Tuorein sisältö

Nvidia uskoo PC-peleihin

Manu Pärssinen

28.11.2009 klo 10.45 | Luettu: 13558 kertaa | Teksti: Manu Pärssinen

Haastattelussa Keita Iida
Keita Iida toimii osana Nvidian sisältö- ja teknologiaorganisaatiota (C&T), jossa työskentelee satoja insinöörejä ja peliteollisuuden ammattilaisia. C&T:n tehtävänä on auttaa pelinkehittäjiä tekemään parempaa sisältöä ja myös saada oppia ja näkemyksiä heiltä siihen, miten nykyistä ja tulevaa grafiikkarautaa voisi tehdä paremmaksi. Jotkut C&T:n tiimit keskittyvät työkalujen, tekniikan ja middlewaren kehitykseen, jotta sisällön tuottamisesta saataisiin helpompaa ja tehokkaampaa. Osa insinööreistä työskentelee myös suoraan pelinkehittäjien kanssa auttaakseen heitä saamaan pelinsä toimimaan paremmin ja lisätäkseen grafiikka- ja fysiikkaefektejä sekä muita ominaisuuksia, jotka edistävät huippupelien kehitystä. V2.fi haastatteli NVidian sisällönhallintajohtajaa (Director of Global Content Management) Keita Iidaa, joka on pitkän linjan pelaaja itsekin. Mitä Nvidian kulissien takana tapahtuu, mitä mies tuumii PC-pelaamisen ja grafiikkakorttien tulevaisuudesta ja mitä Nvidialla mahtaa olla suunnitelmissa?



"Johdan ryhmää nimeltä Content Management (sisällönhallinta). Olemme vastuussa suhteista pelinkehittäjiin ja julkaisijoihin. Yksi keskeisimmistä rooleistamme on julistaa "Nvidian evankeliumia", eli sitä, mitä kaikkea yhteistyö Nvidian kanssa tuo pöytään kehityksen ja testauksen osalta, sekä myös markkinointipuolella, sillä voimme helposti mainostaa peliä miljoonille GeForce-pelaajille ympäri maailmaa. Kun kumppanuus on vahvistettu, autamme projektien hallinnassa varmistaaksemme, että yhteistyömme hedelmät ovat parhaita mahdollisia yhteiselle asiakkaallemme - pelaajalle", valaisi Keita Iida toimenkuvaansa.

Iida kertoo yksi työnsä etuja olevan se, että hän näkee monet pelit jo niiden aikaisessa kehitysvaiheessa.

"Pelien aikaisten versioiden saaminen on välttämätöntä, jotta voi auttaa niiden nopeuttamisessa, bugien korjaamisessa ja kehittyneiden efektien lisäämisessä. Vasta alkutaipaleella olevien pelien näkeminen on aina jännittävää, eikä siihen kyllästy koskaan", hehkuttaa Iida peliharrastajan loiste silmissään ja jatkaa: "Peli, joka viimeksi räjäytti tajuntani oli Batman: Arkham Asylum. Kun käynnistimme sen ensi kertaa laboratoriossamme, tiesimme heti, että siinä on sitä jotain ja päätimme välittömästi ryhtyä yhteistyöhön Rocksteadyn kanssa auttaaksemme tekemään siitä vieläkin paremman. Kehitimme PhysX:ään uusia teknologioita, jotta vaatteiden ja savun animoinnista sekä ympäristön tuhoutumisesta tulisi realistisempaa ja autoimme sitten lisäämään ne Batmaniin. Varmasti tiedättekin, että lopputulos on varsin mahtava pelikokemus. Kaikkien mielestä siinä projektissa oli todella mahtavaa olla mukana."

Keita kävi myös äskettäin Suomessa tapaamassa Futuremarkia, mitä ilmeisimmin Shattered Horizonin ja 3DMarkin merkeissä.



PC-pelaamisen tulevaisuus


PC-pelaaminen on Keita Iidan mielestä tällä hetkellä hyvissä kantimissa ja jatkaa vain kasvuaan. Hän kertoo, että PC-peleillä tahkottiin viime vuonna 13 miljardia dollaria rahaa, joten pc-pelimarkkinat ovat valtavat.

"Lisäksi pitää muistaa, että kaksi kolmasosaa PC-rahasta ei tullut kaupassa myydyistä peleistä, vaan digitaalisista latauspalveluista kuten Steam tai kuukausirahotteisista peleistä kuten World of Warcraft. MMO:t jatkavat varmasti kasvuaan, kun nopeiden nettiyhteyksien määrä kasvaa, etenkin maissa kuten Kiina, Brasilia, Intia ja Venäjä. Kaikki neljä maata ovat painottuneita PC-pelaamiseen. Talouden taantumasta huolimatta ennustetaan, että PC-peleistä saatava tulo nousee tänäkin vuonna yli 13 prosenttia."

Realistinen fysiikkasimulaatio on Nvidia-miehen mielestä grafiikkakorttien tulevaisuus. Graafisen realismin edistyminen viimeaikaisissa peleissä on ollut hänen mielestään hämmästyttävää, mutta liikkeen realistisuudessa olisi vielä parantamisen varaa.

"Asiat, kuten oikeanlainen ja dynaaminen savu sekä vaatteiden käyttäytyminen ja tuhoutuvat ympäristöt ovat jääneet jälkijunaan. Niissä tulee olemaan seuraava kehitysvaihe. Siksi Nvidia on panostanut niin vahvasti PhysX:ään... pelinkehittäjät tarvitsevat tätä teknologiaa ja se datan prosessointimäärä, joka tarvitaan monimutkaisten fyysisten simulaatioiden toteuttamiseen on täydellistä jättää GPU:n tehtäväksi."



Nvidian ja Atin kaksintaisteluun Iidalta ei saa pienen painostamisenkaan jälkeen kunnon kommenttia, viime aikanahan on ollut pelkoja siitä, että joskus tulevaisuudessa kaikkien pelien pelaamiseen tarvittaisiin kaksi korttia, tai jopa kaksi eri tietokonetta.

"Voimme keskittyä vain niihin asioihin, joihin voimme vaikuttaa - hyvien tuotteiden ja teknologioiden tuomiseen markkinoille. Nvidiasta on tullut GPU-johtaja ja olemme pysyneet siellä tarjoamalla grafiikkakortteja, jotka pystyvät nopeaan ruudunpäivitykseen isolla resoluutiolla ja myös siksi, että firmamme on panostanut niin paljon sisällöntuotannon mahdollistamiseen. PC-pelaamisen ekosysteemin isona tekijänä tunnemme, että se on meidän valvollisuutemme. On myös luonnollista, että Nvidia on taiteen ja teknologian leikkauspisteessä ja se on meidän intohimomme ja ylpeyden aiheemme. Mikään ei ole hienompaa kuin ottaa osaa johonkin, joka on iso askel pelikokemuksien kehityksessä."

Juuri julkistettuun Fermi-arkkitehtuuriin perustuvien GPU:iden Keita uskoo vievän pelit uusiin korkeuksiin.

"Se tulee olemaan ehdottomasti maailman tehokkain GPU grafiikan käsittelyyn. Siinä on täysi Direct X11-tuki sekä grafiikoille, että DirectComputelle. Se myös edistää huipputasoa muilla saroilla, kuten fysiikkasimulaatiossa ja paljon realistisemmassa tekoälyssä. Odotamme, että tulevaisuuden pelit hyödyntävät Fermi ja tulevat olemaan huomattavasti realistisempia, niistä tulee olemaan parempaa dynaamista fysiikkaa, korkeampi resoluutio, 3D Stereo -äänet ja fiksumpi tekoäly. Uskomme, että pelaajat tulevat pitämään siitä."



Peleissä mukana alusta asti


Kysymykseen huhuista seuraavan Nintendo DS:n Nvidia-sisuksiin Keita Iida antaa perusvastauksen "emme kommentoi huhuja tai spekulaatiota tai julkistamattomia tuotteita", mutta omasta menneisyydestään pelien parissa mies avaa sanaisen arkkunsa.

"Pelien kanssa minulla on pitkä ja muistorikas historia. Kuten sukupolvelleni oli tapana, ensikosketus peleihin tapahtui pelihallissa. Jäin koukkuun Space Invadersiin. Sitten vanhempani hankkivat minulle ja veljelleni Kenjille Atari 2600:n jouluna 1977 ja Adventure on edelleen kaikkien aikojen suosikkipelini. Myös Demon Attackin yksityiskohtaiset ja futuristiset grafiikat hämmästyttivät minua. Itkin katkerasti kulutettuani 59 vaivalla ansaittua dollaria 2600:n Pac-Maniin", kertoo Keita peliuransa alkutaipaleista.

"Sain Nintendo Famicomin Japanissa ennen kuin se julkaistiin NES:inä Amerikassa ja Euroopassa. Ostin NeoGeon, Sega CD:n, Atari Jaguarin, 3DO:n ja Playstationin niiden julkaisupäivänä. Loputtomasti unettomia öitä kului kavereiden kanssa Street Fighter II:sta pelatessa lähikaupassa ja myöhemmin Super Nintendolla. Collegessa järjestin Bomberman-turnauksia, jotka aina voitin", sanoo Iida hymyillen.



Sitten hän alkoi kerätä klassikkopelejä ja omistaa yhäkin useimmat pelikonsolit, tietokoneet ja pelit, joita hän poimi halvalla kirpputoreilta ja myyjäisistä. Pelinkerääjille kateutta aiheuttava tieto on se, että Keitalla on kaksi kappaletta harvinaista Atari 2600:n Chase the Chuckwagonia ja vieläkin harvinaisempi Cubicolor ostettuna suoraan sen tekijältä. Vaikka Keita on muuttanut usein Japanin ja Yhdysvaltojen välillä, löytyy asunnosta yhä pelihalliversiot Warlordsista, Crazy Climberista, Asteroids Deluxesta, Millipedestä, Galagasta ja Tempestistä. Pelaaminen on siis Nvidian sisältöpomolla verissä.

"Myöhemmin innostuin videopelien historiasta ja otin osaa monen historiateoksen kirjoittamiseen. Yksi hienoimmista kokemuksista oli viettää aikaa videopelien isän Ralph Baerin kotona. Hän on yhtä mukava kuin kuuluisakin. Minulla on ollut etuoikeus tavata monia niistä henkilöistä, jotka olivat lapsena idoleitani, kuten Atarin perustaja Nolan Bushnell, Eugene Jarvis (Defenderin, Robotronin ja Smash TV:n tekijä), Toru Iwatani (Pac-Manin isä), Yoshiki Okamoto (Time Pilotin, Gyrussin, Street Fighter II:n luoja) sekä Yu Suzuki (Virtua Fighterin, OutRunin, Afterburnerin, Daytona USA:n ja ShenMuen isä). Vuonna 2000 autoin ensimmäisen Classic Gaming Expo -tapahtuman järjestämisessä Las Vegasissa ja tapasin maailman ensimmäiset videopelijournalistit - Arne Katzin, Bill Kunkelin ja Joyce Worleyn - Electronic Games -lehden perustajat."

"Nämä kokemukset toimivat sinä innoittajana, joka saa minut haluamaan pienen roolin elektronisen viihteen edistämisessä. Mikään ei ole niin upeaa kuin nähdä muksut suu auki tuijottamassa uusimpia pelejä, olivat ne sitten konsolilla tai ûber-SLI-kokoonpanolla. Veljenpoikani ihannoi nyt minua... en olisi uskonut, että niin voi käydä ja se on melkoisen siistiä."

Keita haluaa kiittää kaikkia niitä ihmisiä, joita hän on tavannut pelikeräilynsä myötä ja kehottaa heitä pitämään harrastuksen elossa. Me taas haluamme kiittää Keitaa tästä haastattelusta.

V2.fi | Manu Pärssinen
< PSP Minis -spesiaali... Listasunnuntai #11... >

Keskustelut (8 viestiä)

zergbur

Rekisteröitynyt 07.08.2007

28.11.2009 klo 11.04

Mielenkiintoinen haastattelu. Lisää näitä! :) 9800GT /coolface
lainaa
Gmith

Rekisteröitynyt 03.07.2008

28.11.2009 klo 11.33

Pikaluin läpi ja vaikuttaa kyllä mielenkiintoselta. Toivottavasti saadaan kohta sellanen peli jossa ihan aidosti oikeasti räjähtää kaikki kappaleiksi realistisesti, ei poikkeuksia.

Nvidia saisi kyllä vähän panostaa noihin näyttiksien hintoihin kun ATi:lla on ollut jo pienen tovin hintalaatusuhteeltaan ylivoimasimmat näyttikset.

Tietääkö kukaan millon ne DX11 tuella varustetut Geforcet tulee vai onko ne jo tullut? Ensi vuonna olisi tarkoitus hankkia toinen Sapphire HD4890 tai yksi näistä uusista DX11 näyttiksistä.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

28.11.2009 klo 18.02

Se on hauskinta tässä että se esitteli tuossa toimimatonta korttia. (Tunnusti jälkeenpäin).
Myös hauskat kusettamiset olleet tuttuja, uudelleennimetään vanhoja... (http://img689.imageshack.us/img689/8996/oldnewnvidia.gif)
ja lainattu muropaketin uutisen kommenttin osaa;

"8800GS = 9600GSO 8800GT = 9800GT 9800GTX+ = GTS150 = GTS250 GF210 = GF310 Sitten on tietenkin pienillä kellotajuuseroilla esim 8800GTS 512 = 9800GTX / 9800GTX+ / GTS150 / GTS250, kaikki G/GT/GTS 1xx sarjan kortit = 9xxx lowendejä jne jne"

Myös että blockataan PhysX:n käyttö vanhemmilla Ageian korteilta ( onneks hakkeroitu jo patchi ) uudemmilla PhysX runtime:lta (nvidia mainosti physX:ää ilmaisena ja aukinaisena pohjana...)

Haukutaan ATin tuomaa DX11:stä sitten aivan pohjamutiin, mutta lopulta tulee nekin Nvidialta ulos.

Haukkukaa Ati fania, en loukkaannu.
Nimim. Ati fani jo vuodesta 1998 ja nykyään 3870X2:n omistaja ja uudella emolla tulee saamaan pikkuveljen ( 3850 voltti-ja biosmodi ) avuksi Crossfire X:ään.
lainaa
atisuurempikunvid

28.11.2009 klo 22.57

hotwheels kirjoitti:
Ati fania, en loukkaannu.
Nimim. Ati fani jo vuodesta 1998 ja nykyään 3870X2:n omistaja ja uudella emolla tulee saamaan pikkuveljen ( 3850 voltti-ja biosmodi ) avuksi Crossfire X:ään.

tekeeks 3870:llä vielä jotain ? itellä 4890 alla ^^
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

29.11.2009 klo 17.40

atisuurempikunvid kirjoitti:
hotwheels kirjoitti:
Ati fania, en loukkaannu.
Nimim. Ati fani jo vuodesta 1998 ja nykyään 3870X2:n omistaja ja uudella emolla tulee saamaan pikkuveljen ( 3850 voltti-ja biosmodi ) avuksi Crossfire X:ään.

tekeeks 3870:llä vielä jotain ? itellä 4890 alla ^^
NFS shift = 36-40fps (high)... Kyllähän se ihan pommi on vieläkin. Jotkut kahtoo näyttiksen mallinumeroo.. minä tehoja.
Ed1t: 3DMark06 = 16,813Marks
lainaa
loozerr

Rekisteröitynyt 05.06.2007

01.12.2009 klo 00.54

Mites physX?
lainaa
Semu

Rekisteröitynyt 03.09.2008

01.12.2009 klo 05.52

hotwheels kirjoitti:
Haukutaan ATin tuomaa DX11:stä sitten aivan pohjamutiin, mutta lopulta tulee nekin Nvidialta ulos.
??? Nvidia ei missään vaiheessa ole haukkunut DX11, vaan on kertonut ettei ole vielä kokenut tarvetta dx11-näytönohjaimelle, kun vielä ei ole oikein pelejä, jotka sitä tukisivat.
lainaa
hotwheels

Rekisteröitynyt 11.08.2007

01.12.2009 klo 16.08

loozerr kirjoitti:
Mites physX?
Jaa mulla vai? Päällä aina koska omistan Ageian PhysX kortin.

^Ehkä otin sen uutisen silloin liian tosissaan mutta ihmettelin kun Atin 5xxx0 sarja tuli niin heti seuraavana tuli tämä kommentti Nvidialta.
lainaa

Kirjoita kommentti




Ephemeris - 4X avaruustrategiaa, aitoa 3D-taistelua -  joukkorahoita nyt!
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova