V2.fi pelasi: Destiny 2: Lightfall (PS5)
50 euron ryöstö
Voi Destiny 2:ta ja voi sen kehittäjiä. Kaikesta päätellen tiimillä on melkoinen hoppu, kun he yrittävät vuosi toisensa jälkeen pitää kiinni bisnestyyppien “uusi lisälevy joka vuosi” -periaatteesta. Viime vuonna julkaistu Destiny 2: The Witch Queen sai yskähtelevän alun, kun tuntui kovasti siltä, että joku olisi yrittänyt paisutella muutaman tunnin mittaisen kokemuksen reilun kymmenen tunnin mittaiseksi.
Olikin melko yllättävää kuulla myöhemmin, että aika tarkkaan juuri näin oli tapahtunut. The Witch Queenin oli tarkoitus sisältää paljon enemmänkin pelimekanismeja ja jonkin verran enemmän tarinaa, mutta sitten joku oli päättänyt lohkaista ison osan kokonaisuudesta irti seuraavan vuoden – eli siis tämän vuoden – lisälevyä varten.
Jos viime vuonna fiilikset olivat, että samoja peli-ideoita kierrätettiin aivan liikaa, niin tänä vuonna sama toistuu tarinan osalta. Joku on yrittänyt ottaa muutaman minuutin välianimaation ja tehdä siitä reilun 10 tunnin mittaisen tarinan. Arvatkaa, miten hyvin siinä on onnistuttu?
The Witch Queen päättyi hyvin dramaattisissa tunnelmissa, kun koko maailmankaikkeus oli taas kerran uhattuna. Witnessinä tunnettu outo vape-elementaali oli tuhoamassa Guardianeille voimia antavaa Traveleria tai rampauttamassa sitä tai varastamassa sen pois. Tarina päättyi kunnon cliffhangeriin, joten nyt onkin täydellinen tilaisuus lähteä aivan toisille poluille.
Nettietsivät ovat arvuutelleet, että Destiny 2: Lightfallin alussa ja lopussa nähdyt tarinalliset videot olisivat alkujaan olleet yksi muutaman minuutin mittainen välianimaatio jostain Witch Queenin loppuvaiheilta, mutta nyt video on lohkaistu kahtia ja sen väliin on tungettu kymmenen tunnin mittainen hyvin kliseinen ja tunnelmaltaan rosoinen sivutarina, jossa pelaajat matkustavat Neptunukseen hengailemaan lentävillä surffilaudoilla suhaavien kyberpunk-soturien kanssa.
Koko tarina tuntuu siltä kuin joku olisi katsellut Joss Whedonin Marvel-leffoja pari viikkoa putkeen ja sitten naputellut ensimmäisen vedoksen omasta fanitarinastaan, joka on sitten puskettu sellaisenaan purkkiin. Hahmot ja tunnelma jojottavat kepeän sanailun ja ärsyttävän “no nyt sitten kävi NOIN!”-dialogin sekä haudanvakavan draaman välimaastossa, usein saman keskustelun aikana. On vaikea välittää jonkun hahmon dramaattisesta uhrauksesta, kun tyypin kanssa on viimeisten kuuden tunnin aikana puhuttu kerran, ja on vielä vaikeampi päästä tunnelmaan, kun korvissa puhuu samaan aikaan viiden euron äänenmuokkausfiltterin läpi ajettu whedonilainen hylkiöhahmo.
Witness yhdessä kavereineen yrittää varastaa, rikkoa tai tappaa Travelerin ja suojaa omia puuhiaan oudoilla voimakentillä, jotka sammuttavat kaikki Guardianien voimat. Ainoa keino kumota nämä suojaukset on opetella hallitsemaan uutta, neljättä alihahmoluokkaa, joka on rakennettu köynnösten ympärille. Palataan ajassa taaksepäin muistelemaan The Witch Queenin keskeistä mekaniikkaa, jossa pelaaja ylitti rotkoja ja kiipeili korkeuksiin manaamalla esiin väliaikaisia tasanteita, ja pohditaan sitten, miten Hämähäkkimies-henkiset ranteesta ammuttavat kiipeilyköydet olisivat voineet sopia kokonaisuuteen.
Lopputulos todellakin tuntuu siltä kuin joku olisi lyönyt Witch Queenin keskeltä poikki ja jättänyt tarinan kiireessä keksityillä pelimekaniikoilla höystettynä yhteen lisälevyyn ja tehnyt sitten päinvastaisen tempun toisessa lisärissä.
Destiny 2 on aina elänyt puhtaasti pelattavuutensa varassa ja se puoli on edelleen laadukas. No, ainakin tavallaan. Se perusräiskintä tuntuu yhä todella hyvältä ja tiimi on keksinyt kampanjaan muutamia oikeasti hauskoja tehtäviä. Näiden vastapainona mukana on aivan uskomattoman turhauttavia ja huonosti suunniteltuja pomotaisteluita, joiden ei olisi ikinä kuulunut päästä mistään pelitestauksesta jatkoon.
Se uusi neljäs alihahmoluokka, Strand, on myös ristiriitainen juttu. Tarinatilan aikana Strand tuntuu todella ärsyttävältä uudistukselta, koska sitä annetaan pelaajan käyttöön niin kitsaasti. Koko tarinan ajan sitä saa kokeilla pienen hetken, ennen kuin tarina taas nykäisee sen pois. Vasta lopputekstien pyörittyä, ja pelaajien siirtyessä seuraavan vuoden mittaisen kauden avoimeen pelattavuuteen, Strand alkaa toimia.
Suuri syy tähän on siinä, että Bungie on taas kerran pistänyt varusteet ja kykypuut uusiksi. Kaikkiin kykyihin voi ostaa niitä muokkaavia tuunakkeita, jotka muuttavat merkittävästi sitä, miten hahmolla pelataan. Tarinan aikana Strandiin ei voi ostaa mitään muokkauksia ja käytössä on vain hyvin pitkällä cooldownilla varustettu heilumisseitti, sekä hahmokohtainen lähitaisteluhyökkäyksen korvike. Kun sitten vihdoin saa itse alkaa muokata hahmoaan ja myös käyttää Strand-voimiaan pitempään kuin 30 sekuntia tehtävän aikana, homma alkaa toimia paremmin. Nettipuheiden perusteella kaikki hahmoluokat eivät voita näissä arpajaisissa aivan yhtäläisesti, mutta ainakin Warlockien versio Strandista tuntui lopulta hauskalta.
50 euroa Lightfallista tuntuu miltei rikolliselta hinnalta. Uusi pelialue on onnettoman pieni ja yksinkertainen, tarina on turhauttava, eikä oikeasti uutta loottiakaan ole tarjolla. Ne muutamat uudet esineet ovat vain uudelleen väritettyjä versioita vanhoista aseista ja varusteista, ja peli itsekin yrittää vääntää asiasta vitsiä mikä on aina vähintään mielenkiintoinen ratkaisu kehitystiimiltä. Surkeat ratkaisut eivät muutu yhtään paremmiksi vaikka peli miten huutaisi, että joo, me tiedetään, että tämä on kehnoa.
Nykykunnossaan Lightfallin olisi pitänyt olla ilmainen sisältöpäivitys. Sen mukana tulevat uudet pelaajien elämänlaatua parantavat uudistukset tuntuvat positiivisilta ja tarinan jälkeen aukeavat kausiaktiviteetit voivat myös olla viihdyttäviä, jos Bungie saa käytettyä niihin tarpeeksi resursseja. Ymmärrän, että pelkät maksulliset kausikortit ja kosmeettiset esineet eivät ehkä riitä pitämään valoja päällä ja limsaa jääkaapissa, mutta rajansa kaikella. Missä tahansa muussa MMO:ssa tällainen lisälevy naurettaisiin ulos tämän hintalapun kera tarjoiltuna, eikä pelaajien reaktio tunnu nytkään olevan paljon parempi.
Jos ei ole aivan pakko päästä pelaamaan Lightfallia aivan tältä istumalta, odottaisin tilanteen kehittymistä ja sitä, miten Bungien julkaisun jälkeiset lupaukset konkretisoituvat, sillä nykykunnossaan Lightfallista ei kannattaisi maksaa edes puolta hintalapusta.
Lyhyesti: Kehno kampanja ja luokaton tarina antavat kitkerän alun Destinyn vuodelle
Hyvää:
Olikin melko yllättävää kuulla myöhemmin, että aika tarkkaan juuri näin oli tapahtunut. The Witch Queenin oli tarkoitus sisältää paljon enemmänkin pelimekanismeja ja jonkin verran enemmän tarinaa, mutta sitten joku oli päättänyt lohkaista ison osan kokonaisuudesta irti seuraavan vuoden – eli siis tämän vuoden – lisälevyä varten.
Jos viime vuonna fiilikset olivat, että samoja peli-ideoita kierrätettiin aivan liikaa, niin tänä vuonna sama toistuu tarinan osalta. Joku on yrittänyt ottaa muutaman minuutin välianimaation ja tehdä siitä reilun 10 tunnin mittaisen tarinan. Arvatkaa, miten hyvin siinä on onnistuttu?
Väliaikaviihdettä maailmanlopun erätauolla
The Witch Queen päättyi hyvin dramaattisissa tunnelmissa, kun koko maailmankaikkeus oli taas kerran uhattuna. Witnessinä tunnettu outo vape-elementaali oli tuhoamassa Guardianeille voimia antavaa Traveleria tai rampauttamassa sitä tai varastamassa sen pois. Tarina päättyi kunnon cliffhangeriin, joten nyt onkin täydellinen tilaisuus lähteä aivan toisille poluille.
Nettietsivät ovat arvuutelleet, että Destiny 2: Lightfallin alussa ja lopussa nähdyt tarinalliset videot olisivat alkujaan olleet yksi muutaman minuutin mittainen välianimaatio jostain Witch Queenin loppuvaiheilta, mutta nyt video on lohkaistu kahtia ja sen väliin on tungettu kymmenen tunnin mittainen hyvin kliseinen ja tunnelmaltaan rosoinen sivutarina, jossa pelaajat matkustavat Neptunukseen hengailemaan lentävillä surffilaudoilla suhaavien kyberpunk-soturien kanssa.
Koko tarina tuntuu siltä kuin joku olisi katsellut Joss Whedonin Marvel-leffoja pari viikkoa putkeen ja sitten naputellut ensimmäisen vedoksen omasta fanitarinastaan, joka on sitten puskettu sellaisenaan purkkiin. Hahmot ja tunnelma jojottavat kepeän sanailun ja ärsyttävän “no nyt sitten kävi NOIN!”-dialogin sekä haudanvakavan draaman välimaastossa, usein saman keskustelun aikana. On vaikea välittää jonkun hahmon dramaattisesta uhrauksesta, kun tyypin kanssa on viimeisten kuuden tunnin aikana puhuttu kerran, ja on vielä vaikeampi päästä tunnelmaan, kun korvissa puhuu samaan aikaan viiden euron äänenmuokkausfiltterin läpi ajettu whedonilainen hylkiöhahmo.
Witness yhdessä kavereineen yrittää varastaa, rikkoa tai tappaa Travelerin ja suojaa omia puuhiaan oudoilla voimakentillä, jotka sammuttavat kaikki Guardianien voimat. Ainoa keino kumota nämä suojaukset on opetella hallitsemaan uutta, neljättä alihahmoluokkaa, joka on rakennettu köynnösten ympärille. Palataan ajassa taaksepäin muistelemaan The Witch Queenin keskeistä mekaniikkaa, jossa pelaaja ylitti rotkoja ja kiipeili korkeuksiin manaamalla esiin väliaikaisia tasanteita, ja pohditaan sitten, miten Hämähäkkimies-henkiset ranteesta ammuttavat kiipeilyköydet olisivat voineet sopia kokonaisuuteen.
Lopputulos todellakin tuntuu siltä kuin joku olisi lyönyt Witch Queenin keskeltä poikki ja jättänyt tarinan kiireessä keksityillä pelimekaniikoilla höystettynä yhteen lisälevyyn ja tehnyt sitten päinvastaisen tempun toisessa lisärissä.
Mutta entä pelattavuus?
Destiny 2 on aina elänyt puhtaasti pelattavuutensa varassa ja se puoli on edelleen laadukas. No, ainakin tavallaan. Se perusräiskintä tuntuu yhä todella hyvältä ja tiimi on keksinyt kampanjaan muutamia oikeasti hauskoja tehtäviä. Näiden vastapainona mukana on aivan uskomattoman turhauttavia ja huonosti suunniteltuja pomotaisteluita, joiden ei olisi ikinä kuulunut päästä mistään pelitestauksesta jatkoon.
Se uusi neljäs alihahmoluokka, Strand, on myös ristiriitainen juttu. Tarinatilan aikana Strand tuntuu todella ärsyttävältä uudistukselta, koska sitä annetaan pelaajan käyttöön niin kitsaasti. Koko tarinan ajan sitä saa kokeilla pienen hetken, ennen kuin tarina taas nykäisee sen pois. Vasta lopputekstien pyörittyä, ja pelaajien siirtyessä seuraavan vuoden mittaisen kauden avoimeen pelattavuuteen, Strand alkaa toimia.
Suuri syy tähän on siinä, että Bungie on taas kerran pistänyt varusteet ja kykypuut uusiksi. Kaikkiin kykyihin voi ostaa niitä muokkaavia tuunakkeita, jotka muuttavat merkittävästi sitä, miten hahmolla pelataan. Tarinan aikana Strandiin ei voi ostaa mitään muokkauksia ja käytössä on vain hyvin pitkällä cooldownilla varustettu heilumisseitti, sekä hahmokohtainen lähitaisteluhyökkäyksen korvike. Kun sitten vihdoin saa itse alkaa muokata hahmoaan ja myös käyttää Strand-voimiaan pitempään kuin 30 sekuntia tehtävän aikana, homma alkaa toimia paremmin. Nettipuheiden perusteella kaikki hahmoluokat eivät voita näissä arpajaisissa aivan yhtäläisesti, mutta ainakin Warlockien versio Strandista tuntui lopulta hauskalta.
50 euron ryöstö
50 euroa Lightfallista tuntuu miltei rikolliselta hinnalta. Uusi pelialue on onnettoman pieni ja yksinkertainen, tarina on turhauttava, eikä oikeasti uutta loottiakaan ole tarjolla. Ne muutamat uudet esineet ovat vain uudelleen väritettyjä versioita vanhoista aseista ja varusteista, ja peli itsekin yrittää vääntää asiasta vitsiä mikä on aina vähintään mielenkiintoinen ratkaisu kehitystiimiltä. Surkeat ratkaisut eivät muutu yhtään paremmiksi vaikka peli miten huutaisi, että joo, me tiedetään, että tämä on kehnoa.
Nykykunnossaan Lightfallin olisi pitänyt olla ilmainen sisältöpäivitys. Sen mukana tulevat uudet pelaajien elämänlaatua parantavat uudistukset tuntuvat positiivisilta ja tarinan jälkeen aukeavat kausiaktiviteetit voivat myös olla viihdyttäviä, jos Bungie saa käytettyä niihin tarpeeksi resursseja. Ymmärrän, että pelkät maksulliset kausikortit ja kosmeettiset esineet eivät ehkä riitä pitämään valoja päällä ja limsaa jääkaapissa, mutta rajansa kaikella. Missä tahansa muussa MMO:ssa tällainen lisälevy naurettaisiin ulos tämän hintalapun kera tarjoiltuna, eikä pelaajien reaktio tunnu nytkään olevan paljon parempi.
Jos ei ole aivan pakko päästä pelaamaan Lightfallia aivan tältä istumalta, odottaisin tilanteen kehittymistä ja sitä, miten Bungien julkaisun jälkeiset lupaukset konkretisoituvat, sillä nykykunnossaan Lightfallista ei kannattaisi maksaa edes puolta hintalapusta.
Lyhyesti: Kehno kampanja ja luokaton tarina antavat kitkerän alun Destinyn vuodelle
Hyvää:
- Mahdollisuus tallentaa varustesettejä pikavalinnoiksi
- Muut pienet elämänlaatua parantavat uudistukset
- Tarinan jälkeisissä kausiaktiviteeteissa on lupausta
- Strand on tarinatilan jälkeen hauska ja toimiva uudistus
- Kehno tarina
- Ärsyttävät ja tympeät hahmot
- Jäätävän turhauttavat pomotaistelut
- Ei uusia ase- tai varustemalleja
- Strand tarinatilan aikana ärsyttää
- Monet uusista ominaisuuksista bugaavat hieman tai runsaasti
- Hintalappu on sisällön määrään nähden naurettavan korkea
- Uusi pelialue on tylsä
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti