V2.fi ennakoi: Yhteiskunta käyntiin Floodlandissa (PC)
Uppeluksista kohti utopiaa
V2.fi pääsi testaamaan marraskuun puolivälissä ilmestyvän Floodlandin demoa. Isometrinen strategiapeli Floodland esittelee painajaismaisen version huomisesta: miten ihmiskunnan käy, kun yhteiskunta on romahtanut eikä ilmastonmuutos ole enää pelkkä tulevaisuuden kauhukuva?
Waterworld 2022
Vile Monarchin kehittämässä Floodlandissa kohdataan kaikki tulevaisuuden uhkakuvat: ilmastonmuutosta ei pysäytetty eikä edes hidastettu, sulaneet jäämassat aiheuttivat suurtulvia ja koko yhteiskunta romahti resurssipulan alla. Floodland hyppää romahduksesta muutaman vuosikymmenen eteenpäin. Yksi selviytyjäjoukko on metsästänyt ja keräillyt oman aikansa tulvilta säästyneillä mäennyppylöillä, joten nyt on aika istuttaa juuret. Sivilisaation uudelleenkäynnistäminen ei kuitenkaan ole mikään yksinkertaisin homma.
Vaikka pelikuvien perusteella voisi olettaa että Floodlandin suurimmat innoittajat ovat Civilizationin ja Age of Empiresin kaltaiset klassiset strategiapelit, tyyli on modernimpi. Lähialueen resursseja (kuten marjoja, puuta, muovia sekä kivimurskaa) kyllä kerätään kuin Age of Empiressä konsanaan, mutta demosta tuli ennen kaikkea mieleen toinen post-apokalyptinen strategiapeli, 11Bit Studiosin kehittämä Frostpunk. Fiilikset eivät syntyneet tyhjistä, sillä Floodlandia kehittävän Vile Monarchin puikoista löytyy kaksi 11Bit Studiosin entistä kehittäjää. Kacper Kwiatkowski sekä Grzegorz Mazur luotsasivat aikanaan myös palkittua This War of Minea.
Frostpunkin tavoin myös Floodland tuntuu keskittyvän paljon siihen, millainen ihmiskunnan seuraava yhteiskunta tulee olemaan. Lyhyessä demossa ei ehditty säätämään uuden maailman lakeja, mutta lopullisessa pelissä olisi tarkoitus yhdistellä eri selviytyjäjoukkoja ja sopia yhteiset pelisäännöt. Demoversiossakin sai jo pientä esimakua traditioiden arvostamisesta tai niille pyllistämisestä. Pelin alussa valitaan oma klaani, joka nauttii omanlaisistaan bonuksista. Itse valitsin palopelastajista polveutuvan sekä taudeista hyvin selviävän joukon, joka arvostaa monikulttuurisuutta ja tieteitä.
Yhteiskunta yhdessä sukupolvessa
Vajaat pari tuntia kestänyt demo ei ehtinyt esitellä erityisen syvällistä kylän pyörittämistä, mutta jäin toiveikkaaksi tulevaisuuden suhteen. Floodland onnistuu ensinnäkin erottumaan joukosta: upean värikäs ja vesivärimäinen maailma oikein huokuu selvitettäviä salaisuuksia sekä uudenlaisen yhteiskunnan kehittämistä. Lopullisena määränpäänä (tai ainakin merkittävänä välietappina) tuntuu olevan maaginen voimalaitos, jonka käyntiin saaminen turvaisi uuden yhteiskunnan.
Frostpunkin yhteiskuntapohdinnan lisäksi Floodland muistutti minua – yllättävää kyllä – Minecraftista. Varsin suuri osuus pelaamisesta keskittyi resurssien keräämisen lisäksi niiden jalostamiseen. Survival-peleistä tuttu kaava oli tunnistettavissa myös isometrisestä vinkkelistä: kerää marjoja, rakenna tehokkaampi marjojen keräystapa, kerää enemmän marjoja, kehitä kerääjiä taas eteenpäin – ja niin edelleen. Romahtanutta maailmaa tutkiessa ansaitaan teknologia- ja kokemuspisteitä, joiden avulla klaani voimistuu ja kadonnut tekninen osaaminen löytyy uudelleen. Tutkiminen tuo mukanaan myös satunnaisgeneroituja pulmia, kuten oudolta haisevan vesifiltterin: onko sinulla varaa pysäyttää vedenpuhdistus filtterin tutkimista varten, vai riskeeraatko juomaveden tärveltymisen?
Demo päättyi ennen muiden klaanien kohtaamista tai suuria kehitysaskeleita, mutta lyhyt visiitti post-apokalyptiseen huomiseen jätti hyvän maun suuhun. Floodland ei tuntunut previkan perusteella niin inhorealistiselta kuin pelkäsin, joka on oikeastaan hyvä juttu: painajaismaista pelottelua on nähty varsin paljon, edes piirun verran positiivisempi ote voi tuntua yhtä freesiltä kuin vehreäksi palannut planeetta.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti