V2.fi osallistui: ID@Xbox Digital Session - neljän pelistudion tulevat uutuudet
Kauniin rauhallisia ja kauhean pelottavia indiepelejä
V2.fi kutsuttiin viikko sitten mukaan ID@Xbox Digital Session -lähetykseen, jossa esiteltiin Xboxille ja PC:le tulossa olevia pelejä neljän pikkustudion voimin. Mukana olivat Still Wakes The Deep, aiemmin Hyperspace-työnimellä tunnettu peli, jonka lopullinen nimi paljastui Jump Shipiksi, Nightscape sekä Botany Manor. Ainakin osa peleistä on tulossa heti julkaisupäivänään Xbox Game Passiin.
Ensimmäisenä esittelyssä oli keski-idän tähtitaivaan inspiroima ja arabialaista mytologiaa tulviva Nightscape, jota qatarilaisen Mezan Studion perustaja ja luova johtaja Hamad K esitteli yhden tehtävän läpipeluun verran. Sivulta kuvattu, satukirjamainen 2,5D-seikkailu johdattelee päähahmo Laylan vuohikumppaneineen palauttamaan Maan pinnalle pudonneet tähdet tähtitaivaalle. Puzzlet ovat ympäristöön liittyviä ja tähtikuvioita valmiiksi saattamalla saa niiden ratkaisemiseen erityisvoimia, esimerkiksi jousipyssyn tai sateen, jolla voi kasvattaa kasveja ja kelluttaa laatikoita. Pomotaisteluissa liikutaan vähän 3D-vapaammin, mutta tekijöiden mukaan tavoitteena on rentouttava pelikokemus muinaiseen tähtitieteeseen tutustuen, joten liian stressaavaa mätkintää luvassa ei ole. Pelille ei vielä kerrottu julkaisupäivää.
Kasvien kasvattamisen maailmaan sijoittuva Botany Manor saapuu Xbox Game Passiin jo aivan näillä näppäimillä (9. huhtikuuta). Balloon Studiosin luova johtaja Laura De Mey esitteli yleisölle aiemmin näkemättömän puzzlen ratkaisuineen. Ensimmäisen persoonan näkövinkkelistä kuvattu peli toi mieleen vähän The Witnessin, mutta nähdyn perusteella hiuksia ei tarvitse tämänkään pelin kanssa repiä. Peli sijoittuu Somersetissä Briteissä sijaitsevaan kartanoon, jossa päähenkilö ratkoo pulmia ja kasvattaa kasveja. Pelaajalle annetaan vihjeitä ja ongelmia, jotka ratkaisemalla piti löytää oikeat siemenet, oikea määrä multaan lisättäviä lisäaineita (sekään ei ollut aivan yksinkertaista) ja kerätä kirjaan kaikki kyseiseen kasviin liittyvät faktat.
De Mey kertoi, että kartanoympäristöön innoitti muksuna pelattu Tomb Raider - häntä ei olisi kiinnostanut varsinainen seikkailu lainkaan. Peli on pidetty mahdollisimman selkeänä ja vaikeusaste kasvaa lähinnä siitä, että pitää pitää mielessä eri asioita kartanon tiluksilla juoksennellessa. Aikarajojakaan ei ole.
Tukholmalaisessa kellarissa sijaitsevan 10-henkisen Keepsake Games -pelistudion Jump Ship oli tilaisuuden suurin uusi julkistus ja sitä oli esittelemässä peliä luotsaava Filip Coulianos. Kyseessä on ensimmäisen persoonan co-op-räiskintä, jossa vihollisia räimitään niin planeetan pinnalla, ilmakehässä kuin avaruustaisteluissakin. Pelistä nähtiin ensimmäistä kertaa julkisuudessa pitkähkö video, jossa neljän pelaajan porukka tutki planeetta, taisteli ja suoritti tehtäväänsä. Paljon painoa tunnuttiin antavan tiimin väliselle kommunikaatiolle ja ryhmäräiskinnöille tuttuun tapaan kavereita pystyi myös virvottamaan takaisin henkiin. Mielenkiintoisinta oli kuitenkin reaaliaikainen loikinta ensimmäisen persoonan räiskinnästä aluksen ohjaksiin ja takaisin. Myös planeetan pinnalta käsin pystyi ampumaan vihollisten aluksia. Tehtäviä on jonkun verran myös satunnaistettu, joten kaksi pelikertaa ei pitäisi olla aivan samanlaisia. Graafisesti peli näytti mukavan hiotulta, vaikkei kovinkaan omaperäiseltä.
Coulianos kertoi, että toistaiseksi pelissä on tapahtumia avaruudessa, hiekkaplaneetalla, asteroidivyöhykkeellä, hylätyillä aluksilla ja jääplaneetalla, mutta lisääkin on tekeillä. Inspiraatiota on otettu nelinpelaamiseen muun muassa Left4Deadista, myös sen suhteen, miten taisteluita on skriptattu. Tällekään pelille ei ole vielä julkaisupäivää.
The Chinese Room oli ennakkoon tutuin tapahtumaan osallistuvista pelistudiosta, onhan sillä vyöllään muun muassa Dear Esther ja Amnesia: A Machine for Pigs. Kesäkuun 18. päivä julkaistavaa ja silloin myös Xbox Game Passiin saapuvaa selvitymiskauhupeliä esitteli sen pääsuunnittelija Rob Mclachlan.
Graafisesti hyvän ja hyytävän näköinen peli sijoittuu öljylautalle Britannian rannikolle. Sieltä pitäisi päästä pakoon, kun ruumiit ja syvyyksien kauhut vain lisääntyvät, eikä käytettävissä ole supervoimia tai -kykyjä. Yleistunnelma on kolkko, pimeä ja pelottava ja inspiraatiota on Mclachlanin mukan otettu Kubrickin leffoista sekä 70-80-luvun kauhuelokuvista. “The Thing on an oilrig”, oli studiolla käytetty mahdollisimman lyhyt kuvaus pelin ideasta. Tekijätiimi syväsukelsi öljy-yhtiöiden kuvamateriaaliin ja jopa haastatteli öljylauttojen työläisiä saadakseen sekä ympäristöön, isolaation tunteeseen että hahmoihin oikean, rehellisen tunnelman. Koko touhu kruunattiin skotlantilaisilla ääninäyttelijöillä sekä koristeltiin viittauksilla The Chinese Roomin aiempaan tuotantoon, joten studion faneille on pientä bonusta luvassa.
Nightscape
Ensimmäisenä esittelyssä oli keski-idän tähtitaivaan inspiroima ja arabialaista mytologiaa tulviva Nightscape, jota qatarilaisen Mezan Studion perustaja ja luova johtaja Hamad K esitteli yhden tehtävän läpipeluun verran. Sivulta kuvattu, satukirjamainen 2,5D-seikkailu johdattelee päähahmo Laylan vuohikumppaneineen palauttamaan Maan pinnalle pudonneet tähdet tähtitaivaalle. Puzzlet ovat ympäristöön liittyviä ja tähtikuvioita valmiiksi saattamalla saa niiden ratkaisemiseen erityisvoimia, esimerkiksi jousipyssyn tai sateen, jolla voi kasvattaa kasveja ja kelluttaa laatikoita. Pomotaisteluissa liikutaan vähän 3D-vapaammin, mutta tekijöiden mukaan tavoitteena on rentouttava pelikokemus muinaiseen tähtitieteeseen tutustuen, joten liian stressaavaa mätkintää luvassa ei ole. Pelille ei vielä kerrottu julkaisupäivää.
Botany Manor
Kasvien kasvattamisen maailmaan sijoittuva Botany Manor saapuu Xbox Game Passiin jo aivan näillä näppäimillä (9. huhtikuuta). Balloon Studiosin luova johtaja Laura De Mey esitteli yleisölle aiemmin näkemättömän puzzlen ratkaisuineen. Ensimmäisen persoonan näkövinkkelistä kuvattu peli toi mieleen vähän The Witnessin, mutta nähdyn perusteella hiuksia ei tarvitse tämänkään pelin kanssa repiä. Peli sijoittuu Somersetissä Briteissä sijaitsevaan kartanoon, jossa päähenkilö ratkoo pulmia ja kasvattaa kasveja. Pelaajalle annetaan vihjeitä ja ongelmia, jotka ratkaisemalla piti löytää oikeat siemenet, oikea määrä multaan lisättäviä lisäaineita (sekään ei ollut aivan yksinkertaista) ja kerätä kirjaan kaikki kyseiseen kasviin liittyvät faktat.
De Mey kertoi, että kartanoympäristöön innoitti muksuna pelattu Tomb Raider - häntä ei olisi kiinnostanut varsinainen seikkailu lainkaan. Peli on pidetty mahdollisimman selkeänä ja vaikeusaste kasvaa lähinnä siitä, että pitää pitää mielessä eri asioita kartanon tiluksilla juoksennellessa. Aikarajojakaan ei ole.
Jump Ship
Tukholmalaisessa kellarissa sijaitsevan 10-henkisen Keepsake Games -pelistudion Jump Ship oli tilaisuuden suurin uusi julkistus ja sitä oli esittelemässä peliä luotsaava Filip Coulianos. Kyseessä on ensimmäisen persoonan co-op-räiskintä, jossa vihollisia räimitään niin planeetan pinnalla, ilmakehässä kuin avaruustaisteluissakin. Pelistä nähtiin ensimmäistä kertaa julkisuudessa pitkähkö video, jossa neljän pelaajan porukka tutki planeetta, taisteli ja suoritti tehtäväänsä. Paljon painoa tunnuttiin antavan tiimin väliselle kommunikaatiolle ja ryhmäräiskinnöille tuttuun tapaan kavereita pystyi myös virvottamaan takaisin henkiin. Mielenkiintoisinta oli kuitenkin reaaliaikainen loikinta ensimmäisen persoonan räiskinnästä aluksen ohjaksiin ja takaisin. Myös planeetan pinnalta käsin pystyi ampumaan vihollisten aluksia. Tehtäviä on jonkun verran myös satunnaistettu, joten kaksi pelikertaa ei pitäisi olla aivan samanlaisia. Graafisesti peli näytti mukavan hiotulta, vaikkei kovinkaan omaperäiseltä.
Coulianos kertoi, että toistaiseksi pelissä on tapahtumia avaruudessa, hiekkaplaneetalla, asteroidivyöhykkeellä, hylätyillä aluksilla ja jääplaneetalla, mutta lisääkin on tekeillä. Inspiraatiota on otettu nelinpelaamiseen muun muassa Left4Deadista, myös sen suhteen, miten taisteluita on skriptattu. Tällekään pelille ei ole vielä julkaisupäivää.
Still Wakes the Deep
The Chinese Room oli ennakkoon tutuin tapahtumaan osallistuvista pelistudiosta, onhan sillä vyöllään muun muassa Dear Esther ja Amnesia: A Machine for Pigs. Kesäkuun 18. päivä julkaistavaa ja silloin myös Xbox Game Passiin saapuvaa selvitymiskauhupeliä esitteli sen pääsuunnittelija Rob Mclachlan.
Graafisesti hyvän ja hyytävän näköinen peli sijoittuu öljylautalle Britannian rannikolle. Sieltä pitäisi päästä pakoon, kun ruumiit ja syvyyksien kauhut vain lisääntyvät, eikä käytettävissä ole supervoimia tai -kykyjä. Yleistunnelma on kolkko, pimeä ja pelottava ja inspiraatiota on Mclachlanin mukan otettu Kubrickin leffoista sekä 70-80-luvun kauhuelokuvista. “The Thing on an oilrig”, oli studiolla käytetty mahdollisimman lyhyt kuvaus pelin ideasta. Tekijätiimi syväsukelsi öljy-yhtiöiden kuvamateriaaliin ja jopa haastatteli öljylauttojen työläisiä saadakseen sekä ympäristöön, isolaation tunteeseen että hahmoihin oikean, rehellisen tunnelman. Koko touhu kruunattiin skotlantilaisilla ääninäyttelijöillä sekä koristeltiin viittauksilla The Chinese Roomin aiempaan tuotantoon, joten studion faneille on pientä bonusta luvassa.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti