Tuorein sisältö

V2.fi haastatteli: NHL 25:n tulevat pelitilat ja päivitykset

Manu Pärssinen

Tänään klo 20.00 | Luettu: 164 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Isoja päitä ja villiä menoa


V2.fi pääsi haastattelemaan EA Sports NHL -pelien päätuottaja Chris Halukea sekä pääpelisuunnittelija Matt McTavishia juuri sen kynnyksellä, kun NHL 25 -peliin ollaan tuomassa uusi pelitila. Myöhemmin (joulukuussa ja alkuvuodesta) on luvassa kaksi muutakin lisäystä pelin valikoihin. Haluken mukaan kyseessä on yksi suurimmista päivityspaketeista, jota NHL-peleihin on koskaan tehty.

Ensimmäiseksi kysyinkin, millä perusteella pitkiltä listoilta valitaan ne päivitykset tai lisäykset, jotka tehdään ennen muita?

Haluke: Kun priorisoimme jotain tiettyä asiaa, teemme sen pelaajat mielessä. Sitä, miten haluamme, että pelaajat ne päivitykset kokevat sekä sitä, olisiko mahdollista saada tyytyväiseksi sekä veteraanipelaajat, että uudet tulokkaat.



Tänään 15.11. Peliin saapuu NHL Arcade, joka tekee, mitä sanoo: World of Cheliin lisätään arcade-henkinen 3-vastaan-3-pelitila, jossa on mukana paljon lisävoimia ja hassuja bonuksia, mutta vähemmän sääntöjä ja pelikatkoja.

Haluke: Arcade on juuri sellainen lisäys, jossa on jotain täysin erilaista vanhoille pelaajille ja jotain helposti lähestyttävää uusille.

Onko tämä uusi Arcade-tila jotain sukua 3 on 3 NHL Arcadelle (PS3, X360) vuodelta 2009?

McTavish: Ilman muuta - tämä on sen evoluutio. Halusimme säilyttää sen hengen, mutta modernisoida kokemusta ja kehitystyön aikana projekti otti aivan oman suuntansa. Tulossa on kolme modulia: ensimmäinen niistä on perinteisempi NHL Arcade, jossa on kuitenkin ryyditetyt supervoimat, jotka heittelevät pelaajia laitojen yli. Frenzy-modulissa (helmikuu) ja Arcade+-modulissa (joulukuu) mennään vielä pidemmälle. Arcade+:ssa on aivan uusia voimia ja Frenzy tuo mukaan stadiontapahtumien tunnelman, jossa hulluja asioita tapahtuu matsin aikana.

Ehdotin McTavishille että peliin lisättäisi supervoima, jossa Mikko “Moose” Rantanen muuttuisi oikeaksi hirveksi. En tosin osaa sanoa, kuinka tosissaan ehdotus otettiin vastaan...

McTavish: Hyvä idea, heh.

Tuliko pelin faneilta pyyntöjä siitä, että tällainen pelitila tuotaisiin takaisin?

Haluke: Kyllä sellaisia viestejä liikkui, pelaajat kaipasivat raikasta välipalaa rankan väännön väliin - jotain muusta poikkeavaa. Tiimimme oli todella innostunut ajatuksesta koko kehityksen ajan ja se näkyy Arcadessa. Se näyttää hienolta ja pelattavuus on paikallaan.

McTavish: Ja se ero Arcadessa on myös, että kaikki pelaajat ovat samalla viivalla: kaikilla pelihahmoilla on sama OVR (overall rating), sama pituus ja paino, joten erikoisvoimien metsästys ja niiden käyttäminen on se, mikä ratkaisee pelin. Pelitila on itse asiassa 4-vastaan-4, sillä maalivahdeillakin voi pelata. Erikoisvoima, joka tekee maalivahdista pikkiriikkisen, onkin erityisen hauska.

Samalla sohvalla pelaaminen kavereita vastaan ei valitettavasti onnistu, sillä pelitila on World of Chelin uumenissa. Kavereiden kanssa verkossa voi toki pelata.

Ehkä hankala valinta - mikä on teidän lempi-erikoisvoimanne Arcadessa?

McTavish: Sama kun valitsisi, kuka on lempilapsesi. Yksi lempiasioistani on se, että äänitiimimme on tehnyt mahtavaa työtä. En ole oikeastaan nähnyt vielä tälläistä 4K-arcade-peliä ja tehosteet mäiskyvät mahtavasti. Juggernaut on kuitenkin lempivoimani - erityisesti tämä uusi versio - kun sen kanssa mätkäyttää vastustajaa, vastapelaaja lentää ulos pelikentältä ja pikselöityy mennessään.


Peliin lisätään joulukuun alussa PWHL (Professional Women’s Hockey League), eli kaikki sen kuusi pohjois-amerikkalaista joukkuetta pelaajineen, logoineen ja varusteineen.

Kuka tahansa voi toki pelata minä pelaajahahmona haluaa, mutta tähän liittyen, onko teillä tilastoja siitä, kuinka paljon NHL-peleillä on naispelaajia?

Haluke: Tiedätkös mitä, siinäpä onkin hyvä kysymys. Valitettavasti en osaa moisia tilastoja tuosta vain kertoa, mutta saatamme ehkä palata asiaan.

Tekeekö pelin pelihahmojen fysiikkamallinnus (SAPIEN) jotain eri tavalla riippuen siitä, onko kyseessä nainen tai mies?

Haluke: Hyvä kysymys sekin. Kun peliin lisättiin SAPIEN-järjestelmä, se mahdollisti entistä autenttisemman ja yksilöllisemmän yhdenmukaisuuden aitojen pelaajien kanssa. Naiset ovat nyt paljon realistisemmin edustettuina, anatomisesti tarkkoine luurankoineen ja fyysisine mittasuhteineen. On myönnettävä, että aikaisemmin niissä oli parantamisen varaa.


Alkuvuodesta mukaan tulee vielä 4 Nations Face-Off, eli neljän maan NHL-turnaus, jossa pelijoukkueet on koottu eri maista kotoisin olevista NHL-pelaajista. Suomen joukkueessa pelaa siis suomalaisia NHL-pelaajia ja mukana ovat myös Ruotsi, Kanada ja USA.

Oliko 4 Nations -pelitilan luomisessa mitään erityisiä haasteita?

Haluke: Ei sinänsä. On hienoa, että tämänkin kanssa voitiin tehdä yhteistyötä NHL:n kanssa. Pelitila tulee All-Starsin tilalle ja varmasti siitä ollaan innoissaan muissakin maissa kuin niissä neljässä, jotka osallistuvat turnaukseen Bostonissa ja Montrealissa.

Lopuksi McTavish toteaa: "Arcade-tila on aiheuttanut kiljahduksia ja huutoa toimistollamme - se on ehdottomasti hauska ja villi elämys. Ja muistutan myös, että siinäkin pelitilassa voi ansaita World of Chelin kokemuspisteitä."

V2.fi | Manu Pärssinen
< V2.fi avasi ja otti ...

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova