Dragon Age II
Haastattelu ja ennakkokatsaus
V2.fi tapasi Digiexpo-messujen yhteydessä Dragon Age 2:n tuottajan Robyn Thebergen Biowarelta, jutteli aiheen tiimoilta ja testasi ennakkoon vähän itse peliäkin. Peliä esiteltiin Kanadasta saapuneiden Thebergen ja brand manager Randall Bishopin toimesta messuilla myös kaikelle kansalle trailereiden, faktojen ja pienen pelidemonstraation välityksellä. Tällaista Dragon Age 2:sta selvisi.
Kovempaa, korkeammalle, paremmin
Koska Dragon Age: Origins otettiin niin hyvin vastaan, on sen parhaat ominaisuudet luonnollisesti säilytetty myös uudessa pelissä. Reilun tunnin tutustumisen, sekä Robynin vakuuttelujen perusteella voi jo hälventää huolet niiden mielestä, jotka pelkäävät pelisarjan muuttuvan liian toimintapainotteiseksi - toimintaa toki on paljon, mutta roolipelaus pysyy edelleen keskeisenä. Vaikka Mass Effectistä onkin otettu joitakin elementtejä - mm. hahmonmuokkauksen perusidea ja dialogipyörä - ei action-rpg-mittari lipsahda liikaa actionin puolelle ja vanhan polven ropettajatkin pysyvät tyytyväisinä. Bioware on myös katsonut asiakseen erotella pelin kohderyhmät, sillä PC-versiossa taktikointiin on enemmän mahdollisuuksia kuin konsolilla, jolla mennään taisteluissa yleensä suorempaan hack’n’slash -meininkeihin. Vaikeustasosta riippuen strategioitakin täytyy kuitenkin miettiä, varsinkin pomovastusten kanssa.
Randall Bishop ja Robyn Theberge. |
Yleisöesityksessään Thebergellä oli muutamia toistuvia iskulauseita:
“Dragon Age 2 on kuin Dragon Age: Origins, jolle on annettu adrenaliinipiikki.”
“Aina kun painat nappia, jotain mahtavaa tapahtuu.”
“Ajattele kuin kenraali, taistele kuin spartalainen.”
Luvassa on enemmän actionia, intensiivisempää toimintaa, timmimmäksi tuunattua grafiikkaa ja pelaaja tutustutetaan Dragon Agen maailman uuteen osaan. Pelin graafinen tyyli on synkempi, rosoisempi, verisempi ja seksikkäämpi (jep, tällä tarkoitetaan myös joitakin naishahmoja). V2.fi:n testaama X360-versio oli vielä varhainen ja bugeja oli havaittavissa, mutta varsinkin kaupunkiosio ja pelihahmot vaikuttivat varsin yksityiskohtaisilta - ja sitä verta kyllä piisasi. Bioware halusi graafisesta tyylistä myös erityisesti sellaisen, että ruutukaappauksesta tunnistaisi pelin heti Dragon Age 2:ksi.
Yksi suurimpia uudistuksia on (myös Mass Effectin innoittamana) se, että päähenkilökin puhuu repliikkinsä. Tekijöiden mukaan tämä vahvistaa tarinankerrontaa, koska äänenpainoista kuulee, millä mielellä mikäkin repliikki on tarkoitettu. Lisäksi oman hahmonsa kuuleminen vahvistaa sidettä pelaajan ja hahmon välillä. Keskustelu tapahtuu yleensä kolmen-viiden vaihtoehdon kautta ja pelaaja voi valita, haluaako suhtautua tilanteisiin esimerkiksi kylmäkiskoisesti, diplomaattisesti, myötätuntoisesti vai sarkastisella huumorilla. Asia tehdään pelaajalle selväksi repliikin vieressä olevan symbolin avulla (esimerkiksi sädekehä tai nyrkki).
Valinnoilla on tietenkin vaikutusta siihen, miten muut pelihahmot pelaajaan suhtautuvat. Jokaisella seurueen hahmolla on mittari, josta näkee, onko hänen suhtautumisensa päähahmoon enemmän ystävällinen (friend) vai kilpaileva (rival) - ei siis suoraan musta-valkoinen hyvä/paha, vaan mukana on myös paljon harmaata aluetta. Näin tarinaan saadaan paljon enemmän vaihtelevuutta ja sävyjä. Mittarista voi myös päätellä, ketä kannattaa varoa selkäänpuukottamisen varalta.
Totuttua suurempi tarina
Toinen, varsinkin Biowarelle iso, uudistus on se, miten tarinaa kerrotaan: ei ole normaalia alkua, keskivaihetta ja loppua, vaan juoni etenee pätkissä kertojana toimivan Varric-kääpiön kautta ja kattaa kymmenen vuoden ajanjakson. Tämä taas mahdollistaa sen, että pelaajan tekemisillä on paljon suurempi vaikutus kuin yleensä Biowaren peleissä - vaikka moinen on yksi niiden tunnusmerkeistä. Vuosikymmenen aikana esimerkiksi ihmissuhteissa ehtii tapahtua jo paljon ja Bioware lupaa, että kenenkään kahden pelaajan pelikokemus ei tule olemaan samanlainen. Mukana on myös vaikeita päätöksiä, joista yksi nähdään heti pelin alkupuolella. Kakkos-DA:n tarinasta on myös luotu välinäytösten avulla paljon elokuvamaisempi kokemus - taas Mass Effectin vaikutusta.
Esitellyssä pelidemossa - joka näytettiin ensimmäistä kertaa maailmassa suurelle yleisölle - Hawke saapuu Kirkwallin kaupunkiin ja avustaa Originsista tuttua tyttöä nimeltä Isabela - Dragon Age 2:n ja Dragon Age: Originsin tarinat siis risteävät jonkin verran. Digiexpon tuhatpäinen väkijoukko tutustutettiin myös toistaiseksi julkistettuihin hahmoryhmän jäseniin: Hawken maagisiskoon Bethanyyn, miekkaa ja kilpeä taitavasti käyttävään taistelijaan Avelineen ja kertojanakin toimivaan Varriciin, joka oli pelidemon rogue. Tehokas naispuolinen taistelija Aveline luotiin peliin erityisesti fanien toiveiden perusteella. Loput kumppaneista paljastetaan myöhemmin.
Ei huolta, pojjaat!
Varsinaisesta pelitestaussessiosta ei voi liikoja paljastaa, mutta vähemmänkin Dragon Agea pelannut pääsi nopeasti mukaan taisteluun, johon pelaaja heitetään kylmiltään mukaan. Tunteikkaita kohtauksia koetaan ja vaikeita - elämän ja kuoleman - valintoja tehdään heti ensimmäisen varttitunnin aikana. Theberge lupaa, että valinnoilla on paljon sekä jättimäisiä, isoja, että pieniä vaikutuksia ja niitä nähdään koko pelin matkan varrella. Myös jotkin aiemmissa peleissä (ja DLC:issä) tehdyt ratkaisut näkyvät Dragon Age 2:ssa.
Hahmoluokkien kykykartta on uusittu täysin Originsiin verrattaessa. Valintanäytössä on erityiskykyjen mukaisia rykelmiä, joista voi valita, mihin suuntaan hahmoaan lähtee kehittämään, mitä erityiskykyjä hahmonsa haluaa oppivan. Esimerkiksi roguelle on kuusi “erikoistumissolukkoa”, mutta niiden määrä vaihtelee hahmoluokan mukaan. Inventaario sen sijaan on varsin tutun oloinen.
Taisteluista Theberge kertoi sen, että valikoiden käyttämisen sijaan joukkueelleen voi myös fyysisesti näyttää, mitä niiden haluaa tekevän. Esimerkiksi tankkina käytettävän Avelinen voi viedä kilpensä kanssa ogren eteen ja siinä nainen pysyy. Pelin kestoksi Robyn lupaa 50-60 tuntia sivutehtävien kera, eli reilusti verran vähemmän kuin Originsiin sai kulutettua - sitä toki kehitettiinkin paljon pitempi aika, lähes seitsemän vuotta.
“En tiedä miksi rpg-pelaajat ovat huolissaan (pelin muuttumisesta toimintapainotteisemmaksi). Origins otettiin hyvin vastaan, emmekä ole idiootteja - teemme peleillä bisnestä. Tottakai pidämme pelissä ne asiat, jotka tekivät sen suosituksi. Olemme yhä Bioware, peli on yhä Dragon Age ja se on yhä RPG”, kiteyttää Robyn Theberge, pelituottaja Bioware Edmontonilta.
Keskustelut (26 viestiä)
Rekisteröitynyt 17.03.2009
07.11.2010 klo 01.15
Fantasia nyt pääsee vähän helpommalla karkuun idioottimaisuuksistaan, mutta kyllä senkin tulee säilyttää jonkin sortin uskottavuus.
Imho tuo taistelun uudistuminen on ihan hyvä asia. Lähestyttävyyden ei pitäisi teoriassa olla este syvällisyydelle.
Rekisteröitynyt 03.09.2007
07.11.2010 klo 02.57
Imho tuo taistelun uudistuminen on ihan hyvä asia. Lähestyttävyyden ei pitäisi teoriassa olla este syvällisyydelle.
Valitettavan usein vain käy niin, että teoria ja käytöntö eivät kohtaa. Se on kyllä myönnettävä, että alun perin olin erittäin huolissani taistelumekaniikan muuttumisesta toimintapainotteisemmaksi, mutta kyllä tämä artikkeli vähän uskoa palautti. Ehkäpä PC-version taistelusysteemi ei ole yhtä suoraviivainen kuin konsoliversioissa.
Muilla osa-alueilla ainakin lupaukset ovat kunnossa. Lisäksi lupaukset ovat sen verran isommat kuin normaalisti vastaavanlaisissa peleissä, että eiköhän tästä silti tule parempi kuin useimmista vastaavanlaisista peleistä. Yleensähän luvataan, että jokainen pelikerta on erilainen ja pelaajan valinnoilla on merkitystä. Loppujen lopuksi ulos tulee Oblivion, jossa pelikertojen erilaisuus tarkoittaa sitä, että valinnat ovat sitä, mihin suuntaan hahmoaan kehittää (ooh, uutuus roolipeleissä) ja missä järjestyksessä tehtävät tekee. Lisäksi pelissä on ehkä se yksi tai kaksi oikeaa "valintaa", jotka lopulta saattavat lisätä peliin muutaman merkityksettömän lauseen.
Juu, ja sen verran vielä tarinasta, että nyt olisi syytä oikeasti tulla vähän sitä syvällisyyttäkin. Viime aikoina BioWaren pelien tarinat ovat olleet luokkaa alkutapahtumat, liittolaisten tms. kerääminen, loppuhuipennus. Itse peli on siis ollut lähes masentavan monotoninen ja ennalta-arvattava. Myönnettäköön, että ensimmäinen Dragon Age on edelleen kesken ja Mass Effectejä en ole käytännössä ehtinyt edes kokeilla, mutta kaikki kokemani ja kuulemani viittaa juuri tuollaiseen juoneen. (Toki DA:O saattaa olla kesken juuri juonen takia.)
07.11.2010 klo 05.35
“Aina kun painat nappia, jotain mahtavaa tapahtuu.”
Kuulostaa kyllä niin konsoli-ADHD-jonnepeliltä että vittu kun alkoi oikeasti vituttamaan. ME1->ME2 vaihdoksesta voi jo hieman ennakoida, ettei ne siellä oikeasti tajua miten peliä voisi parantaa. Yksinkertaistaminen ja "adrenaliinipiikin antaminen" ei kyllä todellakaan peliä paranna.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 10.04.2007
07.11.2010 klo 11.17
Juu, ja sen verran vielä tarinasta, että nyt olisi syytä oikeasti tulla vähän sitä syvällisyyttäkin. Viime aikoina BioWaren pelien tarinat ovat olleet luokkaa alkutapahtumat, liittolaisten tms. kerääminen, loppuhuipennus. Itse peli on siis ollut lähes masentavan monotoninen ja ennalta-arvattava. Myönnettäköön, että ensimmäinen Dragon Age on edelleen kesken ja Mass Effectejä en ole käytännössä ehtinyt edes kokeilla, mutta kaikki kokemani ja kuulemani viittaa juuri tuollaiseen juoneen. (Toki DA:O saattaa olla kesken juuri juonen takia.)
DA:On juoni on juurikin tämmöinen, kuten on myös Mass Effect 2sen juoni. ME2sessa tämä meni täysin naurettavaksi kun koko pelin pääidea oli käydä keräämässä näitä kavereita kun lopputaistelu oli jo selvillä. Melkeen sama olis ollut kuin pelin alussa olisi sanottu "sinun pitää kerätä kokemuspisteitä ennen lopputaistelua". Koko illuusio rikkoutu siinä. Muutenki ne hahmot lähti vähä kevyesti matkaan, et pisti lähinnä itkettään. Hyvät dialogit kuitenki pelasti paljon pelistä, ja tunnelma ylipäätään.
Toivoisin itekki, et mentäis taas sinne jonnekki BG2sen suuntaan, joskin DA:O oli lupaus paremmasta, sentään ne mukana olleet hahmot ei ollu enää mitää spesialisteja eikä niitä siinä varsinaisesti keräilty vaan niitä isompia liittolaisia.
Rekisteröitynyt 04.10.2008
07.11.2010 klo 12.24
Rekisteröitynyt 16.07.2009
07.11.2010 klo 13.19
Jos kakkosen tarinankerronta, hahmokemia, pelattavuus ja "setting" on yhtään samalla tasolla kuin Originsissa, niin tulen ostamaan tuon pelin.
Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.
07.11.2010 klo 13.49
Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.
Itsekkin kyllä massa 2 tykkään ehkä enemmän kokonaisuutena, mutta massa 1 tuntui paljon vapaammalta, vaikka tekemistä onkin molemmissa luultavasti yhtä paljon. Toivottavasti ME 3 löydetään sopiva tasapaino vapauden ja tekemisen välille.
DA:On huonoimmat puolet olivat kyllä juurikin taisteluiden (animaatioiden) suorastaan törkeä yksinkertaisuus ja hitaus, ja päähenkilön "äänettömyys." Nyt näyttäisi että nämä molemmat korjataan. Hyvä hyvä!
07.11.2010 klo 15.20
Ja vielä loppuun, omasta mielestäni Mass 2 oli huomattavasti parempi peli kuin Mass 1. Se oli jotenkin....sulavampi ja tiiviimpi.
No mutta toki, itsellenikin tuli ensimmäisenä mieleen ripuli. Se oli turhaa putkiräiskintää eikä koko pelissä ollut mitään RPG-peleihin viittaavaakaan.
Ja olenko muuten ainut jolle tuli tuosta "esimulgaisusta" mieleen The Witcher? Paitsi että The Witcher on tähän asti aina lunastanut lupauksensa kunnon juonesta ja hahmoista..
Rekisteröitynyt 09.01.2008
07.11.2010 klo 15.24
Rekisteröitynyt 05.11.2009
07.11.2010 klo 16.07
07.11.2010 klo 16.43
07.11.2010 klo 18.47
Rekisteröitynyt 17.03.2009
07.11.2010 klo 18.47
Ensinnäkin, mikä estää niiden lippaiden käytön uudestaan? Ja toiseksi, kuinka typerää on oikeasti poimia panoksia taistelukentältä?
Ja sitten se skannaus, joka paperilla voi olla hauska idea (Star Control 2 jne.), oli käytännössä tunnelmatonta grindausta pahimmillaan. Mieluummin kelaan Makolla ympäriinsä hyvin tehtyä tyhjää aavikkoa/vuoristoa kuin istun klikkailemassa hiirellä jotain rumasti teksturoitua palloa.
Mutta pahin ongelma pelissä oli se pahisten juonen motivaation järjettömyys, joka kaikkien edes vähänkin ylä-asteen biologian tunneilla käyneiden tulisi tajuta.
Logiikkaa oli muutenkin survottu aika pahasti menemään kirjoittajan haluamien juonikuvioiden mukaan, esmes eräs hahmo sanoo nähdessään parituhatta ihmisille suuniteltua häkkiä "hyvä luoja, he aikovat hyökätä maahan!". Mystisintä tuossa pakottamisessa on se, että kaikesta logiikan uhraamisesta huolimatta Mass kakkosessa ei oikeasti edes ole varsinaista juonta.
07.11.2010 klo 19.12
Ja sitten se skannaus, joka paperilla voi olla hauska idea (Star Control 2 jne.), oli käytännössä tunnelmatonta grindausta pahimmillaan. Mieluummin kelaan Makolla ympäriinsä hyvin tehtyä tyhjää aavikkoa/vuoristoa kuin istun klikkailemassa hiirellä jotain rumasti teksturoitua palloa.
Ensinnäkin (vaikka tämä nyt ei oikea paikka ME2:sta puhumiselle olekaan) Mako on yksi videopelihistorian paskimmista kulkuvälineistä. Se on mielikuvitukseton ja sen ajaminen on aivan hirveää. Taitaa vain Crysis pistää paremmaksi sen lentohärvelinsä kanssa. Planeetoissa joissa sillä ajeltiin ei ollut mitään "hyvin tehtyä." Satunnaisgeneraattori ollut niin ahkerassa käytössä että oikein hävettää. Pahinta oli kuitenkin se että niiden planeettojen ympäripyöriminen sillä paskahäkkyrällä vei helvetisti aikaa. Mielummin parin minuutin skanni per planeetta kuin puol tuntia ajelemista huonosti ohjautuvalla ajoneuvolla itseääntoistavilla planeetoilla.
07.11.2010 klo 22.58
ME2 oli kuin karvalakkiversio Gears of Warista jossa saa valita omat "I save all" vs "I kill all" replat
Rekisteröitynyt 19.04.2007
09.11.2010 klo 16.30
Ei mielestäni Mass kakkosen pelattavuudessa ollut muuta ongelmaa kuin nuo rajalliset heat sinkit.
Ensinnäkin, mikä estää niiden lippaiden käytön uudestaan? Ja toiseksi, kuinka typerää on oikeasti poimia panoksia taistelukentältä?
Ei ilmeisesti tarpeeksi typerää, kun kerta samaa kaavaa vuosikaudet noudatettu ammuskelupelistä toiseen.
09.11.2010 klo 19.57
10.11.2010 klo 23.08
16.11.2010 klo 07.19
No okei, epäreilua haukkua järjetöntä nörttiä huomiokyvyttömyydestä kun ihkaelävä naisihminen on selittänyt pelin hyvyydestä sitä ja tätä. Ehkä keskitytään itse arviointiin:
"sekä Robynin vakuuttelujen perusteella voi jo hälventää huolet niiden mielestä, jotka pelkäävät pelisarjan muuttuvan liian toimintapainotteiseksi - toimintaa toki on paljon, mutta roolipelaus pysyy edelleen keskeisenä"
16.11.2010 klo 07.24
MITÄ VITTUA? Johan Bioware on useampaan otteeseen selittänyt että koko "taktinen" taistelysysteemi on heitetty jorpakkoon ja ME-tyylinen räiskintä on tullut tilalle.
