Retro Rewind: The 6502 Collective - Rakkaudesta NESiin
Pelejä vähän vanhemmalle raudalle
Artikkeli on julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 3/2021.
Muinaiset pelikoneet ja niiden pelit ovat monille rakas harrastus. Pelien tekeminen muinaisraudalle vaatii kuitenkin paljon, paljon enemmän kuin pelkkää tunteen paloa.
Yhdysvaltalainen 6502 Collective nostaa NES-rakkautensa korkeammalle tasolle. Ryhmä on yhteenliittymä NES-pelintekijöitä, jotka ovat päättäneet auttaa vielä useampia pelintekijöitä saavuttamaan tavoitteensa: Ei vain tekemään pelejä, vaan myös saamaan ne maailmalle. Ryhmä syntyi kahden itsenäisen pelikehittäjästudion yhdistäessä voimansa. Retrotainment Games ja Sole Goose Productions olivat tehneet jo useita pelejä omilla tahoillaan ja todenneet, että itsenäisten retropelikehittäjien elämä on täynnä haasteita. Miten 6502-prosessorista ja NES-konsolista otetaan irti kaikki ja sitten vielä vähän lisää? Miten peli pusketaan valmiiksi, vaikka se miten hankaisi vastaan, ja miten se lopuksi julkaistaan?
Kaupallisen NES-pelin tekemisessä ei ole periaatteessa järkeä nykyaikana, mutta eipä ole sille kuuluisalle vuorelle kiipeämisessäkään. Lisähaastetta tuo toki myös pelin julkaiseminen perinteiseen malliin moduulina, sillä retropelien pikkuerien valmistaminen fyysisinä painoksina on aivan oma haasteensa ja taitolajinsa. Yritätkö kasata pelit itse Kiina-osista vai löytyykö jostain yrityksiä, jotka pystyvät valmistamaan ja viimeistelemään NES-pelin entisajan malliin, järkevään hintaan?
Mainittu kaksikko oli voittanut pelikehittämisen ja -julkaisun esteet jo muutamankin kerran. Mikseipä siis yhdistettäisi tietotaitoa ja tarjottaisi sitä muillekin? Syntyi kasibittikollektiivi, jonka ydintavoite on auttaa muitakin NES-pelikehittäjiä tekemään ja julkaisemaan pelejään, saamaan niitä asiakkaiden käsiin. Ryhmä neuvoo kumppaneitaan varsinaisen pelinteon saralla, vaikka se ei olekaan mikään pelinteon alkeiden oppikoulu. Uuttakin koodia syntyy, kun NES-mestarit yhdistävät neuroninsa ja miettivät, kuinka laitteella voitaisiin tehdä uusia ja täysin mahdottomia temppuja. Eihän NES voi mitenkään soittaa MP3-tiedostoja. Eihän? Voiko? Kyllä voi, kun kollektiivi kehitti keinot.
Trophyn grafiikkaa tehtiin myös perinteisin välinein: kynällä ja paperilla. |
Ryhmittymän tärkein tehtävä on silti tarjota pelialan bisnes- ja julkaisupuolen osaamistaan. Pelintekohan on osaavalle helppoa, naputtelee vain, ja luomuksensa voi aina julkaista netissä ilmaiseksi. Kaupallisen, saati fyysisen julkaisun, haasteet vaativat erikoisempaa osaamista kuin satunnaiselta kooderilta saattaa löytyä. 6502-kollektiivi kuitenkin pystyy huolehtimaan fyysisen pelin valmistamisesta, julkaisusta ja myynnistä, minkä lisäksi organisaatio huolehtii pelien PR:stä. Onhan niistä saatava tietoa mahdollisille asiakkaillekin, missä auttavat niin pelisivustot kuin -lehdet, kuten Retro Rewind! Eipä tätäkään juttua olisi, ellei 6502 Collective osaisi viestinnän perustaitoja.
Ryhmä tarjoaa pelinteko-osaamistaan myös asiakkaille, mikäli nämä haluavat peliinsä koodia, grafiikkaa, musiikkia tai muuta. Tai jos joku vaikkapa haluaa ostaa valmiin pelin esimerkiksi tapahtuma- tai kilpailukäyttöön, niin ei muuta kuin rahat pöytään! Kuka varakkaista lukijoistamme rahoittaisi Retro Rewind Saves the World From Vice Alien City Zombies -pelin?
6502 Collectiven julkaisemia pelejä voi ostaa fyysisinä painoksia firman verkkokaupasta 6502collective.com tai digitaalisesti itch.io-latauskaupasta.
Rollie
Rollie on hieno esimerkki nykyaikaisesta laadukkaasta indiepelikehittämisestä, joka hyötyy 6502 Collectiven kaltaisen taustatiimin tuesta. Muinoin tällainen peli olisi vaatinut taustalleen kokonaisen Nintendo-kehittäjätiimin, nykyään laadukas tasohyppely syntyy jopa yhden ainoan miekkosen voimin. Peli on tarina pesukarhusta, jonka täytyy pelastaa kotimetsä ikäviltä käärmeiltä ja muilta ilkimyksiltä, Siinä sivussa peli myös ottaa kantaa ja muistuttaa, että yhteistyö ja ystävyys aina lopulta voittavat. Ystävyysteemaa kannattelee erityisesti kahden pelaajan yhtaikainen moninpelitila, jossa Rollien kaveriksi ruudulle saapuu Lorrie. Ehkäpä haasteet ja vaikeudet voitetaan helpommin kaksin?
Teos on valtaosiltaan herkullinen sekoitus tuttua ja turvallista, vaikka siinä onkin sekoitettu eri lähteistä lainattuja inspiraation aineksia. Lopputulos on kaikista déjà vu -säväreistä huolimatta itsensä näköinen, viehättävä tasoloikka. Se toistaa vahvasti NES-pompiskelujen visuaalisia teemoja ja värimaailmaa, ja heittää sekaan lähes suoraan Super Mario Brosista kähvelletyn pelattavuuden. Seassa on myös etäisesti sonicmaista rullaamista sekä vastaantulevien otusten lumoamista, jotta niitä voidaan käyttää pelaajan avustamiseen. Mikäpä sen kivempaa kuin lentää kuilun yli sinuun väliaikaisesti tykästyneen linnun kantamana!
Seikkailu alkaa pohjimmiltaan varsin tavanomaisena tasoloikkana, mutta rullaava Rollie-mekaniikka tuo rauhalliseen etenemiseen veikeää lisäväriä ja vaihtelua. Pesukarhu voi rullautua kesken ilmalennon ja poukkoilla kuilujen seiniä pitkin jopa ylöspäin. Vastustajia voi heitellä kuulilla ja joskus hypätä näiden päällekin. Erilaiset säätilat ja kenttien muut yllätykset tuovat vaihtelua ja käänteitä. Hauska detalji sekin, että pelaajat voivat vaihtaa hahmoja keskenään. Rollie on laadukas, hauska ja jopa mukaansatempaava tasoloikka. Se yllättää monin tavoin positiivisesti ja tarjoaa klassisen hypiskelyn ystäville oikein mainiota yksin- ja kaksinpeli-iloittelua.
Kehittäjä: Chris Lincoln
Julkaisija: 6502 Collective
Vuosi: 2020
Alusta: NES
PEUKKU YLÖS
Trophy
Toinen NES-uutuus on Trophy, jota tekijä kuvailee rakkauskirjeeksi Mega Manille. Tiettyä yhtäläisyyden henkeä peleistä onkin havaittavissa, tosin sillä erotuksella, että Mega Man oli alusta alkaen kiva ja koukuttava peli. Trophy sen sijaan antaa pelaajalle päin pläsiä heti ensimmäisten askelten jälkeen ja panostaa muutenkin vähän liikaa ketutukseen.
Tekijäkaksikko ei ole ensikertalaisia ja Trophyakin on väännetty kasaan noin kolmen vuoden ajan. Niinpä väkisinkin miettii, että ovatko he pelanneet tänä aikana mitään modernimpaa, vai onko keljuilu heidän käsityksensä kivasta pelattavuudesta? Teknisesti ja visuaalisesti näyttävästä toteutuksesta huolimatta peli lainaa liikaa kasaripelisuunnittelun sadistioppikirjasta. Kentät ovat tahallisen kenkkuja, vaikka Rick Dangerous -tasolla ei sentään liikutakaan. Haasteet toki selvittää sitkeydellä ja tarkalla hypinnällä, mutta nykyään vakiokalustoa olevat continuet ja muut sisäänrakennetut helpotukset puuttuvat täysin.
Onneksi pelaaja voi hypätä vapaasti mihin tahansa kahdeksasta ensimmäisestä maailmasta nauttimaan jonkin toisen alueen maisemista. Pahimmatkin paikat on silti aikanaan selvitettävä, sillä viimeinen maailma alkaa vasta kun kaikki edelliset on läpipelattu.
Ja onhan se herkullisen kaunis NES-peliksi. Palettia on hyödynnetty taitavasti ja jokaisen maailman visuaalinen tyyli on huolellisesti mietitty, uniikki ja selkeä. Hahmot, objektit ja taustat ovat kauniita ja toimivia kokonaisuuksia sprite-animaatioita myöten. Peli myös hyödyntää MMC3-muistinkäsittelypiiriä, jonka mahdollistama lisämuisti ja muut ominaisuudet tuovat Trophyyn hienot animaatiot, parallaksitaustat ja valtavat loppubossit.
Silti Trophy jättää ristiriitaisen vaikutuksen. Tekninen hienous ja oivallinen, täsmällinen pelattavuus kärsivät ainakin minun kourissani liian kasarista kenkkuilusta ja vaikeusriman tahallisesta kohottamisesta. Monille todellista haastetta kaipaaville se voi kuitenkin olla lääkärin reseptillä määräämää troppia retroloikinta-anemiaan.
Kehittäjä: Gradual Games
Julkaisija: 6502 Collective
Vuosi: 2020
Alusta: NES
PEUKKU ALAS
Muita 6502 Collectiven ja sen jäsenten tekemiä sekä julkaisemia pelejä ovat muun muassa:
0-to-X
Candelabra: Estoscerro
Classic Tetris World Championships, CTWC 2018
Full Quiet
Goofy Foot: NES -albumi
Haunted: Halloween ’85
Haunted: Halloween ’86
Lizard
Spook-o’-tron
Swords and Runes
The Convention Quest
Zao: Reformat/Reboot
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: https://retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta https://tilaaskrolli.fi
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti