Tuorein sisältö

V2.fi ennakoi: Industry Giant 4.0 (PC)

Eric Hartin

Eilen klo 14.56 | Luettu: 323 kertaa | Teksti: Eric Hartin

Teollisuussimulaattori tosinörteille
Industry Giant on sarjana jäänyt pitkälti monien muiden varjoon – sarjan ensimmäinen osa julkaistiin vuonna 1997 ja pelejä on putkahdellut verkkaiseen tahtiin tälle vuosituhannelle asti. Hieman yllättäen 4.0 ei ole pelisarjan neljäs versio – vaan kolmas. 4.0 viittaa siinä ainakin kehittäjien mukaan neljänteen teolliseen vallankumoukseen.


Nimensä mukaisesti pelin pääasiallinen tavoite on selvä: tarkoituksena on pyörittää kaupungin suurteollisuutta. Siihen kuuluu maatilojen, erilaisten tehtaiden ja infrastruktuurin rakentaminen sekä ylläpito. Päivän sana on siis optimointi, ja sitä tullaan harrastamaan jonkun verrankin.

Varhaisjulkaisussa ihan syystä


Varhaisjulkaisuun ilmestynyt Industry Giant 4.0 on vielä selkeästi työn alla ja se näkyy lähes kaikilla pelin osa-alueilla. Valikkoja on vaikka muille jakaa, osa tekstuureista on selkeästi vasta tuloillaan ja käyttöliittymä vaatii aika paljonkin hiomista.


Riippuen valitusta vaikeustasosta Industry Giant antaa pelaajalle joko ison tai pienen pesämunan, jolla aloittaa tehtaiden ja maatilojen rakentaminen. Kun tehtaat valmistavat juuri mitä halutaan, on aika laittaa tiet kuntoon ja tuotanto laulamaan. Lopulta tavoitteena on saada kaupungin asukkaille, mitä väki halajaa: ruokaa, vaatteita ja työkaluja kauppoihin.

Tilastomatemaatikon unelma


Alun rakentelu ja tuotantoketjun laittaminen pystyyn on hidasta puuhaa. Varsinkin rekkojen ja junien aikataulujen saaminen kuntoon vaatii oman totuttelunsa. Innokkaimmille on toki hienoa, että kaikkea pääsee säätämään halutessaan, mutta aloittelevalle saattaa tuottaa vaikeuksia päästä asioista perille jopa opettelukentän kanssa.


Lopulta iso osa pelistä vietetään eri tilastoruuduissa. Pelaaja voi toki tuottaa hyllyt täyteen kertakäyttömuotia ja kaivaa varastot täyteen kuparia, mutta tärkein mittari tuotteista saadun voiton lisäksi on kaupunkilaisten tyytyväisyys.

Se taas tarkoittaa infrastruktuuria, joka mahdollistaa tavaroiden pääseminen tilalta tai kaivoksilta jalostettavaksi – ja sitten kauppaan. On toisaalta ihan hyvä, että sääntö ei ainakaan heti aloittaessa ole “enemmän on enemmän”, jos käyttöliittymää ja varsinkin peliin perehtymistä vielä jatkossa helpotetaan. Kun tavoitteena ei ole pelkästään valmistaa isoa määrää tavaraa ja myydä sitä voitolla, on pelikin potentiaalisesti mielenkiintoisempi.

Käyttöliittymää voisi hioa


Toistaiseksi pelin suurin kompastuskivi on sen käyttöliittymä: tärkeimpien tilastojen kaivaminen on monen askeleen päässä, eikä logistiikan nyanssit välttämättä aukea. Vaihtoehtoja on paljon, mutta peli tarjoaa vähän suosituksia ummikolle. Ainakin allekirjoittanut suunnitteli reittejä vähän summanmutikassa.


Ainoa, millä peli edes hieman vihjaa suoraan onnistumisen suuntaa, on alalaidan rahaindikaattori. Siitä pääsee myös oman virtuaaliyrityksensä tunnuslukuihin, mutta isompi tulkitseminen vaatii valikoissa ravaamista oikein olan takaa.

Industry Giant 4.0:n varhaisjulkaisu on monella tapaa raakile. Itse pelijärjestelmiä ei ole vielä hiottu siihen pisteeseen, missä ne tuntuisivat täysin toimivan. Isoin kompastuskivi on selkeästi hyvin kömpelö käyttöliittymä, joka tekee pelin pelaamisesta tarpeettoman vaivalloista. Toisaalta uusin listattu versio Steamissä on versio 0.4.0, joten todennäköisesti kestää muutaman tovin, ennen kuin peli on täysin valmis.

Kehittäjä ja julkaisija: Toplitz Productions
Alustat: PC
Lisätietoja: Steam

V2.fi | Eric Hartin
< V2.fi testasi: JBL Q...

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova