MITÄ VITTUA? Johan Bioware on useampaan otteeseen selittänyt että koko "taktinen" taistelysysteemi on heitetty jorpakkoon ja ME-tyylinen räiskintä on tullut tilalle.

[quote]ei action-rpg-mittari lipsahda liikaa actionin puolelle ja vanhan polven ropettajatkin pysyvät tyytyväisinä[/quote]

No nyt tämä valehtelu käy niin karmivaksi ettei sitä kehtaa selvinpäin katsella. Manu, kerrotko mikä on sinun niinsanottu "vanhan polven" ropettajakokemus? Sillä jos se täyttyy uuden DA:n demon kautta, se ei ole Nintendo Wiin Zeldaa ihmeempää. Eli toisin sanoen olet täysin epäpätevä paska arvioimaan mitään roolipeliä. Ei kyllä tullut yllätyksenä, tätä "ennakkosilmäystä" eli todenmukaisemmin "meille maksetaan tämän tuotantoyhtiön pelien mainostamisesta"-arvosteluista. Vittu että oksettaa moinen paska.
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 07.29

[quote]Toinen, varsinkin Biowarelle iso, uudistus on se, miten tarinaa kerrotaan: ei ole normaalia alkua, keskivaihetta ja loppua, vaan juoni etenee pätkissä kertojana toimivan Varric-kääpiön kautta ja kattaa kymmenen vuoden ajanjakson.[/quote]

Joo, tätähän Fable on yrittänyt jo viisi vuotta ja vituiksi on mennyt joka kerta. Ei tule yllätyksenä kun vuoden kuluttua Bioware ryssii saman paskan. Olisihan se ollut liikaa pyydettä että typerät käsikirjoittajat olisivat yrittäneet keksiä jotain jatkoa Originsin hahmolle mutta kun piti myydä DLC:tä jotta EA pysyi iloisena niin jokaisesta hahmosta tuli Teräsmies konsanaan. Katos, firma ampui itseään jalkaan - mutta ei huolta, markkinat ovat niin kieroutuneet että fanit itkevät onnesta että saavat samaa paskaa uusissa kuorissa ja vähemmillä vaihtoehdoilla - ei tarvitse huolehtia nyt onko mies vai nainen, haltia/kääpiö vai ihminen - sehän vain aiheuttaa sekaannusta.

Ja sen sijaan että normaali ihminen suuttuisi moisesta järkyttävästä aliarvioinnista, moderni pelajaa imee Biowaren velttoa PR-osastoa kuolemaan asti. No, sitä saa mitä tilaa, paskaa tulee tuutin täydeltä.
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 07.42

[quote]Taisteluista Theberge kertoi sen, että valikoiden käyttämisen sijaan joukkueelleen voi myös fyysisesti näyttää, mitä niiden haluaa tekevän. Esimerkiksi tankkina käytettävän Avelinen voi viedä kilpensä kanssa ogren eteen ja siinä nainen pysyy. Pelin kestoksi Robyn lupaa 50-60 tuntia sivutehtävien kera, eli reilusti verran vähemmän kuin Originsiin sai kulutettua - sitä toki kehitettiinkin paljon pitempi aika, lähes seitsemän vuotta.[/quote]

Oikeasti Manu, paljonko Bioware maksoi sinulle tästä paskanjauhamisesta vai oletko oikeasti niin onneton tapaus että uskot ja kirjoitat kaiken mitä EA/Biowaren markkinointiosasti käskee sinun kirjoittaa, ihan ilmaiseksi? Luuletko että NNirvi julkaisisi tuollaisen "ennakkokatsauksen" Pelit-lehdessä ikinä? Eikö sinulla, Manu, ole yhtään häpyä tai häveliäisyyttä? Ei mitään rehellisyyttä?

Koska onhan se täysin ilmiselvää ettei taisteluissa mitään valikoita käytetä. Jos se ei toiminut DA:O:ssa, miten kuvittelet sen toimivan DA2:ssa kun jokainen haastattelu on luvannut kuuta taivaalta ja jättänyt vastaamatta kysymyksiin alkuperäisen pelin bugeista. Mutta hei, pelijournalismihan on sitä että vedät käteen toimistossa ja julkaiset tuotantoyhtiöiden mainoslehtisiä suoraan sellaiseen - kukapa 13-vuotias näppylänaama ikinä tajuaisi totuutta?