[quote]ei action-rpg-mittari lipsahda liikaa actionin puolelle ja vanhan polven ropettajatkin pysyvät tyytyväisinä[/quote]
No nyt tämä valehtelu käy niin karmivaksi ettei sitä kehtaa selvinpäin katsella. Manu, kerrotko mikä on sinun niinsanottu "vanhan polven" ropettajakokemus? Sillä jos se täyttyy uuden DA:n demon kautta, se ei ole Nintendo Wiin Zeldaa ihmeempää. Eli toisin sanoen olet täysin epäpätevä paska arvioimaan mitään roolipeliä. Ei kyllä tullut yllätyksenä, tätä "ennakkosilmäystä" eli todenmukaisemmin "meille maksetaan tämän tuotantoyhtiön pelien mainostamisesta"-arvosteluista. Vittu että oksettaa moinen paska.
16.11.2010 klo 07.29
Joo, tätähän Fable on yrittänyt jo viisi vuotta ja vituiksi on mennyt joka kerta. Ei tule yllätyksenä kun vuoden kuluttua Bioware ryssii saman paskan. Olisihan se ollut liikaa pyydettä että typerät käsikirjoittajat olisivat yrittäneet keksiä jotain jatkoa Originsin hahmolle mutta kun piti myydä DLC:tä jotta EA pysyi iloisena niin jokaisesta hahmosta tuli Teräsmies konsanaan. Katos, firma ampui itseään jalkaan - mutta ei huolta, markkinat ovat niin kieroutuneet että fanit itkevät onnesta että saavat samaa paskaa uusissa kuorissa ja vähemmillä vaihtoehdoilla - ei tarvitse huolehtia nyt onko mies vai nainen, haltia/kääpiö vai ihminen - sehän vain aiheuttaa sekaannusta.
Ja sen sijaan että normaali ihminen suuttuisi moisesta järkyttävästä aliarvioinnista, moderni pelajaa imee Biowaren velttoa PR-osastoa kuolemaan asti. No, sitä saa mitä tilaa, paskaa tulee tuutin täydeltä.
16.11.2010 klo 07.42
Oikeasti Manu, paljonko Bioware maksoi sinulle tästä paskanjauhamisesta vai oletko oikeasti niin onneton tapaus että uskot ja kirjoitat kaiken mitä EA/Biowaren markkinointiosasti käskee sinun kirjoittaa, ihan ilmaiseksi? Luuletko että NNirvi julkaisisi tuollaisen "ennakkokatsauksen" Pelit-lehdessä ikinä? Eikö sinulla, Manu, ole yhtään häpyä tai häveliäisyyttä? Ei mitään rehellisyyttä?
Koska onhan se täysin ilmiselvää ettei taisteluissa mitään valikoita käytetä. Jos se ei toiminut DA:O:ssa, miten kuvittelet sen toimivan DA2:ssa kun jokainen haastattelu on luvannut kuuta taivaalta ja jättänyt vastaamatta kysymyksiin alkuperäisen pelin bugeista. Mutta hei, pelijournalismihan on sitä että vedät käteen toimistossa ja julkaiset tuotantoyhtiöiden mainoslehtisiä suoraan sellaiseen - kukapa 13-vuotias näppylänaama ikinä tajuaisi totuutta?
Voisitko ehkä mennä työkkärin kautta Pohjanmaalle istuttamaan perunoita? Siinä olisi Manun työmoraalille sopiva duuni ja varmasti Pohjanmaan isännät pitäisivät huolen että työt tulisi tehtyä - kun kerran V2.FI päätoimittajalla ei ole huolen häivää siitä millaista kriteeritöntä mainontapaskaa "toimittajat", jos tuota termiä voi edes käyttää oksentamatta, suoltavat Suomalaisille.
Ei pienintäkään kritiikkiä taistelun yksinkertaistamisesta, ei sanaakaan hahmonluonnin lopettamisesta, ei mitään hahmon kehittämisen yksinkertaistamisesta - toisin sanoen Manu veti käteen hotellihuoneessa ja jätti toimittajan roolin kokonaan tekemättä. DA2 tulee olemaan Biowaren pahin epä-rope sitten ME2:sen, jota Manu varmaan kutsui roolipeli-genren uudistajaksi, mikä yllättäen riittää kertomaan kaiken Manun aivotoiminnasta.
Nyt vittu vähän ryhtiä toimintaan, vai onko tosiaan niin että kansainväliset pelifirmat nykyään ostavat suomalaisetkin arvostelijat? Manu on jo täysin menetetty mutta ehkä muut V2.FI sivuston arvostelijoista voivat lukea Pelit-lehden vanhoja arvosteluita ja oppia jotain asiasta. On se nyt vitun häpeällistä jos koko, mukamas "esikatselu" on lapsellisen kritiikitöntä poskeenottamista. Koko juttu tuntuu 100% IGN:n tai GameSpy:n artikkelilta jonka Manu on vain suomentanut.
16.11.2010 klo 07.46
PELKKÄÄ PASKAA JA BIOWAREN/EAN JULKISTA POSKIHOITOA - TÄYSIN KUNNIATONTA PERSEEN NUOLENTAA ILMAN KRITIIKIN HÄIVÄÄ
Että hävettää lukea moista. Manu ei edes pysty suomentamaan täysin selkeitä termejä - "Champion of Kirkwall", vittu jos ei lontoota osaa sen verran että tuo kääntyy suomeksi niin mitä vittua siellä tehdään peli"arvioitsijana", puhumattakaan siitä faktasta että koko esikatselu oli sanasta-sanaan käännetty jenkkijulkaisuista. HEI MANU, kolkuttaako omatunto? Vai kasvattaako pervo-viikset sellaisen suojakilven että etiikka&moraali ovat täysin tuntemattomat käsitteet?
16.11.2010 klo 08.11
16.11.2010 klo 15.01
Ei sinänsä että olisin juurikaan eri mieltä kanssasi DA2:sta. Ei vakuuta itseänikään.
Koen RPG:issä äärimmäisen rajoittavana sen, että en saa päättää hahmoni nimeä. Ei sikäli, että itse keksimäni nimet olisivat mitenkään huisin hyviä, mutta ainakin ne ovat itse valittuja.
Jos hahmoni on jo etukäteen päätetty Commander Shepardiksi tai Hawke, Champion of Kirkwalliksi tunnen olevani näyttelijä, joka vetää roolin minkä käsikirjoittaja ja ohjaaja ovat valmiiksi jo muokanneet, enkä samaistu hahmoon millään tasolla.
Moderaattori
Rekisteröitynyt 30.03.2007
23.11.2010 klo 12.04
Ja ihme on jos ei mun kommentteja sensuroida "yhteisen hyvän" nimissä. Katsotaan miten käy.
Ne voisi sensuroida siksi, että olet jumipaavo, jonka valtava rohkeuden osoitus on anonyymisti avautua nimellään kirjoittavan toimittajan jutusta menemällä henkilökohtaisuuksiin. Olen harvoin lukenut mitään yhtä säälittävää ad hominemia, ja minäkin sentään olen lukenut jo aika paljon.
Mutta koska osoittauduit itsesi parodiaksi, emme poista ainoatakaan viestiä, päinvastoin. Jätetään ne tänne oikein jälkipolville malliksi siitä, että jos peli ei vaikka miellytä niin voi helposti haukkua toimittajan vaikka rumaksi ja puolueelliseksi. Bonuspisteitä Kummeli-vertauksista.
Kirjoita kommentti