Tuorein sisältö

Retro Rewind: Tekstiviestejä televisioon

Jukka O. Kauppinen

01.04.2023 klo 12.00 | Luettu: 2289 kertaa | Teksti: Jukka O. Kauppinen

Katapultti teki interaktiivisen television historiaa

Videopelien historia on täynnä jo unohtuneita trendejä ja pelaamisen tapoja, kuten television tekstiviestipelit.

Artikkeli on julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 1/2021.

Nykyisin lähinnä vanhusten suosimat tekstiviestit olivat erääseen maailmanaikaan kumouksellinen uusi tapa viestiä. Kännyköihin aivan muista syistä kehitetty tekniikka löysi asiakkaiden käsissä uudenlaista hupi- ja hyötykäyttöä. Samaan aikaan televisiota yritettiin keksiä uudelleen. Saisiko vanhasta yksisuuntaisesta telkkarista kaksisuuntaisen, interaktiivisen? Internet-selailu ja erillisellä boksilla toimivat lisäpalvelut jäivät kokeiluiksi, mutta toisaalta Hugo oli jo todistanut telkkarin toimivuuden pelaamiseen. TV-kanavien määrän kasvaessa ruuduille tuli valtavasti uutta luppoaikaa, etenkin myöhäisiltaan ja yöaikaan. Voitaisiinko sitä täyttää jollain?

Tähän markkinarakoon syntyivät tekstiviestichatit ja tekstiviestipelit. Helsingissä edelleen toimiva RedLynx-studio oli yksi uuden markkinaraon havainneista yrityksistä. Vanhana pelitalona RedLynx lähestyi aihetta nimenomaan pelillisestä kulmasta ja loi käytännössä uuden peliteollisuuden sivupolun: tehdään moninpelattavia telkkaripelejä, joita käyttäjät voivat ohjata etänä maksullisilla tekstiviesteillä.

Tekstiviestipelit olivat muutaman vuoden ajan huikea ilmiö, ja niitä pyöri rinta rinnan yhtaikaa useilla eri kanavilla. RedLynx teki niistä myös onnistuneen vientituotteen. RedLynxin Antti Ilvessuo muistelee, että firmassa oli 2000-luvun alussa vain kolme ja puoli työntekijää. Niinpä päätöksenteko oli helppoa ja nopeaa, ja koska kassassa oli vähän rahaa, tekstiviestipeli-ideaa voitiin ainakin kokeilla. ”Tehdään jotain erilaista” oli lähtökohta. Katapultin prototyyppiä näytettiin SubTV:lle, joka tykkäsi näkemästään ja peli oli TV-ruuduissa vain parin kuukauden kuluttua.

Katapultti lainasi vahvasti muun muassa Wormsin ja Scorched Earthin kaltaisista tykistöpeleistä. Sen suunnittelussa täytyi kuitenkin miettiä asioita aivan uusilla tavoilla, sillä tietokoneella tai konsolilla pelattu räjäyttely ei toimi sellaisenaan hitaasti etenevänä tekstiviestipelinä.

- Kukaan ei tiennyt, miten TV-peli pitäisi tehdä, joten design piti miettiä aivan nollasta. Mistä pelaajat tunnistavat itsensä, ymmärtävät mikä heihin vaikuttaa ja tietävät mitä heidän pitäisi tehdä? Miten pelaajat osaavat tähdätä ja ampua muita tekstiviesteillä? Teknisiä rajoitteita oli paljon: peliä ei esimerkiksi saanut asentaa Subin servereille, vaan se piti ladata netin yli.

Ilvessuo halusi peliin inhimillisyyttä niin, että pelaaja on ruudulla oleva ihmishahmo eikä mikään panssarivaunu.

- Vaikka hahmo on sellainen pieni ukko, niin sen ilmeiden piti näkyä TV-ruudulla. Siksi sillä on iso pää ja isot silmät. Enkä halunnut, että hahmo on realistinen, mutta ilmeiden piti olla tunnistettavia. Pelaajan pitää tunnistaa ilmeet ja reagoida sen tekemisiin. Kun hahmo osui toiseen pelaajaan, niin se hyppäsi ja hurrasi. Sillä saatiin välitettyä onnistumisen fiilistä.

Katapultin perässä seurasivat muun muassa Bumper Cars ja Astronautti. Vuosien 2002–2006 välillä RedLynx teki kymmeniä TV-pelejä, jotka jalostuivat juonnetuiksi peliohjelmiksi.

- Juontajien mukaantulo oli mullistavaa. Se tuli tavallaan TV-chattien alakulman webcam-kuvasta, kun huomattiin, että katsoja lähtee todella helposti keskustelemaan juontajan kanssa. Näin juontajasta saatiin aktiivinen osa peliä. Omalla suorituksellaan ja verbaalisilla lahjoillaan hän pystyi houkuttelemaan ja aktivoimaan ihmisiä lähettämään lisää niitä viestejä. Peliruudun hahmo muuttui ennalta määrätystä Hugo-peikosta arvaamattomaksi ja viesteihin reagoivaksi pelihahmoksi. Se toi ihan uutta näkökulmaa.

Esimerkiksi Rantalentistä moni katsoi varmasti muistakin kuin pelillisistä syistä.

- Loppujen lopuksi päädyttiin tekemään TV-chattimäistä makasiiniohjelmaa, johon tuli myös vieraita. Ruutua voitiin muokata ja muuttaa lähetyksen aikana.

RedLynxin ja muiden suomalaisten yritysten tekemiä tekstiviestipelejä vietiin Eurooppaan ja Aasiaan. Ilvessuon mukaan niitä pyöri ainakin 20 maan TV-kanavilla. Aikanaan huuma hiipui ja viimeinen tekstiviestipeli katosi Suomen kanavilta vuonna 2014. Muutamien villien vuosien ajan ne olivat kuitenkin valtavan suosittuja – tai ainakin katsottuja.


Peli: KATAPULTTI
Vuosi: 2002
Alusta: tekstiviesti / TV
Tekijä: RedLynx
Julkaisija: Sub TV


Kuva: RedLynx

Poimintoja pelimuseosta - juttusarjassa esitellään museon makupaloja myös kulissien takaa.
SUOMEN PELIMUSEO, VAPRIIKKI Alaverstaanraitti 5, Tampere
www.vapriikki.fi/pelimuseo/

Julkaistu aiemmin Retro Rewindin numerossa 1/2021
Lisätietoa Retro Rewind -lehdestä: https://retrorewind.fi
Tilaa Retro Rewind osoitteesta https://tilaaskrolli.fi

V2.fi | Jukka O. Kauppinen
< V2.fi testasi: Hyper... V2.fi ennakoi: Uuno ... >

Keskustelut (1 viestiä)

EvertWiegand

Rekisteröitynyt 01.02.2024

01.02.2024 klo 20.20

Tämä on minun lapsuuden pelini. https://suikagameonline.io
Muokannut: EvertWiegand 02.02.2024 klo 03.18 lainaa

Kirjoita kommentti




V2.fi joulukisat 2024
www.v2.fi™ © Alasin Media Oy | Hosted by Capnova