V2.fi ennakoi: Undisputed (PC) - nyrkkeilypelien paluu
Pieni brittiläinen kehitystiimi tuo nyrkkeilypelejä takaisin
Nyrkkeilypelit eivät ole viime vuosina olleet hirveässä suosiossa. EA:n Fight Night -sarja jäi vapaaottelupelien jalkoihin jo vuonna 2011 ja muutamia VR-yrittäjiä lukuunottamatta muitakaan kilpailijoita ei ole juuri näkynyt. Tilanne on muuttumassa nyrkkeilyfanien kannalta parempaan suuntaan, sillä tuloillaan on peli, jota on selvästi tehty intohimolla ja rakkaudesta lajiin.
Asialla ei tällä kertaa ole mikään tunnettu kehitystiimi tai suuri julkaisija, vaan brittiläinen Steel City Interactive, vieläpä ensimmäisen pelinsä kanssa. Ja se peli on juuri Early Access -ohjelmaan saapunut Undisputed. Tutustuimme tuoreeseen kehitysversioon!
Uusi nimi, tuttua menoa
Ensimmäiset hetket Undisputedin parissa tuottivat niin vahvoja deja vu -fiiliksiä, että jouduin pysäyttämään pelin ja googlailemaan hetken kehitystiimin taustoja ja mahdollisia “entiset Fight Night -kehittäjät lähtivät indie-polulle”-viritelmiä, mutta Undisputed tuntuu olevan ihan muuten vain Fight Nightin hengellinen perillinen.
EA:n tappelupelisarjan hengessä tälläkin kertaa tarkoituksena on selvästi ollut tehdä realistinen nyrkkeilysimulaatio. Koko peliohjain on käytössä, sillä iskuja tehdään oikean analogitikun liikkeillä, liikkumista taas harrastetaan vasemmalla. Olkanappeja painelemalla voi muuttaa iskujen korkeutta tai muuttaa liikkumisen väistöiksi tai yläruumiin asennon muutoksiksi. Huomioitavaa ja pohdittavaa on paljon.
Kattava tutoriaali käy läpi kontrollit ja pyrkii opettamaan, miten erilaiset iskut, torjunnat ja väistöt tehdään, mutta ei niinkään sitä, miksi niitä tehdään. Tämä on harmillista, sillä syvyyttä on runsaasti, mutta nyt kokemus tuntuu usein turhauttavalta, kun vaikka väistöt eivät toimikaan luotettavasti jostain syystä. Selvästi teen jotain väärin, mutta mitä? Oppi on hankittava yrityksen ja erehdyksen kautta. On toisaalta myös muistettava, että kyseessä on vasta kehitysversio, joten tilanne voi vielä kehittyä julkaisun lähestyessä.
Kun pelin kanssa alkaa hiljalleen päästä sinuksi, Undisputed toimii kohtalaisen hyvin. Koska pelikokemuksesta on haluttu realismia, pelaaminen ei ole mitään eeppisten tyrmäysiskujen hakemista, vaan hitaampaa taktikointia. Väsymystä ja sisään tulevaa vahinkoa mallinnetaan niin tarkasti, että esimerkiksi pään osuma-alueet on jaettu useisiin sektoreihin, joten sillä todellakin on väliä, mistä suunnasta vihollistaan yrittää kurittaa.
Undisputedin testiversio on jo nyt ihan pelikelpoinen, mutta kaipaa vielä selkeästi sisältöä. Tämä selittyy pitkälti sillä, että pelin alkuperäinen nimi oli eSports Boxing Club. Fokuksena oli alusta asti sen itse nyrkkeilykokemuksen tuottaminen mahdollisimman hyvin, mielellään toisia pelaajia vastaan. Nettimoninpelin ohella juuri nyt pelistä ei löydy kuin mahdollisuus tapella tietokoneen nyrkkeilijöitä vastaan.
Kehitystiimin mukaan peliin tullaan lisäämään myöhemmin yksinpelattava uratila ja jonkinlainen tarinatila, jolloin sisältöäkin tulee olemaan enemmän, mutta toistaiseksi lisäysten aikataulut ovat vielä hyvin epäselviä. Ei siis kannata vielä hankkia Undisputedia jos haluaa jotain ohjattua yksinpelisisältöä.
Mutta jos haluaa vain nyrkkeilypelin, joka mallintaa lajin salat realistisesti ja pelattavasti? Jos ajatus muiden pelaajien pieksemisestä joko itse tehdyllä nyrkkeilijällä tai Muhammed Alin ja Joe Frazerin kaltaisilla legendoilla kuulostaa hyvältä? Tämän puolen Undisputed hoitaa hyvin.
Undisputedin Early Access -versiota voi pelata nyt Steamissa, mutta lopullinen versio julkaistaan myös konsoleille.
Kehittäjä: Steel City Interactive
Julkaisija Plaion
Alustat: PC (testattu), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X
Julkaisu: 31.1.2023 (Early Access), 2023 (täysi julkaisu)
Asialla ei tällä kertaa ole mikään tunnettu kehitystiimi tai suuri julkaisija, vaan brittiläinen Steel City Interactive, vieläpä ensimmäisen pelinsä kanssa. Ja se peli on juuri Early Access -ohjelmaan saapunut Undisputed. Tutustuimme tuoreeseen kehitysversioon!
Uusi nimi, tuttua menoa
Ensimmäiset hetket Undisputedin parissa tuottivat niin vahvoja deja vu -fiiliksiä, että jouduin pysäyttämään pelin ja googlailemaan hetken kehitystiimin taustoja ja mahdollisia “entiset Fight Night -kehittäjät lähtivät indie-polulle”-viritelmiä, mutta Undisputed tuntuu olevan ihan muuten vain Fight Nightin hengellinen perillinen.
EA:n tappelupelisarjan hengessä tälläkin kertaa tarkoituksena on selvästi ollut tehdä realistinen nyrkkeilysimulaatio. Koko peliohjain on käytössä, sillä iskuja tehdään oikean analogitikun liikkeillä, liikkumista taas harrastetaan vasemmalla. Olkanappeja painelemalla voi muuttaa iskujen korkeutta tai muuttaa liikkumisen väistöiksi tai yläruumiin asennon muutoksiksi. Huomioitavaa ja pohdittavaa on paljon.
Kattava tutoriaali käy läpi kontrollit ja pyrkii opettamaan, miten erilaiset iskut, torjunnat ja väistöt tehdään, mutta ei niinkään sitä, miksi niitä tehdään. Tämä on harmillista, sillä syvyyttä on runsaasti, mutta nyt kokemus tuntuu usein turhauttavalta, kun vaikka väistöt eivät toimikaan luotettavasti jostain syystä. Selvästi teen jotain väärin, mutta mitä? Oppi on hankittava yrityksen ja erehdyksen kautta. On toisaalta myös muistettava, että kyseessä on vasta kehitysversio, joten tilanne voi vielä kehittyä julkaisun lähestyessä.
Kun pelin kanssa alkaa hiljalleen päästä sinuksi, Undisputed toimii kohtalaisen hyvin. Koska pelikokemuksesta on haluttu realismia, pelaaminen ei ole mitään eeppisten tyrmäysiskujen hakemista, vaan hitaampaa taktikointia. Väsymystä ja sisään tulevaa vahinkoa mallinnetaan niin tarkasti, että esimerkiksi pään osuma-alueet on jaettu useisiin sektoreihin, joten sillä todellakin on väliä, mistä suunnasta vihollistaan yrittää kurittaa.
Pelitilojen puutteessa
Undisputedin testiversio on jo nyt ihan pelikelpoinen, mutta kaipaa vielä selkeästi sisältöä. Tämä selittyy pitkälti sillä, että pelin alkuperäinen nimi oli eSports Boxing Club. Fokuksena oli alusta asti sen itse nyrkkeilykokemuksen tuottaminen mahdollisimman hyvin, mielellään toisia pelaajia vastaan. Nettimoninpelin ohella juuri nyt pelistä ei löydy kuin mahdollisuus tapella tietokoneen nyrkkeilijöitä vastaan.
Kehitystiimin mukaan peliin tullaan lisäämään myöhemmin yksinpelattava uratila ja jonkinlainen tarinatila, jolloin sisältöäkin tulee olemaan enemmän, mutta toistaiseksi lisäysten aikataulut ovat vielä hyvin epäselviä. Ei siis kannata vielä hankkia Undisputedia jos haluaa jotain ohjattua yksinpelisisältöä.
Mutta jos haluaa vain nyrkkeilypelin, joka mallintaa lajin salat realistisesti ja pelattavasti? Jos ajatus muiden pelaajien pieksemisestä joko itse tehdyllä nyrkkeilijällä tai Muhammed Alin ja Joe Frazerin kaltaisilla legendoilla kuulostaa hyvältä? Tämän puolen Undisputed hoitaa hyvin.
Undisputedin Early Access -versiota voi pelata nyt Steamissa, mutta lopullinen versio julkaistaan myös konsoleille.
Kehittäjä: Steel City Interactive
Julkaisija Plaion
Alustat: PC (testattu), PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X
Julkaisu: 31.1.2023 (Early Access), 2023 (täysi julkaisu)
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti