V2.fi ennakkomaisteli: Under the Waves ja Street Fighter 6
Mysteerejä ja mätkintää
V2.fi pääsi tutustumaan lyhyesti kahteen tulevaan peliin kohtuullisen reilussa etunojassa. Quantic Dreamin julkaisema ja Parallel Studion tekemä Under The Waves saapuu joskus ensi vuonna ja pääsimme sukeltelemaan puoleksi tunniksi Quantic Dreamin edustajan samalla kertoillessa pelistä. Street Fighter 6:sta taas järjestettiin joulukuussa suljettu beta-viikonloppu, johon ehdin osallistumaan muista joulunaluskiireistä johtuen vain muutaman tunnin ajan, mutta kuitenkin. Peli on tulossa ensi kesänä.
Pelin kotisivut underthewavesgame.com
Julkaisualustat: PC, XSX|S, X1, PS4, PS5
Olen pelannut kaikki Quantic Dreamin pelit läpi, joten vaikka tämä ei olekaan firman täysin oma tuotos - muun muassa tarinaa on kyllä avittanut David Cage - kiinnosti se minua ennakkoon. Peli sijoittuu Pohjanmeren syvyyksiin, vaihtoehtoiselle 1970-luvulle. Syvyyksissä sijaitsee vedenalainen bunkkeri sukellusveneineen ja sinne suuntaa vanha kettu Stan yksin - vain syvien tuntojensa, muistojensa ja ajatustensa kanssa.
Kokeiltu pätkä vastasi lähinnä pelin tutoriaalia, jossa tutustuttiin hienoisesti pelin tunnelmaan, ohjaukseen sekä tukikohtaan. Stan pystyy sukeltelemaan ympäriinsä (kunhan hapensaanti on turvattu) sekä käyttämään pientä sukellusvenettä. Aivan kaikkea (kuten craftausta) ei päässyt vielä kokeilemaan, mutta joka paikasta huokui tunnelmallista mysteeriä ja asiat etenivät omalla painollaan. Pidin meiningistä ja toivon, ettei peli muutu jossain kohdin nopeatempoiseksi räiskinnäksi, vaan pysyy tunnelmallisen pohdiskelevana tutkimusseikkailuna maustettuna isolla kauhallisella mystiikkaa, psykedeliaa ja vahvoja teemoja.
Graafisesti peli on sekoitus realismia ja vesivärimäistä tunnelmointia, mikä pienen maistelun perusteella sekin heijastelee pelin tunnelmia. Peli ottaa kantaa myös merien suojeluun ja muun muassa sen Steam-kuvauksessa lukee “rakkauskirje valtamerille”. Nouseeko Stan syvyyksistä pinnalle - kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti?
Pelin kotisivut streetfighter.com
Julkaisualustat: PC, XSX|S, PS4, PS5
Joulukuisena sunnuntai-iltana ehdin loikata hetkeksi hortoilemaan Street Fighter 6:n suljetussa betatestissä pelin Battle Hub -tilassa sekä saamassa köniin muutamassa matsissa. Street Fighter ei ole koskaan ollut minulle se ykkösmätkintäpelisarja, mutta olen pitänyt sen graafisesta tyylistä sekä sulavuudesta ja aina sitä on tehnyt mieli ainakin vähän kokeilla, kun uusi versio on ilmestynyt. Viimeisimmästä uudella numerolla varustetusta pelistä onkin jo seitsemän vuotta.
Beta-testin pintaraapaisuni alkoi oman hahmon kustomoinnilla - erehdyin ensin luulemaan sitä hahmoksi, jolla tulisin taistelemaan, mutta ei - siitä kohta enemmän. Kustomointi oli kohtuullisen monipuolinen, sillä moneen asiaan sai vaikuttaa, vaikka vaihtoehtoja niissä sitten ei loputtomasti ollutkaan. Kuten aina, todella hurjiakin luomuksia editorilla olisi saanut aikaiseksi, mutta omaksi avatarikseni loin räväkän arpinaamaisen punkkarin.
Seuraavaksi peliin toivotti tervetulleeksi Street Fighter 6:n juontajahahmo, joka toi elävästi mieleen Fifth Element -elokuvan Ruby Rhodin - rohkeaa pukeutumista, liikehdintää ja äänensävyä myöten. Sitten pelaaja heitetään aulatilaan, jossa myös muiden pelaajien sekalaiset avatarit käyskentelevät ja odottelevat matsiin haastamista vaikkapa arcadepelejä “pelaillen” (ei oikeasti, hahmo vain). Odotellessa voi käydä vaikka treenaustilassa muistelemassa liikekomboja.
Betatestissä kaikki pyöri enimmäkseen sujuvasti ja lyöntien sekä potkujen sataessa turpaani ihastelin animaattoreiden taitoa saada iskut näyttämään siltä, että ne menevät oikeasti perille. Todennäköisesti missasin osan betatestin ominaisuuksista nopealla visiitiläni - olisin toivonut mm. jonkinlaista tutoriaalia uusista (Drive-)mekaniikoista - ja toisaalta kovin paljon ei vielä ollut tarjollakaan. Muutaman uuden hahmon nyanssien havainnointi jäi tällä otannalla myös ohkaiseksi. Vaikuttaa siltä, että edellisistä osista tuttua reseptiä ei ole pilattu, mutta uutta on mukana tarpeeksi, jotta numeron vaihtaminen on perusteltua. Sarjan fanit voivat odottaa ensi kesää ainakin varovaisen positiivisesti.
Under The Waves (PC)
Pelin kotisivut underthewavesgame.com
Julkaisualustat: PC, XSX|S, X1, PS4, PS5
Olen pelannut kaikki Quantic Dreamin pelit läpi, joten vaikka tämä ei olekaan firman täysin oma tuotos - muun muassa tarinaa on kyllä avittanut David Cage - kiinnosti se minua ennakkoon. Peli sijoittuu Pohjanmeren syvyyksiin, vaihtoehtoiselle 1970-luvulle. Syvyyksissä sijaitsee vedenalainen bunkkeri sukellusveneineen ja sinne suuntaa vanha kettu Stan yksin - vain syvien tuntojensa, muistojensa ja ajatustensa kanssa.
Kokeiltu pätkä vastasi lähinnä pelin tutoriaalia, jossa tutustuttiin hienoisesti pelin tunnelmaan, ohjaukseen sekä tukikohtaan. Stan pystyy sukeltelemaan ympäriinsä (kunhan hapensaanti on turvattu) sekä käyttämään pientä sukellusvenettä. Aivan kaikkea (kuten craftausta) ei päässyt vielä kokeilemaan, mutta joka paikasta huokui tunnelmallista mysteeriä ja asiat etenivät omalla painollaan. Pidin meiningistä ja toivon, ettei peli muutu jossain kohdin nopeatempoiseksi räiskinnäksi, vaan pysyy tunnelmallisen pohdiskelevana tutkimusseikkailuna maustettuna isolla kauhallisella mystiikkaa, psykedeliaa ja vahvoja teemoja.
Graafisesti peli on sekoitus realismia ja vesivärimäistä tunnelmointia, mikä pienen maistelun perusteella sekin heijastelee pelin tunnelmia. Peli ottaa kantaa myös merien suojeluun ja muun muassa sen Steam-kuvauksessa lukee “rakkauskirje valtamerille”. Nouseeko Stan syvyyksistä pinnalle - kuvaannollisesti ja kirjaimellisesti?
Street Fighter 6
Pelin kotisivut streetfighter.com
Julkaisualustat: PC, XSX|S, PS4, PS5
Joulukuisena sunnuntai-iltana ehdin loikata hetkeksi hortoilemaan Street Fighter 6:n suljetussa betatestissä pelin Battle Hub -tilassa sekä saamassa köniin muutamassa matsissa. Street Fighter ei ole koskaan ollut minulle se ykkösmätkintäpelisarja, mutta olen pitänyt sen graafisesta tyylistä sekä sulavuudesta ja aina sitä on tehnyt mieli ainakin vähän kokeilla, kun uusi versio on ilmestynyt. Viimeisimmästä uudella numerolla varustetusta pelistä onkin jo seitsemän vuotta.
Beta-testin pintaraapaisuni alkoi oman hahmon kustomoinnilla - erehdyin ensin luulemaan sitä hahmoksi, jolla tulisin taistelemaan, mutta ei - siitä kohta enemmän. Kustomointi oli kohtuullisen monipuolinen, sillä moneen asiaan sai vaikuttaa, vaikka vaihtoehtoja niissä sitten ei loputtomasti ollutkaan. Kuten aina, todella hurjiakin luomuksia editorilla olisi saanut aikaiseksi, mutta omaksi avatarikseni loin räväkän arpinaamaisen punkkarin.
Seuraavaksi peliin toivotti tervetulleeksi Street Fighter 6:n juontajahahmo, joka toi elävästi mieleen Fifth Element -elokuvan Ruby Rhodin - rohkeaa pukeutumista, liikehdintää ja äänensävyä myöten. Sitten pelaaja heitetään aulatilaan, jossa myös muiden pelaajien sekalaiset avatarit käyskentelevät ja odottelevat matsiin haastamista vaikkapa arcadepelejä “pelaillen” (ei oikeasti, hahmo vain). Odotellessa voi käydä vaikka treenaustilassa muistelemassa liikekomboja.
Betatestissä kaikki pyöri enimmäkseen sujuvasti ja lyöntien sekä potkujen sataessa turpaani ihastelin animaattoreiden taitoa saada iskut näyttämään siltä, että ne menevät oikeasti perille. Todennäköisesti missasin osan betatestin ominaisuuksista nopealla visiitiläni - olisin toivonut mm. jonkinlaista tutoriaalia uusista (Drive-)mekaniikoista - ja toisaalta kovin paljon ei vielä ollut tarjollakaan. Muutaman uuden hahmon nyanssien havainnointi jäi tällä otannalla myös ohkaiseksi. Vaikuttaa siltä, että edellisistä osista tuttua reseptiä ei ole pilattu, mutta uutta on mukana tarpeeksi, jotta numeron vaihtaminen on perusteltua. Sarjan fanit voivat odottaa ensi kesää ainakin varovaisen positiivisesti.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti