V2.fi fiilisteli: Tekken 8 Closed Network Test (XSX)
Rautanyrkin paluu – kahdeksannen kerran
Edellinen Tekken on lähes kuusi vuotta vanha. Tekken Tag Tournament 2:n vastaanoton jälkeen Tekken 7 palasi vanhaan totuttuun järjestelmään ja se riitti pelaajille: lopputulos oli jättimenestys, johon tehtiin lisäsisältöä pitkät pätkät.
Nyt Bandai Namco on vihdoin siirtänyt katseen tulevaan ja uuteen peliin. Tekken 8:n filosofia on jo monessa paikkaa ollut selvä: luvassa on aggressiivisempi peli, ja suurin osa mekaniikoista on viilattu siihen suuntaan.
Ensimmäisenä asiana verkkotestiä käynnistäessä huomaa, että uuden sukupolven rauta on tehokäytössä. Kentät ovat interaktiivisempia ja isompia ja taustalla tapahtuu paljon enemmän toimintaa.
Hahmot ovat myös viilatumpia. Edellisen pelin nukkemaisuutta on karsittu pois ja moni vanhoista kierrätetyistä animaatioista on korvattu uusilla. Iso osa animaatioista on vanhaa tuttua, varsinkin Tekken 7:n mukana tulleilla uusilla hahmoilla, jotka ovat stressitestin mukana. Hyvänä esimerkkinä Leroy Smith on liikkeiltään ja animaatioiltaan lähes täysin identtinen edellisen version kanssa.
Ikävästi testissä ei ollut mukana uusia hahmoja. Ehkä lähimpänä moista on viimeksi Tekken Tag 2:n aikoihin nähty Jun Kazama, jonka liikelista on saanut isoja muutoksia. Loput hahmot ovat varsin tuttuja edellisestä pelistä. On Kazuyat, Kingit, Paulit ja Ninat. Vasta tässä kuussa julkistettiin täysin uusi hahmo, Azucena, mutta stressitestissä sitä ei ollut vielä mukana.
Aiemmin mainittu aggressiivisuus on hallitseva teema mekaniikkojen osalta. Se näkyy monessa eri muodossa. Ensinnäkin hahmojen liikkumista on huononnettu, joten tilanteista pakeneminen on vaikeampaa kuin aiemmissa peleissä.
Sen lisäksi jokaisella pelaajalla on käytössään niin sanottuja heat-liikkeitä. Niitä käyttämällä pääsee tilaan, jossa liikkeet sulattavat vihollisen energiapalkkia blokatessakin. Tämän lisäksi jokainen tappelija saa hahmokohtaisen erikoisominaisuuden. Esimerkiksi King pääsee tekemään heittoja, joista ei voi paeta.
Kokonaisuutena pelin rakenne toimii näin: pääse mahdollisimman nopeasti heat-tilaan ja sitten koita juosta vastustajan yli, ennen kuin hän pääsee tekemään mitään. Jos ylijuoksu ei onnistu, saa vastustaja yrittää samaa vastapalloon. Erät ovat ohi parhaimmillaan sekunneissa.
Koska kyseessä on Closed Network Test, eli suljettu verkkotesti, olisi vielä pari sanottavaa pelin nettikoodista. Ikäväkseni täytyy sanoa, että se ei ole aivan sillä tasolla, mitä kilpailijat tarjoavat. Nettikoodi on marginaalinen parannus verrattuna aiempaan, mutta pelatessa huomasi selkeästi viivettä ehkä kolmanneksessa matseja. Ottaen huomioon, että muissa peleissä netissä pelaaminen on otettu kulmakiveksi, tämä ei oikein toistaiseksi vakuuta.
Suljettu verkkotesti ei sinällään ollut edes beta ja kehittäjät ovatkin jo maininneet pelin muuttuvan paljonkin julkaisuun mennessä. Toivottavasti ainakin nettikoodi saa vielä uuden kerroksen hiomista.
Nyt Bandai Namco on vihdoin siirtänyt katseen tulevaan ja uuteen peliin. Tekken 8:n filosofia on jo monessa paikkaa ollut selvä: luvassa on aggressiivisempi peli, ja suurin osa mekaniikoista on viilattu siihen suuntaan.
Suhteellisen vähän uutta
Ensimmäisenä asiana verkkotestiä käynnistäessä huomaa, että uuden sukupolven rauta on tehokäytössä. Kentät ovat interaktiivisempia ja isompia ja taustalla tapahtuu paljon enemmän toimintaa.
Hahmot ovat myös viilatumpia. Edellisen pelin nukkemaisuutta on karsittu pois ja moni vanhoista kierrätetyistä animaatioista on korvattu uusilla. Iso osa animaatioista on vanhaa tuttua, varsinkin Tekken 7:n mukana tulleilla uusilla hahmoilla, jotka ovat stressitestin mukana. Hyvänä esimerkkinä Leroy Smith on liikkeiltään ja animaatioiltaan lähes täysin identtinen edellisen version kanssa.
Ikävästi testissä ei ollut mukana uusia hahmoja. Ehkä lähimpänä moista on viimeksi Tekken Tag 2:n aikoihin nähty Jun Kazama, jonka liikelista on saanut isoja muutoksia. Loput hahmot ovat varsin tuttuja edellisestä pelistä. On Kazuyat, Kingit, Paulit ja Ninat. Vasta tässä kuussa julkistettiin täysin uusi hahmo, Azucena, mutta stressitestissä sitä ei ollut vielä mukana.
Karkureille keppiä
Aiemmin mainittu aggressiivisuus on hallitseva teema mekaniikkojen osalta. Se näkyy monessa eri muodossa. Ensinnäkin hahmojen liikkumista on huononnettu, joten tilanteista pakeneminen on vaikeampaa kuin aiemmissa peleissä.
Sen lisäksi jokaisella pelaajalla on käytössään niin sanottuja heat-liikkeitä. Niitä käyttämällä pääsee tilaan, jossa liikkeet sulattavat vihollisen energiapalkkia blokatessakin. Tämän lisäksi jokainen tappelija saa hahmokohtaisen erikoisominaisuuden. Esimerkiksi King pääsee tekemään heittoja, joista ei voi paeta.
Kokonaisuutena pelin rakenne toimii näin: pääse mahdollisimman nopeasti heat-tilaan ja sitten koita juosta vastustajan yli, ennen kuin hän pääsee tekemään mitään. Jos ylijuoksu ei onnistu, saa vastustaja yrittää samaa vastapalloon. Erät ovat ohi parhaimmillaan sekunneissa.
Nettikoodi ei vakuuta
Koska kyseessä on Closed Network Test, eli suljettu verkkotesti, olisi vielä pari sanottavaa pelin nettikoodista. Ikäväkseni täytyy sanoa, että se ei ole aivan sillä tasolla, mitä kilpailijat tarjoavat. Nettikoodi on marginaalinen parannus verrattuna aiempaan, mutta pelatessa huomasi selkeästi viivettä ehkä kolmanneksessa matseja. Ottaen huomioon, että muissa peleissä netissä pelaaminen on otettu kulmakiveksi, tämä ei oikein toistaiseksi vakuuta.
Suljettu verkkotesti ei sinällään ollut edes beta ja kehittäjät ovatkin jo maininneet pelin muuttuvan paljonkin julkaisuun mennessä. Toivottavasti ainakin nettikoodi saa vielä uuden kerroksen hiomista.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti