Tuorein sisältö

V2.fi tutustui: Millainen on Remedyn tuleva räiskintäpeli?

Manu Pärssinen

Eilen klo 23.55 | Luettu: 479 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

FBC Firebreak
Future Games Now -lähetyksessä julkaistiin juuri “Paper Chase” -traileri Remedyn tulevasta co-op-räiskinnästä nimeltä FBC Firebreak. V2.fi oli mukana, kun Mike Kayatta ja kumppanit kertoivat pelistä ja esittelivät sitä useammankin videon voimin.



Pelin koko lähtökohdat olivat tekijöidensä mukaan seuraavat: Onko se jotain, minkä vain Remedy voi tehdä? Onko se jotain, mikä on mahdollista tehdä vain Controlin maailmassa? Onko peli-idea “pick up and play”, eli peliin voi vain loikata mukaan sen kummempia opettelematta? Onko peli hauskempi yhdessä pelattaessa ja onko sitä hauska pelata yhä uudelleen ja uudelleen? Mitä ilmeisemmin kaikkiin vastattiin studiolla “kyllä”, sillä peli on tulossa tänä kesänä.


FBC Firebreakissä pelaaja on osa Federal Bureau of Controlin (FBC) Firebreak-hanketta, jonka jotakuinkin toivottomana ja loppumattomana tehtävänä on raivata vihollisia, selvittää kriisejä ja ratkoa ongelmia mystiikkaa ja salaisuuksia täynnä olevassa Oldest Housessa. Rakennus on suljettuna The Hiss -olentojen vallattua sen jo udeiden vuosien ajan ja antaa sekä oikeutuksen että mahdollisuudet mitä moninaisimpiin tapahtumapaikkoihin sekä yliluonnollisiin, The Hissin korruptoimiin vihollisiin - muun muassa muistilapuista koostuvaan, jättimäiseen marsipaanimiestä muistuttavaan olentoon. Sem nimi on Sticky Ricky, etkä koskaan enää katso muistilappujasi samalla tavalla.

Firebreakkiläiset eivät ole eliittisotureita, vaan vapaaehtoisia, FBC:n mielestä jopa uhrattavia ja todennäköisesti henkensä heittäviä. Pääasia on, että joskus, jotenkin, Oldest House saataisiin taas toimintaan. Kolmen pelaajan joukkiolle annettavat tehtävät eli “Jobit” ovat Remedyn sanojen mukaan monimuotoisia, vaikka räiskintäpelistä onkin pohjimmillaan kyse. Tavoitteena on kuitenkin se, että trion toiminta ja toisten pelaajien pieni arvaamattomuus - se inhimillinen tekijä - luo tilanteita ja muistettavia hetkiä. Jobit eivät siis ole osa mitään lineaarista kampanjaa, vaan se runko, jonka päälle pelielämys rakentuu.


Tehtävän valitsemisen jälkeen pelaajien pitää vielä valita kaksi asiaa: threat level ja clearance level, jotka vaikuttavat pelaamiseen eri tavoin. Threat leveliä voi tavallaan pitää vaikeustasona, eli se määrittää, kuinka hanakasti viholliset käyvät kimppuun kun taas Clearance Level määrittelee, kuinka monta Jobin kolmesta osa-alueesta pitää vähintää selvittää. Remedy perusteli mekaniikkaa sillä, että pelaajat voivat itse vaikuttaa siihen, kuinka paljon heillä on aikaa pelaamiseen muulta elämältä ja kuinka paljon haastetta he haluavat. Valitut Levelit vaikuttavat toki myös siihen, millaisen palkkion Jobin suorittaneet saavat.



Iso osa pelin koukkua onkin riski vs. palkinto -pohdinta. Kokemuspisteitä kertyy huolimatta siitä, kuoleeko ei, mutta jos haluaa tehtävän aikana kerätyt valuutat talteen, pitää selvitä hengissä. Ja mitä kauemmin niitä keräilee, sitä vihamielisemmiksi viholliset ryhtyvät. Valuutalla taas voi ostaa hahmolleen erilaisia Research Perkejä, yksinkertaisimmillaan vaikka sen, että jos on saanut itsensä sytytettyä tuleen, liekit sammuvat hyppimällä ylös ja alas.


Pelihahmolla voi olla kolme erilaista Crisis Kit -varustepakettia (loadoutia), jotka kaikki pyörivät tietyn työkalun ja siihen liittyvän pelityylin ympärillä. Jump Kitissä on sähköinen tärräytin sekä musiikilla vihollisia houkutteleva BOOMbox, Fix Kitissä jakoavain (kätevä korjailuun ja mätkintään) sekä itsekseen vihollisia hoiteleva turretti-ase ja Splash Kitissä vesikanuuna (tulen sammuttamiseen ja vihollisten hidastamiseen) sekä Humidifier taistelukumppaneiden haavojen parantamiseen.

Kun remedyläisiltä kysyttiin, mistä peleistä FBC Firebreakiin ammennettiin inspiraatiota, oli ykkösvastaus Deep Rock Galactic, vaikka se onkin pohjimmiltaan melko erilainen peli. Aivan ensimmäinen heureka-ajatus syntyi kuitenkin PowerWash Simulatoria pelatessa - rentouttavaa roiskintaa … mutta entä jos selän takana olisikin hirviöitä? Remedy pyrkiikin FBCF:n kanssa siihen, että peliä rytmitellään sopivasti räiskeen ja muun tekemisen välillä.


Remedy kertoo, että kaikki tulevaisuudessa julkaistavat lisätehtävät tulevat olemaan ilmaisia kaikille pelaajille, mutta toki maksullista koristetavaraakin tarjoillaan. Päivityksillä laajennetaan pelin sisältöä tasaisin väliajoin. Peli tukee myös cross-playta, eli konsolipelaajat voivat pelata yhdessä toistensa sekä PC-pelaajien kanssa.

FBC Firebreak saapuu heti julkaisupäivänään PC Game Passiin ja Game Pass Ultimateen sekä PlayStation Plus Extra - ja Premium-jäsenten pelattavaksi. Pelissä on Remedylle ominaista grafiikkatykitystä (mm. DLSS 4), mutta kuitenkin sen verran hillitymmin, ettei verkkopeliviivettä synny liikaa. Tavoitteena on myös pelin toimiminen Steam Deckillä ja sitä myötä muillakin vähempitehoisilla PC-koneilla. Remedy itse kutsuu sitä “AA”-luokan peliksi, minkä pitäisi näkyä myös hintalapussa.

V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi vieraili: Simu...

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova