Listasunnuntai #45
Pehmeä paluu arkeen
Juhannuksesta alkaneet lomat ovat useimmilla lusittuina, koululaisillakin alkaa pian viimeinen pariviikkoinen, joten paluu aherrukseen on pian tiedossa kaikilla. Mutta mitä pelit opettavat meille arkielämän kuvioista?
Tämä kasibittinen taloussimulaatioklassikko kertoo kaksi tärkeää asiaa: a) työpäivä pitää lopettaa pubiin ja b) uhkapeleistä voittaa aina.
Etenkin ykkösosan pelaajien ongelma oli, että jos käy töissä, ei ehdi tehdä kotona mitään. Pelissä oppi kuitenkin pian, että töissä ei tarvitse käydä kuin joka toinen päivä, eikä tällä ole sanottavaa vaikutusta urakehitykseen.
Kun on ensin käynyt töissä läpi loputtomalta tuntuvaa yhdentekevien asioiden luetteloa saadakseen rahaa ja hyödyttömiä tavaroita, on paras vaihtoehto luonnollisesti siirtyä tekemään sitä samaa kuvaruudulla. Enää kymmenen miljoonaa bellsiä ja saan monumentin!
Sierra On-Line - siis se oikea Sierra - ehti aikanaan pukea peliksi myös jokapäiväisen oravanpyörämme. Tavoite on saavuttaa onnea ja menestystä ennen kuin muut ehtivät. Mainio retrolautapeli on nyttemmin käännetty myös Flash-versioksi - pelaa vaikkapa täällä.
Tämän pelin aloittaminen simuloi hyvin fiilistä loman jälkeisenä maanantaiaamuna. Kaikenlaista tapahtuu hirveästi ja siitä pitäisi ymmärtää jotakin, mutta käsityskyky ei vain riitä minkään järkevän päätöksen tekemiseen.
Koululaisellakaan ei ole helppoa. Pihamaalla tappelemisen lisäksi pitää ehtiä vielä tunneillekin tekemään Quick Time Eventejä.
80-luvulla koulupahikset olivat karumpia ja opettajat eivät olleet kuulleetkaan kokonaisvaltaisesta oppimisesta tai mielekkäistä rangaistuksista. Uusintaversion tästä Spectrum-klassikosta voi ladata täältä.
M.U.L.E.
Tämä kasibittinen taloussimulaatioklassikko kertoo kaksi tärkeää asiaa: a) työpäivä pitää lopettaa pubiin ja b) uhkapeleistä voittaa aina.
The Sims
Etenkin ykkösosan pelaajien ongelma oli, että jos käy töissä, ei ehdi tehdä kotona mitään. Pelissä oppi kuitenkin pian, että töissä ei tarvitse käydä kuin joka toinen päivä, eikä tällä ole sanottavaa vaikutusta urakehitykseen.
Animal Crossing
Kun on ensin käynyt töissä läpi loputtomalta tuntuvaa yhdentekevien asioiden luetteloa saadakseen rahaa ja hyödyttömiä tavaroita, on paras vaihtoehto luonnollisesti siirtyä tekemään sitä samaa kuvaruudulla. Enää kymmenen miljoonaa bellsiä ja saan monumentin!
Jones in the Fast Lane
Sierra On-Line - siis se oikea Sierra - ehti aikanaan pukea peliksi myös jokapäiväisen oravanpyörämme. Tavoite on saavuttaa onnea ja menestystä ennen kuin muut ehtivät. Mainio retrolautapeli on nyttemmin käännetty myös Flash-versioksi - pelaa vaikkapa täällä.
A-Train
Tämän pelin aloittaminen simuloi hyvin fiilistä loman jälkeisenä maanantaiaamuna. Kaikenlaista tapahtuu hirveästi ja siitä pitäisi ymmärtää jotakin, mutta käsityskyky ei vain riitä minkään järkevän päätöksen tekemiseen.
Bully
Koululaisellakaan ei ole helppoa. Pihamaalla tappelemisen lisäksi pitää ehtiä vielä tunneillekin tekemään Quick Time Eventejä.
Skool Daze
80-luvulla koulupahikset olivat karumpia ja opettajat eivät olleet kuulleetkaan kokonaisvaltaisesta oppimisesta tai mielekkäistä rangaistuksista. Uusintaversion tästä Spectrum-klassikosta voi ladata täältä.
Keskustelut (4 viestiä)
Rekisteröitynyt 19.04.2010
25.07.2010 klo 16.33
Ja the Sims, Maanantaina töihin tiisnaina ei, keskiviikolla come back, eikä kukaan huomaa mitään.
Rekisteröitynyt 19.04.2007
25.07.2010 klo 18.04
25.07.2010 klo 19.53
Rekisteröitynyt 22.04.2007
25.07.2010 klo 21.41
Kirjoita kommentti