Voisitko ehkä mennä työkkärin kautta Pohjanmaalle istuttamaan perunoita? Siinä olisi Manun työmoraalille sopiva duuni ja varmasti Pohjanmaan isännät pitäisivät huolen että työt tulisi tehtyä - kun kerran V2.FI päätoimittajalla ei ole huolen häivää siitä millaista kriteeritöntä mainontapaskaa "toimittajat", jos tuota termiä voi edes käyttää oksentamatta, suoltavat Suomalaisille.

Ei pienintäkään kritiikkiä taistelun yksinkertaistamisesta, ei sanaakaan hahmonluonnin lopettamisesta, ei mitään hahmon kehittämisen yksinkertaistamisesta - toisin sanoen Manu veti käteen hotellihuoneessa ja jätti toimittajan roolin kokonaan tekemättä. DA2 tulee olemaan Biowaren pahin epä-rope sitten ME2:sen, jota Manu varmaan kutsui roolipeli-genren uudistajaksi, mikä yllättäen riittää kertomaan kaiken Manun aivotoiminnasta.

Nyt vittu vähän ryhtiä toimintaan, vai onko tosiaan niin että kansainväliset pelifirmat nykyään ostavat suomalaisetkin arvostelijat? Manu on jo täysin menetetty mutta ehkä muut V2.FI sivuston arvostelijoista voivat lukea Pelit-lehden vanhoja arvosteluita ja oppia jotain asiasta. On se nyt vitun häpeällistä jos koko, mukamas "esikatselu" on lapsellisen kritiikitöntä poskeenottamista. Koko juttu tuntuu 100% IGN:n tai GameSpy:n artikkelilta jonka Manu on vain suomentanut.
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 07.46

Tiivistettynä, voidaan sanoa että Manun koko "esikatselu" oli:
PELKKÄÄ PASKAA JA BIOWAREN/EAN JULKISTA POSKIHOITOA - TÄYSIN KUNNIATONTA PERSEEN NUOLENTAA ILMAN KRITIIKIN HÄIVÄÄ

Että hävettää lukea moista. Manu ei edes pysty suomentamaan täysin selkeitä termejä - "Champion of Kirkwall", vittu jos ei lontoota osaa sen verran että tuo kääntyy suomeksi niin mitä vittua siellä tehdään peli"arvioitsijana", puhumattakaan siitä faktasta että koko esikatselu oli sanasta-sanaan käännetty jenkkijulkaisuista. HEI MANU, kolkuttaako omatunto? Vai kasvattaako pervo-viikset sellaisen suojakilven että etiikka&moraali ovat täysin tuntemattomat käsitteet?
lainaa
Garfunkel

16.11.2010 klo 08.11

Ja ihme on jos ei mun kommentteja sensuroida "yhteisen hyvän" nimissä. Katsotaan miten käy.
lainaa
Weteraani

16.11.2010 klo 15.01

Garfunkel, itsehän sinä lähinnä nolasit henkilökohtaisuuksiin mennessäsi.

Ei sinänsä että olisin juurikaan eri mieltä kanssasi DA2:sta. Ei vakuuta itseänikään.

Koen RPG:issä äärimmäisen rajoittavana sen, että en saa päättää hahmoni nimeä. Ei sikäli, että itse keksimäni nimet olisivat mitenkään huisin hyviä, mutta ainakin ne ovat itse valittuja.

Jos hahmoni on jo etukäteen päätetty Commander Shepardiksi tai Hawke, Champion of Kirkwalliksi tunnen olevani näyttelijä, joka vetää roolin minkä käsikirjoittaja ja ohjaaja ovat valmiiksi jo muokanneet, enkä samaistu hahmoon millään tasolla.
lainaa
Mikko

Moderaattori

Rekisteröitynyt 30.03.2007

23.11.2010 klo 12.04

Garfunkel kirjoitti:
Ja ihme on jos ei mun kommentteja sensuroida "yhteisen hyvän" nimissä. Katsotaan miten käy.


Ne voisi sensuroida siksi, että olet jumipaavo, jonka valtava rohkeuden osoitus on anonyymisti avautua nimellään kirjoittavan toimittajan jutusta menemällä henkilökohtaisuuksiin. Olen harvoin lukenut mitään yhtä säälittävää ad hominemia, ja minäkin sentään olen lukenut jo aika paljon.

Mutta koska osoittauduit itsesi parodiaksi, emme poista ainoatakaan viestiä, päinvastoin. Jätetään ne tänne oikein jälkipolville malliksi siitä, että jos peli ei vaikka miellytä niin voi helposti haukkua toimittajan vaikka rumaksi ja puolueelliseksi. Bonuspisteitä Kummeli-vertauksista.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova