Tuorein sisältö

V2.fi testasi: DarkWalker ShotPad, erilainen tapa pelata FPS-räiskintöjä

Jukka O. Kauppinen

21.04.2023 klo 09.00 | Luettu: 2800 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Hiiri on niin vuotta 2022. Näppäimistökin on turhake. Tämäkö on tulevaisuus?

Voiko tietokoneen hiiren ja näppäimistön korvata jollain paremmalla ohjaimella? Sitä on moni laitevalmistaja yrittänyt, eikä yksikään ole löytänyt vastausta. DarkWalker kuitenkin yrittää, eikä ShotPad-ohjain ole sieltä aivan kauheimmasta päästä.

ShotPad on sekä tietokoneilla että PlayStation- ja Xbox-konsoleilla toimiva peliohjain. Se ei kuitenkaan ole tavanomainen pad-tyyppinen ohjain, vaan tietokonepelaajilla korvaa kirjaimellisesti sekä hiiren että näppäimistön. Konsolipuolella se toimii padina, mutta ei suinkaan aivan tavanomaiseen tapaan.

Oikeastaan ShotPad ei ole edes peliohjain. Se on padia muistuttava näppäimistö, jossa on kosketuslevy. Sen napit eivät ole peliohjainnamiskoita, vaan näppäimistön näppäimiä. Näppäimet eivät ole ohjelmoitavissa uudelleen, ellei käytä jotain netistä löytyviä näppäimistöjen muokkaamiseen tarvittavia ohjelmia. Tietokone ei näe nappien painalluksia peliohjaimen napinpainalluksina, vaan näppäimistön kirjaimina ja numeroina. Jos avaat Notepadin ja rämppäät nappeja, niin ruudulle ilmestyy kirjaimia. WASD, 1234 ja niin edelleen.

Tässä onkin se juju. Tämä ohjain on optimoitu kaikkein tavanomaisimpia näppäinkomentoja käyttäville toimintapeleille. Nappeja ei ole mahdollista kustomoida, vaan muutokset on tehtävä pelin sisällä, jos vakiotoiminnot eivät maistu. Suuri osa peleistä käyttää kuitenkin samoja näppäimiä, joten suuri osa räiskintä- ja FPS-toimintapeleistä toimii sutjakkaasti samoin tein.

Ja niin yllättävää kuin se onkin, niin kyllähän se toimii ja korvaa niin hiiren kuin näppäimistön, ainakin tekniseltä kannalta katsoen. Vaan miten sillä pelaa käytännössä?

Katso videotesti:


Suora linkki: https://youtu.be/emwzur_w1go

Ohjaimen oppiminen on kuitenkin haastavaa. Jos käsi on tottunut tavanomaiseen padiin, niin ShotPadin erilainen muoto, litteys ja näppäinten asettelu vaatii totuttelua. Suurin ihmetys tulee hiirennappien päinvastaisuudesta padin liipasimiin. Yleensä padissa liipasin on oikean etusormen alla - mutta hiiren vasen nappi onkin nyt vasemmalla etusormella. Hiirennapit ovat kahdella eri kädellä, väärillä sormilla, väärissä käsissä! Tämän totutteluun menee aikaa.

Haasteet eivät lopu silloinkaan, kun sormet löytävät napit ja osaavat tehdä oikeat jutut oikeissa tilanteissa. Ohjaimen alta, päädystä ja päältä löytyvät napit ja shift-toiminnon tarjoamat kaksoistoiminnot tekevät pelaamisesta ihan sujuvaa, kun kyykistely, juoksu, esineiden käyttäminen, aseiden vaihdot sun muut sujuvat viimein sutjakkaasti. Mutta vaikka vasemman peukalon saakin padin tikkua muistuttavalle tatille, niin eihän se ole tavallinen analogitatti vaan kaikki liikkeet ovat näppäimenpainalluksen mukaisesti on/off. Liikut täysii tai et liiku ollenkaan.

Kosketuslevyn käyttö hiiriohjaimena tuotti pulmia. Tavalliseen hiireen verrattuna kosketuslevyn liikkeet ovat normaaliasetuksilla tuskallisen hitaita - siinä missä omilla hiiriasetuksillani pikku kädenliike riittää tarkkaan 90-120 asteen pyörähdykseen, kosketuslevyllä sormea sai vispata monta kertaa. Hiiren herkkyyden muokkaaminen ja nopeuttaminen pelin asetuksista nopeuttaa liikettä, mutta samalla hiiren tarkkuus kärsii. Liikkeet muuttuvat epätarkemmiksi, jopa väpiseviksi. Suoraan sivuttaisliikkeeseen tulee myös helposti pystyheittoa. Ei hyvä.



FPS-peleissä vastaan tuli myös eksoottisempia tilanteita. Jos suora hiiriohjaus vaihtuu kesken kaiken ruudulla ohjattavaan hiireen, jolla täytyy vaikkapa valita aikarajan puitteissa erilaisista vaihtoehdoista tai järjestellä hahmon inventaariota, niin siinäpä muuten menee pakka sekaisin. Tällä ei todellakaan pelata Monkey Islandeja tai point'n'click-seikkailupelejä. Tai ylipäätään mitään, jossa hiirtä täytyy liikuttaa ruudulla.

Ohjain on myös konsoliyhteensopiva, mutta ei missä vain pelissä. Jos konsolipeli Xboxilla tai PlayStationilla tukee hiiri- ja näppäinohjausta, tukee se myös ShotPadia. Kontrollit toimivat tuetuissa testipeleissä yllättävän hyvin, ja 3D-toimintapeleissä kosketuslevyn pikaiset liikkeet tarjosivat jopa nopeampia liikahduksia kuin tatilla veivaaminen. Koin tämän toimivaksi ja kiintoisaksi kokeiltavaksi, mutta konsolipadin kouraa hellivät muodot kutsuivat pian takaisin pariinsa. Toki tämäkin vaatii totuttelua, kun vuosien padiohjaukseen tottunut kämmenote vaihtuu ShotPadin littanaisuuteen.

Mistä seurasikin hienoinen sivuvaikutus. Nimittäin ranne kipeytyi parin päivän pelaamisen jälkeen. Littanaa ohjainta ei voi kehua kovin ergnonomiseksi, joten erilainen ote varmaankin aiheutti tuntui jossain vanhoissa nivelissä ja lihaksissa.

Testasin ohjainta myös retropelien kera. USB-liitännäinen ohjain toimi sinänsä sujuvasti muun muassa MiSTER-retrokoneen ja Amiga Minin kanssa, mutta toimivuus vanhojen 8- ja 16-bittisten pelien ja koneiden kanssa oli odotetun vajaa: ohjain toimii vain hiirenä, ei tikkuna tai padina. Sen sijaan hieman vanhemmat PC:n räiskintäpelit olivat kuin luotuja ShotPadille: Quaket, Doomit ja muut FPS-räiskinnät sujuivat hienosti, minusta jopa paremmin kuin uudet pelit. Mutta kosketuslevyn ja hiiriasetusten nopeuttaminen aiheutti niissäkin paikoin epätarkkuutta tähtäykseen.

Käytännön kokemukset ShotPadista ovatkin kovin vaihtelevat. Se toimii. Se tekee mitä lupaa. Mutta kovin hyvä ohjain tämä ei ole edes totutteluvaiheen jälkeen. Sille on silti tilauksensa. Sopivien pelien kera ja sopivilla säädöillä ohjain on kelvollinen, vaikkakaan en kokenut peli-ilon nousua yhdenkään testipelin kohdalla.



Löydän ohjaimelle kuitenkin muutamia hyviä käyttötapoja. Se sopii kokeilijalle, myös hintalapultaan. Sillä on mahdollista pienentää pelaamiseen vaadittavaa pöytäpinta-alaa, kun tietokonepelaaja ei tarvitse välttämättä peluuseensa laajempaa tilaa vaativaa hiirtä ja näppäimistöä. Ehkäpä tätä on mahdollista käyttää myös jonkinlaisena lisäohjaimena.

Sillä on potentiaalia myös reissukäytössä ja hotellikuolemien helpottajana. Jos läppärin kytkee hotellihuoneen televisioon, niin kyllähän tällä pelaa sängyllä makoillen, mukavammin kuin läppäriä sylissä pitäen.

Käyttöä voi löytyä myös vammaispelaamisen suunnalta. Jos jollakulla on fyysisiä rajoituksia käsiensä käyttöön, mutta sormet kuitenkin toimivat, niin tämähän voi hyvinkin avata pelaamisen maailmaa uudella tapaa. Kädet voivat levätä sylissä tai sopivasti asetellulla tasolla, jolloin peliohjainta hiirineen voi käyttää käsiä tai rannetta liikuttamatta. Tämähän voi hyvinkin auttaa rajoitteista kärsivän henkilön pelien maailmaan. Samalla ohjaimella voi myös käyttää tietokoneetta.

Joten ei ShotPad turha kampe ole, mutta ei se myöskään ole vallankumouksellinen uusi ja koukuttava tapa pelaamiseen keskimääräiselle pelaajalle. Mutta kehutaan se mikä voidaan: erikoisten “keksitään pyörä uudelleen” –peliohjainratkaisujen maailmassa ShotPad pääsee maaliin ja toimii. Vuosikymmenten mittaan olen nähnyt monta paljon surkeampaakin yritystä, joille ei ole voinut kuin nauraa kokeilun jälkeen. ShotPadille ei tarvitse nauraa. Se vain ei ole lopulta kovinkaan hyvä. Materiaali tuntuu halvalta, muotoilu ei ole optimaalinen ja kosketuslevyn tarkkuus ei riitä. Mutta jos ohjaimesta tehtäisiin V2 paremmilla materiaaleilla ja ergonomisemmalla muotoilulla, niin siitähän saattaisi jo varteenotettava ohjain. Lisätään vielä kytkin, jolla ohjaimen tilaa voi vaihtaa näppäimistö- ja gamepad-tilojen välillä, niin tällähän voisi jo harkita pelaavansa.



Darkwalker ShotPad FPS Touchpad Game Controller
Valmistaja: Darkwalker
Alustat: PC, Xbox, PlayStation
Hintaluokka: 50-60 euroa
Lisätietoa: Darkwalker Shotpad


V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< V2.fi pelasi: Bayone... Pelataanpa: 3DO anal... >

Keskustelut (0 viestiä)


Kirjoita kommentti




www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova