V2.fi pelasi jälleen: Taistelupelikaksikko Mortal Kombat 1 ja Street Fighter 6
Kaksi eri lähestymistapaa päivityksiin
Tappelupelitkään eivät ole välttyneet kausittaisilta päivityksiltä ja kahden kilpailevan pelin välillä on kaksi suhteellisen erilaista lähestymistapaa lisäsisältöön. Toinen peleistä pumppaa päivityksiä ja sisältöä aktiiviseen tahtiin, toinen antaa sisällön hengittää.
Mortal Kombat oli pitkään niin sanottu yksinpelisisällön standardi. Tällä kaudella hieman kompastuttiin, sillä Mortal Kombat 1 ei ollut ihan sitä, mitä kansa halusi. Perustarinakampanjan lisäksi mukaan isketty Invasions oli lähinnä mobiilipeleihin verrattavaa tervanjuontia. Lautapeliä muistuttavasta pelitilasta löytyisi potentiaaliakin, mutta ainakaan julkaisussa tila ei vakuuttanut.
Netherealm Studios onkin päivittänyt kyseistä pelitilaa suhteellisen ahkeraan. Valitettavasti se ei ole siitä muuttunut yhtään mielekkäämmäksi, vaan pelaajille aiheutetaan FOMO-pelkoa siitä, että joku puku jää saamatta, ellei tahkoa Invasionsia tasaiseen tahtiin. Kehittäjät ovat päättäneet päivittää tilaa nopeasti erinäisillä tarinakausilla, eikä edellisiin enää sitten pääsekään käsiksi.
Tiuhat päivitykset ovat vaikuttaneet myös pelin balanssiin ja niitä saattaa tulla pyytämättä ja arvaamatta. Ainakaan peliä käynnistäessä ei tule olemaan tylsää, sillä ellei pidä tarkkaa kirjaa päivityksistä, saattaa omakin hahmo olla merkittävästi muuttunut. Allekirjoittaneen lemppari Kitana ei ole hirveän isoja muutoksia saanut, mutta hahmon mukana pelattava kameo on vaihtunut moneenkin kertaan nopeatahtisten muutosten vuoksi.
Nettitilat vaikuttavat vieläkin hieman raakileilta, mutta ainakin ristiinpeluun mahdollisuus löytyy viimein. Yksinpelaajille on julkistettu myös vähän mehukkaampaa sisältöä: syksyllä julkaistaan lisäosa nimeltä Khaos Reigns, joka tuo isojen muutosten lisäksi myös lisää tarinaa.
Street Fighter 6 on taas noudattanut hyvin erilaista lähestymistapaa päivityksiin - isoja päivityksiä peliin on tullut nimittäin sangen vähän. Capcomin e-urheiluun keskittynyt linja on näkynyt alun julkistuksessa, jossa luvattiin ettei pelikauden aikana balanssia kauheasti tulla sörkkimään – ja sana on pidetty.
Tietty konservatiivisuus näkyy myös ensimmäisen kauden hahmovalinnoissa: Uusia hahmoja oli vain yksi, myrkkyä viskelevä A.K.I.-neito. Loput lisähahmoista olivat enemmän tai vähemmän tuttuja joko edellisestä pelistä tai vielä aiempaa. Rashid ja Ed ovat tuoreemmasta päästä, kun taas Akuma on ollut lähes jokaisessa Street Fighterin versiossa 90-luvun puoliväliltä asti.
Voisi jopa väittää, että kesällä alkanut toinen kausi ei kehityssuuntaa muuta. Uusin hahmo on nimittäin vanha arkkipaha M. Bison, jonka kuolema oli koko edellisen pelin pointti. Jokaisen ladattavan hahmon mukana on tullut pieni määrä yksinpelisisältöä, joka sitoo hahmon maailmaan, mutta varsinaista uutta tarinaa on ollut luvassa hyvin vähän.
Mortal Kombat oli pitkään niin sanottu yksinpelisisällön standardi. Tällä kaudella hieman kompastuttiin, sillä Mortal Kombat 1 ei ollut ihan sitä, mitä kansa halusi. Perustarinakampanjan lisäksi mukaan isketty Invasions oli lähinnä mobiilipeleihin verrattavaa tervanjuontia. Lautapeliä muistuttavasta pelitilasta löytyisi potentiaaliakin, mutta ainakaan julkaisussa tila ei vakuuttanut.
Tiuhaa pientä muutosta
Netherealm Studios onkin päivittänyt kyseistä pelitilaa suhteellisen ahkeraan. Valitettavasti se ei ole siitä muuttunut yhtään mielekkäämmäksi, vaan pelaajille aiheutetaan FOMO-pelkoa siitä, että joku puku jää saamatta, ellei tahkoa Invasionsia tasaiseen tahtiin. Kehittäjät ovat päättäneet päivittää tilaa nopeasti erinäisillä tarinakausilla, eikä edellisiin enää sitten pääsekään käsiksi.
Tiuhat päivitykset ovat vaikuttaneet myös pelin balanssiin ja niitä saattaa tulla pyytämättä ja arvaamatta. Ainakaan peliä käynnistäessä ei tule olemaan tylsää, sillä ellei pidä tarkkaa kirjaa päivityksistä, saattaa omakin hahmo olla merkittävästi muuttunut. Allekirjoittaneen lemppari Kitana ei ole hirveän isoja muutoksia saanut, mutta hahmon mukana pelattava kameo on vaihtunut moneenkin kertaan nopeatahtisten muutosten vuoksi.
Nettitilat vaikuttavat vieläkin hieman raakileilta, mutta ainakin ristiinpeluun mahdollisuus löytyy viimein. Yksinpelaajille on julkistettu myös vähän mehukkaampaa sisältöä: syksyllä julkaistaan lisäosa nimeltä Khaos Reigns, joka tuo isojen muutosten lisäksi myös lisää tarinaa.
Muutoksia hitaampaan tahtiin
Street Fighter 6 on taas noudattanut hyvin erilaista lähestymistapaa päivityksiin - isoja päivityksiä peliin on tullut nimittäin sangen vähän. Capcomin e-urheiluun keskittynyt linja on näkynyt alun julkistuksessa, jossa luvattiin ettei pelikauden aikana balanssia kauheasti tulla sörkkimään – ja sana on pidetty.
Tietty konservatiivisuus näkyy myös ensimmäisen kauden hahmovalinnoissa: Uusia hahmoja oli vain yksi, myrkkyä viskelevä A.K.I.-neito. Loput lisähahmoista olivat enemmän tai vähemmän tuttuja joko edellisestä pelistä tai vielä aiempaa. Rashid ja Ed ovat tuoreemmasta päästä, kun taas Akuma on ollut lähes jokaisessa Street Fighterin versiossa 90-luvun puoliväliltä asti.
Voisi jopa väittää, että kesällä alkanut toinen kausi ei kehityssuuntaa muuta. Uusin hahmo on nimittäin vanha arkkipaha M. Bison, jonka kuolema oli koko edellisen pelin pointti. Jokaisen ladattavan hahmon mukana on tullut pieni määrä yksinpelisisältöä, joka sitoo hahmon maailmaan, mutta varsinaista uutta tarinaa on ollut luvassa hyvin vähän.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti