V2.fi ennakoi: Call of Duty: Modern Warfare II (PS5 ja PC)
PELISARJAN HISTORIAN SUOSITUIN BETATESTI KIEHTOI MYÖS MINUA
On taas vuotuisen Call of Duty -ennakkoartikkelin aika. Päätin pohjalle lukea viimevuotisen ennakon Vanguardista, sillä jopa minusta alkaa tuntumaan siltä, että jokavuotinen uuden pääosan julkaisu on turhaa. Voisimme helposti siirtyä harvempaan tahtiin heti tämän vuotisen julkaisun jälkeen. Viime vuonna päädyin haukkumaan Vanguardin betatestiä muun muassa äänimaailmasta. Sotatantereilla oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla ja aseistakin puuttui tietynlainen tunne. Modern Warfare II:n betaa ei tarvitse kritisoida samasta aiheesta, sillä tällä kertaa tantereet tömisevät niin, että se kuuluu varmasti naapuriasuntoon asti. Sama koskee aseita ja nyt tarkkuuskiväärikin päästelee ääntä, joka saa mielen tyytyväiseksi. Tästä lienee kiittäminen Infinity Wardin omaa IW-pelimoottoria, joka päivittyi 9.0 -muotoon tämän vuoden aikana. Sen merkittävimpiä uudistuksia ovat nimenomaan esimerkiksi äänimaailmaan liittyvät parannukset.
Kävin betatestailemassa kahtena eri viikonloppuna, joista ensimmäisenä liityin sotaan PlayStation 5:lla. Grafiikka oli herkkua silmille ja ruudunpäivitys tahkosi tasaisesti koko ajan. Ainoat miinuspisteet lävähtävät latenssista ja pitkistä viiveistä. Välillä jouduin otteluihin, joissa viiveet kävi hermoihin. Tappokamerasta katsottuna vihollinen oli nähnyt minut jo aikapäiviä sitten. Mutta sitten, kun kohdalle osui matsi, jossa viiveet eivät vaivanneet, olin joukkueen parhaimmistoa. Toisena viikonloppuna marssin tantereille PC:n avulla, joka oli positiivinen kokemus sekin, vaikka tietokoneeni sisuksista löytyy jo vanhempaa rautaa. Betatestiä varten minimisuositus oli GTX 1060 ja i7-4770K, joten minulta löytyvät i7-7700K ja GTX 1080 ti jaksoivat edelleen puurtaa ihan hyvin. Toki paremmalla raudalla pääsisi nauttimaan myös PC:n puolella paremmasta grafiikasta.
Testiviikonloppujen aikana päästiin käsiksi yllättävän moneen pelitilaan. Tarjolla olivat TDM, Domination, Hardpoint, Prisoner Rescue, Knock Out, Search & Destroy, 3rd Person Mosh Pit, Invasion ja Ground War. Näistä kaksi jälkimmäistä edustivat isoja otteluita ja esimerkiksi Ground Warissa taistelee yhteensä 64 pelaajaa. Karttoja sitten olikin tarjolla ainoastaan 6-7, joista 2-3 oli pyhitetty isommille pelimuodoille. Harmillisesti Meksikon ja Yhdysvaltojen rajalle sijoittuva Santa Seña oli vain hetkellisesti käytössä, enkä ehtinyt ottaa siitä edes yhtään kuvakaappausta. Se nimittäin oli tarkka-ampujan unelma, jossa raja-asemalta löytyneitä piilopaikkoja pystyi käyttämään hyödyksi vihollisten lanaamisessa. Suurinosa uusista kartoista vaikutti mukavilta temmeltää, eikä perinteisissä pelimuodoissa juurikaan tapahtunut spawn-kuolemia. Sen sijaan Invasion-ottelut päättyivät lähes aina siihen, että vastajoukkue iski brutaalisti staattisesti samassa paikassa pysyvään tukikohtaan. Toki, jos pääsi itse murjomaan vastustajan päätyyn asti, oli mieli korkealla. Murjotuksi joutuminen oli puolestaan synkkää ja sai pohtimaan ottelusta poistumista.
Nostan vielä erikseen esille 3rd Person Mosh Pit -pelimuodon, jossa tavanomaisia matseja (TDM, Domination yms.) pelataan kolmannesta persoonasta. Myönnän, että alussa olin skeptinen ja nauroin ajatukselle, mutta mitä useammin pelasin ottelun, sitä hauskemmaksi matsit muuttuivat. Kolmannesta persoonasta pelaaminen mahdollistaa erilaisten taktiikoiden käyttämisen, kuten nurkan takaa kurkistamisen. Toisaalta uusi kuvakulma saattaa myös vauhdittaa hahmojen ulkoasukauppaa, kun kerrankin pelaaja pääsee ihastelemaan kuteita, jotka on hahmolleen kovalla rahalla ostanut. Ensimmäisen persoonan kuvakulmassa ei paljon kuteita tai aseita ihastella.
Aseista päästiin kokeilemaan vain muutamaa ja suurinta osaa ei voinut edes muokata haluamakseen. Näin ollen on vaikea sanoa, onko joku pyssyistä ylivoimainen. Myös asevalikko ja aseiden modaaminen on hieman uudistunut, mutta betatestin aikana valikkoa ei päässyt selailemaan tarpeeksi tai kokeilemaan eri asioita, jotta muutoksista voisi sanoa juuta tai jaata. Tältä osin joudumme odottelemaan lopullista versiota.
Betatestissä esiteltiin muutamia uudistuksia, jotka olivat mieleeni. Asetusvalikosta löytyy jatkossa Quick Settings, joka mahdollistaa 15 haluamansa asetuksen tallentamisen pikavalikkoon. Jatkossa esimerkiksi hiiren herkkyyttä voi halutessaan muokata pikavalikon kautta säästäen aikaa. Toinen hyvä uudistus koskee pienoiskarttaa ja siinä näkyviä vihollisia. Ainakin betatestin aikana viholliset näkyivät kartalla punaisina pisteinä vain, jos oman tiimin UAV oli aktiivinen. Infinity Ward kertoi, ettei se halua rangaista pelaajia ampumisesta - hyvä niin. Aiemmin pisteet ovat näkyneet aina, kun pelaaja ampuu. Uudistus on mielestäni hyvä, sillä tällä tavoin UAV:sta on oikeasti hyötyä. Toivon, että Infinity Ward ei muuta näyttötapaa, vaikka osa pelaajista onkin näkymää vastaan.
Testiviikonloppujen aikana törmäsin asioihin, joihin en ollut täysin tyytyväinen tai ne jättivät minut hieman mietteliääksi. Vihollisten ja oman joukkueen nimilaatat olivat hetkittäin vaikeita erottaa toisistaan. Varsinkin Invasion ja Ground War -pelitiloissa nimimerkit hukkuivat täysin. Tilanne muistutti hetkittäin jopa HC-ottelua, jossa vastustajan ja oman kaverin tunnistaminen on liki mahdotonta. Yritin korjata asiaa muuttamalla tekstien värityksiä, joka hieman helpotti tilannetta. Infinity Ward kertoi, että he yrittävät korjata tekstien visuaalisuutta, mutta lopputuloksen näemme vasta lokakuun lopussa. Uusittu Perk-järjestelmä herätti minussa kaksijakoisen fiiliksen, sillä parhaimpien etujen saamiseksi on jatkossa tehtävä töitä eli pelattava hyvin. Mutta samalla uuden järjestelmän ymmärtäminen vie enemmän aikaa. Dead Silence on esimerkiksi jatkossa ansaittava pelaamisen aikana eli kyseessä on ns. kenttäpäivitys. Infinity Wardin mukaan on reilumpaa, että tantereilla hiljainen pikajuoksu ei tapahdu ilman seurauksia. Tämä on surullinen muutos niille, jotka rakastavat hiljaista pikajouksua ja selkäänpuukotusta. Itse en ole Dead Silencen suurin fani, joten minua muutos ei juurikaan hetkauta.
Call of Duty: Modern Warfare II -betatesti oli Activisionin mukaan pelisarjan historian suosituin betatesti. En ihmettele, sillä ottelut saivat minutkin pauloihinsa ja en edes uskalla laskea, montako tuntia ehdin tahkota ennen servereiden sulkeutumista. Vaikka en havainnut isompia ongelmia, jäi minua huolettamaan huijareiden tunkeutuminen betatestiin. Activision on tehnyt sanojensa mukaan ison työn saadakseen huijarit kuriin. Betatestiä varten pelaajien oli tunnistauduttava puhelinnumerolla, mutta siitäkin huolimatta keplottelijat löysivät tiensä servereille. Vaikka pakka olisi muuten kunnossa 28. lokakuuta, on huijareista oikeasti päästävä eroon.
Kävin betatestailemassa kahtena eri viikonloppuna, joista ensimmäisenä liityin sotaan PlayStation 5:lla. Grafiikka oli herkkua silmille ja ruudunpäivitys tahkosi tasaisesti koko ajan. Ainoat miinuspisteet lävähtävät latenssista ja pitkistä viiveistä. Välillä jouduin otteluihin, joissa viiveet kävi hermoihin. Tappokamerasta katsottuna vihollinen oli nähnyt minut jo aikapäiviä sitten. Mutta sitten, kun kohdalle osui matsi, jossa viiveet eivät vaivanneet, olin joukkueen parhaimmistoa. Toisena viikonloppuna marssin tantereille PC:n avulla, joka oli positiivinen kokemus sekin, vaikka tietokoneeni sisuksista löytyy jo vanhempaa rautaa. Betatestiä varten minimisuositus oli GTX 1060 ja i7-4770K, joten minulta löytyvät i7-7700K ja GTX 1080 ti jaksoivat edelleen puurtaa ihan hyvin. Toki paremmalla raudalla pääsisi nauttimaan myös PC:n puolella paremmasta grafiikasta.
Testiviikonloppujen aikana päästiin käsiksi yllättävän moneen pelitilaan. Tarjolla olivat TDM, Domination, Hardpoint, Prisoner Rescue, Knock Out, Search & Destroy, 3rd Person Mosh Pit, Invasion ja Ground War. Näistä kaksi jälkimmäistä edustivat isoja otteluita ja esimerkiksi Ground Warissa taistelee yhteensä 64 pelaajaa. Karttoja sitten olikin tarjolla ainoastaan 6-7, joista 2-3 oli pyhitetty isommille pelimuodoille. Harmillisesti Meksikon ja Yhdysvaltojen rajalle sijoittuva Santa Seña oli vain hetkellisesti käytössä, enkä ehtinyt ottaa siitä edes yhtään kuvakaappausta. Se nimittäin oli tarkka-ampujan unelma, jossa raja-asemalta löytyneitä piilopaikkoja pystyi käyttämään hyödyksi vihollisten lanaamisessa. Suurinosa uusista kartoista vaikutti mukavilta temmeltää, eikä perinteisissä pelimuodoissa juurikaan tapahtunut spawn-kuolemia. Sen sijaan Invasion-ottelut päättyivät lähes aina siihen, että vastajoukkue iski brutaalisti staattisesti samassa paikassa pysyvään tukikohtaan. Toki, jos pääsi itse murjomaan vastustajan päätyyn asti, oli mieli korkealla. Murjotuksi joutuminen oli puolestaan synkkää ja sai pohtimaan ottelusta poistumista.
Nostan vielä erikseen esille 3rd Person Mosh Pit -pelimuodon, jossa tavanomaisia matseja (TDM, Domination yms.) pelataan kolmannesta persoonasta. Myönnän, että alussa olin skeptinen ja nauroin ajatukselle, mutta mitä useammin pelasin ottelun, sitä hauskemmaksi matsit muuttuivat. Kolmannesta persoonasta pelaaminen mahdollistaa erilaisten taktiikoiden käyttämisen, kuten nurkan takaa kurkistamisen. Toisaalta uusi kuvakulma saattaa myös vauhdittaa hahmojen ulkoasukauppaa, kun kerrankin pelaaja pääsee ihastelemaan kuteita, jotka on hahmolleen kovalla rahalla ostanut. Ensimmäisen persoonan kuvakulmassa ei paljon kuteita tai aseita ihastella.
Aseista päästiin kokeilemaan vain muutamaa ja suurinta osaa ei voinut edes muokata haluamakseen. Näin ollen on vaikea sanoa, onko joku pyssyistä ylivoimainen. Myös asevalikko ja aseiden modaaminen on hieman uudistunut, mutta betatestin aikana valikkoa ei päässyt selailemaan tarpeeksi tai kokeilemaan eri asioita, jotta muutoksista voisi sanoa juuta tai jaata. Tältä osin joudumme odottelemaan lopullista versiota.
Hyvät ja huonot uudistukset
Betatestissä esiteltiin muutamia uudistuksia, jotka olivat mieleeni. Asetusvalikosta löytyy jatkossa Quick Settings, joka mahdollistaa 15 haluamansa asetuksen tallentamisen pikavalikkoon. Jatkossa esimerkiksi hiiren herkkyyttä voi halutessaan muokata pikavalikon kautta säästäen aikaa. Toinen hyvä uudistus koskee pienoiskarttaa ja siinä näkyviä vihollisia. Ainakin betatestin aikana viholliset näkyivät kartalla punaisina pisteinä vain, jos oman tiimin UAV oli aktiivinen. Infinity Ward kertoi, ettei se halua rangaista pelaajia ampumisesta - hyvä niin. Aiemmin pisteet ovat näkyneet aina, kun pelaaja ampuu. Uudistus on mielestäni hyvä, sillä tällä tavoin UAV:sta on oikeasti hyötyä. Toivon, että Infinity Ward ei muuta näyttötapaa, vaikka osa pelaajista onkin näkymää vastaan.
Testiviikonloppujen aikana törmäsin asioihin, joihin en ollut täysin tyytyväinen tai ne jättivät minut hieman mietteliääksi. Vihollisten ja oman joukkueen nimilaatat olivat hetkittäin vaikeita erottaa toisistaan. Varsinkin Invasion ja Ground War -pelitiloissa nimimerkit hukkuivat täysin. Tilanne muistutti hetkittäin jopa HC-ottelua, jossa vastustajan ja oman kaverin tunnistaminen on liki mahdotonta. Yritin korjata asiaa muuttamalla tekstien värityksiä, joka hieman helpotti tilannetta. Infinity Ward kertoi, että he yrittävät korjata tekstien visuaalisuutta, mutta lopputuloksen näemme vasta lokakuun lopussa. Uusittu Perk-järjestelmä herätti minussa kaksijakoisen fiiliksen, sillä parhaimpien etujen saamiseksi on jatkossa tehtävä töitä eli pelattava hyvin. Mutta samalla uuden järjestelmän ymmärtäminen vie enemmän aikaa. Dead Silence on esimerkiksi jatkossa ansaittava pelaamisen aikana eli kyseessä on ns. kenttäpäivitys. Infinity Wardin mukaan on reilumpaa, että tantereilla hiljainen pikajuoksu ei tapahdu ilman seurauksia. Tämä on surullinen muutos niille, jotka rakastavat hiljaista pikajouksua ja selkäänpuukotusta. Itse en ole Dead Silencen suurin fani, joten minua muutos ei juurikaan hetkauta.
Call of Duty: Modern Warfare II -betatesti oli Activisionin mukaan pelisarjan historian suosituin betatesti. En ihmettele, sillä ottelut saivat minutkin pauloihinsa ja en edes uskalla laskea, montako tuntia ehdin tahkota ennen servereiden sulkeutumista. Vaikka en havainnut isompia ongelmia, jäi minua huolettamaan huijareiden tunkeutuminen betatestiin. Activision on tehnyt sanojensa mukaan ison työn saadakseen huijarit kuriin. Betatestiä varten pelaajien oli tunnistauduttava puhelinnumerolla, mutta siitäkin huolimatta keplottelijat löysivät tiensä servereille. Vaikka pakka olisi muuten kunnossa 28. lokakuuta, on huijareista oikeasti päästävä eroon.
Keskustelut (0 viestiä)
Kirjoita kommentti