V2.fi ennakoi: Warhammer 40K: Speed Freeks
WAAAGH!
Warhammer 40K –aiheisia pelejä riittää nykyään enemmän kuin tarpeeksi, mutta niissä on yksi suuri puute. Okei, niistä monissa on kaikenlaisia muitakin suuria puutteita, mutta myös erityisesti se, että kovin harvassa niissä pääsee pelaamaan örkeillä, Warhammer 40K:n veikeimmillä tyypeillä.
Tämä ei ole ainakaan ongelma Speed Freeksissä, siinä tuoreimmassa 40K-pelissä. Mutta koska kyseessä on pienen ja tuntemattoman studion tekemä, ilmaispelattava peli, on kyllä ihan perusteltua olettaa, että niitä ei-örkkiaiheisia ongelmia voi riittää. Tai näin oletin ainakin itse, mutta parin viikon pelailun jälkeen jouduin taas kerran yllättymään: tämähän on ihan hyvä peli!
Speed Freeks on pelinä selvästi Twisted Metalin ja muiden muinaisten autoräiskintäpelien perillinen. Pelaajat kisaavat toisiaan vastaan kahdessa pelitilassa, joista ensimmäisessä suhaillaan suurella ja avoimella pelialueella kaappaamassa joukkueensa haltuun sinne tänne ilmestyviä kiintopisteitä. Toisessa taas kummallakin tiimillä on oma, jättimäinen Stompa-taistelukoneensa, joka hitaasti lampsii ennaltamääriteltyä reittiä pitkin kohti maalia. Vastustajan Stompaa voi hidastaa sieppaamalla ensimmäisenä haltuunsa kentälle ilmestyviä pommeja ja sitten ajamalla pommi kyydissään päin vihollisen konetta. Ensimmäisenä maaliin päässyt tiimi voittaa.
Yhteistä molemmille pelitiloille on, että pelaajien varsinainen huomio on tietenkin vastapuolen ajokkien räiskimisessä. Tarjolla on kourallinen erilaisia Warhammer 40K:sta lainattuja ajoneuvoja, joista kaikilla on omat, erilaiset pelityylinsä. Jotkut ovat hyviä lähitaistelussa, toiset sniputtavat kauempaa tai vaikka korjaavat omien ajoneuvojen vaurioita taistelun tiimellyksessä. Meno on äärimmäisen hektistä, mutta positiivisella tavalla. Kuolemat eivät kauheasti haittaa tahtia, koska mukaan pääsee saman tien uudelleen ja ajoneuvojen erilaisten pelityylien ansiosta tarjolla on todennäköisesti joku rassi, jonka pelityyli miellyttää itseä.
Itse tykästyin suuresti ihmisiltä pöllittyyn ja tuunattuun Looted Wagon –tankkiin, joka hieman epäloogisesti ei sovellu lähitaisteluun, vaan räiskimään vihollisia kauempaa tykillään, tai katolta laukaistavilla ohjuksilla, joita ohjaavat niiden päällä kurkku suorana hihkuvat pienet grotit.
Koska kyseessä on vuonna 2024 julkaistu ilmainen peli, Speed Freeks sisältää tietenkin Battle Pass –kausikortin, jossa edetään pelaamalla. Osan palkinnoista saa vain jos ostaa Battle Passin maksullisen version, ja ensialkuun vaikutti hieman arveluttavalta, kun tälle maksetulle linjalle oli sijoitettu muun muassa kokonaan uusia ajoneuvoja. Onneksi tiimi on kuitenkin tehnyt fiksun ratkaisun, ja kaikki nämä uudet ajoneuvot voi myös avata käyttöönsä pelin sisäisten ja ihan saavutettavissa olevien suoritusten avulla. Maksullisen Battle Passin sisältö onkin vain puhtaasti kosmeettista, mikä on ihan OK, varsinkin kun kustomointioptioita riittää myös ilmaiseksi yllin kyllin.
Toistaiseksi kaikki kuulostaa oikein mukavalta, mutta kaikki varmasti aavistavat, että jossain piilee myös se “mutta”.
Speed Freeks ei ole vielä läheskään valmis peli. Se julkaistiin Steamin Early Access –ohjelmaan syyskuussa, ja tämän kyllä huomaa. Vaikka pöydän alla olisi miten paljon muskelia, peli pätkii ja tökkii välillä kunnolla. Enimmäkseen se pyörii oikein hyvin ja taidetiimi on jotenkin saanut valaistuksen ja ajoneuvojen pintakiillon juuri sellaiseksi, että ne kaikki näyttävät kuin erittäin hyvin maalatuilta miniatyyreiltä, mistä nostan molemmat peukut pystyyn.
Myös pelitilojen vähyys syö hieman miestä, ja se voikin sitten olla vähän suurempi ongelma. Tiimi kun on tavallaan maalannut itsensä nurkkaan tekemällä ajoneuvoista näin erilaisia tyyleiltään ja ominaisuuksiltaan. Olisi hankala toteuttaa esimerkiksi jotain puhdasta ajokisa-moodia, koska muutamat ajoneuvoluokat olisivat siinä todennäköisesti hyvin kehnoja. Ja jo ne nyt kaksi tarjolla olevaa pelitilaa todistavat, että “avoimen maailman räiskintä, jossa kisataan kiintopisteistä” ei muutu oleellisesti sen myötä, että kiintopiste vaihtuukin yllättäen pommiksi.
Se suurin ongelma on kuitenkin pelaajien puute. Parin viikon pelailun aikana en päässyt kertaakaan peliin, jossa edes puolet pelaajista olisi ollut ihmisiä. Botit toki paikkaavat aukot ja mukaan pääsee lennostakin, joten ongelma ei ole kohtalokas, mutta kielii selvästi siitä, että tiimin täytyisi tehdä jotain, jos pelille halutaan vähänkään pitempää tulevaisuutta.
Toisaalta koska kyseessä tosiaan on ilmainen peli, kokeileminen ei maksa mitään, joten jos vauhdikas ajoneuvoräiskintä kiinnostaa, Speed Freeksiä kannattaa ainakin kokeilla. Mikäli peli on yhä hengissä lopullisen julkaisunsa aikoihin, palannemme vielä asiaan!
Kehittäjä: Caged Elements
Julkaisija: Plaion
Alustat: Steam
Lisätietoja: speedfreeks.com
Tämä ei ole ainakaan ongelma Speed Freeksissä, siinä tuoreimmassa 40K-pelissä. Mutta koska kyseessä on pienen ja tuntemattoman studion tekemä, ilmaispelattava peli, on kyllä ihan perusteltua olettaa, että niitä ei-örkkiaiheisia ongelmia voi riittää. Tai näin oletin ainakin itse, mutta parin viikon pelailun jälkeen jouduin taas kerran yllättymään: tämähän on ihan hyvä peli!
Romurallia
Speed Freeks on pelinä selvästi Twisted Metalin ja muiden muinaisten autoräiskintäpelien perillinen. Pelaajat kisaavat toisiaan vastaan kahdessa pelitilassa, joista ensimmäisessä suhaillaan suurella ja avoimella pelialueella kaappaamassa joukkueensa haltuun sinne tänne ilmestyviä kiintopisteitä. Toisessa taas kummallakin tiimillä on oma, jättimäinen Stompa-taistelukoneensa, joka hitaasti lampsii ennaltamääriteltyä reittiä pitkin kohti maalia. Vastustajan Stompaa voi hidastaa sieppaamalla ensimmäisenä haltuunsa kentälle ilmestyviä pommeja ja sitten ajamalla pommi kyydissään päin vihollisen konetta. Ensimmäisenä maaliin päässyt tiimi voittaa.
Yhteistä molemmille pelitiloille on, että pelaajien varsinainen huomio on tietenkin vastapuolen ajokkien räiskimisessä. Tarjolla on kourallinen erilaisia Warhammer 40K:sta lainattuja ajoneuvoja, joista kaikilla on omat, erilaiset pelityylinsä. Jotkut ovat hyviä lähitaistelussa, toiset sniputtavat kauempaa tai vaikka korjaavat omien ajoneuvojen vaurioita taistelun tiimellyksessä. Meno on äärimmäisen hektistä, mutta positiivisella tavalla. Kuolemat eivät kauheasti haittaa tahtia, koska mukaan pääsee saman tien uudelleen ja ajoneuvojen erilaisten pelityylien ansiosta tarjolla on todennäköisesti joku rassi, jonka pelityyli miellyttää itseä.
Itse tykästyin suuresti ihmisiltä pöllittyyn ja tuunattuun Looted Wagon –tankkiin, joka hieman epäloogisesti ei sovellu lähitaisteluun, vaan räiskimään vihollisia kauempaa tykillään, tai katolta laukaistavilla ohjuksilla, joita ohjaavat niiden päällä kurkku suorana hihkuvat pienet grotit.
Koska kyseessä on vuonna 2024 julkaistu ilmainen peli, Speed Freeks sisältää tietenkin Battle Pass –kausikortin, jossa edetään pelaamalla. Osan palkinnoista saa vain jos ostaa Battle Passin maksullisen version, ja ensialkuun vaikutti hieman arveluttavalta, kun tälle maksetulle linjalle oli sijoitettu muun muassa kokonaan uusia ajoneuvoja. Onneksi tiimi on kuitenkin tehnyt fiksun ratkaisun, ja kaikki nämä uudet ajoneuvot voi myös avata käyttöönsä pelin sisäisten ja ihan saavutettavissa olevien suoritusten avulla. Maksullisen Battle Passin sisältö onkin vain puhtaasti kosmeettista, mikä on ihan OK, varsinkin kun kustomointioptioita riittää myös ilmaiseksi yllin kyllin.
Toistaiseksi kaikki kuulostaa oikein mukavalta, mutta kaikki varmasti aavistavat, että jossain piilee myös se “mutta”.
Mutta
Speed Freeks ei ole vielä läheskään valmis peli. Se julkaistiin Steamin Early Access –ohjelmaan syyskuussa, ja tämän kyllä huomaa. Vaikka pöydän alla olisi miten paljon muskelia, peli pätkii ja tökkii välillä kunnolla. Enimmäkseen se pyörii oikein hyvin ja taidetiimi on jotenkin saanut valaistuksen ja ajoneuvojen pintakiillon juuri sellaiseksi, että ne kaikki näyttävät kuin erittäin hyvin maalatuilta miniatyyreiltä, mistä nostan molemmat peukut pystyyn.
Myös pelitilojen vähyys syö hieman miestä, ja se voikin sitten olla vähän suurempi ongelma. Tiimi kun on tavallaan maalannut itsensä nurkkaan tekemällä ajoneuvoista näin erilaisia tyyleiltään ja ominaisuuksiltaan. Olisi hankala toteuttaa esimerkiksi jotain puhdasta ajokisa-moodia, koska muutamat ajoneuvoluokat olisivat siinä todennäköisesti hyvin kehnoja. Ja jo ne nyt kaksi tarjolla olevaa pelitilaa todistavat, että “avoimen maailman räiskintä, jossa kisataan kiintopisteistä” ei muutu oleellisesti sen myötä, että kiintopiste vaihtuukin yllättäen pommiksi.
Se suurin ongelma on kuitenkin pelaajien puute. Parin viikon pelailun aikana en päässyt kertaakaan peliin, jossa edes puolet pelaajista olisi ollut ihmisiä. Botit toki paikkaavat aukot ja mukaan pääsee lennostakin, joten ongelma ei ole kohtalokas, mutta kielii selvästi siitä, että tiimin täytyisi tehdä jotain, jos pelille halutaan vähänkään pitempää tulevaisuutta.
Toisaalta koska kyseessä tosiaan on ilmainen peli, kokeileminen ei maksa mitään, joten jos vauhdikas ajoneuvoräiskintä kiinnostaa, Speed Freeksiä kannattaa ainakin kokeilla. Mikäli peli on yhä hengissä lopullisen julkaisunsa aikoihin, palannemme vielä asiaan!
Kehittäjä: Caged Elements
Julkaisija: Plaion
Alustat: Steam
Lisätietoja: speedfreeks.com
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti