V2.fi ennakoi: Call of Duty: Modern Warfare III (PS5 ja PC)
MODERNI SOTA OSA IIIIIIIIIIIIII
Modern Warfare 3 - ei vaan Modern Warfare III. On jälleen aika vuotuisen Call of Dutyn, jota päästiin maistelemaan kahtena peräkkäisenä viikonloppuna. Microsoftin ja Activision Blizzardin kaupoista huolimatta PlayStation-pelaajat olivat edelleen etuoikeutettuja, ja pääsivät tantereille ensimmäisenä. He saivat nauttia servereistä molempina viikonloppuina, muiden päästessä pelin pariin vain jälkimmäisenä. Kävin itse katsastamassa otteluiden tunnelmia sekä PlayStation 5:lla että PC:llä.
Activision on uudistanut muutaman vuoden aikana Call of Duty -sarjaa niin, että vuotuisesti julkaistava uusi osa ja Warzone kulkevat rinnakkain. Nyt jopa esimerkiksi operaattorit ja skinit voi siirtää Modern Warfare II:n, Warzonen ja Modern Warfare III:n välillä. Nykyisin Call of Duty -pelit on niputettu yhteiseen käynnistysalustaan, joka on käytettävyydeltään järkyttävä. Modern Warfare III:n betan löytäminen alustan valikoista oli harvinaisen hankalaa. Toivottavaa olisi, että Activision panostaisi launcherin käyttäjäystävällisyyteen, mikäli yhtiö aikoaa tunkea kaiken mahdollisen samaan kasaan.
Lopullinen Modern Warfare III sisältää kaikki vuoden 2009 Modern Warfare 2:n kartat. Alueita on kuitenkin uudistettu ja modernisoitu, mutta alkuperäisten karttojen tunnelma on luvattu säilyttää. Betatestissä kokeiltavissa olivat Estate, Skidrow, Favela, Rust ja Highrise. Pelimuotoja oli tarjolla useita erilaisia, joiden joukossa olivat muun muassa perinteiset Team Deathmatch, Domination ja Hardpoint. Lisäksi sotimaan pääsi isompaa taistelua tarjoavassa Ground Warissa. Hauskin oli uusi Cutthroat-pelimuoto, jossa kolme kolmen hengen tiimiä asettuvat vastakkain kamppailemaan voitosta. Ottelu muistuttaa hieman Warzonea, sillä ottelussa ei ole uudelleensyntymisen mahdollisuutta, mutta kaatuneen tiimikaverin voi elvyttää takaisin taistelukuntoon.
Ground War oli viime vuonna yksi suosikeistani, mutta betatestissä pelimuoto tuotti pettymyksen. Popov Power -kartta oli harvinaisen surkea ja pelimuoto kärsi pahoista teknisistä ongelmista, minkä lisäksi ottelut keskeytyivät useaan otteeseen error-viestiin. Lisäksi kartta näytti graafisesti hyvin jälkeenjääneeltä. Modern Warfare III:ssa paluun tekee War Mode, joka on viimeksi nähty vuonna 2017 julkaistun WWII:n kyljessä. Harmillisesti War Mode ei ollut osana betatestiä, mutta odotan sitä kuitenkin innolla, sillä se oli ehdoton suosikkini WWII:n julkaisussa.
Rynkyillä rytkyttäminen ja kranaattien heittäminen oli perinteistä Call of Dutya. Hetkellinen paluu MW II:n pariin kuitenkin sai ymmärtämään, että muutosta on tapahtunut ja itseasiassa miellyttävään suuntaan. Esimerkiksi TTK on kokenut muutoksia, otteluhausta löytyy karttaäänestys ja hahmon terveys on jatkossa 150. Lisäksi liukumisen ja aseen latauksen voi halutessaan lopettaa kesken animaation. Voi kuitenkin olla niin, etteivät vähemmän pelaavat huomaa näitä eroja.
Kokeiltavissa oli muutamia aseita jokaisesta luokasta ja betatestin aikana ehdin levuttaa tappiin kaikki tarjolla olleet taistelu- ja rynnäkkökiväärit. Mikäli aseisiin haluaa kiinni haluamansa härpäkkeet, on pelaajien ammuttava myös niillä aseilla joista ei pidä. Täydellisen pyssyn rakentamiseen menee tovi jos toinenkin, mikä ei välttämättä ole kaikkien pelaajien mieleen. Myös vanhasta perk-systeemistä on luovuttu ja nyt erilaiset kyvyt ovat tarjolla helpommin ymmärrettävässä muodossa erikseen omissa valikoissaan. Täytyy myöntää, että edellisestä perk-järjestelmästä luopuminen oli erittäin hyvä idea, sillä uusi rakenne antaa enemmän valinnan mahdollisuuksia eri pelityylien välillä.
“Ylihintainen lisäosa”. Tämä lause toistui useita kertoja pelinsisäisessä keskustelussa. Totuus on, että Modern Warfare II:n ja Modern Warfare III:n erot näyttävät loppujen lopuksi tällä hetkellä niin pieniltä, että tuleva räiskintä tosiaan vaikuttaa lisäosalta. Pyörittelen päässäni ajatusta siitä, että mitä jos Activision tekisi Call of Dutysta Warzonen kaltaisen päivittyvän version joka olisi ilmaispelattava tai jonkinlaisella modernimmalla uudenlaisella kausipassilla varustettu. Jo aiemmin on huhuiltu, että vuosittainen julkaisu jäisi väliin, mutta Modern Warfare III:sta kuitenkin luvattiin itsenäinen oma osansa, eikä MW II:n laajennus. Betan jälkeen tunnelma on kuitenkin toinen, vaikka toistaiseksi on liian aikaista antaa lopullista tuomiota.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 32 GB DDR4 3600MHz RAM
Activision on uudistanut muutaman vuoden aikana Call of Duty -sarjaa niin, että vuotuisesti julkaistava uusi osa ja Warzone kulkevat rinnakkain. Nyt jopa esimerkiksi operaattorit ja skinit voi siirtää Modern Warfare II:n, Warzonen ja Modern Warfare III:n välillä. Nykyisin Call of Duty -pelit on niputettu yhteiseen käynnistysalustaan, joka on käytettävyydeltään järkyttävä. Modern Warfare III:n betan löytäminen alustan valikoista oli harvinaisen hankalaa. Toivottavaa olisi, että Activision panostaisi launcherin käyttäjäystävällisyyteen, mikäli yhtiö aikoaa tunkea kaiken mahdollisen samaan kasaan.
Vanhoja karttoja arvostaville on luvassa ilouutisia
Lopullinen Modern Warfare III sisältää kaikki vuoden 2009 Modern Warfare 2:n kartat. Alueita on kuitenkin uudistettu ja modernisoitu, mutta alkuperäisten karttojen tunnelma on luvattu säilyttää. Betatestissä kokeiltavissa olivat Estate, Skidrow, Favela, Rust ja Highrise. Pelimuotoja oli tarjolla useita erilaisia, joiden joukossa olivat muun muassa perinteiset Team Deathmatch, Domination ja Hardpoint. Lisäksi sotimaan pääsi isompaa taistelua tarjoavassa Ground Warissa. Hauskin oli uusi Cutthroat-pelimuoto, jossa kolme kolmen hengen tiimiä asettuvat vastakkain kamppailemaan voitosta. Ottelu muistuttaa hieman Warzonea, sillä ottelussa ei ole uudelleensyntymisen mahdollisuutta, mutta kaatuneen tiimikaverin voi elvyttää takaisin taistelukuntoon.
Ground War oli viime vuonna yksi suosikeistani, mutta betatestissä pelimuoto tuotti pettymyksen. Popov Power -kartta oli harvinaisen surkea ja pelimuoto kärsi pahoista teknisistä ongelmista, minkä lisäksi ottelut keskeytyivät useaan otteeseen error-viestiin. Lisäksi kartta näytti graafisesti hyvin jälkeenjääneeltä. Modern Warfare III:ssa paluun tekee War Mode, joka on viimeksi nähty vuonna 2017 julkaistun WWII:n kyljessä. Harmillisesti War Mode ei ollut osana betatestiä, mutta odotan sitä kuitenkin innolla, sillä se oli ehdoton suosikkini WWII:n julkaisussa.
Rynkyillä rytkyttäminen ja kranaattien heittäminen oli perinteistä Call of Dutya. Hetkellinen paluu MW II:n pariin kuitenkin sai ymmärtämään, että muutosta on tapahtunut ja itseasiassa miellyttävään suuntaan. Esimerkiksi TTK on kokenut muutoksia, otteluhausta löytyy karttaäänestys ja hahmon terveys on jatkossa 150. Lisäksi liukumisen ja aseen latauksen voi halutessaan lopettaa kesken animaation. Voi kuitenkin olla niin, etteivät vähemmän pelaavat huomaa näitä eroja.
Kokeiltavissa oli muutamia aseita jokaisesta luokasta ja betatestin aikana ehdin levuttaa tappiin kaikki tarjolla olleet taistelu- ja rynnäkkökiväärit. Mikäli aseisiin haluaa kiinni haluamansa härpäkkeet, on pelaajien ammuttava myös niillä aseilla joista ei pidä. Täydellisen pyssyn rakentamiseen menee tovi jos toinenkin, mikä ei välttämättä ole kaikkien pelaajien mieleen. Myös vanhasta perk-systeemistä on luovuttu ja nyt erilaiset kyvyt ovat tarjolla helpommin ymmärrettävässä muodossa erikseen omissa valikoissaan. Täytyy myöntää, että edellisestä perk-järjestelmästä luopuminen oli erittäin hyvä idea, sillä uusi rakenne antaa enemmän valinnan mahdollisuuksia eri pelityylien välillä.
“Ylihintainen lisäosa”. Tämä lause toistui useita kertoja pelinsisäisessä keskustelussa. Totuus on, että Modern Warfare II:n ja Modern Warfare III:n erot näyttävät loppujen lopuksi tällä hetkellä niin pieniltä, että tuleva räiskintä tosiaan vaikuttaa lisäosalta. Pyörittelen päässäni ajatusta siitä, että mitä jos Activision tekisi Call of Dutysta Warzonen kaltaisen päivittyvän version joka olisi ilmaispelattava tai jonkinlaisella modernimmalla uudenlaisella kausipassilla varustettu. Jo aiemmin on huhuiltu, että vuosittainen julkaisu jäisi väliin, mutta Modern Warfare III:sta kuitenkin luvattiin itsenäinen oma osansa, eikä MW II:n laajennus. Betan jälkeen tunnelma on kuitenkin toinen, vaikka toistaiseksi on liian aikaista antaa lopullista tuomiota.
PC-tiedot: Nvidia RTX 3080, 10 GB, AMD Ryzen 9 5900X, 32 GB DDR4 3600MHz RAM
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti